Glade danske Android-udviklere: På tide med danske betalings-apps

Muligheden for betaling på det danske Android Market kan kaste flere kvalitetsprogrammer af sig. Men der er ingen salgsgaranti, siger dansk udviklingshus, der har solgt sølle 250 apps på fem måneder.

Der er både glæde og begejstring, men også en smule skepsis at spore hos tre danske udviklere af Android-applikationer, som Version2 har talt med, efter at Google nu vil åbne sluserne for betalingsapplikationer i Danmark.

Beslutningen betyder, at danske udviklere nu kan begynde at sætte deres Android-applikationer på hylderne i Android Market og tilmed tage betaling for dem.

**LÆS OGSÅ **Endelig: Google åbner for betalt Android Marked i Danmark i dag

Googles mobilplatform, Android, blev for alvor tilgængelig for danskerne i løbet af sommeren og efteråret 2009, hvor de tre Android-modeller fra den taiwanske mobilproducent HTC - Magic, Hero og Tattoo - ramte det danske marked.

Men Google har siden da været udsat for kritik fra både almindelige brugere og mobiludviklere, fordi selskabet indtil nu kun har gjort betalte applikationer tilgængelig for brugerne i større lande som USA, Tyskland og Frankrig, men ikke eksempelvis Danmark.

**LÆS OGSÅ **Google ignorerer 1.200 danske protester: Ingen udsigt til betaling i Android Market

Dermed har de danske ejere af Android-telefoner hidtil været spist af med de gratis Android-applikationer, som mange anser for at være af temmelig svingende kvalitet.

**LÆS OGSÅ **Ekspert advarer mod giftige Android-applikationer

Derfor er det danske udviklingshus Syntonetic, der står bag musikafspilleren Moodagent til blandt andet iPhone og Android, begejstrede for nyheden.

»Det er vi superglade for, og det var også på tide. Mange har gået og ventet på det, så det er rigtig godt,« siger kommunikationsansvarlig i Syntonetic, Casper Falbe, til Version2.

Kiloo: Positivt, men skepsis er på sin plads

Også hos det århusianske mobiludviklingshus Kiloo er man glade for nyheden.

Betalingsapplikationer er nemlig vejen frem mod et mere professionelt Android Market, mener direktør i Kiloo, Jacob Møller.

»Det er nødvendigt med betalingsapplikationer for at få Android Market løftet op på et niveau, hvor det kan konkurrere med Apples iPhone og App Store. Det har jo været en klar hæmsko for danske Android-brugere, at de ikke har kunnet købe applikationerne, og det har generelt medvirket til at trække niveauet af applikationerne ned,« siger Jacob Møller.

Jacob Møller er dog ikke uden skepsis over for, hvad betalingsmuligheden egentlig får af betydning for danske softwareudviklere.

Kiloo-spillet Whac-a-mole - det klassiske 'slå-muldvarp-i-hovedet-med-hammer'-spil - har været tilgængelig på Android Market i omkring fem måneder i en gratis-version med reklamer og en ren betalingsudgave, som altså kun har kunnet købes i lande som USA og Tyskland.

Salgstallene for betalingsudgaven er mildt sagt ikke imponerende.

»Gratis-versionen af Whac-a-mole til Android er på vej til at runde 700.000 downloads, mens betalingsversionen er blevet downloadet omkring 250 gange,« siger Jacob Møller.

Direktøren har ikke noget oplagt bud på årsagen til den triste downloadstatistik for betalingsversionen, men det kan hænge sammen med Android Markets lidt sjuskede og uprofessionelle fremtoning.

»Brugeren får ikke den samme gode leveringsoplevelse ved køb af en applikation som i Apples App Store, og der mangler ganske enkelt 'polish' på Android Market,« siger Jacob Møller.

»Men at åbne op for salg af applikationer i flere lande er det første skridt på vejen til at konkurrere mod iPhone,« tilføjer direktøren.

Syntonetic håber på succes

Hos Syntonetic krydser man fingre for, at Moodagent-applikationen kan få lige så stor succes på Android-platformen, som det er tilfældet på iPhone og Nokias platform. Moodagent har flere end 2,5 millioner brugere.

»Vores betalingsversion af Moodagent til Android er nu uploadet, og vi håber og tror på, at det kommer til at opleve den samme succes som på fra iPhone og Nokia,« siger Casper Falbe.

Casper Falbe fortæller, at betalingsversionen vil tilbyde brugerne flere funktioner end gratis-udgaven. Prisen ligger i skrivende stund på fem euro.

Softwareudvikler Mikkel Bruun, der udvikler iPhone- og Android-applikationer i sit eget firma Increment, skriver i en e-mail til Version2, at betalingsmuligheden forhåbentlig kan kaste nogle rigtig gode applikationer henvendt til det danske marked af sig.

»Det bliver interessant at se, om den udvikling vil hive flere hobbyudviklere ud af kælderen og i gang med nogle projekter,« skriver Mikkel Bruun.

Muligheden for at købe Android-applikationer gennem det danske Android Market ventes åbnet i løbet af de kommende to uger.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Deleted User

Gratis-versionen af Whac-a-mole til Android er på vej til at runde 700.000 downloads, mens betalingsversionen er blevet downloadet omkring 250 gange.

Kunne det tænkes at spillet måske bare ikke er i en klasse som folk er villige til at betale for? Der er masser af gratis småspil, man bliver nødt til på et eller andet plan at rykke fri af kategorien for at kunne sælge det, og der er Whac-a-Mole altså et overordentligt velafprøvet spilkoncept, som tilmed er meget let at implementere.

  • 0
  • 0
#3 Martin Jakobsen

Ja det lyder ikke som noget man gider betale for. Måske skulle de tale med folkene bag Angry Birds i stedet for og høre hvordan det går/gik med den. (hvis den er kommet ud af beta til Android). Det kunne være en rigtig interessant sammenligning.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere