Gamer-beskyttelse: Skype vil skjule IP-adresser som standard

25. januar 2016 kl. 08:598
Gamer-beskyttelse: Skype vil skjule IP-adresser som standard
Illustration: Jesper Stein Sandal.
Ændringer i Skypes standardindstillinger skal afskærme gamere mod DDoS-angreb.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Ændringer i Skypes standardindstillinger skal afskærme særligt gamere mod DDoS-angreb.

Microsoft har i en opdatering af chatklienten Skype gjort det til standardindstilling at skjule din IP-adresse fra alle, der ikke er på din kontaktliste.

Det skriver Ars Technica.

IP-adressen, som længe er blevet lækket fra Skype, er særligt blevet udnyttet blandt gamere, hvor et målrettet DDoS-angreb på et rigtige tidspunkt kan afgøre et spil.

Artiklen fortsætter efter annoncen

For eksempel har professionelle Dota 2 spillere ifølge Ars Technica oplevet at blive hægtet af med angrebene, som efterfølgende tvinger et hold til at spille fire mod fem.

Skype er en af de oplagte måder at få fat på modstanderens IP-adresse. Men med den nye standardindstilling går trafikken gennem en Microsoft-server i stedet for den peer-to-peer forbindelse, som softwaren oprindeligt er bygget op omkring. Dermed bliver Skype-brugeren IP-adresse skjult for eventuelle overivrige modstandere.

8 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
8
26. januar 2016 kl. 14:37

Tror ikke jeg har spillet et eneste spil hvor modstanderne var inviteret til samme chat server som jeg selv. Eller hentyder artiklen til at det er ens venner som "lækker" den ?

7
25. januar 2016 kl. 12:40

Hvis du har en bedre løsning for privat personer så tror jeg gerne du må dele :)

6
25. januar 2016 kl. 12:35

Skal man nu gemmes sin IP adresse for at undgå angreb? Er det vejen frem?

5
25. januar 2016 kl. 10:41

Bestemt ikke.

Jeg har fulgt en del med i DOTA 2 og Starcraft 2 scenen, (det er foldbold for nørder :) ) og det har været et helt reelt problem. Alt for mange professionelle teams der hiver millioner af dollars hjem i gevinster, har fået kampe udsat, eller som der står i artiklen spillet 4 mod 5. pga DDoS. Selvfølgelig er det for dumt at bruge Skype, når den så åbent smider din ip adresse rundt, men man skal ikke undervurdere bekvemligheden ved ikke selv at skulle rode med servere, og sende mails med " Du skal lige logge ind på 123.456.789.1 port 1234 med password "lsdjhfdl2ydfy37" og du skal bruge version 3 af klienten osv. osv.

Så "for de fleste spillerne bruger altså Ventrilo eller Teamspeak som voice-klient" passede simpelt hen ikke for et år siden. I dag har de fleste nok taget konsekvensen af problemet og skiftet, så på den måde er Microsoft nok for sent ude.

4
25. januar 2016 kl. 10:40

Problemet er heller ikke at folk bruger Skype til gaming, men Skype typisk er installeret for at have kontakt med andre gamere eller fans. Hvilket så bliver udnyttet af Trolls til at udgive sig for at være en kendt gamer eller en fan, for at få fat i IP'en.

3
25. januar 2016 kl. 10:26

Der er simpelthen for meget larm på Skype hvis man er mere end 2 der spiller sammen fordi skype er elendig til noise reduction, og transmiterer alting altid... Bruger selv Mumble til alle mine spil behov.

2
25. januar 2016 kl. 09:56

Men med den nye standardindstilling går trafikken gennem en Microsoft-server i stedet for den peer-to-peer forbindelse

Jeg synes det som en ”tynd undskyldning” for mere overvågning for de fleste spillerne bruger altså Ventrilo eller Teamspeak som voice-klient, hvis ikke de nøjes med ”in-game voice”.

Jeg vil fastholde at det må være et ønske om øget overvågning og ikke et reelt ønske fra seriøse spillere som driver denne ændring.

1
25. januar 2016 kl. 09:33

Jeg kender ingen i min umiddelbare gamer omkreds der bruger Skype under spil, det er slet ikke strikket sammen til formålet. Teamspeak eller Ventrilo!