Fremtidens spilplatform hedder iPad

Den er ikke (kun) en e-reader. Apples hypede iPad er med sine specifikationer en gavebod til spiludviklere. ITU-professor ser nyt marked på vej.

Efter påskens lancering af Apples tavle-pc iPad, går spekulationerne nu i retning af, hvad dyret kan bruges til.

Og ja, man kan læse bøger og aviser på den ligesom på markedets øvrige e-readere med navne som Kindle, Slate og Nook.

Men den helt store anvendelse for den forvoksede iPhone bliver applikationer, der lægger sig mere i retning af, hvad man ellers bruger en pc til, mener ITU-professor.

»Konteksten er, at 90 procent af trafikken på det mobile internet foregår på apparater, der minder mere om en pc end en mobiltelefon. Af de resterende 10 procent står iPhone for hovedparten,« forklarer Rich Ling, der er professor i digital kultur og mobil kommunikation ved IT-Universitetet i København.

I modsætning til flertallet af e-læsere har iPad'en en baggrundsbelyst farveskærm og indbygget adgang til en onlinebutik for applikationer til den nye gadget, hvilket gør den attraktiv for blandt andre udviklere af spil.

Således er der ifølge Scientificamerican.com allerede den 28. juni annonceret et 'iPad Game Summit' i San Francisco - henvendt til alle dem, der lugter et eksploderende marked i sin vorden.

Men ifølge Rich Ling har Apple netop skudt papegøjen ved ikke at gøre iPad'en til et spørgsmål om enten eller, men om både-og.

»Ja, det er en e-reader. Ja, det er en underholdningsmaskine. Ja, du kan også bruge den til mere almindelige computeropgaver. Og når jeg tager til USA om et par uger, er jeg nok også nødt til at købe en med hjem til 'forskningsbrug',« smiler Rich Ling.

Endelig forudser Richard Ling, at iPad og de øvrige e-readere rent faktisk ER begyndelsen til enden for de trykte medier som aviser, magasiner og bøger.

»Jeg har haft en fantastisk brugeroplevelse ved at læse New York Times på en Kindle. Og når flere og flere går over til den elektroniske version af et givent medie, vil stykprisen på de tilbageværende papir-brugere blive så høj, at der kommer et tipping point, hvor det bedre kan betale sig for mediehusene at forære de sidste en e-reader. Avisbranchen vil se det inden for en meget overskuelig årrække, mens jeg godt kan være i tvivl om, hvornår det sker for bogbranchen,« siger Rich Ling.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (23)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Mads Pedersen

Alt hvad Apple sprøjter ud, stinker jo af hype. Og nej, det er begrænset hvad man kan spille med en touch skærm. Ligesom det også er stærkt begrænset hvilke spil der lader sig afvikle på en konsol. Mere fokus på pc platformen, tak!

  • 0
  • 0
#3 Torben Mogensen Blogger

Selvfølgelig kommer der et marked for spil til iPad. I første omgang bliver det iPhone spil, der udvides til iPad's større skærmopløsning, men sidenhen vil der sikkert blive udviklet spil specielt til iPad. Det er uundgåeligt for en tilstrækkeligt populær platform, uanset dens egnethed til formålet.

Det ville være en større nyhed, hvis en eller anden sagde, at der ikke kommer et spilmarked til iPhone.

Men overskriften giver indtryk af, at iPad bliver den dominerende platform for spil, og der hopper kæden af. Der er ikke noget i de citerede hændelser eller udtalelser, der tyder på dette. iPad bliver blot endnu en platform til spil på linje med konsoller, Nintendo DS, PSP, iPhone, Windows osv. Og der skal (ligesom på de andre platforme) nok også være nogen, der spinder guld på det, men mange flere andre, der ikke opnår indtjening nok til at dække udviklingsomkostningerne.

  • 0
  • 0
#5 Jakob Damkjær

Eftersom stort set alle iPhone apps kan køre på iPad, er der allerede et instaleret markede med iPad spil.

Flere tusinde titler, nogle estimater anslår at der findes flere spil til iPhone/iPad end det samlede antal titler på Android market. Så at bruge fremtid om iPad spilmarkedet er at ignorere virkeligheden.

Men med iPaden vil interfacet og spillene blive mere avanceret, se blot NOVA for iPad demoen i iPad presentationen..

Om iPaden virkelig er the end all be all of mobile devices er et godt spørgsmål, men hvis man ser på Nintendos og Sonys mobile next generation platforme så er der ingen af dem der har en office suite eller mail/web understøttelse som iPaden har. Hvis man ser på de windows baserede tablet computere er der ikke nogen af dem der har gjort noget væsen af sig i spil afdelingen.

Så for en bredt anvendbar mobil computer mange vil købe for dens Internet/eBog/Filmviser egenskaber der samtidigt er en fed mobil spil platform... Med en nær global Appstore... (hvornår er det lige man kan købe apps på Android market i Danmark ?)...

  • 0
  • 0
#7 Thomas Vestergaard

Nu er apple ikke ligefrem en af de tunge drenge i spil industrien så det bliver mildest taget lidt op af bakke hvis de skal begå sig i den penge stærke ende af spilindustrien.

Nu er det ikke Apple selv men firmaer som Electronic Arts og "nedefter", der udvikler spil til Apples.

Tilsvarende er det heller ikke udelukkende Nitendo og Microsoft der udvikler spil til deres platforme.

  • 0
  • 0
#9 Deleted User

Det skal jo siges... Der er allerede annonceret flere Android-tabletes, som understøtter både C og C++ med OpenGL-ES 2.0 - og med en Nvidia Tegra 2-chip i maven (som svarer til GeForce 9) så vil disse være en væsentligt bedre spilplatform end Ipad. Ipad er i øvrigt stadigvæk ikke en ebook-reader. Det at man sørger for at man læse bøger på den gør ikke ipadden mere til en ebook-reader end det at jeg kan se film på min telefon gør dén til en biograf. En ebook-reader har en skærm der er til at holde ud at læse på, og det er baggrundsbelyste skærme altså ikke. Kindle er. Nook er. Notion Ink's Adam er (den tablet jeg kommer til at købe). Ipad er en tablet som er småbelastende at læse på...

  • 0
  • 0
#13 Deleted User

Det undrer mig lidt at dem, der udråber iPad til at være fremtidens spilplatform ikke forholder sig til hvordan de rent faktisk er at spille på. Nu har jeg ikke prøvet at spille på en iPad...men jeg har prøvet en masse spil på min iPhone.... Og den grundlæggende spilmekanik må man vel antage er den samme - bare på et fysisk større medie. I den forbindelse kan jeg så kun konstatere at f.eks. bilspil i den grad sutter r*v, at spille på sådan en tingest. Dermed ikke sagt at platformen ikke vil have en indflydelse...det vil den uden tvivl - iPhone har jo allerede sat sit præg på spilindustrien. Men at spå om et paradigmeskift synes jeg ærligt talt er lidt overdrevent - selv når det er såkaldte "eksperter", der sætter sig til krystalkuglen. Hvis man skal se nøgternt på det har Apple jo ikke lagt noget nyt på bordet... Touch screens er der intet nyt i, i forbindelse med spil - Nintendo DS var ude med det 3 år før iPhone...og så vidt jeg husker blev den første håndholdte spillekonsol med touch screen lanceret engang i midten af 90'erne. Accelerometer er heller ikke noget Apple kan bryste sig af at have bragt til spilmarkedet - Sony og Nintendo kom først med det (Sega var endnu tidligere ude, hvis vi bare snakker "motion control").

Så ja...iPad/iPhone vil ændre og har ændret markedet... Men det er altså kun i den forstand, at det har udviddet markedet med et nyt og større segment... Men det traditionelle "gamer-segment" vil stadigvæk eksistere :)

  • 0
  • 0
#15 Deleted User

Hvad angår spil til iPod (eller for den sags skyld android pads), så har jeg svært ved at forestille mig at de kan fungere som noget alternativ til PSP / Nintendo, selvom de har en dejlig stor skærm, og erstatning for en spillekonsol er vist heller ikke sagen.

Der er uden tvivl en del spil der KAN bruges på dem (udover det indlysende med kabale), men fremtidens spilplatform er det næppe ;)

  • 0
  • 0
#17 Frederik Gottlieb

Jeg synes mange af indlæggene i den her debat glemmer at fokusere på det faktum at iPad som platform er én "stor" touch skærm. Så stor at flere brugere kan interagere med den på én gang. iPhones, DS'er, PSP'er m.m. er single user platforme, hvorfor det ikke er rimeligt at sammenligne direkte med iPad når man snakker touch. iPad har jo en enorm fordel når vi snakker om at omsætte traditionelle "tangible games" som f.eks. skak, ludo osv. Man kan samles om en iPad der ligger fladt på et bord hvilket giver en helt ny dimension til en elektronisk spilplatform. Jeg ved ikke hvor mange samtidige inputs den understøtter, men mulighederne er jo endeløse hvis vi snakker 11 ligesom toucpad'en på f.eks en macbook pro. Jeg ser mere iPad som noget der som platform nærmer sig nogle af de værdier der f.eks. ligger i et produkt som microsoft's surface som netop er en stor overflade man kan samles om og interagere med. iPad tilføjer så bare den mobile dimension til dette.

Hilsen Frederik

  • 0
  • 0
#18 Deleted User

Ja, bræt og kortspil, som der kan være flere om, VIL være en fordel med den store skærm (uanset om det er iphone os eller android).

Men actionspil (specielt flere personers) på en hvilken som helst pad-dims... come on ;)

Brugbar til spil. Ja. Fremtidens spilplatform. Nej.

  • 0
  • 0
#19 Deleted User

... Baseret på at den har en baggrundsbelyst LCD-skærm, modsat alle ebook-readere, som har fokuseret på at læsbarheden skal være god. Jeg er sikker på at brugerinterfacet er gennemført nok...

  • 0
  • 0
#20 Deleted User

9,7", det er stort for en mobildims, men det er ret småt hvis blot to mennesker skal pille ved den samtidig, og hvis den skal ligge fladt på bordet for at folk kan se med fra flere sider så gør kombinationen af afstand og betragtningsvinkel at det er ret lidt hver enkelt person kan se.

Et turbaseret spil tillader at paden går på omgang, men så kan man ikke se hvad de andre fortager sig, så kvaliteten af den oplevelse vil helt klart falde med antallet af deltagere.

Man kan spille på den i bussen og lignende steder uden fare for at brikkerne falder på gulvet, det er nok den største force multiplayermæssigt.

  • 0
  • 0
#21 Jens Lund

The Apple devices can tap into thousands of video games available for download at its App Store. Some are free to play and most sell for under $10. New DS games start at about $20 http://online.wsj.com/article/SB1000142405274870440240457452757253480989...

In an otherwise dull conference call about their dire results, a Nintendo representative claimed the DS and DSi were suffering, “due to harsher competition in the portable arena stemming directly from Apple devices.” http://www.mirror.co.uk/news/technology/2009/07/31/nintendo-admits-iphon...

Number of games available on Sony PSP portable gaming platform: 607 titles. Nintendo DS portable gaming platform: 3,680. iPhone OS: 21,178 titles. http://events.apple.com.edgesuite.net/0909oijasdv/event/index.html?inter... (33 - 35 min)

  • 0
  • 0
#22 Deleted User

Hej Frederik

iPad har jo en enorm fordel når vi snakker om at omsætte traditionelle "tangible games" som f.eks. skak, ludo osv.

Jeg tror ikke der er nogen, der afviser at iPad'en meget nemt kan få en stor indflydelse på den måde folk spiller på....eller generelt på den måde vi bruger teknologi. Ja altså lige bortset fra dem, der er fysisk ude af stand til at forholde sig objektivt, når det handler om noget med et æble på :) Det jeg opponerer imod er bare det paradigmeskift, mange "eksperter" mener at kunne se i den nære horisont. For hvad baserer de det på? I den forbindelse har du naturligvis ret i at sådan noget som skak og ludo er super-oplagt og en super-fed måde at bruge f.eks. en iPad på. Men hvad er det revolutionerende i det? Jo jo, det vil uden tvivl revolutionere spiludviklernes indtægtskanaler. Men spilmediet som sådan ser jeg altså ikke nogen grund til at antage iPad eller iPhone vil ændre grundlæggende. Skak og Ludo har vi jo spillet i en evighed efterhånden...også på computere og spillemaskiner. Så der vil jeg mere mene vi kan tale om en revolution eller saltvandsindsprøjtning til den traditionelle brætspilsindustri... Men i forhold til elektroniske spil? Niksen biksen. Derudover kan vi jo så se på de andre spil, der p.t. bliver udviklet. Der kan jeg overhovedet ikke se nogen ændring i (elektroniske)spil qua (elektroniske)spil. Det er stort set altsammen gammel vin på nye flasker... Tag f.eks. Spider: The Secret of Bryce Manor. Dybest set er det bare en opdateret version af Qix...som i øvrigt blev udgivet engang i starten af 80'erne. Så hvis man skal sætte tingene lidt på spidsen er Spider (som er blevet udråbt af alle og enhver i og udenfor branchen til at være den største nyskabelse siden skiveskåret brød) altså ikke andet end et næsten 30 år gammelt koncept, der er blevet poleret op til nutidens standart og har fået tilføjet lidt nye features og en baggrundshistorie.... Den grundlæggende spilmekanik er umiddelbart svær at beskrive som væsensforskellig fra det klassiske Qix.

Så pointen er: Jo jo, iPad'en er spændende og vil også have en enorm indflydelse. Men den store indflydelse på spils grundessens mangler vi stadigvæk at se og jeg kan da tvivle på vi kommer til at se den. I den forbindelse er f.eks. Nintendo nok betydeligt mere interessante, hvis vi skal tale om firmaer med revolutionerende indflydelse på spil i nyere tid.

  • 0
  • 0
#23 Frederik Gottlieb

@ Jacob

Jeg er helt enig i at ipad ikke kan hamle op med wiimote på specs hvis du betragter den som en controller, der skal opfylde de samme krav som en wiimote. Men det understreger bare min pointe i at man ikke direkte kan sammenligne ipad med de eksisterende løsninger. Jeg ser den en potentiel ny platform for selve spilmediet. Det indebærer ikke nødvendigvis at selve spillene bliver radikalt anderledes end vi kender dem, men selve interaktionen med spil får helt nye muligheder med ipad. Jeg kan ikke rigtig kommentere på dit statement om hvor vidt ipad er for tung til accellerometer styring da jeg endnu har til gode at prøve en. Men det afhænger vel blot af selve accelerometrets precision samt softwarens evne til at behandle de opsamlede data?

@ Kim

Når vi snakker paradigmeskift mener jeg igen at det lige så vel handler om den oplevelese ipad er i stand til at give brugeren, til forskel fra de eksisterende platforme. Som nyheden antyder snakker vi jo også fremtidens spilplatform og ikke fremtidens spil. Men jeg kan kan stadig godt se muligheder for nye spiltyper når ipad og lignende produkter har været på markedet et stykke tid og spiludviklingen til dem har været igennem et par iterationer.

Men at sige at vi har spillet skak og ludo i en evighed er ligesom at sige, at vi har spillet tennis og bowling i en evighed, hvilket også gør wii'en uinteressant. Men det handler ikke om hvilke spil den kan afvikle, men den måde en ny enhed gør brugeren i stand til at interagere med spillene. Og der kommer ipad med noget nyt, som jeg vist har lovprist tilstrækkeligt ;)

Ved godt jeg har ja-hatten på når vi snakker apple produkter og jeg har endnu oplevelsen tilgode når vi snakker ipad. Men jeg mener det er vigtig at se lidt på de muligheder ipad tilbyder som en helhed, frem for de begrænsinger der ligger når man ser på dens specs.

Hilsen Frederik

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere