Facebook vil dele din browserhistorik med annoncører

Data fra Facebook-brugeres browserhistorik skal kunne udnyttes af annoncører til at målrette reklamer, medmindre brugeren aktivt vælger det fra.

Facebook vil bruge informationer fra apps og hjemmesider i brugernes browserhistorik til at målrette reklamer. Det skriver The Verge.

Det betyder, at annoncører får mulighed for at samle information om facebook-brugere i en sådan grad, at et besøg på Elgigantens hjemmeside kan føre til et tilbud på et nyt tv i dit Facebook-feed.

Den form for interessebaseret reklame er ganske vidt vist udbredt på nettet, men Facebook har hidtil kun gemt data fra browserhistorikken af sikkerhedsårsager. Ændringer, som snart bliver rullet ud i USA, betyder, at brugerne aktivt skal fravælge funktionen, en såkaldt opt-out.

Læs også: 30 millioner små virksomheder på facebook

Facebook affejer kritikken af den nye reklamestrategi ved samtidig at annoncere forbedrede muligheder for privatindstillinger. I de kommende uger vil de amerikanske brugere opleve, at reklamerne får følgeskab af en drop-down menu, som giver dem mulighed for at sortere annoncer fra - så de for eksempel aldrig behøver at se en reklame for et tv igen.

I første omgang rammer ændringerne som sagt det amerikanske marked, men Facebook forventer at brede det ud på verdensplan i løbet af de kommende måneder.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Ole Kofoed Hansen

Jeres kilde har rettet i historien. Der er netop ikke tale om at facebook deler oplysningerne med annoncører, men om at facebook vælger hvilke reklamer, de viser dig, udfra de oplysninger, de har om dig. Altså ikke rigtig noget nyt.

Det eneste nye, er at facebook nu også vil bruge besøg på andre sider med en facebook-widget som en del af de oplysninger.

Derudover har i misforstået en smule. Der er en lille men afgørende forskel på "browsing history" og "browserhistorik". Forskellen er at den ene (som facebook bruger) kan være baseret på oplysninger fra de sider man besøger, hvor den anden ligger i brugerens browser.

  • 9
  • 1
Daniel Udsen

Det eneste nye, er at facebook nu også vil bruge besøg på andre sider med en facebook-widget som en del af de oplysninger.

Og for den almindelige bruger er det nærmest en og samme ting Det er iøvrigt en "læk" vi teknisk kan håndtere men ikke gør fordi 2 af de store browser udviklere ejer reklame netværk.

Dybest set kunne man have designet cookie håndteringen op således at den cookie en tab setter ikke kan læses fra en anden ved at gruppere tabs således at de tilhører forskellige sessioner, det er teknisk mugligt men noget der er blevet fravalgt i de fleste browsere.

Desværre er den slags noget kun dysfunktionelle mozilla har real interesse i og de ser ikke ud til at have en vision længere.

  • 1
  • 2
Rasmus Rask

Hvordan er du nu liiiige, at facebook får adgang til min browserhistorik?

Har du bemærket hvor mange sider der har en Facebook like eller share knap, eller en Facebook-baseret kommentarfunktion? Det er selvfølgelig alle, men det er godt nok rigtig, rigtig mange websites, og de lækker dermed din færden på deres website til Facebook.

Det er grunden til at jeg (næsten) altid kører Facebook i browserens private mode - så kan Facebook ikke (lige så nemt) kæde min besøg på Facebook-"enhanced" websites sammen med min Facebook-konto. At browseren lækker så meget information, og at Facebook opbygger skyggeprofiler på ikke-kendte brugere, gør nok at de kunne kæde informationen sammen alligevel, er en anden side af sagen.

Disse Faceobok (og andre sociale medier) beacons/trackers er ulovlige i Tyskland, hvorfor de på mange tyske websites som udgangspunkt er slået fra og aktivt skal slås til, hvis de da ikke er helt udeladt.

http://www.zdnet.com/blog/facebook/germany-facebook-like-button-violates...

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere