Der er udsigt til, at Meta, virksomheden, der står bag nogle af verdens største sociale medieplatforme som Facebook og Instagram, skal ændre sin forretningsmodel, efter en afgørelse fra Det Europæiske Databeskyttelsesråd (EDPB) den 5. december i år.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Jeg synes Facebook skal være glade nok for, at brugerne bare skal have et valg. For ovre på den anden side af Atlanten har der været røster, som tegner mod at forbrugerne skal have penge for sine data, hvis Facebook o.a. ønsker at bruge dem. De slipper derfor billigt i EU.
Det er vel gået op for de fleste hvad Metas forretningsmodel er, og det er ens eget valg om man er på facebook og andre platforme eller ej. På den ene eller den anden måde er det forbrugeren der betaler, annoncerne skal jo financieres. Snart skal vi vel også betale abonnement til Bilka for at købe mælk, så man ikke møder et reklameskilt for Toms Skildpadder. Jeg er ikke uenig i at GDPR lovgivningen i nogen form har en berettigelse, men den koster ironisk nok forbrugeren penge.