Fra vred far til kommuner i krise: Få overblikket i Helsingørsagen
Det danske folkeskolesystem har tilsyneladende udsigt til store problemer, efter Datatilsynet for et par uger siden beordrede Helsingør Kommune at stoppe brugen af Googles tjeneste Workspace for Education den 3. august.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sponseret indhold
V2 Briefing | GENERATIV AI: Sådan bruger du det professionelt
Kunstig Intelligens22. marts
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Kommentar til #45 af Anne-Marie Krogsbøll
Jeg mistænker også, at det måske mest er for læreren, det kan opleves som et fremskridt, i det det er en form for lettilgængelig, "manualiseret" undervisning, dvs. at det måske er mindre krævende for læreren.
Jeg tror ikke du kender så mange lærere og derfor har du ikke begreb om hvad der driver dem, men jeg kan tage fejl? Spoiler warning: det er næppe pengene.
Men løsningen på normeringsproblemer skal ikke være ofringen af børnenes ret til privatliv ...
Det har du dog helt ret i. Så hvorfor tror du, at lærerne skulle nære et ønske om ... "landets underlæggen sig tech-giganternes overherredømme"?
PS:
Så hvorfor tror du, at lærerne skulle nære et ønske om ... "landets underlæggen sig tech-giganternes overherredømme"?
Hvor ser du, at jeg siger, at det er noget, lærerne ønsker? Prøv at læse igen, hvad jeg skriver. Det tror jeg da bestemt ikke at de gør - men det er ikke desto mindre resultatet af denne udvikling.
Jeg tror ikke du kender så mange lærere og derfor har du ikke begreb om hvad der driver dem,
Mon ikke der er forskel på lærere, Nis Schmidt?
Nu sagde jeg jo heller ikke noget ondt om lærerne, i det jeg netop anerkender, at de mange gange kan være pressede af urimelige krav. Så kan man helt forståeligt være fristet af de lette løsninger - som bare ikke er de gode løsninger. Det har ikke noget med lærernes motivation at gøre.
Mon ikke der er forskel på lærere ?
Jo, det er der og det kan ikke nægtes; men de dårlige af slagsen "finder selv ud" (hyppigt brugt vending her) eller bliver fyret - før eller siden.
Men jeg lagde bestemt ikke ord i munden på dig - såden skulle citaterne i hvert fald ikke forstås.
Anden del citerer din "kæphest": at lægge skylden på "tech-giganternes overherredømme"; her sluttes ringen (forskel på lærere), hvor jeg normalt opfordrer til at man ikke "blindt" følger deres ord (jeg er ikke lærer, men har undertiden måttet optræde som sådan - vidensdeler). Okay, det gik ikke altid så godt for mig pensonligt - nogle vil gøre alt (også lyve), for at få "opponenten" ned med nakken.
Ofte må IT-folket tjene to herrer; dem der betaler deres løn og dem der bruger produkterne. Der har jeg forsøgt. at stå på de sidstes side. Ikke for at vinde popularitet, men for at forsøge at være rimelig.
/Nis
men de dårlige af slagsen "finder selv ud" (hyppigt brugt vending her) eller bliver fyret - før eller siden.
Øh. Helt uenig.
Det er nok det største problem for skolerne rundt omkring, uanset hvilke tiltag politikerne pålægger skolerne. Der findes ca. 1-2 % af lærerne, som er komplet uduelige.
De fandtes da jeg gik i skole, og igen da mine børn gik i skole. De er komplet umulige at slippe af med.
Jeg har personligt fulgt et tilfælde, hvor skoleleder og skolebestyrelse i samarbejde forsøgte at slippe af med en elendig lærer.
Det lykkedes ikke.
Desværre fortsætter katastrofen, eftersom seminarierne lader håbløse studerende slippe ud med en eksamen.
Det er trist for vore børn og for de dygtige lærere, som er langt den største del.
Nå det blev OT. Undskyld.
Øh. Helt uenig.
Ganske vist er jeg optimist et stykke hen ad vejen, men vi er nok enige længere end du tror.
Gik på en folkeskole med omkring 50 lærere og oplevede at 2% nok er lidt lavt sat. Men dengang oplevede jeg "ham" (en af flere) ikke personligt, som en dårlig lærer; men det var der flere andre som gjorde. Han blev først fyret senere - og jeg blev ikke overrasket, da jeg hørte det.
En lærereksamen er imho lidt som et "kørekort" - man kan ikke køre bil, når man får kortet - men en motorsagkyndig tror, at man lært nok til at få chancen.
Nye lærere har brug for "gode" elever og kollegaer, for at udvikle sig til gode lærere. Desværre har digitalisering aldrig rigtig slået an herhjemme; folk kom ind i faget for at tjene (mange) penge - og det var/er en stor del af problemet - forblændelse af beslutningstagere m.m.. (on topic;-)
IT i undervisning? Godt for de kvikke. skidt for resten. Reklamebranchen "forgiftede" internettet og nye giganter (som ikke er det) vandt frem - og førte til mere forblændelse. Samme problem nu i det meste af verden. Vækst blev et mantra - det galt om at følge med i den "rivende" udvikling - og det gik rivegalt. Det har nu også ramt IT-branchen - og det bi mange, der har det skidt med. På sigt går vi fallit, men kan måske lære af oplevelsen.
FOSS er et tvivlsomt gode: godt for de kvikke - skidt for resten. Klar idé på IT-universiteter. Ligesom med bøger er dansk et for lille sprogområde: det tager lang tid at udvikle e-læring. Lidt samme historie som digitaler armbåndsure? Tålmodigheden slår ikke til! Så lad ungerne begynde med bøger, papir og blyant.
FOSS er et tvivlsomt gode: godt for de kvikke - skidt for resten. Klar idé på IT-universiteter. Ligesom med bøger er dansk et for lille sprogområde: det tager lang tid at udvikle e-læring.
Det kan skam bruges mange andre steder end på universiteter. Ja det tager tid at udvikle, så det er godt at nogle gik i gang for omkring 20 år siden. Så nu er det kun er de få ting der skal laves for at tilpasse til danske forhold. Mest visuel gennemgang denne artikel: https://www.opensourcefeed.org/1-it-at-school-linux-18.04/Et bredere overblik: https://en.wikipedia.org/wiki/KITE_Kerala
Men jeg lagde bestemt ikke ord i munden på dig - såden skulle citaterne i hvert fald ikke forstås.
Det må du lige forklare...Hvor så du så, at jeg påstod, at lærerne ønskede at underlægge landet tech-giganternes herredømme?
"Anden del citerer din "kæphest": at lægge skylden på "tech-giganternes overherredømme"; her sluttes ringen (forskel på lærere), hvor jeg normalt opfordrer til at man ikke "blindt" følger deres ord (jeg er ikke lærer, men har undertiden måttet optræde som sådan - vidensdeler). Okay, det gik ikke altid så godt for mig pensonligt - nogle vil gøre alt (også lyve), for at få "opponenten" ned med nakken."
Her falder jeg helt af - jeg forstår simpelthen ikke, hvad du skriver. Ligesom du tilsyneladende overhovedet ikke forstår, hvad jeg skriver.
Digitale læringsplatforme til underskolerne blev i sin tid udviklet til brug i U-lande hvor uddannede lærere var en mangelvare. I I-lande med et veluddannet lærerkorps er brug af sådanne digitalt fastlagte læringsplatforme et tilbageskridt. Systemet Tavle-kridt-blyant-papir-engageret-dygtig- katederunderviser, har bragt Danmark i top 10 for Nobelpriser. Og der er INTET belæg for at tro, at en digital læringsplatform er et fremskridt.
Og der er INTET belæg for at tro, at en digital læringsplatform er et fremskridt.
Jeg mistænker også, at det måske mest er for læreren, det kan opleves som et fremskridt, i det det er en form for lettilgængelig, "manualiseret" undervisning, dvs. at det måske er mindre krævende for læreren. Lærere kan godt være for hårdt spændt for, så den slags kan være fristende. Men løsningen på normeringsproblemer skal ikke være ofringen af børnenes ret til privatliv, og landets underlæggen sig tech-giganternes overherredømme.
GDPR er med forbehold udmærket i en række sammenhænge, temmelig få i praksis, men til gengæld en umanerlig tung klods i sundhedsvæsnet mht. til anvendelse af patientdata i forskning og udvikling. Specielt de slemme profitsøgende medicinalvirksomheder, skal da bestemt ikke sådan lukrere på opsamlede patientdata. Man glemmer bare lige at uden profit, ingen nyudvikling. Vi er faktisk nogen, der kun har overlevet kræft, fordi vi var heldige og blev behandlet med helt nyudviklet medicin. Her udtrykker GDPR vist snarere spørgsmålet: “Gør Det Patienter Raskere ?” Svaret kan vist kun være: “Næppe” Men det er slet ikke noget nyt; i 2015 kogte et sandt hysteri over, da en vis fru Jelved blev sat til at slette DAMD registret, en guldgrube af patienterfaringer, pga. en eller anden syg formalitetsmangel. Fint med flotte principper, men er nuværende og fremtidige menneskeliv ikke en lidt høj pris at betale for at svinge en virtuel opportunistisk fane ?
Fint med flotte principper, men er nuværende og fremtidige menneskeliv ikke en lidt høj pris at betale for at svinge en virtuel opportunistisk fane ?
Det her er samme argumentation som "hvis du ikke har noget at skjule har du ikke noget at frygte." Det er fint nok at patientdata anvendes til forskning. Problemet er at når først data er opsamlet sker der altid en formålsglidning, og det bliver stille og roligt brugt til mere og mere. Det er ikke helt paranoidt at frygte at forsikringsselskaber, banker og andet nødvendigt bundslam en dag får adgang til at bruge automatisk indsamling af sundhedsoplysninger i deres sagsbehandling.
2015 kogte et sandt hysteri over, da en vis fru Jelved blev sat til at slette DAMD registret, en guldgrube af patienterfaringer, pga. en eller anden syg formalitetsmangel.
Kan du sige lovhjemmel?
Lovhjemmel er et begreb der blev afskaffet med den socialdemokratiske regerings tiltræden. Det offentlige er magtfuldkomment, og sådanne petitesser skal andre ikke blande sig i.
Men når det er sagt, så må EU snart melde ud at vi dropper USA cloud services medmindre de ændrer lovgivningen.
Microsoft udbyder vist også deres Azure services gennem en tysk partner som står for alt det praktiske, og hvor Microsoft IKKE har adgang til kundedata. Derfor kan de mod betaling leve op til EU lovgivning hvis man vil betale den ekstra pris.
genanvend chromebooks
man kan godt genanvende chromebooks, de kan bootes med et endet operativsystem, og dette kan være i overensstemmelse med gdpr. fx en linux, chromebooks er jo også en linux, fra google, og det meste er open source, men lidt med properitær kode,
en linux velegnet til formålet i skolen er debian-edu/skolelinux, et projekt der er slået sammen, og har de adminstrative programmer til at lave konti til skolebørn og er et fuldt linux.system. det køres med god succes i tyskland og norge. debian-linux er iøvrigt med et program-udbud rettet mod skolen.
der er for nylig lavet programmel til at automatisere flytning af chromebooks til vilkårlig linux, se foredrag her: https://debconf22.debconf.org/talks/87-solving-how-can-i-run-debian-on-my-chromebook-for-good/
Igen er problemet hvem skal vedligeholde disse maskiner? Det er netop kernen i Chromebooks at eleverne kan tage dem fem og de virker... hver gang.. ingen skal tænke på at opdatere eller vedligeholde de enkelte maskiner. Lærene skal undervise IKKE lege IT folk. Desuden er der stor forskel på den tyske/norske og danske grundskole, så kan du komme med et system der virker hver gang som elever og lærere ikke skal bruge tid på at vedligeholde og som økonomisk er muligt for skolerne? Og som fungerer for en 6 årig...
Lærene skal undervise IKKE lege IT folk.
Det er da paradoksalt at man underviser i brug af PC-værktøjer og internet, men har ignoreret programmering, datasikkerhed, internet etik etc.
Det smager af NPM, hvor man taber alt man ikke måler på.
Et af resultaterne er jo så at man har malet sig ind hjørnet som dumme brugere, og iøvrigt faldet helt bag af dansen på IT-området i forhold til 70 og 80'erne.
Med den logik så kan vi jo sende IT folket ud og undervise 1 klasse i dansk og matematik for det skal de vel også kunne.. Programmering er totalt ligegyldig i en 1. klasse og jeg vil da gerne se de kloge IT folk få en 6 årig til at forstå datasikkerhed( må blive når de selv har fatte det emne) og etik... held og lykke med det både blandt IT folk og børn( satser på at børn nok nememre forstår etikken end IT folket) Problemet er at IT folket glemmer at vi taler ikke om 15-18 årige her men 6-7 årige og vi taler om grundskolen ikke en ungdomsuddannelse eller videregående uddannelse.
Programmering er totalt ligegyldig i en 1. klasse
Det er tekstbehandling og regneark også.
Så længe man er for ung til at forstå datasikkerhed og færdsel på internettet, så er papir og blyant den rette løsning.
Igen er problemet hvem skal vedligeholde disse maskiner? Det er netop kernen i Chromebooks at eleverne kan tage dem fem og de virker... hver gang.. ingen skal tænke på at opdatere eller vedligeholde de enkelte maskiner. Lærene skal undervise IKKE lege IT folk.
Det skal dem der vedligeholder dem som det er i dag, hvilket vel sagtens er skolernes IT afdeling. Hvor opdateringerne kommer fra bør ikke gøre nogen større forskel.
Omend det egentligt burde være undervisningsministeriets IT afdeling der vedligeholder dem. Så der var det samme IT miljø på alle skoler.
Hvad får dig til at tro at maskinerne skule køre mere ustabilt med en linuxdistribution frem for en anden ( ChrommeOS vs enhver anden)?
Skolernes IT afdeling? hvilken afdeling? vi taler om folkeskolen IKKE gymnasier osv. En folkeskole har INGEN IT afdeling det har allerhøjest en person der får timer til at vedligeholde IT.. Så Igen HVEM skal holde maskinerne kørende så de virker hver gang...
Skolernes IT afdeling? hvilken afdeling? vi taler om folkeskolen IKKE gymnasier osv. En folkeskole har INGEN IT afdeling det har allerhøjest en person der får timer til at vedligeholde IT.. Så Igen HVEM skal holde maskinerne kørende så de virker hver gang...
Skolerne har et eller andet setup med nogle der drifter deres IT. Om de gør det selv eller det er outsourcet eller samlet centralt pr kommune er sådan set hip som hap.
De samme som holder maskinerne kørende nu, udfordringen bliver ikke større af at skifte.
Drifter? har du tjekket et skole budget? IT drift er at købe maskiner og oprette brugere det er ALT.... der er ingen der bliver betalt for andet. De systemer skolerne bruger er kommunale/stats systemer ellers køber de adgang til i produkter forlagene laver. Der er ikke noget med at opdatere eller andet hverken fra en person der får timer til det eller fra andre steder. Hvorfor? nemt.. der er ikke penge til det.
Drifter? har du tjekket et skole budget? IT drift er at købe maskiner og oprette brugere det er ALT.... der er ingen der bliver betalt for andet. De systemer skolerne bruger er kommunale/stats systemer ellers køber de adgang til i produkter forlagene laver. Der er ikke noget med at opdatere eller andet hverken fra en person der får timer til det eller fra andre steder. Hvorfor? nemt.. der er ikke penge til det.
Det er sådan set ganske enkelt: hvis du ikke har nogle til at drifte IT, så skal du slukke for det.
Hvordan skulle man ellers kunne holde øje med ting som opdateringer og konsekvensvurderinger i forhold til GDPR etc.
Apropops denne sag så er det i denne forbindelse hip som hap om det er skolen eller kommunen - omend det ser ud til at det er kommunen der er tovholder i hvert tilfælde i Helsingør for alle kommunens skoler. Hvilket giver mening, så længe vi ikke har et undervisningsministerium der kan løfte opgaven som de burde.
Og som fungerer for en 6 årig...
Blyant.....
Du har aldrig stået i en 1.klasse og skulle have 25 blyanter til at fungere kan jeg høre.. Men igen fejler IT folket... de har netop IKKE lavet noget som opfylder de krav brugerne har men vil have brugerne til at indpasse sig til det de har lavet.
Du har aldrig stået i en 1.klasse og skulle have 25 blyanter til at fungere kan jeg høre..
Nej, jeg har ikke selv skulle få det til at fungere, ud over at det præcist var situationen, da jeg gik i skole: 28 børn med hver sin blyant. Og tænk - vi lærte både at læse, skrive og regne. Jeg gætter på, at det også er sådan, du selv har fået din skolelærdom?
Man behøver ikke skrue tiden længere tilbage, end at man kan overholde sikkerhedskrav og retten til privatliv - en menneskeret - og uddrage sig tech-giganternes totalregime. Men hvis det ikke kan lade sig gøre, ja, så må man tilbage til blyanten.
Hvor er han?
Fra Politiken, som fortsætter sin afdækning af møgdigitalisering, i dag:
"Politiken har siden 30. juni forgæves forsøgt at få en kommentar til kritikken og artikelserien fra den digitaliseringsansvarlige finansminister, Nicolai Wammen (S). "https://politiken.dk/indland/art8874001/Politikerne-har-i-%C3%A5revis-svigtet-de-digitalt-udsatte-og-m%C3%A5-nu-tr%C3%A6de-i-karakter
Hvad bilder han sig ind? Hvor er han egentlig henne? På ferie med Microsofts danske direktør?
Kunne det ikke tænkes, manden bare holder sommerferie ganske udramatisk og ukorrupt og ikke vil forstyrres? Hans resort-område er jo temmelig bredt og det kunne hurtigt blive en glidebane. Jeg har ikke meget til overs for Wammen som sådan og nærværende sag har min store sympati - det kan bare også blive sådan lidt for skingert...
Hvis man er lønnet minister med pension, tilskud til børnene, bolig, ministerbil holder man ikke sommerferie, man passer sit arbejde, men bevares, hvorfor skulle han reagere anderledes end statsministeren, der dog har tid til at opdatere sin instagram profil #befridkpolmemes
Super aktuelt debatindlæg i Politiken af Michael Jarlner:https://politiken.dk/debat/klummer/jarlner/art8895343/Politikerne-svigter-deres-ansvar(kan vist læses uden abonnement)
Fra kommentarfeltet under debatindlægget:
"Henrik Huus Dagligt søger jeg efter en tid til personlig betjening på Silkeborg borgerservice for at få MitID sat i kraft, og dagligt kan jeg så se at der ingen ledige tider er måneden ud. Der hænger en konstant trussel over hovedet på mig, at mit dankort bliver spærret til MIitID fungerer. Fanden til makværk at der ikke i det mindste er sat ressourcer af til få MitID til at fungere for den femtedel af befolkningen der har brug for personlig betjening."
Og der er gennem et par uger mange lignende desperate kommentarer til Politikens stærke debatserie om digitaliseringen.
Så nej - det er Wammens ansvar at få styr på disse ting, så borgere ikke lades i stikken, og det er så vigtigt, at hans ferie ikke kommer i første række.
Wammen har den vel lige nu, men foruden trafikken af chefer frem og tilbage mellem DI og Digitaliseringsstyrelsen er der gået en række mere ansvarlige ministre forud - ikke mindst Corydon og Vestager - og ikke mindst hvad angår it i folkeskolen. De aktuelle problemer med Chromebooks burde ikke komme bag på den tidl. undervisningsminister (og økonomi- og indenrigsminister) samt nu EU-kommissær.
Ja, der er bestemt særdeles medansvarlige forgængere, Henning Wettendorff. Men lige nu er det Wammen, der holder stafetten, og faktisk har magten til at gøre noget.
Bjarke Rodas:
Manden har indsat Microsoft direktør som formand for Digitaliseringsrådet - i sig selv ikke direkte juridisk korrupt, men i mine øjne moralsk korrupt/korrumperende. En hån mod borgerne.
Og mange borgere er ved at gå i spåner over den digitalisering, han er øverste ansvarlige for. Så nej - jeg synes ikke, han er fredet i sommerferien. Jeg synes, han skylder et svar. Alle de digitalt udsatte borgere, som har kæmpet med MitId det seneste halve år, og med digitaliseringen generelt i årevis, og som nu har store problemer, kan ikke afvise problemer med banken etc. med, at de holder sommerferie.
Hvis man har tænkt sig at udvikle nye beskyttede skole-IT-medier, hvem ender så med at skulle udvikle dem ? Mon ikke det ender med at blive de sædvanlige gammelkendte, som vi nu bare sætter til at smede lænke til egen fod.
For hvor findes der ellers firmaer med kapacitet til den slags - og hvor mange års forsinkelser og prisfordoblinger skal der til, før en tæt fejlinficeret beta-version rammer skolebørnene ? Er jeg for pessimistisk ? Næppe !
Nå, men hjemme vælter de sig i Google og Microsoft mm., og godt for det, for ellers ville de da få et lammende kulturchock, den dag de træder fra skolens beskyttende boble og ud i samfundet.
Det bringer mig lidt ind på det ideelle contra det pragmatiske:
Vores vigtigste allierede er og bliver USA. Men dem kan vi ikke rigtig lide, når de kigger vores børn over skulderen.
Håber da, de via NATO-samarbejdet må få lov til at beskytte Danmark incl. skolebørnene i en krigssituation, da vi jo ikke selv er i stand til det.
Så kan det jo være, vi kan lide dem en lille smule bedre, og også selvom de gerne vil vide, hvad der foregår hos DERES allierede...
Men foreløbig tænker jeg nu mest på den gamle vending: "Når alt er sagt, og alt er gjort, er mere sagt end gjort" og håber da lidt naivt, at jeg tager fejl denne gang.
Som du også kan se højere oppe, så FINDES der allerede løsninger der kan løse opgaven, i Open Source - og hvis nu staten tog sig sammen og udbød det som en service (når nu intet firma, stort nok til at vinde et statsudbud gør det, da google nok er for billig), så ville vi kunne samarbejde med alle andre lande i verden der anvender Open Source - og der findes tonsvis af mindre virksomheder der MEGET gerne ville hjælpe med udviklingen af et Open Source system - hvis bare det bliver gjort, så man følger open source udviklingsmodellen (hvor man samarbejder med de andre i projektet - som oftest er lønnet af andre firmaer). Det er sådan MEGET open source er kommet til - som i dag bruges af langt størstedelen (f.ex. webservere.. apache, nginx etc. - altsammen open source - og udgør 90+ % af webservere der anvendes).. De teknologier microsoft bl.a. har bygget deres Active Directory på - er LDAP og Kerberos - open source teknologier udviklet af amerikanske uddannelsesinstitutioner.
Så Danmark skal bare til at tage sig sammen og samarbejde, vha. Open Source modellen - og som flere nævner så har kommunerne svjv. ikke et særligt stort IT budget til skoler, så man burde fra statsligt hold udbyde det - eller åbne op for at mindre firmaer kunne byde ind med at levere open source skole-IT som alternativ til f.ex. google.. Samme firma kunne jo samtidigt tilbyde at installere LInux på Chromebooks - så eksisterende kunne anvendes uden at bryde GDPR :)
Nå, men hjemme vælter de sig i Google og Microsoft mm., og godt for det, for ellers ville de da få et lammende kulturchock, den dag de træder fra skolens beskyttende boble og ud i samfundet.
Det er jeg nu ikke så sikker på. Du går ud fra at de agerer på samme måde som mange "middelgamle elle ældre", som ikke er opvokset med IT. Den nuværende unge generation har en helt anden "naturlig" tilgang til tingene og de vænner sig meget hurtigere til forandringer, de lever ikke i samme "vi plejer..... det er det vi kender" univers, de tilpasser sig meget mere end "de gamle".
Det er måske mere samfundet som får sig et "kulturchok", for holdningen er ikke "business as usual".
Hvis man har tænkt sig at udvikle nye beskyttede skole-IT-medier, hvem ender så med at skulle udvikle dem ? Mon ikke det ender med at blive de sædvanlige gammelkendte, som vi nu bare sætter til at smede lænke til egen fod.
For hvor findes der ellers firmaer med kapacitet til den slags - og hvor mange års forsinkelser og prisfordoblinger skal der til, før en tæt fejlinficeret beta-version rammer skolebørnene ? Er jeg for pessimistisk ? Næppe !
Vi kunne jo bygge på de etablerede løsninger der er derude, eksempelvis KITE: https://en.wikipedia.org/wiki/KITE_Kerala#IT@School_GNU/Linux
Hele systemet vil ikke være noget der skulle udvikles, først og fremmest er der nok en del oversættelse der skal gøres. I og med at det er Open Source er det i teorien bare om at sætte nogle oversættere i gang.
Der vil naturligvis være nogle ting der skal tilføjes. Men udbyd det i små udbud lige som england gør så det ikke skal i eu udbud og der vil være masser af mindre firmaer der vil kunne byde ind.
Ved at få det lavet som Open Source bliver det ikke lænke til egen fod. For vi vil kunne skifte udbyder og "forke" på elementer vi ikke kan lide og lave vores egen "branch".
Jeg vil lige argumentere lidt imod den her "jamen børns effektiv undervisning er vigtigere end at passe på persondata"-argumentation.
For GDPR er ikke blevet lavet for at drille folkeskoler eller gymnasier. Den er lavet, fordi der ellers ingen reel fri fremtid er for nogen af os. Det gælder den store private multinationale virksomhed, det gælder den lille frisør i landsbyen, det gælder offentlige institutioner, det gælder alle!
Hvis man fulgte den logik fuldt ud, at skoler er hellige ift. samfundsmæssige, politiske og lovmæssige ændringer, så havde man stadig afstraffelse af elever med prygl og bambusstokke. Nej, også skolen må være omstillingsparat.
Effektiv læring er desuden - som mange eksperter jo netop har fremlagt - ikke nødvendigvis forbundet med at skulle bruge Google eller anden IT. Selv folkeskoleloven kan ikke straffe dig for at have undervist en dag eller 3 måneder eller et år uden IT. Og hvis den gør, så vil jeg gerne se straffeudmåling og den reele negative konsekvens. For nej, børn kan sagtens lære uden IT og Google og Microsoft osv. Og stop nu med at tro, at der ikke er meget nemme alternativer, den holder ikke! Det tager mig bogstavelig talt 5 minutter at installere et skriveprogram, der ikke behøver
Lad os bare tænke tilbage til, da man stadig troede, man ikke kan afvikle online-undervisning. Det har vi da hurtigt kunne modbevise, takket være alle de ildsjæle-lærere derude, der kan klare lidt forandring i hverdagen.
Ja, jeg kan selvfølgelig godt forstå de lærere, der har forberedt et halvt års undervisning, der baseres fuldstændig på de it-værktøjer, de har fået at vide, at de må bruge. Det er frustrerende og sætter læreren og undervisningen et par skridt tilbage. Men hvorfor skulle det da ikke være det værd?
Jeg kan huske uendelig mange timer i skolen, hvor læring ikke var hovedfokus - klassens time, emneuger, sportsdag, osv. Ja, det var den tid hvor børn ikke blev stresset allerede i 3-klasses-alderen, og ikke skulle tage medicin mod deres "lidelser", og hvor man havde et samfund, der ikke pressede børn til at blive akademiker fra børnehavealderen. Hvor matematik ikke var tvunget A-niveau for alle. Hvor man havde lov til at blive undervist i fag, der måske var lidt humanistiske præget. Nej, nu stresser vi hellere børnene i skolen og stikker dem devices i hånden så de kan passe deres "arbejde".
Så, hvorfor var det nu lige, at vi ikke kan undervise ud fra lærerens viden? Lærere har typisk en tavle, en mund, to hænder og en masse viden, de kan lære fra.
Jeg ser ikke noget galt i at ekstemporere undervisningen og være lidt spontant. Så nej, jeg kan ikke se at elevernes læring er på spil her. Og derfor heller ikke, at vi burde se bort fra krænkelserne af børns privatliv.
Det har altid været lettere at være bagsædechauffør end chauffør. Selvom man initielt som kommunal myndighed har overholdt alle anbefalinger og retningslinier for at være på den sikre side rent datasikkerhedsmæssigt, er det et 'moving targit', se bare de seneste to Schrems-sager. Hverken den danske stat eller EU kan fortælle, hvad man skal gøre, hvis man vil være helt sikker. Og det gælder ikke kun Googles løsninger, men alle - primært amerikanske - cloud-løsninger. Hvilket ramaskrig vil der ikke lyde, hvis Datatilsynet med samme begrundelse - og med effekt fra august måned - også udstedte et forbud mod diverse danske myndigheders brug af MSO 365? Eller forbud Aula's brug af AWS? Hertil kommer, at stort set alle danskere, og deres børn, uden de store anfægtelser i stor stil dagligt anvender smartphones baseret på amerikanske styresystemer (iOS og Android). Hånden på hjertet, hvor mange forældre har styr på datasikkerheden ift. deres børns smartphone? I dette lys forekommer Datatilsynets fremgangsmåde hverken særlig pragmatisk eller frugtbar, for alt vil gå i stå, hvis denne linie skulle håndhæves konsekvent. Indtil EU kommer på en holdbar løsning, bliver vi derfor nød til pragmatisk at tage alle de forholdsregler man kan, uden at alt skal sættes i stå, for jeg går ikke ud fra, at der er nogen, der vil undvære deres smartphone, sociale medier, eller forbyde fx Københavns Kommune at anvende den cloudbaserede MSO 365 etc. Naturligvis skal vi kere os om 'privacy' og datasikkerhed, men at sætte det hele i stå skal holdes op i mod 'worst case', som at fx NSA får adgang til lille Peters stil fra 2. klasse, eller til korrespondance mellem borgere og København Kommune. Vil NSA have den adgang, får de det nok alligevel, men det er jo en hel anden historie. At drage paralleller til Tyskland er i øvrigt ikke specielt interessant, for de har netop deres på det tørre, fordi de ikke er kommet særligt langt med digitalisering.
MSO 365 vil sagtens kunne erstattes, det er det mindste problem - der er masser af andre gode kontorpakker derude til ~95-99% af behovene.
Komplicerede regneark er den største hurdle for at skifte kontorpakke. Det vil være en god anledning til at få en masse ting der kører i løse regneark rundtomkring ud derfra og ind i ERP systemer og databaser i stedet. Hostet på egne servere eller hos danske/europæiske leverandører. Egne servere er blevet et fy ord - men lavet rigtigt er det sådan set det samme som "local cloud".
Hertil kommer, at stort set alle danskere, og deres børn, uden de store anfægtelser i stor stil dagligt anvender smartphones baseret på amerikanske styresystemer (iOS og Android).
Ja det er et stort problem at folk ikke tænker på konsekvenserne, men det er derfor vi har ting som GDPR.
Operativsystem er én ting, man kan jo vælge LineageOS i stedet for Android eks. hvis man ikke vil helt væk fra Android miljøet. De tilknyttede konti er et større problem.
Men et større problem er at staten desværre er med til at forværre dette ved at udgive mobile programmer på de platforme. De burde gå forrest med det gode eksempel, ikke bagerst med det dårlige eksempel.
Til Android kunne staten dog have valgt at udgive MitID, kørekort, sygesikringskort... på F-Droid som "Appstore" i stedet for Google Play som kræver en Google konto. Tilsvarende muligheder er der mig bekendt ikke på Mac.
Hverken den danske stat eller EU kan fortælle, hvad man skal gøre, hvis man vil være helt sikker.
Men nu har Helsingør jo åbent sagt, at de har valgt en løsning, de udmærket er klare over ikke er sikker - og det har de gjort, fordi de gerne vil have Googles produkter. Helt bevidst.
"Hånden på hjertet, hvor mange forældre har styr på datasikkerheden ift. deres børns smartphone? "
Det er sikkert fuldstændigt rigtigt, men det give ikke skolerne ret til at deltage i dette datarøveri. Tvært imod burde det offentlige være langt mere aktive med at hjælpe forældre med at undgå disse fælder., i stedet for at tvinge alle ind i ålerusen - godt smurt at Google og Microsoft.
"...bliver vi derfor nød til pragmatisk at tage alle de forholdsregler man kan, uden at alt skal sættes i stå, "
Hvilket vil være fuldstændigt virkningsløst overfor tech-giganterne, og præcist, hvad de har satset på, at vi vil gøre. Læs Shoshana Zuboffs "Overvågningskapitalismens tidsalder". Hun har afsløret drejebogen.
"for jeg går ikke ud fra, at der er nogen, der vil undvære deres smartphone, sociale medier, eller forbyde fx Københavns Kommune at anvende den cloudbaserede MSO 365 etc"
Jo, jeg vil bestemt gerne forbyde Københavns at bruge MSO 365, og tvinge dem til at finde en persondatasikker løsning.
" At drage paralleller til Tyskland er i øvrigt ikke specielt interessant, for de har netop deres på det tørre, fordi de ikke er kommet særligt langt med digitalisering."
Ikke tale om, at jeg vil bøje mig for amokløben digitalisering, som jeg og andre har forsøgt at advare imod i årevis. Der må være grænser for galskaben. Tyskland viser, at man godt kan undervise børn uden Google.
Oven i købet er Wammen fræk nok til at udnævne Microsofts danske direktør til formand for Digitaliseringsrådet, samtidig med at amokløbet bliver mere og mere tydeligt. Det er en hån mod befolkningen, men viser tydeligt, hvem han regner for sit egentlige bagland, som han gerne vil mænge sig med og fedte sig ind hos: Tech-giganterne!
Vi (jeg tror, vi er mange) er altså ikke - eller vil ikke finde os i at være - livegne i tech-giganternes malkestalde. Så må det koste at gøre sig fri igen - og nogen må stilles til ansvar for at have solgt os. Det er så groft!
"Men nu har Helsingør jo åbent sagt, at de har valgt en løsning, de udmærket er klare over ikke er sikker - og det har de gjort, fordi de gerne vil have Googles produkter. Helt bevidst."
Mit indlæg er ikke et forsvar for Helsingør Kommunes fremgangsmåde.
"Det er sikkert fuldstændigt rigtigt, men det give ikke skolerne ret til at deltage i dette datarøveri. Tvært imod burde det offentlige være langt mere aktive med at hjælpe forældre med at undgå disse fælder., i stedet for at tvinge alle ind i ålerusen - godt smurt at Google og Microsoft"
Det er der også kommuner, der har forsøgt at gøre, og hvad jeg efterlyser, at EU og det danske Folketing i højere grad bør gøre.
Jeg er bekendt med Shoshana Zuboffs "Overvågningskapitalismens tidsalder", og er enig et langt stykke af vejen, og mon ikke Margrethe Vestager har læst med.
EU er vågnet. I min terminologi er GDPR at betragte som en blandt flere typer forholdsregler, der forsøger at dæmme op for de negative konsekvenser af digitaliseringen, og helt "virkningsløst over for tech-giganterne" har det da ikke været.
Men det er langsommelig proces netop fordi en "alt eller intet" tilgang med forbud her og nu vil sætte alt i stå, også de mange gode ting ved digitaliseringen.
Hvorvidt der er tale om en "amokløben digitalisering" afhænger i høj grad af beskuerens temperament og erfaringer. For nogen er det nok, for andre ikke.
"Tyskland viser, at man godt kan undervise børn uden Google."*
Er der nogen, der har påstået, at man ikke kan "undervise børn uden Google"?
"Oven i købet er Wammen fræk nok til at udnævne Microsofts danske direktør til formand for Digitaliseringsrådet, ... "
Ja interessekonflikter er en åbenlys risiko ved den slags udnævnelser, som derfor helt bør undgås.
Tak for svar, Steen Knudsen.
I min terminologi er GDPR at betragte som en blandt flere typer forholdsregler, der forsøger at dæmme op for de negative konsekvenser af digitaliseringen, og helt "virkningsløst over for tech-giganterne" har det da ikke været.
Nej GDPR ser ikke ud til at være virkningsløs. Min bemærkning var møntet på din udtalelse om riskoen for at alt går i stå. Hvis vi ikke er villige til at løbe den risiko, får vi aldrig skovlen under tech-giganterne og genvinder kontrollen.
"Er der nogen, der har påstået, at man ikke kan "undervise børn uden Google"?"
Måske misforstod jeg dig, men du afviser Tyskland som godt eksempel med begrundelsen, at de ikke er ligeså langt i digitaliseringen. Måske skal vi simpelthen skrue tiden lidt tilbage, til før Google - med diverse offentlige nyttige idioters velsignelse - tog kvælertag på os?
"Ja interessekonflikter er en åbenlys risiko ved den slags udnævnelser, som derfor helt bør undgås."
For mig at se er denne udnævnelse simpelthen et konkret bevis på, at hele den danske digitaliseringsproces allerede er gennemkorrumperet og styret at tech-giganterne. Hvis ikke vi får smidt dem ud af beslutningsprocesserne, får vi aldrig igen foden under eget bord. Derfor er det i mine øjne yderst alvorligt, at Wammen har været så tonedøv/arrogant helt at ignorere diverse kritikere af digitaliseringen, og sætte en tech-lobbyist for bordenden. Han kunne have indsat mange andre gode, men mere kritiske folk, eks. Anders Kjærulf eller Hanne Motzfeldt eller Markus Bernsen. Så kunne der måske komme lidt bremser på amokløbet. Men det er jo nok netop derfor, han ikke har valgt at gøre det.
Nej nej nej, det må vi ikke !!! Men hvad må vi så ???
Jeg foreslår da, at skole-IT mm. afløses af stilehæfter med smuk skråskrift - hvis nogen da ellers kan huske, hvad det er for noget, surtlugtende voksdugs-landkort med forkerte grænser, kombineret med hyppige biblioteksbesog (i skoletiden, selvfølgelig), hvor eleverne kan finde oplysninger fra forrige århundrede.
Eller en anden flot symbolsk handling, som giver os god samvittighed, og får os til at føle, at vi har trynet Google godt og grundigt.
Spørgsmålet om effektiviteten af børnenes undervisning i en meget kompettitiv verden tager så vi en anden gang - principperne først, for princippets skyld.
Måske skal vi bare lige huske, at hvor meget vi end hopper og danser, så får USA, Rusland - og sikkert også Kina - alle de oplysninger, de virkelig vil have; de spørger nemlig ikke, de tager.
Måske skal vi bare lige huske, at hvor meget vi end hopper og danser, så får USA, Rusland - og sikkert også Kina - alle de oplysninger, de virkelig vil have; de spørger nemlig ikke, de tager.
Der er andre problemer end nationalstater, privatliv handler også om firmaer i besiddelse af detaljerede profiler af folk til målrettet annoncering mm.
Derudover, i det hele taget jo mindre der indsamles jo mindre vil der være for de statslige aktører at få fingre i ved at kompromittere firmaer som eks. Google, Microsoft & Huwai etc. på den ene eller anden måde. De vil så være hensat til at starte deres egen indsamling af data.
Vi mangler stadig vejledning (fra datatilsynet!) i, hvad komunerne skal gøre i stedet. De løsninger, der anvendes er svjv alle ramt af samme svagheder omkring US-lovgivning, og Schrems viser tydeligt, at det ikke er let at manøvrere. Det værste er næsten den lange sagsbehandlingstid, 2½ år er alt for længe når ungernes sikkerhed er på spil, men myndighederne ved nok heller ikke lige op og ned. Det må de så se at finde ud af, også i forhold til markedets øvrige spillere.
Vi mangler stadig vejledning (fra datatilsynet!) i, hvad komunerne skal gøre i stedet. De løsninger, der anvendes er svjv alle ramt af samme svagheder omkring US-lovgivning, og Schrems viser tydeligt, at det ikke er let at manøvrere.
Så må komunerne jo hyre en rådgiver der ved noget om reglerne og de tilgængelige produkter på området. Det er ikke en tilsynsmyndigheds opgave at udføre kommerciel rådgivning på området - det er at føre tilsyn med at reglerne er overholdt. Hvis ikke man har kompetencen, eller kan købe den, til at have digitale værktøjer i undervisningen, så skal man måske lade være?
Det kan ikke være vejledning de mangler. Kommunerne kan starte med at orientere sig i Datatilsynets vejledning om Overførsel af personoplysninger til tredjelande, som er fra juni i år. Herudover har EDPB (Det Europæiske Databeskyttelsesråd) udgivet deres anbefaling om emnet sidste år (Recommendations on supplementary measures).
Jeg ved ikke, hvorfor man insisterer SÅ meget på at overholde folkeskoleloven, mens man ikke er knap så interesseret i at overholde folkeretlige forpligtelser som... ja, menneskerettighedskonventionen? Og hvad med EU Charter for grundlæggende rettigheder? GDPR? Databeskyttelsesloven? Hvorfor er folkeskoleloven absolut og hellig, mens de andre bare ser ud til at være i vejen?
Det er på høj tid at man kan gøres personlig ansvarlig for beslutninger, der træffes i en offentlig eller privat organisation, der har konsekvenser for menneskers ret til privatliv. Ellers bliver de samme personer jo ved med at lave de samme dumme fejl og skæve prioriteringer og fejlantagelser og beslutninger baseret på decideret ignorance.
Ser ud til at man som forælder i 2022 skal til at være privatlivsforkæmper, hvis man bare lidt respekterer sine børn og deres rettigheder. De kommer til at leve i en overdigitaliseret verden, så det mindste vi kan gøre, er at passe på, at de selv får lov til at råde over, hvem de vil give deres data til.
Og som jeg skrev i en anden kommentar her på V2, så kunne dæknavne eller alias også fungere glimrende. Eller blot give barnet et navn specifik til skolebrug (navneændringer i DK koster blot 518 kr). Så kan de få deres ægte navn tilbage og oprette spritnye konti hvor end de selv vil, når de bliver 18. Hjælper selvfølgelig ikke mod at BigTech i årene før har høstet data på børnene... men giver i det mindste mulighed for selvbestemmelse og at al data præ-18-års-alderen ikke knyttes til barnets nye konti.
Ellers skal man som forælder til at kaste sig over de chromebooks og begynde at installere linux på dem. Så må typer som Lars Rich bare leve mette. "Men det kan man da ikke, så er pcen jo ikke sikker mod hackerangreb." Jaja, det er godt nok med dig, it-ansvarlig. En hurtig risikovurdering siger mig, jeg burde være mere bange for Google end for en russisk hacker. Tror ikke Conti/Emotet/Trickbot/Mango/Wizard Spider, eller hvad de russiske hackergrupper nu kalder sig, er så vældig interesseret i Oscars dansk stil om besøget i zoologisk have.
Jeg ved ikke, hvorfor man insisterer SÅ meget på at overholde folkeskoleloven, mens man ikke er knap så interesseret i at overholde folkeretlige forpligtelser som... ja, menneskerettighedskonventionen?
Det er jo fordi den daglige risiko for at børnene ikke modtager den undervisning de har krav på, er væsentligt mere håndgribelig og tydelig for dem som står med problemet i praksis. Jeg forsvarer det ikke nødvendigvis, men jeg forstår da sagtens at folk der har til opgave at få en hel skole til at fungere, får lidt tunnelsyn og ikke kan internalisere risikoen for at et barn bliver profileret af Google.
Tak for en fin gennemgang.
"»Det her er virkelig dårlig timing af Datatilsynet. Alle lærere og forældre bliver unødigt bekymrede op til skolestart. Det er ærgerligt og mærkeligt, at en eneste kommune skal tage konsekvenserne af noget, der er udenfor deres rækkevidde,« fortæller hun til Politiken. Også Lars Rich, it-ansvarlig i Helsingør Kommune, kritiserer tilsynsmyndighedens timing og har bedt om en fristudsættelse for, hvornår skolerne skal skrotte deres Chromebooks. Til Politiken udtaler han: »Vi gør alt, hvad vi kan, hver eneste dag og i alle vores IT-systemer for at overholde reglerne. Det ville være helt på månen at tro, at vi går på arbejde uden at levere den bedste beskyttelse«."
Prøv bare med lidt skyld-trip og martyrium - det er alligevel jeres egen skyld. I har haft masser af tid og fået masser af advarsler. Hvis man virkeligt gjorde alt hver dag for at overholde reglerne, og man var sikker på, at man leverede den bedste beskyttelse, ville vi jo ikke stå med dette problem nu. Det gør vi, fordi digiforførte administratorer og politikere netop gang på gang har ignoreret regler og påbud og sund fornuft, fordi Google via utallige lobbyist-tiltag har bildt dem ind, at verden ikke kan dreje rundt uden Google. Det er værre end en religiøs sekt - eller rettere: Det er en religiøs sekt. Kommunen siger det jo selv:
"»Der er nogle af dem (risici, red.), vi bliver nødt til at leve med i forhold til, at vi rent faktisk har et produkt, vi gerne vil bruge, samtidig med, at risikoen vurderes at være lav,« fortæller Kristjan Gundsø Jensen, centerchef i Helsingør Kommunes afdeling ‘Job, Borgerservice og Teknologi’, til Version2 sidste december."
Man valgte bevidst at ignorere risici og regler - og man indrømmer det. Man agerede Googles nyttige idioter og trojanske heste, man solgte børnene som malkekvæg for tech-giganterne, og man vidste det. Kynisme ud over alle grænser.
Så kom ikke her og sig, at den aktuelle misere er alle andres skyld. Det er jeres, og I burde i mine øjne drages til ansvar for det, for I har bevidst brudt loven! Jeg ville gerne have at vide, hvem præcist, der traf beslutningen om Google Chromebooks til børnene.
Fra anmeldelsen af Markus Bernsens "Danmark Disrupted" i Information:
"Hvorfor har den populære californiske tænketank forelsket sig i Danmark og omvendt? Under et interview med Rob Nail finder Bernsen et muligt svar.
Danmark er et trygt og tillidsfuldt land, hvor politikerne er til at tale med. Det danske velfærdssamfund er desuden et godt sted at lave eksperimenter, fordi det sociale sikkerhedsnet gør det muligt at løbe flere risici og tilpasse sig ændringer.
På få år er Danmark blevet et digitalt eksperiment, som skal tjene som model for resten af verden – hvis digitaliseringen går godt, vel at mærke."https://www.information.dk/moti/anmeldelse/2019/05/ny-bog-danmark-indgaaet-pagt-techgiganterne-ingen-kender-konsekvenserne
Vore ukritiske og letforførte (bestukne?) beslutningstagere har med et snuptag udnævnt den danske befolkning til umælende forsøgsdyr for techgiganterne. Det er ikke gået godt, skulle jeg hilse og sige. Hverken generelt, eller i skolerne.
Tak til Jesper Graugaard, som startede oprydningen i Googles besættelse af Danmark.
den populære californiske tænketank
.... er selvfølgelig Singularity University (hvis danske missionærer er DareDisrupt, som skrev digitaliseringsbibel for KL i 2018)). Det glemte jeg at skrive.