Gammelt it-system revolutionerer hovedstadens hospitaler

Det er et gammelt og simpelt it-system - men nu er patientjournalen fælles for første gang. I hovedstadsregionen kan de vigtigste it-systemer nu tale sammen på tværs, men der er stadig lang vej til en samlet løsning.

It-skandaler og budgetter, der løb løbsk, har der været nok af i hospitalsverdenen, så da Region Hovedstaden blev dannet, og de gamle amter lagt sammen, valgte it-folkene den sikre rugbrødsmodel.

»Vi valgte en meget stringent strategi for konsolideringen af de centrale it-systemer. Vi kiggede rundt og så, hvilke af de forskellige systemer, vi nu havde i regionen, der virkede bedst, og udbredte dem. Uden at skele til, om det var simpelt eller avanceret, gammelt eller nyt,« forklarer it-direktør for Region Hovedstaden, Jan Kold.

Det har betydet, at alle hospitaler i Region Hovedstaden nu kører med et gammelt mainframe-baseret patientjournal-system, kaldet Grønt System, der dog har fået en mere moderne grafisk brugergrænseflade.

»Organisatorisk har der været lidt skepsis over, at vi udbreder et forholdsvist gammelt system, men vi skulle have noget, der virker, og skulle ud over stepperne. Vi har også fået god feedback på, at vi gik efter den sikre løsning,« siger Jan Kold.

Stadig teknisk uhomogene
Selve konsolideringen blev afsluttet i løbet af foråret, og derefter blev det muligt at koble de centrale systemer sammen, så for eksempel en læge kan trække data om en patients journaloplysninger og medicinhistorik fra andre hospitaler.

»På to år har vi konsolideret de vigtigste systemer i en koncern med 40.000 medarbejdere. Det synes vi er ganske imponerende, og vi er faktisk lidt stolte af det. Men det er stadig en meget stor udfordring, at vi er så teknologisk uhomogene,« siger Jan Kold.

Der er således stadig over 100 forskellige it-systemer i brug på hospitalerne, og selvom de centrale systemer nu kan tale på tværs af hospitaler, kan de stadig ikke tale med hinanden internt på hvert hospital.

»Nu har vi integration mellem hospitalerne, men mangler mellem systemerne, som er meget stand-alone. Det er meget lidt sammenhængende for brugerne, som skal logge ind i fem systemer hver gang,« siger Jan Kold.

Kan operere med det samme

Læge Jens Bartholdy er en af de mange tusinde daglige brugere af patientsystemerne og desuden involveret som sundhedsfaglig konsulent i it-arbejdet. Han er glad for, at han nu langt hurtigere kan få oplysninger fra andre hospitaler i regionen.

»Jeg skal som anestæsi-læge vurdere patienterne før operationen. Ret tit siger de, at de har været indlagt før på et andet hospital, men kan ikke huske, hvad det gik ud på,« fortæller han.

I den situation skulle han før ringe til det andet sygehus og få journalerne sendt som telefax, men nu er det som regel nok med et opslag i den fælles patientjournal.

»Det er nogle gange virkeligt afgørende, at det nu går meget hurtigere. Det kan betyde, at man ikke skal udsætte en operation,« siger Jens Bartholdy.

Men han er ikke imponeret over, hvad man kan i systemerne, i forhold til at vi i dag skriver 2009.

»Det er ikke vildt moderne. Journalerne fungerer som en ret gammeldags tekstbehandler, og kan ikke håndtere grafik eller struktureret data. For eksempel findes EKG stadig kun på papir,« forklarer han.

Og så kunne han selvfølgelig også godt ønske sig en mere samlet løsning i stedet for en række selvstændige systemer, der hver kræver logon.

»Man mangler oplevelsen af en samlet patientjournal, når man skal logge ind fire forskellige steder og skrive patientens CPR-nummer ind hver sted,« siger Jens Bartholdy.

En urimelig logon-situation
Den kritik er Jan Kold helt klar over, og næste indsatsområde bliver også at gøre det nemmere for brugerne at komme i gang hurtigt.

»Nu er det afgørende, at vi gør det nemmere at bruge i hverdagen. Vi har en urimelig logon-situation, som er en stor barriere, og vi er klar til at gå massivt ind for at løse det,« siger it-direktøren.

En mulig løsning, som Bispebjerg Hospital har eksperimenteret med, er virtualisering og tynde Sunray-klienter til alle. Så kan de ansatte logge på i løbet af få sekunder ved hjælp af et magnetkort og fortsætte arbejdet, hvor de slap. Dermed kan alle nødvendige systemer stå klar hele dagen, i stedet for at alle skal logge på alle steder, hver gang de skifter computer.

»Det bliver måske ikke præcist den løsning, men vi skal have noget, der kan give samme resultat. Det vil også betyde, at vores it-systemer føles mere sammenhængende, end de er,« siger Jan Kold.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Klavs Klavsen

Måske man skulle tage et kig på Kerberos?

Man kan (vha. en del kaldet PKINIT) bruge smartcards til login - så lægen bare skal have sit smartcard og en 4-cifret pinkode - istedet for at indtaste sit kodeord hvis man vil - og vælger man de rette kort, vil de virke på alle klient os'er: http://www.centos.org/docs/5/html/Deployment_Guide-en-US/sso-ov.html Det samme er også understøttet i Microsoft Windows.

Jeg har selv imlementeret sådan en løsning til at logge på div. interne webservere (freebsd/linux m. apache) rundt omkring i en virksomhed og når man bruger Kerberos så er det så dejligt at det virker på ganske mange operativsystemer, inkl. windows - og man kan derfor nøjes med at logge ind én gang - og så bliver man automatisk autentikeret på alle kerberos enabled services.

  • 0
  • 0
#2 Lars Tørnes Hansen

Jeg har nogle kommentarer:

1) KIS(S) - Keep It Simple ( - Stupid)

og

2) "premature optimization is the root of all evil." - Donald Knuth, Structured Programming with go to Statements, ACM Journal Computing Surveys, Vol 6, No. 4, Dec. 1974. p.268

og jeg tilføje

3) Gør det i små trin, så man har noget der er gennemtestet og virker.

Med hensyn til login kan et RFID tag til hver patient - bruges til at levere patiens CPR nr ved simpel RFID tag id nr. til cpr nr opslag via en database (lægen tager patientens RFID tag med hen til en computer - lægen kan også selv have et RFID tag til identifikation, og så kræver det kun at skrive kode/logge ind med biometriske data - f.eks. iris scanning - http://en.wikipedia.org/wiki/Iris_recognition)

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere