Danske it-chefer nægter medarbejdere frit computervalg

Bring Your Own Device er langtfra slået igennem i Danmark: Kun 2 procent af de store danske virksomheder giver medarbejderne lov til at vælge, hvilken computer eller telefon de bruger.

Du kender måske situationen: Din bærbare arbejdscomputer er gammel og svag og skal skiftes ud, men du kan ikke få lov til at bestille lige præcis den model, du har forelsket dig i.

»Her bruger vi kun Dell-computere – og her er din nye maskine,« lyder det fra it-afdelingen.

For selvom der bliver talt om større valgfrihed og ’Bring Your Own Device’ som en tendens lige nu, er den bestemt ikke slået igennem hos de store danske virksomheder eller i den offentlige sektor.

Det viser rapporten IT i Praksis 2011, som hvert år grundigt kortlægger brugen af it i danske virksomheder.

Kun hos to procent af de private virksomheder er der en vis grad af valgfrihed, når det gælder medarbejdernes computer og telefon. Og blandt de offentlige institutioner er tallet kun én procent.

Generelt er det dog den private sektor, der er mest ensrettet. Her er det 63 procent af virksomhederne, som suverænt vælger, hvad medarbejderne skal bruge af arbejdsredskaber, mens 35 procent svarer, at der er et begrænset udvalg af hardware at vælge imellem.

I det offentlige er fordelingen cirka 50-50 mellem ingen valgfrihed og et begrænset udvalg.

I undersøgelsen indgår kun private virksomheder, der er blandt Danmarks 500 største, hvilket påvirker svarene. Mindre virksomheder, hvor vejen til fleksibilitet måske er kortere, indgår således ikke.

Men at så få store virksomheder tilbyder valgfrihed, bliver en udfordring i fremtiden, lyder konklusionen i rapporten. Medarbejderne er vant til at bruge de nyeste smartphones og tavlecomputere hjemmefra og forventer samme adgang til disse hjælpemidler på arbejdet.

Derfor bør virksomhederne se på mulighederne for at åbne mere op, uden at det går ud over sikkerheden, lyder rådet.

Enten kan virksomheden give frit valg for valg af hardware og så begrænse og sikre adgangen til virksomhedens data, eller også kan man lade medarbejderne selv medbringe deres yndlingsudstyr. Så skal aftalen bare være, at de selv står for support, og adgangen til firmaets netværk og data skal i endnu højere grad være under skarp kontrol.

IT i Praksis udkommer i år for 16. gang. Bag rapporten står Rambøll Management og Dansk IT.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (28)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Henrik Christiansen

Hvilket bekræfter at mutimedieskatten er ganske urimelig. Selvom jeg har adgang til bærbar Pc og mobiltelefon fra mit arbejde, benytter jeg det ikke privat. De fleste firmaer har strenge regler for hvilken software der må være installeret, mobiltelefon må kun benyttes i begrænset omfang osv. Jeg har jo slet ikke glæde af den teknologi jeg får stillet til rådighed.

  • 7
  • 1
Michael N. Jensen

Den største grund her er, at vi i it-afdelingen ikke ønsker at vores pc images skal til at indeholde alt for mange forskellige drivere til en masse forskellige modeller/mærker, men folk får typisk et par alternativer inden for den platform vi supportere, såsom et valg mellem stationær,stor/kraftig bærbar, lille/let bærbar til dem der rejser meget etc.

Det gør det bare så meget lettere hvis man kan nøjes med at have 2 mærker indenfor, til diverse management værktøjer, f.eks SCCM/SCOM etc, uden at man behøver til at ansætte en masse ekstra folk til at håndtere det.

  • 13
  • 2
Frithiof Andreas Jensen

Personligt gider jeg ikke at vælge udstyr. Jeg foretrækker at firmaets og hjemmets ting er helt adskilte - IT afdelingen er meget bedre til at holde ting kørende og de bliver betalt for det. Jeg bliver derimod betalt for at udføre et stykke arbejde, den tid jeg bruger på at fedte med værktøjer på mærkelige OS'er trækker ned!

... Og Hvis jeg nu en dag får en ubændig lyst til at svine min PC til med rå mængder porno og warez så er det hverken ikke et sikkerhedsproblem eller fyringsgrund. ;-)

  • 5
  • 0
Maciej Szeliga
  • for det første vil man ikke financiere alle mulige & umulige computertyper efter folks eget valg bl.a. alm. folk er, undskyld udtrykket, for dumme til at vælge en god computer.
  • for det andet fordi support er et helvede når der er 30 forsk. computertyper.
  • for det tredje fordi folk kan ikke finde ud af at passe deres Windows selv.

...men kommer folk med egen Mac, iPad eller Linux så må de gerne bruge den til at gå på firmaets Citrix.

  • 8
  • 0
Henrik Christiansen

Arbejder selv i en IT-afdeling og er ganske enig. Arbejde for sig og privat for sig. Men så skal vi netop ikke have en multimedieskat, med den begrundelse at jeg, som privat person, har en økonomisk fordel i at have udstyret til rådighed.

  • 6
  • 0
Nils Bøjden

Men så skal vi netop ikke have en multimedieskat, med den begrundelse at jeg, som privat person, har en økonomisk fordel i at have udstyret til rådighed

Prøv nu at høre her. Multimedieskatten var en del af et større forlig. Succes kriterierne for loven var som Troels Lund udtalte det: Vi får det provenu ind som vi forventer.

Multimedieskatten har ikke noget med at beskatte it-dimser, det kunne lige så godt være beskatning af rødhårede. I stedet for blev det it-dimser for visse befolkningsgrupper.

http://www.business.dk/oekonomi/multimedieskatten-er-en-pengemaskine

Hvis du begynder at argumentere logisk om hvorvidt skatten er god eller ej, er du allerede på vildspor. Både den nuværende regering og S-SF koalitionen er begge ude af stand til at se den skade denne lov påfører Danmark. Al diskussion i folketingen går på: Skaffer det penge og hvordan beviser du det.

  • 5
  • 1
Svend Andersen

Det er nemmere for it-afdelingen, hvis alle maskinerne er ens.
Jeg sammenligner en it-mand, med en reparatør. Han ville sikkert også være glad, hvis alle hans maskiner i produktionen var helt ens, eller den uautoriserede mekaniker, som reparerer alle bilmærker.
Men er der nogen professionel udfordring i, kun at lave den samme opgave på den samme model, dag efter dag.
Jeg, som reparatør, nyder udfordringen i, at man skal sætte sig ind i nye problemer på en masse forskellige maskiner hver dag.

  • 2
  • 4
Poul Pedersen

Jeg, som reparatør, nyder udfordringen i, at man skal sætte sig ind i nye problemer på en masse forskellige maskiner hver dag.


Det er også rigtigt spændende at løse den slags opgaver, hvis man ellers fik tiden til det, men det sker bare ikke i en IT-afdeling.
Det fungerer som Maciej beskriver: nyt image, eller dø, for IT-folk er alt for dyre i drift.
Havde vi som IT-branche bare været lige så gode til at markedsføre vort erhverv som "magi" på samme linie med montører og andre specialister som vedligeholder produktionsmaskiner, så ville der være penge/tid til en helt anden tilgang til tingene. Men pc'ere er bare køb og smid-væk som holder i max 3 år, og softwaren kan knapt holde så længe inden brugeren har svinet den for meget til.

  • 2
  • 0
Martin René

Sidder selv i en IT-afdeling, hvor vi faktisk prøvede at tillade brugernes egne maskiner. Dette var ikke nogen god ide fordi:
1: Maskinerne var ikke opdaterede, så GPO og lignende policies slog ikke igennem
2: Ingen Anti-virus - der er ingen undskyldning
3: Support af 20 forskellige maskintyper udover det daglige arbejde var ikke hensigtsmæssigt
4: Brugerne mistede evnen til at skelne mellem virksomhedens programmer og deres egne og kom derfor med "private" support spørgsmål i vores ticketing system. Det er IKKE meningen
5: Indkøb af reserverdele til folks private enheder gav mere bøvl for indkøber (mig) og bogholderiet.

Alt i alt gav det mere bøvl.
Til forskel fra brugernes systemer, så skød vi et nyt image afsted og maskinen var som ny.
Jeg kan ikke se det henstigstmæssige i at brugerne selv skal stå med support og lign., da det kan resultere i mange tabte arbejdstimer.

  • 5
  • 0
Kenneth Darling Sørensen

Jeg er enige i de tekniske og supportmæssige argumenter mod BYOD. Og hvem skal betale for den manglende arbejdstid når medarbejderens medbragte PC ikke vil på netværket i dag og medarbejderen ikke kan arbejde i en time? Det er meget mere komplekst end bare at sikre at der er styr på datasikkerhed (og det er ikke nemt i sig selv)

  • 1
  • 0
Lars Hansen

For mig at se, afhænger Bring Your Own Device konceptet mere af kulturen i virksomheden, end hvordan dets IT bliver håndteret. De to ting hænger uløseligt sammen, med spørgsmålet er, hvad der bliver lagt fokus på og hvilken type ansatte man har at gøre med.

Punkt No 1 for en kommerciel virksomhed må være produktivitet, og så bliver spørgsmålet hvor meget der vindes ved BYOD, eller om der pga det bliver tale om decideret tab af effektivitet både i IT afdelingen og for dem der sidder med de her diverse enheder.

Jeg arbejder i et ikke IT firma, og jeg vil vurdere, at BYOD ville blive en administrativ katastrofe, også selvom vi udelukkende skiftede over til at anvende virtuelle desktops og derved rent softwaremæssigt strømlignede den del af det.

Det er jo, nemlig, forskelligt hvad folk vil have, og derfor bliver genanvendelse af udstyr, service kontrakter & partnere en mere speget affære. Dertil kommer selvfølgelig de små model og mærke specifikke særheder, fejl og dets lignende. Simple problemer, med simple løsninger, kan godt tage en del tid, hvis mængden er stor p.g.a. meget forskelligartet hardware.

Men, det tænker mange brugere jo ikke på "det skal bare virke".

Selvom man ligger et ansvar ud til en ansat, er det langt fra ensbetydende med, at det bliver løftet der. Derfor falder deres produktivitet, ligesom IT afdelingens håndtering af sagen bliver træg og sværere at overskue.

Brugere der selv tager ansvar har jeg også prøvet. Så er der pludselig 6 klient OSer i virksomheden, hvoraf flere ikke fungerer med diverse software produkter og den dyre udvikler ender med at sidde en hel dag og nørkle sit setup i stedet for at skrive kode, som han burde.

Og, for hvad? For at der kan stå Apple eller Dell på en arbejdsstation? For at en notebook kan blive 3mm tyndere og være rød i stedet for sort? Jeg synes det er et tyndt grundlag at argumentere ud fra, at de små forskelle rent faktisk ender ud med sortere tal på bundlinjen.

Der er jo også forskel på arbejde- og privatliv, hvilket alt efter virksomhedskultur også gælder redskaber, tøj, væremåde og så meget andet.

Min erfaring er, at den positive oplevelse folk kan få af, at have en custom enhed specielt til dem selv, ikke nødvendigvis er større, end oplevelsen af, at en IT afdeling har godt styr på alle enheder og serviceforhold. Hertil kan man så sige, at det ene ikke udelukker det andet, men det tror jeg faktisk at det ender op med at gøre, fordi jeg mener ikke man slipper for et øget fokus på de her "dumme" ting, der essentielt bare er periferi enheder.

Og, når det ikke dur, ender det alligevel på et bord i IT afdelingen.

  • Lars
  • 4
  • 0
Peter Andersen

Der er bare grænser for hvor mange kombinationer af OS'er, drivere, applikationer man kan være ekspert i, og bare de 3-4 forskellige bluetooth drivere vi benytter på vores begrænsede udvalg af bærbare har hver deres særheder... Når jeg får en chef eller et bestyrelsesmedlems private pc på mit skrivebord, tager det altid 10 gange så lang tid.... Så kører den Vista.. Så er der ikke installeret service packs... Så kører de med et bizart antivirus/firewall produkt dir "hjælper" brugeren mere end godt er...

Vi it-folk forventes jo også at være effektive. Det er altså ikke muligt med en million forskellige setups.

Hvor vi har Bring Your Own Device, er på mobiltelefonsiden... Og når den 60'årige sælger-Bent dropper den almindelige telefon og forelsker sig i en superduperfancy telefon "man kan drikke øl af" (!) - så går der altid skår i kærligheden når der opstår specifikke tekniske problemer som it-afdelingen ikke har kompetencer til at løse...

Aj, skæg for sig, snot for sig. På arbejdet bruger vi arbejdsredskaber, ikke dit private gøjl.

  • 5
  • 0
Ulrik Gerdes

Bid dine forbandelser & frustrationer over arbejdspladsens forældede it-systemer i dig, og brug systemerne så godt det nu kan lade sig gøre. Også selvom du føler dig rykket 10-15 år tilbage i tiden. Og lad for Guds skyld være med at rage dig uklar med it-afdelingen i diskussioner om tingenes tilstand: Der er enormt mange yderst begavede mennesker sådanne steder, som udmærket ved at tingene absolut ikke er som de burde kunne være, men som af forskellige besynderlige grunde føler sig kaldet til at forsvare mange dybt forældede teknologier.

Tag din egen (bærbare) computer med på arbejde, dvs. dit personlige, tilpassede og fuldt opdaterede it-kraftværk, som kan alt det som it-afdelingen på din arbejdsplads ikke kan (eller vil) levere.

Brug Internettet (skyer) for at få informatikken i de to verdener til at hænge sammen; med skyldig hensyntagen, naturligvis, til datasikkerheden. Jeg har i mange år brugt Microsofts SkyDrive, selvom det ikke altid har fungeret lige godt.

  • 1
  • 4
Anonym

Der hvor jeg arbejder har vi virtualiseret skrivebordet. Medarbejderne logger på en Terminal server hvorfra de så har adgang til de programmer de skal have adgang til.

Dermed kan de sådan set bruge hvad de vil (og arbejde med de samme programmer hjemmefra via VPN og RDP). Som så mange andre steder er vores standard PCer Windows maskiner, men vi har også en lang række tynde klienter (som jeg mener er Linux baserede - er dog ikke helt sikker). Så vi blander meget vores udstyr.

Jeg arbejder selv fra en Macbook Pro, men har RDP adgang når jeg har behov for at arbejde med Windows programmer.

For det meste oplever jeg at de personer der ønsker at bruge andet end det der lige bliver leveret, ofte også er dem der ikke har de store problemer med at stå for egen support.

  • 0
  • 0
Maciej Szeliga

Tag din egen (bærbare) computer med på arbejde, dvs. dit personlige, tilpassede og fuldt opdaterede it-kraftværk, som kan alt det som it-afdelingen på din arbejdsplads ikke kan (eller vil) levere.


Hvad vil du så bruge den til på arbejdet ? Vise hvor fin den er or kollegaerne ?
Netværket vil afvise den så du kommer ikke på noget som helst medmindre du har UMTS.

Sikkerhedspolitikken siger: "Der er forbudt at tilslutte egene enheder til firmaets netværk."

  • 3
  • 0
Nikolaj Brinch Jørgensen

Jeg arbejder som konsulent, og vi har hver især der den maskine vi helst selv vil have. Jeg har en MacBook Pro som jeg benytter hos de kunder hvor jeg kan, og det er faktisk en del, selv store kunder med Windows 7/XP opsætninger på Lenovo maskiner.
Alt intent er Web baseret, og så er der lige office pakken, hvor OpenOffice har gjort det fint, men jeg har dog købt mig en MSO for kompatibiliteten benyder at halte.
Det er på fil-formeter der skal være kompatibilitet og intet andet.
VPN virker fint, selv med skod-Nortel.
Udvikling kan ske fint i en VirtualBox VM når der skal laves udvikling som kræver en Windows platform (eller Linux for den sags skyld), eller er OS X et glimrende OS til udvikling af bla. Java, Ruby, Php, Python osv.

Det sagtens lade sig gøre det kræver bare man tænker lidt ud af boksen, og fjerner de mentale barierre. Det der ofte er begrænsningen er "at få lov".
Mange virksomheders udleverede maskiner er oftest uegnede til udvikling, da de er lavet som generelle maskiner for "business" brugere, og der er altid en del der er misundelige på, at min maskine gør mig så meget mere produktiv end de selv er, når de slås med BSOD, ugenligt virusscan som de ikke kan bestemme skal foretages søndag kl. 03:00, men starter mandag kl. 12:00 osv.
SIkkerheden på disse udleverede maskiner er oftest ikke særlig høj da folk bruger dropbox, usb-nøgler, eksterne harddiske og alt muligt andet ekstern lager som er ubeskyttet.
Som een sagde længere oppe, at lave firma-image som et VM image er en rigtigt god idé. Altså at afkoble image fra hardwaren. Udover dette kan der laves effektiv backup og/eller rollback vha. snapshot teknologien. Det kan spare mange timer.
Det samme gælder flytningen til en ny og større bærbar.

  • 3
  • 0
Nikolaj Brinch Jørgensen

Fair nok. De fleste af mine kollegaer vil nok mene at det er alt for besværligt at flytte data mellem firmaets systemer og privat bærbar.


Hvis det sker igennem git, svn eller lignende, eller der benyttes webapps er det intet problem. Ellers er det et spørgsmål om produktivitet (for mig i hvert fald).
Der er f.eks. ingen backup af de virksomhedsomdelte Lenovoer her, mens jeg har Time Capsule på min Mac.

  • 1
  • 0
Daniel Udsen

Problemet er ikke kun praktisk men også juridisk.
Hvis man vælger en BYOD politik, hvordan sikre man sig så at du overholder alle licenser på alt det software der bruges i firmaer?

Typisk eksempel MS office home edition: hvad tror du Microsoft ville sige hvis et firma fravælger en fuld office licens til alle medarbejdere til fordel for google apps og BYOD hvorefter halvdelen af medarbejderne så anvender en home/non-commercial edition til deres dokument redigering, og det er bare starten, hvor meget af det ikke opensouce software der findes på en pc fra "fona" er licenseret til "professionel" brug?, Og hvordan garantere du at de licenser medarbejderne "acceptere" er spiselige for firmaet, husk at aftaleret er mere barsk for erhvervsdrivende end forbrugere.

BYOD virker i organisationer hvor de ansatte både forstår it men også licensjura'en godt nok til ikke at bringe firmaet i fare for at ramme ind i et ubehageligt audit. I praksis vil det ende i et administrativt mareridt.

  • 3
  • 0
Maciej Szeliga
  • 0
  • 0
Ulrik Gerdes

Daniel :: Du har naturligvis en pointe dér, men personligt har jeg god samvittighed og mange års positive erfaringer med at betale hvad det koster at have godt software.

Også selvom priserne kan være lidt pebrede: Min tid er mere kostbar, og jeg gider ikke spilde den med at skulle arbejde med forældede og/eller underlødige programmer.

  • 0
  • 0
Tobias Tobiasen

Som programmør løber det mig koldt ned ad ryggen når jeg tænker på at andre (it afdelingen) skal bestemme hvad der skal være installeret på min maskine. Jeg har ikke tid til at vente på at itafdelingen får sig snøvlet færdig til at installere ting jeg skal bruge. Hvis jeg har brug for en netværkssniffer eller vil lege lidt med en anden svn klient så skal jeg jo bruge den i dag og ikke om en uge.
Ja, det koster en smule tid for mig at holde computeren i luften. Men sammenlignet med hvor meget tid jeg ville spilde på at vente på itafdelingen er det peanuts. Og ja jeg kan godt finde ud af at holde den sikker og lovlig.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere