Fyret it-chef: Store it-problemer i Langeland Kommune

Outsourcing har givet sure miner i Langeland Kommune. Det mener i hvert fald kommunens tidligere it-chef, der blev fyret som konsekvens af outsourcingen.

Ifølge den tidligere it-chef i Langeland Kommune, har outsourcing i 2007 givet sure miner i den kommunale administration.

»De tilbagemeldinger, jeg har fået fra ansatte, er, at der har været særdeles mange problemer i driften hele sidste år,« fortæller norske Rune Eilertsen, som i 2007 var den sidste it-chef i Langeland Kommune.

Dengang valgte kommunen at udlicitere servere og linjetrafik og havde ifølge stabschef Kurt Habekost ikke længere brug for en it-chef. Rune Eilertsen kritiserede på daværende tidspunkt outsourcingaftalen for ikke at kunne holde, hvad den lovede. Han blev tilbudt en anden stilling til en lavere løn. Men det ønskede han ikke og fik i stedet en fratrædelsesordning.

Siden da har Langeland Kommune været plaget at slemme it-problemer. Det hører Rune Eilertsen fra ansatte i kommunen, både i it-afdelingen og andre steder.

Det er nu ikke de firmaer, som har taget sig af outsourcingen, der har skylden.

»Ledelsen i kommunen har ikke klaret at overskue, hvor kompliceret it-driften egentlig er,« mener Rune Eilertsen. Han fortæller, at da han i sin tid så et udkast fra et af firmaerne i aftalen, gjorde han opmærksom på, at det hele ikke var med i det pristilbud, kommunen havde fået.

»Derfor har man prøvet at spare og spare for at forsvare de beslutninger, man har foretaget tidligere,« mener Rune Eilertsen.

Det har betydet, at medarbejderne er blevet overbelastet, og man har større sårbarhed end nogensinde, siger han, og tilføjer, at der er brugt mange penge på konsulentudgifter »til panikhjælp.«

Problemerne har blandt andet bestået i server-nedbrud, hvor der ikke var backup, fordi der ikke har været styr på ansvarsfordelingen mellem kommune og partnerne.

På omsorgssystemet har nedetid ligefrem betydet »fare for liv,« fortæller Rune Eilertsen.

»En hel uge var der mindre end halvtreds procent tilgængelighed på it-systemet på grund af virus.«

Det fremgår ifølge Rune Eilertsen af et svar fra kommunaldirektøren til byrådet.

Det er almindeligt kendt i kommunen, at der er store problemer med it-systemerne, mener Rune Eilertsen.

»Uanset hvem du spørger i kommunen, får du samme svar.«

Langeland Kommune vil ikke kommentere enkelthederne i Rune Eilertsens påstande, men skriver i en mail til Version2, at kommunen har en sikker tro på, at beslutningen i 2007 var rigtig.

Dertil kommer, at den efterfølgende tid har givet kommunen »meget store udfordringer og gør det fortsat. Langeland Kommune arbejder intenst med en sikker driftsafvikling af applikationer på egne servere, mere driftsstabil printerstruktur, mere sikker Firewall opdatering og bedre slutbruger service,« skriver kommunen i emailen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Rune Eilertsen

Jeg synes lige denne omtale fik en meget vinkling som kan tydes som det er mig som "brokker" mig over kommunen, grundet jeg selv måte gå ved outsourcing.
Dette er så ikke situationen.

Jeg savner derfor at Version2 istedet selv kunne indhente og enten bekræfte, eller afkræfte, istedet for blot at stille spørgsmålet til kommunens ledelse, og blot fremlægge små sitater fra mig som surt brok :-) For så får det hele en klang af ord i mod ord, og brok i mod en eks arbejdsplads... uden jeg fortjener at blive sat i den bås. :-)

Dertil vil jeg henvise til offentlige kilder/nyheder, som beskriver og bekræfter situationen i Langeland kommunes IT, samt bekræfter at det er kritikværdig grundlag Langeland kommune indgår outsourcing aftalen. Det er alvorlige forhold når rådhusets ansatte brokker sig udad til pressen, så kan man med sikkerhed antage det er krise stemning, for rådhus ansatte sætter sin ære i at aldrig si noget som fremsætter ledelse eller politiske ledelse i dårlige lys.

Se lige disse links:
http://www.faa.dk/article/86642:Langeland--Lokalpolitiker-overrasket-ove...

Sitat:
"Jeg kan som et eksempel på korridoraftaler give outsourcingen af kommunens it. Her lå det helt klart fra starten, at flertallet ikke var til at påvirke. I dag er de ramt af nemesis. Budgettet er foreløbigt skredet med 700.000 kr., og så er 700 overarbejdstimer i it-afdelingen ikke regnet med. Tingene blev dengang ordnet for lukkede døre, og man forholdt sig ikke offentligt til, hvad der var det reelle problem. Det handlede langt mere om kemien mellem it-chefen og kommunaldirektøren, end det handlede om it-problemer."

Neste link;
http://www.faa.dk/article/79220:Langeland--Kritik-fra-medarbejdere-tages...
Jeg siterer fra link:
"Stærk kritik fra de ansatte på Langeland Rådhus, der klager over manglende ledelse og over arbejdsforhold, bl.a. it-servicen, har resulteret i, at borgmester Knud Gether (BL) har haft en alvorlig samtale med direktionens tre medlemmer, kommunaldirektør Jørgen Christiansen, servicedirektør Thomas Rosenqvist og udviklingsdirektør Anne-Lene Haveløkke Nielsen."

Neste link:
http://www.faa.dk/article/76654:Langeland--Ansatte-paa-raadhus-utilfredse
Sitat fra artikkel:
"Medarbejderne siger, at it-servicen, der er omlagt for nylig, er forringet så meget, at de til tider har svært ved at udføre deres arbejde."

Håber på bedre faglighed fra Version2's håndtering af denne, og også andre sager i fremtiden. Da jeg ikke kan se hensigten ved at blot viderebringe korte udtræk fra telefonsamtale fra i dag, hvori I ønsket min udtalelse.
Hvis Version2 vil fremstå troværdige, så burde I selv hente ind den nødvendige bekræftelse for kommunens IT situation, og ud fra dette skrevet en artikkel som var mere "eget" materiale, med basis i fakta oplysninger, baseret på flere kilder. Og derfra trække konklutioner. Nu fremstår artikkelen blot som en påstand, fra en medarbejder som er "fyret" Det er derfor vigtige at fremhæve at driften forløb tilnærmet perfect i de 8 år jeg sat i min position som IT chef. Og jeg vil påstå, måske til noget af kommune danmark mest nøgterne IT budget. (betydelige billigere end nogle af de andre Fynske kommuner jeg har fået budget materiale fra. Og samtdige også med i forvejen mindre normering og bemanding. Dette er værdier som de fleste forgæves forsøger at opnå andre steder, med samtidige at beholde moderne infrastruktur, hurtige systemer, "up to date" og dynamiske systemer. Dertil var jeg nok mere end 8 år forran de fleste andre med tanke på at implementere "Grøn IT" hvori strømforbrug og indeklima var i fokus, og som bieffect gav simplificeret administration, og billigere drift. Ret ud en lille foregangs kommune på svært mange områder vedrørende IT drift.)

  • 0
  • 0
Tania Andersen

Hej Rune Eilertsen,

Artiklen tog udgangspunkt i et debatindlæg, du bragte på Version2 d. 21. februar.

( http://www.version2.dk/artikel/5388-langeland-ikke-brug-for-it-chef )

Det er en række alvorlige kritikpunkter, du fremsatte i debatindlægget, og på den baggrund mente vi, at det gav berettigelse til en ny artikel, da vi også skrev om sagen på daværende tidspunkt i 2007.

Vi bad Langeland Kommune om at kommentere dine kritikpunkter, men kommunen har ikke i sit svar til os forholdt sig til de konkrete punkter, du ridser op. Vi har også været i kontakt med redaktionen på Fyns Amts Avis for at indsamle baggrund om sagen.

Du valgte selv at medvirke til artiklen, så jeg forstår ikke din kritik.

Hvis der er medarbejdere i Langeland Kommune, der kan bidrage til opklaringen, er de meget velkomne til at rette henvendelse til mig på adressen taa@version2.dk . Jeg kan ikke se, hvordan vi i øvrigt skulle kunne lægge mere for dagen.

Venlig hilsen
Tania Andersen
Journalist
Version2

  • 0
  • 0
Jørgen Elgaard Larsen

Hej Rune,

Jeg synes ikke, at artiklen får dig til at fremstå som en brokker.

Det er desværre alt for udbredt, at ledelse outsourcer med hovedet under armen, uden at høre på faglige vurderinger fra deres egne medarbejdere.

I tilfældet Langeland tænkte jeg allerede "det går galt", da jeg hørte, at de ville outsource og nedlægge IT-chefstillingen.

Netop når man outsourcer har man virkelig brug for en it-chef til at sikre, at det bliver gjort ordentligt.

  • 0
  • 0
Gunnar Langemark

Jeg mener klart at Rune Eilertsen har ret i sin kritik af artiklen. En IT kompetent person vil formodentlig ikke se Rune Eilertsen som et brokhoved når han eller hun læser artiklen, men en administrativ leder vil (og han vil finde den ). Det skyldes at artiklen både i sin rubrik og i indholdet vinkler historien ud fra den "fyrede" it-chefs synspunkt, næsten udelukkende lader Rune Eilertsen komme til orde, og ikke henviser til andre mere uafhængige kilder.
Når Rune Eilertsen efterfølgende fortæller at det er Tania Andersen selv der har henvendt sig til RE, så synes jeg faktisk også det er lidt ringe, at hun ikke har sørget for at klæde sin artikel på så den fremstår som en mere objektiv kritik af Langelands kommunes IT-politik. Det er for nemt at lade den "sure" IT-chef føre ordet.
Der er jo helt klart en god og gennemarbejdet artikel der ligger og venter på at blive skrevet. De fleste der har arbejdet mere end et par år i IT branchen kender jo til hudløshed denne situation - hvor politiske og ledelsesmæssige beslutninger bliver taget hen over hovedet på de fagligt kompetente - trods deres advarsler - hvorefter man frejdigt påstår at "det kunne man jo ikke vide på forhånd" - når det, som forudsigeligt, går galt.
Så til tasterne igen Tania Andersen - og giv så samtidig Rune Eilertsen en lille undskyldning for, at du ikke har givet ham en helt fair behandling.
Du skylder os stadig den rigtige artikel Tania.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere