Gartner om analytics: Virksomheder kigger på data - men lader maven bestemme
LONDON: Flere og flere virksomheder hiver data ind i bestyrelseslokalet for at understøtte de kritiske forretningsbeslutninger. Men når det kommer til stykket stoler de fleste virksomheder stadig mere på mavefornemmelsen end på dataanalysen, fortæller VP i analysehuset Gartner Debra Logan, på selskabets analytics-konference, der i denne uge finder sted i London.
»Hvis jeg spørger virksomheder om de bruger data for at understøtte beslutninger, siger de ja. Men sker det virkelig,« spørger analytikeren retorisk.
For de fleste virksomheder er svaret stadig nej.
Som eksempel fremhæver Logan en unavngiven virksomhed, som for nogle år side rapporterede, at de fleste beslutninger træffes på baggrund af mavefornemmelser. I dag angiver selskabet, at man ser på data – og hvis data passer med mavefornemmelsen, så bliver den brugt.
»Det giver ikke mening. Det er vanvid,« siger Debra Logan, der ironisk kalder mavefornemmelserne for en 'underbevidst data science algoritme'.
Virksomheder snyder sig selv
Analytikeren bliver ved konferencen bakket op af kollegaen Rita L. Sallam, research VP hos Gartner.
»Vi snyder os selv til at tro, at vi tager empirisk funderede beslutninger, fordi vi har set på data.«
»Vi snyder os selv til at tro, at vi tager empirisk funderede beslutninger, fordi vi har set på data,« indleder hun.
»Men i virkeligheden bliver vi narret af fænomener, som har plaget mennesker i årevis.«
Det er klassiske faldgrubber som confirmation bias, der spænder ben for virksomhederne. Og det forhold, at mens processen omkring bestilling af nye kuglepenne er blevet digitaliseret, er beslutningsprocesser stadig analoge.
»Beslutningsprocesser er de sidste, der bliver digitaliseret,« understreger Rita L. Salam.
I stedet sker beslutninger i et møderum fuld af folk, der finder frem til en beslutning, de er enige om. Og bagefter bliver whiteboardet visket rent og alle spor af, hvordan beslutningen blev truffet, bliver slettet.
Behov for ny kultur
Behovet er klart, mener Rita L. Sallam.
»Der er brug for en ny beslutningskultur,« fastslår hun.
Hos storbanken EmiratesNBD fortæller Prateek Vahie, der er chef for digital marketing, at kulturen har været den største forhindring i arbejdet med at udbrede brugen af data og analytics.
»Det er en udfordring at få folk til at stoppe med at stole for meget på deres intuition.«

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.