Gartners it-spådomme for 2020: Augmented Reality-shopping og browsing uden skærm

1 kommentar.  Hop til debatten
Gartners it-spådomme for 2020: Augmented Reality-shopping og browsing uden skærm
Illustration: Bigstock.
Analysehuset Gartner har offentliggjort en række bud på, hvordan it-branchen og it-forbrugeren vil ændre sig i løbet af de kommende år.
19. oktober 2016 kl. 13:09
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Det er ikke små detaljerede forandringer i it-landskabet, Gartner ser i krystalkuglen, når analysehuset kigger frem mod 2020.

På en konference i Orlando har analysegiganten netop fremlagt en liste med spådomme om, hvad der kan ske på de mest kritiske it-områder. Og det er ikke småting.

Først og fremmest forventer Gartner, at 100 millioner forbrugere i 2020 vil shoppe gennem augmented reality. Pokemon Gos popularitet har gjort teknologien til allemandseje, og det vil få butikker til at implementere den i shoppingoplevelsen - både online og i den fysiske butik.

Gartner forestiller sig f.eks., at en Ikea-kunde med en app kan se, hvordan et bestemt møbel ville tage sig ud i dagligstuen - før man køber det hjem.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I en trend, der peger modsatte vej, vurderer Gartner, at 30 procent af webbrowsing-sessioner kommer til at foregå uden en skærm i 2020. I stedet vil brugerne anvende stemmestyrede enheder såsom Amazon Echo, mens de kører bil, laver mad og træner.

Af samme grund forventer Gartner at tech-giganterne bliver en endnu mere naturlig del af vores liv: I 2021 vil 20 procent af alle aktiviteter, vi udfører, involvere en af de syv største it-kæmper, spår analysehuset.

Allerede før det kommer så vidt, forventer Gartner, at hver femte virksomhed vil droppe deres mobil-app i 2019. Appsene er simpelthen ikke indbringende nok i forhold til, hvor dyre de er at lave og vedligeholde.

Andre teknologier står til gengæld på spring, og Gartner er ikke ene om at spå blockchain-tjenester en lys fremtid. I 2022 vil der være en blockchain-baseret virksomhed, der er 10 milliarder dollars værd, lyder forudsigelsen.

Endelig mener Gartner, at virksomheder i større stil vil bede ansatte om at bære en fitness-tracker - et armbånd, der holder øje med bærerens vitale tal. Tiltaget skal for fire ud af ti medarbejdere betyde færre sundhedsudgifter - hvis altså man er villig til at dele data med lægen.

1 kommentar.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
19. oktober 2016 kl. 15:28

Tiltaget skal for fire ud af ti medarbejdere betyde færre sundhedsudgifter - hvis altså man er villig til at dele data med lægen.

Det er da dårlig ods, 40% får det bedre, mens op til 60 får det dårligere ?

Men tror nu de fleste er villigt til at dele data med lægen, men vil måske mene at man bør lave opsamling og deling med forsikringsselskaber, arbejdsgiver og udviklende af applikationer og hardwaren være ulovligt. Så ingen presset til at indgå i sådan "sundhedsanalyse"

Udover det, så mener jeg også ud over den normale ekstrapolering at Gartner tager helt fejl som sædvanligt. Lige så snart argument realitet VIRKER, så vil vi alle sammen gå med det og bruge det, efterhånden som det falder i pris. Fordi det er nemt hurtigt og smart, noget lignende udviklingen på smartphone området.
Men det er ikke rigtigt moden så tidligt, problemer som strøm, netværk, vægt, ledninger (eller retter ingen), GPU/CPU kraft er løst så hurtigt. Måske 2-3 år yderligere, før det rigtigt begynder at slå igennem. Til gengæld vil vi så alle bruge det.