Forskere finder sammenhængen mellem aggresivitet og computerspil

Du kan bande og svovle og rage-quitte over Candy Crush, fordi det ikke betyder noget, om spillet er voldeligt, når det gælder din aggressivitet.

En sammenhæng mellem computerspil og en kortvarig stigning i spillernes aggressivitet, umiddelbart efter de har spillet, er blevet brugt som argument imod voldelige computerspil. Men en ny amerikansk undersøgelse tyder på, at det ikke er spillets voldelige indhold, der gør spillerne aggressive.

Ifølge en forskergruppe fra University of Rochester og Oxford University er det i stedet frustration over spillet sværhedsgrad, som gør spillerne aggressive.

Det betyder, at en spiller, som ikke kan gennemføre en svær bane i Candy Crush Saga, kan blive lige så aggressiv, som en spiller, der 'rage quitter', efter hans hold har tabt for tredje gang i træk i Call of Duty.

»Når folk føler, at de ikke har nogen kontrol over udfaldet af et spil, så fører det til aggressivitet. Det så vi i vores eksperimenter. Hvis du udfordrer en persons evner, bliver de mere aggressive, og den virkning holdt uanset om spillene var voldelige eller ej,« udtaler psykolog og medforfatter til undersøgelsen Richard Ryan fra University of Rochester.

Forskerne gennemførte en række eksperimenter på studerende for at måle deres aggressivitet, efter de spillede spil med forskelligt indhold. Eksempelvis kunne forskerne måle en indirekte stigning i aggressivitet i spillere, som blev udsat for et spil Tetris på ekstra høj sværhedsgrad i forhold til spillere, som spillede Tetris på et nemmere niveau.

Debatten om især voldelige computerspils indflydelse på blandt andet børn har været præget af begrænset empirisk forskning på området, og i de undersøgelser, der er findes, er der ofte flere faktorer, der spiller ind.

En nylig metaanalyse af 98 forskellige psykologiske undersøgelser nåede dog frem til, at der var en vis sammenhæng mellem voldelige spil med negative sociale temaer og negative sociale effekter. Analysen fandt dog tilsvarende en sammenhæng mellem spil med positive sociale elementer og positiv social adfærd. Men en sammenhæng siger ikke nødvendigvis noget om årsagerne og kan skyldes andre faktorer.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Kommentarer (9)

Klaus Olesen

Nu når de lige har taget tetris som eksempel, samt når man ikke har kontrol over udfaldet.

Har mistet 2 keyboard fordi jeg blev sur over tetris, mest fordi jeg følte min space knap var lidt upræcis. Har spillet tetris på et ret højt niveau, når jeg bare selv har fejlet, så har det da givet aggressioner som måske at vrisse lidt af vennerne omkring en, eller bruge skældsord med lidt for højt toneleje.
Men når det har været udstyret der har fejlet, så kom de store aggressioner frem, som at slå hårdt i tastaturet eller bordet.

Så i forhold til mig, så passer denne forskning meget godt :)

Claus Gravesen

Det siger vel egentlig mere om spil generelt, end om computerspil som sådan.

Og ja, manglende indflydelse og uheld i højere grad er ofte de største faktorer. Selvfølgelig alt efter, om man overhovedet går op i at vinde det pågældende spil eller ej.

Tine Andersen

Men jeg har konstateret netop med Candy Crush og fx Farm Heroes, at jeg kommer til at bruge penge på det, selvom jeg ellers havde et princip om, IKKE at ville betale. Især når Uglen falder uden varsel (CC- i Dreamworld). Så man kan spille videre eller købe flere liv. I starten ventede jeg ellers pænt på at mine medspillere gav liv/låste op for næste niveau. (I mellemtiden genspillede jeg de gamle baner, for at komme øverst i highscoren. Sådan HA! Jeg har slået Jer allesammen).

Men jeg slår ikke ret tit på min hardware- jeg truer bare med at omprgrammere det med en stor økse! ;-)

Men da min søn var lille, måtte jeg ret tit være "OndeMor", der afbrød spil og slukkede pc-en når han var på randen af hysteri, over at dø for sjette gang i den svære bane. Selvom der fulgte en forklaring med om at man ikke kan spille ret godt, når man er gal i hovedet. Det har muligvis skånet noget hardware, selvom der røg et tastatur i sin tid, men der var -> nok mere slidt op. (Det var i de onde gamle dage med piletaster).

At lade sin frustration gå udover andre- er dårlig stil. Slå hellere noget tungt og billigt itu. (Og ryd op efter dig!).

Mvh
Tine- og jeg bliver tit hidsig

Brian Hansen

Om jeg fatter hvordan min 5år gamle Razer Mamba stadigvæk virker, den er vist mere eller mindre holdt sammen med loctite :-D
Min tidligere Saitek RAT9 kunne jeg skifte en gang i måneden, den holdt ikke til udfaldet af at blive snipet gentagne gange af den samme irriterende camper i Battlefield :-)

Jeppe Boelsmand

Jeg rager typisk ikke hvis det "bare" er svært. Man kan godt komme langt på indædt koncentration. Jeg blev en gang ret gal over RNG og medspillere, men jeg er begyndt at tænke på de ting som ekstra sværhed.

Så hvis vi ekstrapolerer nok så har de nu påvist at det er træls når man ikke har indflydelse på udfaldet af sit liv.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer