Gigantisk datamining skal forhindre netbank-phishing

7. november 2011 kl. 12:301
Datamining ved hjælp af frameworket Hadoop skal gøre en amerikansk bank bedre i stand til at opdage phishing-forsøg i stil med det, der for nylig ramte danske netbankkunder hos Nordea.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Banker har alle dage været oplagte mål for kriminelle, og det gælder bestemt også for de kriminelle, som færdes i cyberspace. Derfor har bankerne også måttet udvikle it-modstykkerne til farvepatroner og bankbokse.

Nu er en amerikansk bank parat til at tage ét af de nyeste redskaber i brug, skriver Network world. Zions Bancorporation vil nemlig bruge Big Data-teknologien Hadoop til at opdage svindel og andre sikkerhedstrusler.

Bankerne benytter i forvejen systemer, som analyserer transaktioner og netværkstrafik for at opdage mistænkelig adfærd og alarmere bankens medarbejdere. Men bankerne har store mængder information, som også kunne hjælpe med at opdage svindlerne hurtigere, som ikke udnyttes i dag.

Derfor har Zions Bancorporation brugt Hadoop til at opbygge et datavarehus for sikkerhed, som kan håndtere op til flere petabyte af data fra mange forskellige systemer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fordelen ved at bruge Hadoop-frameworket er, at banken får mulighed for at inddrage store mængder historiske data, som de nuværende systemer ikke er i stand til at trække med ind i analyserne.

Big Data er et relativt nyt område inden for business intelligence, som dækker over problemet med netop at analysere store datamængder fra mange forskellige systemer, som ikke umiddelbart er konstrueret til at blive kørt sammen.

1 kommentar.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
7. november 2011 kl. 13:06

...hvis de brugte samme informationer til at hjælpe netbank brugere med at forstå, kategorisere og analysere deres forbrug!

I stedet er de netbanker jeg har brugt, et meget stort browser vindue, med et meget lille vindue med en liste af konto udtog.