Fremtidens Service Desk: Mailen er død!

Så se dog at få bragt alle de sociale medier i spil frem for at satse på gammeldags kommunikationsformer som e-mail. Det er et af budskaberne på Service Desk-konferencen, der løber af stablen tirsdag og onsdag.

Plejer er i den grad blevet stillet for en henrettelsespeloton, når Service Desk-konferencen løber af stablen tirsdag og onsdag i denne uge i Tivoli Congress Center i København.

Blandt andet vil stabschef i Slagelse Kommune Claus Ritter holde oplæg om kommunens service desk-tilgang til borgerhenvendelser.

»Vi tager afsæt i de nationale standarder som for eksempel borger.dk, men vil gerne endnu videre og komme helt derud, hvor borgerne i dag bevæger sig - på de sociale medier. Vi vil gerne have, at sociale medier som Facebook og Twitter bliver lette og legale måder at henvende sig til kommunen på, ligesom man også skal kunne skype med sin sagsbehandler,« siger Claus Ritter til Version2.

Samtidig giver han de 'gamle' kommunikationskanaler en ordentlig rusketur. Han anerkender:

»Giv mailen dødsstødet. Brug service desken, hvor den giver mening, men tænk ud af boksen og brug de sociale medier, hvor det kan lade sig gøre. Hvis undersøgelserne siger, at 30 procent af borgerne ikke kan vedhæfte en fil, jamen så er det er oplagt at bruge andre kanaler, når de giver merværdi for både borgere og medarbejdere,« siger Claus Ritter.

Version2 er mediepartner på Service Desk-konferencen, som du kan læse mere om her.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Morten Borg

Jeg er meget stor tilhænger af omfattende digitalisering af det offentlige - meget gerne med det hele samlet på den fælles indgang, borger.dk. Dels aht. besparelser, men bestemt også for blot at gøre tingene lettere end at spilde livet i køer hos offentlige instancer.

Kommunikationen derpå kan så lede over i e-mail kommunikaiton hvor relevant.

At tro at sociale medier kan bruges til den type kommunikation man typisk har med det offentlige, synes jeg lyder risikabelt. Vi har ikke set mange sociale medier som holder momentum - de er alle flygtige i mere eller mindre grad. Offentlige projekter har ofte relativ lang udviklings- og levetid og vil derfor ved at knytte sig til konkrete medier risikere forældelse inden de er lanceret.

Derudover mener jeg der er en lang række juridiske, datasikkerhedsmæssige og privatlivsproblemer som bliver umulige at håndtere hvis ikke det offentlige selv har fuld kontrol.

Lad os få fuld digitalisering af samfundet, men lad det ske samlet under en hat - borger.dk med NemID.

  • 0
  • 0
Jacob Christian Munch-Andersen

Hvordan kommunikerer man med kommunen via Twitter? 140 tegn ad gangen og så kan alle i øvrigt læse med?

Claus Ritter, ved du egentlig hvad det er du snakker om? Eller havde du bare lyst til at komme med en teknosmart bemærkning? Det er til at brække sig over folk som prædiker nye metoder eller nye værktøjer uden at føre skyggen af argumentation for at de er bedre end de eksisterende.

  • 0
  • 0
Peter Mogensen

Facebook, Twitter, Skype ?!?
Til kommunikation mellem borger og det offentlige?
Har de spist søm???

Det er muligt at hardcore Facebook brugere syntes det vil være helt naturligt, men som forvalter burde man i stedet for at hoppe i med samlede ben og bind for øjnene arbejde for at sikre sig at sådan infrastruktur er baseret på åbne standarder og systemer.
Jeg skal ikke kunne udelukke at et medie ala Facebook vil være nyttigt til det, men så må man jo lave sådan et - åbent!

Men den slags tossede idéer kan jo nok ikke overraske efter NemID.

  • 0
  • 0
Peter Mogensen

eller er vi på vej et sted hen, hvor mail både er for usikkert, for upraktisk og for bøvlet?

Hvordan er det lige at Facebook er mindre usikkert, upraktisk og bøvlet?

Bevarres... Jeg vil da medgive at ang. "upraktisk" og "bøvlet", så er det jo nok en smagssag, men jeg glæder mig til at se argumentationen for at Facebook er mere sikkert.

  • 0
  • 0
Thomas Watts

For nu at sætte det lidt på spidsen...

1) En journaliseret sag med X emails i fra Hr Petersen.

2) En journaliseret sag med 2 emails, et screenshot af en facebook chat, 3 skype chat logs (proprietært format), 10 voicemails.

Jo det er en dejlig tanke, men så skal man sørge for at bruge det, hvor det giver mening. I mine øjne ikke nogen af de steder, hvor der skal opsamles data til videre behandling af en sag. det egner sociale medier sig kun meget dårligt til - især hvis man vil bruge et stort antal af dem.

Uanset hvad, så stiller det store krav til de offentligt ansatte, der skal betjene X antal nye kanaler.

Spændende tanker, men i givet fald projekter der har meget store udfordringer teknisk, lovmæssigt og organisatorik/forandringsmæssigt.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere