Gladsaxe: Vi har indført nyt it-system uden problemer - synes vi selv

Illustration: Germans/Bigstock
Et nyt omsorgs- og dokumenationssystem fra KMD skal forberede og lette arbejdsgangen for medarbejderne, der arbejder inden for social- og sundhedsområdet i Gladsaxe Kommune.

»Gladsaxe har netop skiftet sit 20 år gamle it-system på sundheds- og ældreområdet uden de store problemer.«

Sådan skriver Gladsaxe Kommune i en pressemeddelelse om implementeringen af et nyt omsorgs- og dokumentationssystem fra KMD, kaldet Nexus, til sundheds- og ældreområdet.

I kommunen er stemningen høj over det vellykkede projekt:

Den 4. juni var en festdag i social- og sundhedsforvaltningen, lyder det videre i pressemeddelelsen. Her 'fejrede man, at kommunes sundheds- og ældreområde nu arbejder i et helt nyt it-system.'

Det nye it-system, KMD NEXUS, skal forberede og lette arbejdsgangen for medarbejderne til gavn for de mange borgere, der modtager hjælp i dagligdagen. Og modsat hvad man ellers hører om it-systemer i det offentlige, så gik overgangen helt uden de store problemer, lyder det.

»Det var naturligvis med en vis nervøsitet, at vi slukkede det gamle system og gik over til det nye, fordi det blandt andet handler om vores daglige kommunikation med læger og hospitaler. Vi slap heldigvis med fejl i småtingsafdelingen, som hurtigt kunne løses. Til gengæld har vi nu fået et moderne og intuitivt system, der giver medarbejderen et godt afsæt for deres daglige arbejde,« fortæller vicedirektør i Social- og Sundhedsforvaltningen, Morten Just, ifølge pressemeddelelsen.

Unægteligt er det, at det ikke altid går helt nemt med it-systemer i det offentlige. Eksempelvis har Version2 her til morgen fortalt om et nyt planlægningsystem til Forsvarsministeriets 24.000 ansatte, der er blevet over dobbelt så dyrt og fire år forsinket.

Læs også: IBM-projekt i Forsvarsministeriet fire år forsinket og dobbelt så dyrt som planlagt

En lang proces

Formålet med det nye system er ifølge kommunen at understøtte medarbejderne i deres daglige arbejde, så social- og sundhedshjælpere, assistenter og sygeplejersker kan hente oplysninger i systemet, uanset hvor i kommunen, de befinder sig, så borgerne kan få den bedst mulige hjælp nu og her.

Sundheds- og Rehabiliteringsafdelingen er efter en lang proces nu gået helt over til det nye system. Først blev behov og muligheder afdækket gennem et halvt år, inden man gik i gang med at udvikle systemet i 2016.

Efterfølgende er over 1000 medarbejderes arbejdsgange blevet gennemgået og tilpasset det nye system.

Næste skridt borgeradgang

»Det var en stor og omfattende opgave at tage et nyt it-system brug, for vi bruger IT til næsten alle opgaver i dagligdagen. Men jeg er glad for, at medarbejderne har taget godt imod systemet. Og når medarbejderne har lært systemet rigtig godt at kende, vil vi benytte de helt nye muligheder systemet giver for, at de borgere, som modtager hjælp, får adgang til at læse deres egne data,« fortæller Anne Skjoldan, souschef i Sundhed og Rehabilitering.

I disse måneder er medarbejdere i Social- og Handicapafdelingen så i gang med den samme proces, som sundheds- og ældreområdet har været igennem. Og de forventer at tage systemet i brug inden udgangen af 2018. Dermed bliver det nye system et centralt værktøj på social- og sundhedsområdet for voksne i hele Gladsaxe.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Lars Jacobsen

Dejligt at se en positiv omtale her på sitet af en vellykket implementering. Vi plejer jo kun at se "skandalerne".

Uden at kende til det konkrete projekt, kan det måske også have været en taknemmelig opgave når nu det system som blev erstattet jo havde en del år på bagen, Der kunne jo være mange mangler på den platform ifht. dagens krav til funktionalitet.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere