GDPR kan bane vej for vækst i fintech

Illustration: Spiir
Open banking og tillid fra forbrugerne kan sætte gang i finans-startups. Men høje startomkostninger kan være et problem, mener dansk firma, der har været i gang i årevis.

GDPR er ikke bare et regulativ om behandling af forbrugere og borgeres data. Det kan også bane vej for innovation – i særdeleshed på fintech-området.

Sådan lyder budskabet fra firmaet Spiir, der med en app kan give brugerne bedre overblik over deres økonomi. På en GDPR-workshop under parolen ‘Værdi og vækst med GDPR,’ arrangeret af bl.a. Alexandra Instituttet, dataethics.eu og Mydata DK, gav virksomheden et indblik i sit arbejde med følsomme bankoplysninger.

Direktør Rune Mai forklarede om baggrunden for firmaet, som har været i sving siden 2011, i tiden før GDPR og PSD2-direktiver, der giver brugerne mulighed for at få kontrol over egne data i firmaer, som eksempelvis pengeinstitutter og forsikringsselskaber:

»Vi ville lave en platform, der kan styre privatøkonomien. Hvordan kan man hjælpe folk, og hvordan kan vi bruge data, så det kommer borgerne til gode?«

Kommaseparerede filer gav overblik over privatøkonomien

Tilbage i 2011 var løsningen at læse de kommaseparerede filer, som brugerne kan downloade fra deres netbank. Det gjorde det svært at lave en mobil løsning, da filer ikke er så nemme at håndtere på mobile enheder.

Firmaet opbyggede en teknologi, hvorpå brugernes brugernavn og kodeord kunne anvendes til at hente data automatisk, men altså kun til at læse data – ikke til at udføre transaktioner eller tilsvarende, i brugernes netbank. Det var ikke alle pengeinstitutter, der var lige glade for Spiirs løsning, og det gav anledning til en del postyr og holmgange med banker, der i dag dog er at finde blandt Spiirs kunder.

Da persondataforordningen trådte i kraft, var Spiir allerede dækket ind. Firmaet har fra starten af brugt anseelige ressourcer på at beskytte brugernes login-oplysninger og på at gøre det noget nær uoverkommeligt for Spiirs egne medarbejdere at komme i nærheden af brugernes data.

»Vi har bygget disciplinering og afstraffelse ind i virksomheden i forhold til data, og vi kan detektere misbrug internt,« fortæller Rune Mai.

Han bifalder, at GDPR har gjort det til et krav at leve op til, hvad man lover som virksomhed, og at der falder bøder, når reglerne ikke overholdes. Det centrale er, at det er forbrugeren selv, der sætter sine data i spil, og at der er fuld gennemsigtighed i forhold til, hvordan data anvendes.

Open banking nedsætter omkostninger

I dag har Spiir mange tilsvarende konkurrenter over hele Europa, og med PSD2-direktivet om open banking er pengeinstitutter nu forpligtet til at åbne snitflader, der giver tjenester som Spiir mulighed for at spille med.

Spiir har på egen hånd skabt snitflader til de fleste nordiske banker, og det er denne teknologi, der i dag er firmaets forretningsmodel, hvor kunderne nu også er banker og pengeinstitutter. En kunde i Jyske Bank kan for eksempel tilknytte en konto i Danske Bank og på den måde få et samlet overblik over sine bankforretninger ét sted.

Når PSD2-direktivet bliver bredt implementeret hos bankerne, forventer Spiir at benytte disse snitflader, fortæller Christian Panton, som er DPO og lead engineer i firmaet. Det vil også betyde, at Spiirs omkostninger til at vedligeholde snitfladerne sænkes.

Dyre startpenge for fintechs

Et problem, som Spiir ser ved PSD2, er, at startomkostningerne for at komme i gang for små startups er sådan tilrettelagt, at sådanne virksomheder skal opfylde en række krav fra finanstilsynet – og det kan godt koste de første 100.000 kroner, mener Rune Mai. Han håber, at Spiir kan blive en slags regulatorisk mellemmand, hvor firmaet opbevarer kundernes oplysninger på vegne af andre startups. Det sker andre steder i Europa i øjeblikket, og Spiir er i dialog med Finanstilsynet om dette.

Til privatbrugerne håber Spiir at kunne formidle finansielle tilbud, som passer til den enkelte. Det kan blandt andet ske ved at opgøre forskellen ved at tage et dyrt forbrugslån hos en detailforretning i modsætning til at skære ned på forbruget andre steder. Det er især unge, som er den tiltænkte målgruppe.

En anden mulighed er at skabe mere gennemsigtighed i produkter, for eksempel forsikring og banklån, hvor det kan være svært for forbrugeren at sammenligne på tværs af produkter, der ofte er meget forskellige. Her kan en mulighed være at finde det tilbud, der passer til en bestemt Spiir-bruger på baggrund af brugernes finansielle information, for eksempel i forbindelse med billån.

Artiklen stammer fra Ingeniørens PRO-medie DataTech, som er målrettet professionelle i såvel private virksomheder som offentlige organisationer, der arbejder med data og analytics.

DataTech sætter fokus på anvendelse af data i en stadigt mere digitaliseret verden. Udgivelsen følger danske virksomheder, kommuner og institutioners arbejde og strategier med at skabe mere værdi ud af data.

Du får inspiration, råd og erfaringer om, hvordan du analyserer og udnytter data, hvordan du navigerer ansvarligt og effektivt i junglen af love og regler på området, samt hvordan du udbreder værdien af dataanalyse til alle hjørner af organisationen.

DataTech giver dig viden om de nyeste teknologiske løsninger på tværs af fagområder, markeder og landegrænser. Og er medspiller i en fælles mission om at fostre etisk og sikker brug af data fordel for virksomheder og borgere.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere