Frederiksberg Kommune gør P-betaling digital

Som den første kommune i landet er Frederiksberg Kommune nu gået væk fra papirlapper i forruden, når bilister parkerer. I stedet foregår det hele i en smartphone-app.

Bilister, der skal parkere på Frederiksberg i København, skal ikke længere være nervøse for, om parkeringskvitteringen i forruden nu også kan læses udefra. Kommunen er nemlig som den første i Danmark overgået til en digital løsning, skriver Berlingske.

I stedet må bilister, der ikke har en særskilt beboerlicens, gribe til tasterne og downloade en smartphone-app udgivet af de tre firmaer, der står for at sælge parkeringspladser i kommunen, hvor de skal indtaste bilens registreringsnummer.

Kommunen regner med, at den nye løsning vil spare administrationsomkostninger, og selvom timetaksten hæves, så kan det også komme bilisterne til gode, der fremover kun skal betale for præcis den tid, de holder på pladsen.

Samtidig skal de hævede priser og afskaffelsen af gratis parkering visse stedet i kommunen skubbe lidt flere pendlere over i den kollektive trafik.

»Vi forestiller os, at det kommer til at hjælpe på den her trængsel, vi oplever i kommunen. Det har jo været gratis at parkere i den vestlige del af Frederiksberg, og så kan vi konstatere, at folk parkerer bilen hos os og tager tog eller cykel videre til arbejde i København – ja, eller tager metroen til lufthavnen og flyver til Gran Canaria i to uger og lader os hænge på bilen,« siger Poul Eldrup, der er parkeringschef i kommunen, til Berlingske.

Der er dog endnu mulighed for at betale mere ‘analogt’ for sin parkering. Hvis man ikke har en smartphone har kommunen opstillet 18 af de klassiske parkeringsautomater.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (30)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jimmy Frydkær

lige stå et øjeblik.

"Kommunen regner med, at den nye løsning vil spare administrationsomkostninger, og selvom timetaksten hæves, så kan det også komme bilisterne til gode, der fremover kun skal betale for præcis den tid, de holder på pladsen."

Man skal vist være djøffer for at forstå logikken i ovenstående udtalelse.

Vi hæver timetaksten fordi vi har opnået en besparelse på administration, men som et plaster på såret skal du nu kun betale for den tid, du faktisk holder på pladsen 8-(

Af ren nysgerrighed: Hvad betalte bilisterne for op til denne nådegave?

  • 14
  • 0
Christian Hemmingsen
  • 4
  • 0
David Rechnagel Udsen

Vi hæver timetaksten fordi vi har opnået en besparelse på administration, men som et plaster på såret skal du nu kun betale for den tid, du faktisk holder på pladsen 8-(

Det er ikke derfor de hæver timetaksten. Frederiksberg har længe været trætte af at folk fra København parkerer deres bil på Frederiksberg, fordi det var billigere dér. Det er stadig billigere, men nu er prisforskellen bare ikke stor nok til at det kan betale sig.

Desuden så hvis man bor på Frederiksberg har man ret til en beboerlicens til 150 kroner om året, som gælder hele Frederiksberg. Jeg synes det er vildt lækkert, at jeg ikke skal vente på en fysisk licens og bare kan parkere bilen samme dag som jeg har bestilt licensen. Især fordi jeg har beskyttet adresse, hvilket kræver manuel behandling fra kommunen som kan tage op til to uger, men jeg kan sagtens parkere i behandlingsperioden.

Som frederiksbergborger og -bilist er jeg fuld tilfreds med ændringerne.

  • 8
  • 0
Nikolaj Have

" ... der fremover kun skal betale for præcis den tid, de holder på pladsen"

Og hvordan sikres dette? Vel ikke på andre måder end at brugeren skal ind i app'en og stoppe den aktuelle parkering? Hvad sker der når man glemmer dette? Dummebøder? Skal vi gætte på at der er kalkuleret med en vis indtægt i form at denne slags forglemmelser.

  • 3
  • 1
Arne Jørgensen

Os der køber pendlerlicens fordi vi arbejder på Frederiksberg kan ikke længere automatisk forny licensen. Vi skal nu logge ind med NemID hver tredje måned og købe en ny.

Eftersigende er det af hensyn til os selv: så får vi nemlig ikke parkeringsbøder når vi har fået nyt Dankort og glemt at opdatere det hos Parkering Frederiksberg...

  • 0
  • 0
Peter Kyllesbeck

Hvad sker der når man glemmer dette? Dummebøder? Skal vi gætte på at der er kalkuleret med en vis indtægt i form at denne slags forglemmelser.


Som det sker alle andre steder, hvor man forudbetaler for en vis tid. Betalt tid refunderes ikke. Her får du muligheden for at afbryde betalingen, når du ikke længere har brug for pladsen. Du betaler altså ikke for den ekstra tid du selv har lagt til.

  • 3
  • 0
Rasmus Vendelboe

>> Samtidig skal de hævede priser og afskaffelsen af gratis parkering visse stedet i kommunen skubbe lidt flere pendlere over i den kollektive trafik.<<

(Bil)-Pendlere skubber man da ikke fra bilen over i bussen pga. 150 kroner om året... Det eneste man opnår er, at gæster til Frederiksbergensere nu bliver straffet med en bøde på 70 kr. om dagen for at besøge sine venner og bekendte. Wow det er lavt.

  • 3
  • 2
Rasmus Vendelboe

På Easyparks App drejer du på et hjul og sætter din parkeringstid (gætter på det er analogt til et parkeringsmeter). Såfremt du ikke er nået tilbage inden udløb på din parkeringsbillet drejer du bare lidt mere på hjulet igen. Såfremt du glemmer din p-billet er app'en indstillet så den flasher og larmer med en alarm ved tidsudløb.

Konceptet er som godt nok..., men forudsætter desværre at du vil have dine dankort oplysninger stående fast hos Easypark (urgh...) og hvis du vil have en kvittering koster den lige 5kr. hver gang. Nåja så er det også dyrere at parkere end at fylde penge i den fysiske boks. og så er der ingen forklaring af hvad de generelle p-takster er og om man faktisk bør betale dem på det tidspunkt man køber en billet.

  • 0
  • 1
Christian Neess

Man kan også tegne abonnement hos easy park. Så betaler man det samme som i automaten. Men man kan stoppe sin parkering, når man lyster. Så vare et møde ikke 3 timer men kun 1. kan man nøjes med at betale for 1 istedet for man har puttet for 3 timer i automaten.

Ja 70 kroner om dagen, men sammenlignet med indre city kbh, får du ikke lov at holde mange timer for 70. Så stadig i den billige ende.

Tilgengæld kan man håbe at nogen af dem som skal ind til kbh og shoppe tage bilen hele vejen, istedet for at sætte den på bygrænsen(kbh/frederiksberg), for at få billig takst.

  • 2
  • 0
Henrik Kramshøj Blogger

Jeg er vokset op på Frb, så er nok generelt positiv - og elsker stadig Frb, men bor ikke mere i kommunen.

Jeg har også allerede EasyPark - dvs i den gamle udgave, pre-smartphone - ringer op, trykker område ind eksempelvis "3100" og afslutningstidspunkt "1630". Det virker snildt og med meget lidt bøvl. Mit tlf nr er bundet op på abbonnement, som er koblet til min bils nrplade.

Det er samtidig langt nemmere at ændre planer og hente bilen tidligere, fordi man kan stoppe parkeringen, eller omvendt forlænge den. Det er der sparet mange penge på henover tiden.

Når jeg nu fremover skal til Frb, behøver jeg ikke køre til vinhandlen på Frb Alle for at købe en fysisk p-licens, som skal lægges i forruden osv. Det vil jeg se frem til, og synes løsningen med faktisk 3 forskellige App's som virker iflg. Berlingske artiklen lyder som store fremskridt.

Eneste ulempe er nok at jeg nu oftere vil tage bilen derind, fordi det er blevet lettere for mig.

  • 1
  • 0
Peter Kyllesbeck

og så er der ingen forklaring af hvad de generelle p-takster er og om man faktisk bør betale dem på det tidspunkt man køber en billet.


Mon ikke du selv kan finde ind på http://www.frederiksberg.dk/Borger/Trafik-og-parkering/Parkering/Parkeri...
Under "Jeg vil købe parkeringsbillet " finder du bl. a. følgende:

Billetpriser fra den 1. april 2015

0-2 timer ................ Gratis
3 timer ................... 10 kr.
4 timer ................... 25 kr.
5 timer ................... 45 kr.
6 timer ................... 65 kr.
Over 6 timer .......... 70 kr.
En uge ................... 350 kr.

  • 0
  • 0
Rasmus Vendelboe

Dem kan jeg godt finde, men som du sikkert allerede ved starter en påbegyndt parkering ved easypark på 4 kr. 0-2 timer er derfor ikke gratis (som Frederiksberg kommune oplyser under forkerte forudsætninger), medmindre du først påbegynder din parkering efter 2 timer. Det er et design, som kun har til formål at fange brugerne i interfacet og uddele bøder til de som ikke er bekendte og har undersøgt eventuelle faldgrupper i modellen. Det er hverken et godt design eller et rimeligt design.

  • 0
  • 2
Allan Astrup Jensen

Man kan fortsat også købe P-tid i mange kiosker, man får dog ikke en papirbillet, men kiosken tilmelder nummerpladen digitalt.
Jeg bor selv i Frederiksberg C. og har beboerlicens. Dette var ikke nødvendigt da jeg tidligere boede på det ydre Frederiksberg, så beboerne vest for Fasanvej har fået ekstra udgifter med ændringen, som har gode og dårlige sider. P-vagterne får fx meget mere at lave, da det tager længere tid at checke nummerpladen i systemet end en seddel/parkometer i vinduet. Da de første 2 timer er gratis, skal vagterne nu faktisk ofte checke begge dele.
Iøvrigt skal det bemærkes at parkering er gratis søndage, lørdage efter kl. 17 og hverdage mellem midnat og kl. 7.

  • 0
  • 0
Steen Poulsen

Tja, jeg tror jeg kan konkludere at både betaling og kontrol, i så fald er afhængig af mobilbredbånd. Gad vide hvad man gøre hvis mobildækningen svigter ....... Vi har snart baseret alle løsninger på service leveret af teleselskaberne... gad vide om denne afhængighed er smart .... i det lange løb.

  • 1
  • 0
Peter Kyllesbeck

som du sikkert allerede ved starter en påbegyndt parkering ved easypark på 4 kr. 0-2 timer er derfor ikke gratis (som Frederiksberg kommune oplyser under forkerte forudsætninger), medmindre du først påbegynder din parkering efter 2 timer.


Ja og du betaler også for datatrafikken fra din smartphone ligesom du også betaler et gebyr for brug af visse betalingskort, men det har intet med varens pris at gøre. Du vælge selv formidleren (EasyPark; ParkMan; ParkPark)
Ellers må du ty til kontanter i P-automaten. (der er p.t problemer med betalingskort)
Du kan jo, som du selv skriver, påbegynde parkeringen efter de 2 gratis-timer. P-skiven skal jo stadig bruges.

  • 0
  • 0
Christian Lu

"Samtidig skal de hævede priser og afskaffelsen af gratis parkering visse steder i kommunen skubbe lidt flere pendlere over i den kollektive trafik..."
Hvordan det? Nu vil de jo ikke parkere og køre videre med kollektiv trafik. Problemet er jo kun opstået fordi der er for få parkeringspladser ved de kollektive trafikknudepunkter som f.eks. Flintholm station, det er ikke enten eller. Der er jo en grund til at folk tager bilen til stationen, nu kan de lige så godt tage den hele vejen.

  • 0
  • 0
Nicolai Rasmussen

Det er et design, som kun har til formål at fange brugerne i interfacet og uddele bøder til de som ikke er bekendte og har undersøgt eventuelle faldgrupper i modellen. Det er hverken et godt design eller et rimeligt design.

Jeg er sikker på at Frederiksberg Kommune gerne vil høre om din forbedrede model/design. Kommunen gør et stort arbejde for at løse problemerne for borgerne, så fortæl gerne her om hvordan man gør det bedre. Jeg er sikker på kommunen er villig til at ændre på det, når du nu har en åbenlys bedre måde at gøre tingene på.

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere