Gartner: Dårlige vaner æder gevinsten ved software i skyen

Mange virksomheder formår ikke at udnytte potentialet ved Software-as-a-Service, fordi de dårlige vaner er flyttet med. Virksomhederne skal tænke sig om, advarer Gartner.

Software, der bare samler støv, selvom der er betalt for licensen. Det er ikke kun et fænomen fra æskerne med dyr software, som stadig står pakket ind i folien i it-afdelingens depotrum. Hvis man ikke er påpasselig, så kan fænomenet også flytte med ud i skyen.

Det advarer analysefirmaet Gartner om.

Ifølge Gartner formår mange virksomheder ikke at høste gevinsterne ved at skifte fra software, som kører internt efter en klassisk model, til Software-as-a-Service, SaaS.

Mange af uvanerne fra den gamle model, flytter nemlig med. Det værste eksempel er ifølge Gartner 'Shelfware', som er software, der ikke bliver brugt, selvom licensen er købt.

I SaaS-verdenen dukker det op i skikkelse af, at virksomhederne har købt for mange abonnementer, fordi organisationen ikke havde overblik over, hvor mange brugere der havde behov for adgang, eller fordi virksomheden var for optimistisk i forventningen om vækst.

Brøleren ligger dog to steder: Dels skal virksomhederne blive bedre til at holde styr på, om de spilder ressourcer, og dels skal de vælge SaaS-udbydere, hvor de betaler for det faktiske forbrug.

Ifølge Gartner er det helt op mod 90 procent af SaaS-udrulningerne, som ikke bliver afregnet efter forbrug, og hvor kunderne derfor risikerer at betale for en service, de ikke udnytter.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere