Gartner om analytics: Virksomheder kigger på data - men lader maven bestemme

Virksomheder kigger på analytics, men stoler ultimativt mest på mavefornemmelsen. Det er vanvid, siger VP i Gartner Debra Logan.
Trods BI og analytics tager mange virksomheder stadig analoge beslutninger på baggrund af mavefornemmelser.

LONDON: Flere og flere virksomheder hiver data ind i bestyrelseslokalet for at understøtte de kritiske forretningsbeslutninger. Men når det kommer til stykket stoler de fleste virksomheder stadig mere på mavefornemmelsen end på dataanalysen, fortæller VP i analysehuset Gartner Debra Logan, på selskabets analytics-konference, der i denne uge finder sted i London.

»Hvis jeg spørger virksomheder om de bruger data for at understøtte beslutninger, siger de ja. Men sker det virkelig,« spørger analytikeren retorisk.

For de fleste virksomheder er svaret stadig nej.

Læs også: »Spørg aldrig, hvordan jeg kan bruge virksomhedens data, men hvilke data jeg skal bruge for at løse et problem«

Som eksempel fremhæver Logan en unavngiven virksomhed, som for nogle år side rapporterede, at de fleste beslutninger træffes på baggrund af mavefornemmelser. I dag angiver selskabet, at man ser på data – og hvis data passer med mavefornemmelsen, så bliver den brugt.

»Det giver ikke mening. Det er vanvid,« siger Debra Logan, der ironisk kalder mavefornemmelserne for en 'underbevidst data science algoritme'.

Virksomheder snyder sig selv

Analytikeren bliver ved konferencen bakket op af kollegaen Rita L. Sallam, research VP hos Gartner.

»Vi snyder os selv til at tro, at vi tager empirisk funderede beslutninger, fordi vi har set på data.«

»Vi snyder os selv til at tro, at vi tager empirisk funderede beslutninger, fordi vi har set på data,« indleder hun.

»Men i virkeligheden bliver vi narret af fænomener, som har plaget mennesker i årevis.«

Læs også: Business intelligence-analytiker: En myte, at man bare kan give brugerne adgang til datakilderne, og så kører det

Det er klassiske faldgrubber som confirmation bias, der spænder ben for virksomhederne. Og det forhold, at mens processen omkring bestilling af nye kuglepenne er blevet digitaliseret, er beslutningsprocesser stadig analoge.

»Beslutningsprocesser er de sidste, der bliver digitaliseret,« understreger Rita L. Salam.

Læs også: Dong Energi B2C hiver BI ud af it-afdelingens hænder: »Det har krævet nogle kampe«

I stedet sker beslutninger i et møderum fuld af folk, der finder frem til en beslutning, de er enige om. Og bagefter bliver whiteboardet visket rent og alle spor af, hvordan beslutningen blev truffet, bliver slettet.

Behov for ny kultur

Behovet er klart, mener Rita L. Sallam.

»Der er brug for en ny beslutningskultur,« fastslår hun.

Læs også: Isenkræmmerkæde lader BI udpege svageste led: »Jeg kan ikke forestille mig en verden uden«

Hos storbanken EmiratesNBD fortæller Prateek Vahie, der er chef for digital marketing, at kulturen har været den største forhindring i arbejdet med at udbrede brugen af data og analytics.

»Det er en udfordring at få folk til at stoppe med at stole for meget på deres intuition.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Følg forløbet

Kommentarer (1)

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Partnernyheder

Welcome to a seminar on tools that help you become GDPR compliant!

Getting GDPR compliant by May 2018 implies a lot of activities covering the legal aspects, internal business processes, data management, and security technology.
28. feb 2017

Maja Rosendahl Larsen ansat hos Affecto

24. jan 2017

Introduction to Jedox – Affecto Seminar, Copenhagen

12. jan 2017