Gældsstyrelsen skrotter 75.000 gældsposter: Datafejl gør dem umulige at inddrive
Gældssstyrelsen har manuelt gennemgået 400.000 gældsposter og det har resulteret i, at 75.000 gældsposter er skrottet, fordi der er datafejl i dem.
Det oplyser styrelsen i en meddelelse.
Gennemgangen har været nødvendig, fordi det nedlukkede gældsinddrivelsessystem EFI har efterladt et morads af ubrugelige data, bl.a. fra op til 30 år gamle gældsposter.
Ikke normalt
»Det er specielt. Det er ikke normalt i en inddrivelsesmyndighed, at man skal gøre det her. Men det er den situation, vi er havnet i med det her EFI-system,« siger direktør i Gældsstyrelsen Lars Nordahl Lemvigh ifølge Ritzau/Ekstra Bladet.
I den manuelle gennemgang har Gældsstyrelsens sagsbehandlere vurderet gældens gyldighed, ligesom gældsposter er kontrolleret for datafejl. Og det har der altså været i cirka knap hver femte gældspost:
»Datafejlene kan f.eks. få en forældet gældspost til at se ny ud eller få en virksomhed, der er gået konkurs, til stadig at optræde, som skyldner i Gældsstyrelsens systemer,« skriver Gældsstyrelsen i en redegørelse (PDF).
4,1 mia. kr.
Gældsstyrelsen håndhæver med gennemgangen en række datakrav til gældsposterne for at sikre, at der alene inddrives gæld og beregnes renter på korrekt og lovligt grundlag, lyder det videre.
Resten af gældsposterne – 325.000 i alt – er dermed parat til inddrivelse. Det er gæld for 4,1 mia. kr., som Gældsstyrelsen nu kan inddrive, oplyser styrelsen.
Gældsposterne har en samlet værdi af 4,1 mia. kroner.
Hvordan de 325.000 poster skal inddrives, melder redegørelsen ikke noget om.
Version2 og vores søstermedie DigiTech følger op på sagen, hvis styrelsen vil give yderligere oplysninger.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.