Frederiksberg Kommune: Programmering skal på skoleskemaet

Et nyt forsøg i Frederiksberg Kommune skal sætte programmering på skoleskemaet.

Børn skal kunne programmere. Sådan lyder det i Frederiksberg Kommune, hvor man har øremærket 150.000 kr. til et forsøg med programmering. Det skriver HK Samdata.

“Det vælter allerede ind med folk og firmaer, der byder sig til - blot få timer efter, at jeg skrev om initiativet på Facebook og Twitter,” siger Katrine Lester, 2. vicebormgester i Frederiksberg Byråd, til HK Samdata.

Hun erkender over for HK Samdata, at det er en meget lille forsøgspulje, men påpeger, at der kan komme op til yderligere en million kroner til fra den almindelige forsøgspulje. Ifølge bladet er det endnu åbent, hvilken type af projekter, der vil kunne få støtte, og det er ikke afgjort om det er lærere eller eksternt tilknyttede programmører, der skal undervise eleverne.

Læs mere om initiativet på HK Samdata.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (10)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Ditlev Petersen

Et forsøg er sikkert en god måde at begynde det emne/fag på (selv om det ikke er mange penge). Hvis et par andre kommuner også prøvede, måske på en anden måde, fik man nok lidt flere erfaringer at kunne stille op over for hinanden.

Problemet er selvfølgelig, at skoler i de store byer nok kan låne en dygtig programmør eller tyve. Men skoler lidt væk fra de større byer, kan få svare problemer med at skaffe kvalificerede undervisere. Kan man uddanne lærere til det? Det tager jo nogen tid, og lærerne har mindre forberedelse nu.

Og så håber jeg, at det bliver et valgfag. Både af hensyn til eleverne og af hensyn til lærerne.

Jeg er egentlig også spændt på, hvad man vil undervise i. Og for hvor gamle børn.

  • 1
  • 0
#2 Adam Tulinius

Kan man uddanne lærere til det? Det tager jo nogen tid, og lærerne har mindre forberedelse nu.

Jeg tror ikke man gør verden til et bedre sted ved at presse lærere uden erfaring med softwareudvikling til at undervise i emnet.

Og så håber jeg, at det bliver et valgfag. Både af hensyn til eleverne og af hensyn til lærerne.

Tænk, jeg håber det bliver tvang. Der er så mange mennesker det ville gavne at have lidt kendskab til området, eller i det mindste have en forståelse for hvad man nemt kan automatisere v.h.a. IT, så man ikke udsætter sig selv for unødvendigt manuelt arbejde.

  • 2
  • 2
#4 Ditlev Petersen

Et af problemerne med at gøre faget obligatorisk er, at man får en del (en masse?) elever med, der ikke GIDER. Og de lægger niveauet (jeg husker med gru håndgerningstimerne i min skoletid. Det gør læreren utvivlsomt også). Selvfølgelig kan man uddanne lærere til at undervise i datalære, men risikerer man så ikke, at det kan blive ret banalt og mindre interessant? Halvdelen af året kan komme til at gå med formattering af 5 1/4" disketter (nej, nu er jeg ond). Selvfølgelig er det ret begrænset, hvad man kan lære folkeskolelever på et år med et par timer om ugen. Jeg har en underlig fornemmelse af, at ambitionerne ligger højere (at de skal gå ud af 9. og udvikle den næste udgave af Hitman: Habemus papam!). De ambitioner kan en efteruddannet lærer med stor sandsynlighed ikke løfte. Det bliver næppe meget mere end at prøve interessen og evnerne løseligt af. Men det er måske ikke så sjovt i dag, som det var for 40 år siden.

  • 0
  • 0
#6 John Foldager

Vi er en flok ildsjæle der i Egedal kommune har startet Egedal CoderDojo (link til foreningen) som underviser børn i alderen 8-20 år i programmering ganske gratis. Vi har startet det her tiltag netop fordi programmering ikke er på skoleskemaet.

Jeg har selv programmeret i rigtig mange forskellige sprog igennem mange, mange år og er af dén opfattelse at børn sagtens kan lære at programmere; ikke for nødvendigvis at blive programmører, men for at forstå sammenhænge og specielt integration mellem forskellige systemer; hvad enten der er tale om software og/eller hardware. Jeg er derfor af dén opfattelse at man ikke bare skal have programmering på skoleskemaet, men lave et fag (eller bare et projekt over noget tid) hvor man benytter programmerings-sprog, computere og embedded devices til at åbne børnenes øjne for hvad der er muligt. At have et mål om at alle skal lære at programmere er i min optik fuldstændig fejlskudt. Det handler ikke om at programmere men om at integrere.

Vi har både visuelle programmerings-sprog for de yngre børn (Scrath, m.fl.) og høj-niveau sprog for de ældre (JavaScript, Java, PHP, Python, m.fl.). Vi forsøger at opsætte projekter i samarbejde med de lidt ældre børn som gerne skulle ende med projekter som de kan bruge i deres dagligdag. Pt. har vi nogle børn der fx. er ved at lave en cross-platform chat klient og server. De vil i forløbet komme til at arbejde med HTML5/CSS3/JavaScript, Ajax, WebSockets, Node.js, Java, PHP, databaser osv. Nogle idéer til senere projekter er embedded programmering med Raspberry Pi og Arduino og Internet-of-things. Vi forsøger at gøre det så aktuelt og spændende som muligt.

DISCLAIMER: Jeg er næst-formand i foreningen der er en offentlig non-profit forening.

  • 1
  • 0
#8 Torben Mogensen Blogger

Til undervisning i folkeskolen betyder pædagogiske færdigheder nok mere end dyb viden, så jeg vil ikke være helt tryg ved at sætte tilfældige programmører til at lave denne undervisning, uden at de også har en del erfaring med at undervise børn eller unge. Man skal også passe på, at det ikke bliver et Javakursus, hvor man fokuserer meget på sproget og mindre på generelle metoder.

Der bør også laves noget godt undervisningsmateriale på dansk (da man ikke kan forvente tilstrækkelige engelskkundskaber).

  • 2
  • 0
#9 Tine Andersen

Selv husker jeg med gru mit tvungne 12 timers EDB-kursus i sin tid (Det var Myren/Logo), og jeg fattede brik. Det jeg lærte kunne jeg ikke bruge fordi, jeg kunne ikke læse mere om det- og computere dengang var rasende dyre og udenfor min rækkevidde. Det var skønne spildte kræfter.

Min kammerat havde et tekstbehandlingsanlæg- se det kunne jeg se fidusen i, men det kostede komplet med ninålsmatrixprinter over 40.000 kr.

Min søn lærte som 7-8 årigt at lave hjemmesider i Netscape, det var nemt og intuitivt for en, der ikke kunne skrive eller læse ret meget. Senere gik han hardcore (fordi, jeg gjorde det) med Stones Webwriter og HTML. Da vi brugte flere forskellige typer computere og OS'er lærte han at der er mange typer- og han blev tidling god til fx Java. (Han læser i dag datalogi, så han har taget skade- ;-) ).

Men læring kræver pædagogiske evner: Vi indlærer ikke ens. At blive sat til at skrive programmer efter lærte jeg minus af (det samme gjaldt en del matematik!), og min lærer i faget var datalog- ikke pædagog. Jeg ved, at jeg skal lede efter alternative forklaringe, så forstår jeg. Men jeg vidste det ikke, da jeg var yngre- også føler man sig bare dum!

Små børn er rigtig gode til at lære nyt- så eksperimentet er spændende.

Mvh Tine PS: Det hedder ikke håndgerning- men håndarbejde! Min mor underviste i faget, og gjorde meget for at finde på nye opgaver, ikke som i sløjd- hvor alle lavede en bordskåner (Min var vind og skæv). Og at tage symaskinekørekort må da have appelleret til nogen drenge/mænd? Og i dag kan man programere selv en symaskine! Så deet. :-) Kender en nørd, der selv syer hesteseletøj- og underviser i sløjd....

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere