Fujitsu dropper klage over omstridt kommunal ESDH-klub

Det vil kræve for meget tid og for mange penge at fortsætte klagesagen over udbud hos den kommunale ESDH-klub SBSYS. Sådan lyder det fra udbuddets taber, Fujitsu.

Fujitsu A/S dropper nu en klagesag mod brugerklubben SBSYS, der ejer ESDH-systemet af samme navn.

Fujitsu klagede oprindeligt efter et udbud, hvor virksomheden bød ind på opgaven med at udvikle og vedligeholde SBSYS-systemet, der bruges til elektronisk sags- og dokumenthåndtering hos en række kommuner og myndigheder.

SBSYS har lige nu 17 kommuner som medlemmer, og tanken bag modellen er, at brugerne i fællesskab ejer kildekoden til systemet.

Læs også: Brugerklub giver billig ESDH i Hedensted

Fujitsu trak oprindeligt SBSYS med i Klagenævnet for Udbud, efter at leverandøren Ditmer vandt det omtalte udbud.

Ditmer er den oprindelige leverandør af SBSYS-systemet, og hele udbudsprocessen har i Computerworld modtaget kritik fra både Fujitsu og Dansk Industri for at være en 'skueproces'.

Fujitsu har haft indtil onsdag den 28. november til at melde, om selskabet ville opretholde klagen. Men Fujitsus advokat har nu meddelt, at man frafalder klagen, fremgår det af en pressemeddelelse fra SBSYS.

»Vi har i hele forløbet haft stærk juridisk assistance til at rådgive os. Og vi har derfor på intet tidspunkt været i tvivl om, at vi har ageret helt efter de gældende regler. Nu glæder vi os så til at hellige os det vigtigste i den her sag. Nemlig at fortsætte udviklingen og driften af et system, der både kommer skatteborgerne og de offentligt ansatte til gode,« udtaler formand for forretningsudvalget i SBSYS, Helle Berg, i pressemeddelelsen.

Ikke et ESDH-udbud

Markedsdirektør i Fujitsu, Christian Torp, bekræfter, at selskabet nu dropper klagesagen.

»Det er korrekt,« siger han til Version2 og uddyber.

»Det skyldes et sammensurium af en hel masse ting. Klagenævnet har sagt, at klagen ikke har opsættende virkning. Og vi vælger ikke at gå videre, fordi vi ville skulle bruge en frygtelig masse tid og mange penge på at gennemføre klagen,« siger Christian Torp til Version2.

It-virksomheden mener dog stadig, at valget af Ditmer er faldet på et helt forkert grundlag.

»Det er jo helt essentielt at huske på, at der ikke er tale om et ESDH-udbud, men et udbud af konsulent- og programmørtimer. Så det burde være helt centralt for SBSYS at se på, hvad det koster i timer,« siger Christian Torp.

Det er ikke sket, og derfor er valget fejlagtigt faldet på Ditmer, lyder udlægningen fra markedsdirektøren.

»Vi er gået ind med et bud, hvor Ditmer på flere områder har været 50 til 100 procent dyrere end os. Men SBSYS har opsat karaktergivningen på en måde, så selvom vi har budt ind med halv pris, så har Ditmer fået næsten lige så mange point som os,« siger Christian Torp til Version2.

Klage over SBSYS trækkes tilbage

"Klagen synes udsigtsløs". Så klar og enkel lød meldingen fra Klagenævnet for Udbud i deres første behandling af Fujitsu a/s’ klage over Brugerklubben SBSYS og deres udbud om videreudvikling af et stort it-system. Fujitsu trækker nu klagen tilbage.

Klagenævn for Udbud behandlede tidligere på måneden Fujitsu a/s’ klage over Brugerklubben SBSYS udbud om videreudvikling og drift at deres ESDH-system. I sin første behandling af klagen var klagenævnets konklusion, at klagen syntes ”udsigtsløs”.

Fujitsu fik efterfølgende til den 28. november til at melde, om man ville opretholde klagen. Men Fujitsus advokat har nu meddelt, at man frafalder klagen. Således kan Brugerklubben SBSYS fortsætte arbejdet med deres succesfulde ESDH-system.

– Vi har i hele forløbet haft stærk juridisk assistance til at rådgive os. Og vi har derfor på intet tidspunkt været i tvivl om, at vi har ageret helt efter de gældende regler. Nu glæder vi os så til at hellige os det vigtigste i den her sag. Nemlig at fortsætte udviklingen og driften af et system, der både kommer skatteborgerne og de offentligt ansatte til gode, siger Helle Berg.

Skaber værdi ved at dele
Tanken bag brugerklubben er, at man ikke skal betale for det samme flere gange. Når der én gang er betalt for udvikling af et system, et modul eller en funktionalitet, skal andre ikke betale for at få lov til at bruge det. Brugerklubben og dens medlemmer køber derfor udviklingstimer og sikrer, at brugerklubben har rettigheder til det, der udvikles, så man frit kan dele det med andre. Ved at melde sig ind i brugerklubben får man gratis adgang til at anvende SBSYS, men forpligter sig også til at bidrage til fremtidig vedligehold og udvikling. På den måde betaler man ikke for noget, der allerede er lavet, men kun for det, der skal laves fremover, for at systemet kan følge med tiden og være optimeret til at varetage opgaverne overfor borgerne.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere