Gamere tager deres spilunivers med i drømmene
Hvis du er intensiv bruger af eksempelvis GTA V, er sandsynligheden for, du bærer dig selv ind i spillet stor - også i dine drømme, skriver det amerikanske techsite The Verge.
Det mener Jayne Gackenbach, psykolog og mangeårig ekspert i gamingens effekt på drømme ved Grant MacEwan University i Canada. Hun har sammen med en række kolleger i et nyt forskningsprojekt undersøgt, hvor meget computerspil betyder for vores drømme.
Og konklusionen er klar: Børn eller voksne med hang til mange timer foran skærmen tager deres virtuelle verdener med sig i drømmene, hvor de tilmed kan skifte mellem synsvinklen - præcis som i spillene. Og de kan endda gennemgå missioner ved at skyde, kæmpe, forsvare sig eller lignede, skriver The Verge.
At computerspillene i høj grad har en effekt på drømmene kan også være en god ting. Eksempelvis for soldater, der er vendt hjem fra krig, mener Jayne Gackenbach. Det skal forklares med, at drømme oftest er det, hun kalder for en evolutions-mekanisme, der træner mennesker til at håndtere skræmmende og farlige situationer, før de sker i virkeligheden.
Dermed kan computerspil muligvis stimulere soldaters hjerne til at håndtere krisesituationer både før de sker i krig eller efter krigshandlinger.
»Og det vil kunne få ganske gode effekter på soldaterne i forhold til episoder, der i den virkelige verden kan virke skræmmende,« siger Jayne Gackenbach til The Verge.
Det største problem ved forskningen af drømme er dog, at Jayne Gackenbach og hendes kolleger ikke kan analysere en drøm gennem andet end interviews med forsøgspersoner. Og altså i sagens natur ikke kan trække en drøm ud i fysisk form, skriver The Verge.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.