Frankrig forbyder den kontroversielle taxa-app Uber

15. december 2014 kl. 16:226
Det sydeuropæiske land følger trop med en række andre lande og forbyder taxa-appens billigste tjeneste, UberPop, for at »undgå uretfærdig konkurrence«.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Lige så hurtigt som den omdiskuterede taxa-app Uber er stormet frem, lige så meget modstand møder den også på vejen.

Nu har det franske indenrigsministerium valgt at forbyde appens billige service kaldet UberPop i et forsøg på »bedre at kunne regulere taxibranchen« og for at »undgå uretfærdig konkurrence«.

Det skriver Berlingske.

Forbuddet træder i kraft i Frankrig efter nytår, hvor det således ikke længere vil være lovligt for Uber-chauffører at samle passagerer op, så længe de benytter sig af den billige service.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Uber vandt ellers en retssag mod de franske taxiselskaber i fredags, hvor virksomheden var anklaget for uretfærdig konkurrence. Udfaldet af retssagen førte til en omfattende taxastrejke i Paris, hvor taxaerne kørte langsomt rundt på vejene og skabte trafikpropper.

Frankrig er ikke de første til at forbyde den kontroversielle taxa-app. Både i Spanien, Holland, Thailand og i New Delhi i Indien er appen ulovlig.

Idéen bag Uber er, at forene private chauffører med passagerer via en app, på samme måde som AirBnB har gjort det i hotelbranchen. Prisen på en tur med Uber afgøres af efterspørgslen, hvilket både kan gøre tjenesten meget billigere - men også meget dyrere end de etablerede taxaselskaber.

Selskabet har også mødt stor modstand i offentligheden tidligere mandag i forbindelse med gidselsituationen i Sydney i Australien. Her meddelte selskabet først, at det ville sætte priserne op til minimum 100 australske dollars for en tur væk fra gidselområdet i et forsøg på at tiltrække flere chauffører:

Artiklen fortsætter efter annoncen

Senere vendte Uber på en tallerken og meddelte, at alle det nu ville være gratis for folk at bruge tjenesten for at komme væk fra området:

6 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
16. december 2014 kl. 11:09

Unfair konkurrence er et dårligt argument, der holder os tilbage fra udviklingen. Men der er andre problemer med Uber, der kan begrunde et forbud:

  • Chaufførerne har ikke nødvendigvis erhvervskørekort.
  • Der kan være forhold omkring ansvar, forsikring o.lign, der ikke er på plads.

Ideen er god nok, men alle chauffører og biler tilknyttet Uber bør opfylde samme krav, som der stilles til taxaer og taxachauffører. For kundens sikkerheds skyld, ikke fordi det ellers vil være unfair konkurrence.

5
16. december 2014 kl. 12:35

</p>
<p>Unfair konkurrence er et dårligt argument, der holder os tilbage fra udviklingen. Men der er andre problemer med Uber, der kan begrunde et forbud:

Unfair konkurrence er jurasprog for operere uden for de normale regler.

Der er ikke noget specielt nyt her der har altid været firmaer der har haft som kerne forretningsstrategi at omfortolke reglerne eller forsøge at presse sig ind under et andet regelsæt end de etablerede firmaer, for at undgå de omkostninger det koster at overholde reglerne som de normalt fortolkes.

Uber's "fordi internet" og det er "bare en formidlingsplatform" er også gamle travere når det kommer til den type virksomhed.

3
16. december 2014 kl. 11:22

Alternativt kunne man lade kunderne vælge selv om de vil have delux sikkerheds versionen, eller de er villig til at acceptere en lidt værre forsikret taxi, mod så at få et passende rabat i prisen.

Det er en form for konkurrence at få staten til at sige at alle absolut skal betale for et delux produkt. Lad brugerne vælge hvad der passer til deres behov.

4
16. december 2014 kl. 11:44

Udover det sikkerhedsmæssige aspekt, så skal man jo også sikre sig at en Uber chauffør betaler skat (og evt. moms hvis der moms på taxakørsel). Det er jo disse krav der medvirkende til at en taxa tur med en "rigtig" taxa koster det den koster. Hvis Uber's chauffører overholde alle disse regler så er der jo ikke noget problem i at bruge Uber, men i så fald er den jo ikke andet end en alternativ måde at bestille en taxa på.

6
16. december 2014 kl. 18:18

Udover det sikkerhedsmæssige aspekt, så skal man jo også sikre sig at en Uber chauffør betaler skat (og evt. moms hvis der moms på taxakørsel).

Lad os ikke glemme at taxaer er stort set afgiftsfri. Maaske Uber skal anmelde skat for unfair konkurrence?

1
15. december 2014 kl. 23:09

Alle de myndigheder der brokker sig gør det fordi de klasificere uber som et taxi selvskab og ikke et IT firma. Altså de afviser "på internettet" som vigtigt i forhold til at uber tager penge for persontransport virksomhed uden at overholde reglerne for persontransport.

Det er et kontroversielt firma ikke en kontroversiel app, og kontroverset har meget lidt med IT at gøre.