Tjenester i Microsofts sky, Azure, var årsag til, at kassebetjeningen i COOP's butikker, så som Fakta og Brugsen, gik væsentligt langsommere omkring kl. 18 onsdag over hele landet.
»I forbindelse med et ‘servicevindue’ i Azure havde man ikke fået genstartet alle de nødvendige tjenester. Det betød, at vores kasser, ved bonafslutning, var længere tid om det, end de burde være, og samtlige butikker brugte et minuts tid ekstra på bonafslutning - og samtlige butikker forsøgte at få en forklaring fra vores servicedesk.«
Det forklarer Svend Envoldsen, som er ansvarlig for innovation i COOP Teknologi.
I én Fakta-butik på Østerbro i København gav fejlen anledning til kø med 20 minutters ventetid. Her måtte personalet vente 30 minutter for at komme igennem til COOP's it-support på telefonen. Også andre steder var der køer i COOP's butikker.
Fejlen ramte alle koncernens dagligvarebutikker, med omkring 5000 kasser i alt.
Kasser ventede på time out fra sky-tjeneste
»Vi har tjenester som kører i Microsofts sky, Azure. Nogle af de tjenester leverer forskellige oplysninger til kasseapparaterne, i forbindelse med medlemskort og betalinger. «
Årsagen til problemet var en tjeneste, der ikke ville starte op. Kasserne ventede på tjenesten, og da der ikke kom svar fra skyen, 'timede' kasserne ud efter en minut. Tjenesten registrerer blandt andet medlemmernes køb.
COOP ved endnu ikke, hvorfor tjenesten i Azure ikke startede af sig selv. Problemet har ikke opstået tidligere.
»Det er ikke det første servicevindue, vi har haft i de halvandet år, vi har kørt løsningen.«
Microsoft har ifølge Svend Envoldsen ret til at køre de såkaldte servicevinduer, hvor der udføres vedligeholdelse i skytjenesten.
»Hvad der præcis er gået galt ved vi ikke endnu.«
COOP har selv ansvaret at få tjenesterne op, efter servicevinduet er gennemført.
Problemet var løst omkring klokken 19.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.