Fra 2016 kan du få digital post i din almindelige mail-indbakke

Illustration: REDPIXEL.PL/Bigstock
Fra næste år bliver det muligt at få digital post i sin almindelige mail-indbakke. Videresendelse er nemlig en af en række nye funktionaliteter.

Et stort antal brugere har efterspurgt den, og fra 2016 kommer den så endelig. Muligheden for at få digital post i sin almindelige mail-indbakke.

Det skriver Digitaliseringsstyrelsen i en pressemeddelelse.

NemID får en række nye funktionaliteter fra næste år, og en af dem bliver altså den bredt efterspurgte mulighed for at få videresendt en kopi af sin digitale post fra det offentlige til en traditionel e-mail.

»Der har været stor efterspørgsel efter at kunne videresende post. En gruppe borgere har testet den nye funktion, der vil gøre det muligt automatisk at få videresendt en kopi af beskeder og breve modtaget i Digital Post til deres egen eller andres e-mailadresse,« hedder det i pressemeddelelsen.

Læs også: Digitaliseringsstyrelsen lister tre vidt forskellige scenarier for fremtidens NemID

Andre nye funktionaliteter skal blandt andet tælle bedre muligheder for avanceret arkivering hos virksomheder og en kvitteringsanmodning, hvor det offentlige kan bede en borger om at kvittere for, at de har modtaget en bestemt oplysning.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (33)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Keld Simonsen

Der er jo så ikke nogen grund til at have en e-boks. Bliver e-boks så stadig betalt per brev også for disse breve? jeg synes det kunne være dejligt for det udenlandske firma, der driver e-boks, at blive betalt fyrsteligt for en sådan service.

  • 1
  • 4
Heimlich Olesen

Nu tager jeg sorgerne lidt på forskud, men medmindre man kan importere PGP signatur er ideen så ikke gået lidt af e-boks? Krypteringen ryger jo hurtigt på denne måde. Det er vel de færreste mennesker der tænker over at de så sender deres oplysninger ved postkort over internettet i stedet for en kuvert.

  • 7
  • 1
Mikael Boldt

Selvfølgelig kan du ikke undgå e-boks.
Der skal jo være et sted, hvor du skal sætte viderestillingen til din private mail.

Men du har ret. Det ville klæde det digitale postsystem, hvis du havde lidt flere udbydere at vælge i mellem.
I dag er der jo kun e-boks og e-boks(via borger.dk).

  • 1
  • 1
Lars F. Jensen

OT

Så kan jeg frasorterer ligegyldige beskeder fra min tvungne pensionsordning - der alligevel først bliver aktuel om 40 - 50 år, hvor jeg alligevel er kradset af for længst.

To ting.

For det første:

Jeg kender flere, der bestemt mente at de næppe blev 30 og helt sikkert aldrig 35 år. Ja nogle gjorde en ihærdig indsats for at få en hurtig exit.

Nu er de alligevel kommet tæt på eller i pensionsalderen og er mere end glade for, at der 'lidt mere' end folkepensionen og en ældrecheck at leve af.

Man skal spare op over rigtigt, rigtigt mange år, hvis det skal blive til noget.

Og for det andet:

De forsikringer, der bør og normalt er knyttet til en pensionsordning, håber jeg aldrig, du får brug for. Og så vil betalingen være tabt for dig - men så skal du kun glæde dig over at have fået et langt og raskt arbejdsliv.

For kommer du ud for svær sygdom, en ulykke eller andet, der afgørende påvirker din erhvervsevne og måske endda din evne til at klare dig selv og bidrage til familiens liv, så er en sådan forsikring og helst en god stor en af slagsen - det reneste guld.

Det er fa'me længe at forsørge sin familie eller bare en selv på en førtidspension, hvis man bliver uarbejdsdygtig fx som 38 årig.

Det sker ikke for mig - kan jeg høre.

Ja det sker heldigvis ikke så tit, men det sker en del hyppigere, end det er rart at tænke på, og som sagt forsikringen mod erhvervstab er det rene guld, når det sker.

Lars :)

  • 4
  • 2
Lars Hansen

Selvfølgelig kan du ikke undgå e-boks.
Der skal jo være et sted, hvor du skal sætte viderestillingen til din private mail.


Det kan jo være lige som NemKonto. Du logger ind med din NemId. Indtaster din mail du vil have sendt beskeder til og uploader dit offentlige certificat (oces eller pgp). Alt post ryger så direkte videre til din valgte email (med behørig kopi til NSA selvfølgelig, men det kan man jo under alle omstændigheder ikke undgå når man har en central spiller med på banen). Og det skal være en standard kryptering. Ikke noget med plugins til mailprogrammet som kun understøtter specifikke versioner og ikke virker med online mailudbydere som NemID i dag er implementeret.
Alternativt kan det jo bare være et krav at mailudbyderen understøtter TLS eller lign. kryptering. Så skal borgeren ikke bekymre sig om certifikater.

  • 2
  • 0
Kenn Nielsen

Jeg sendte mail til kommunen; men hørte aldrig noget.
Kommunen kunne ikke finde min mail?

Har oplevet det samme, men..

Personligt indleveret ønske om aktindsigt samt print af mail med kopi at smtp-loggen , og opfordring til at IT checker medførte et postomdelt brev om at de nu pludseligt har fundet mailen 'i en anden mailbox'.
Og det var endda lige før at posten har afleveret det inden du når hjem fra kommunen.

Meget betænkeligt.

K

  • 0
  • 0
Henrik Madsen

Om man så kommer til at kunne få en mail adresse tastet ind og viderestillingen aktiveret uden NemID.

Kender flere som har meldt ALT fra i e-boks fordi de ikke har NemID.

Dog er der lige den lille krølle at de ikke kan framelde deres lønseddel, den får de KUN via E-boks.

Ville være en fordel for dem at de igen havde adgang til deres lønseddel via denne videresending og en lønseddel indeholder jo ikke rigtigt nogen virkeligt personfølsomme oplysninger.

  • 1
  • 1
Jonas Iversen

Bare fordi mailen bliver videresendt til ens egen email konto betyder det jo ikke at den ikke kan blive krypteret. Artiklen berører desværre ikke dette emne, men mon ikke man kan opsætte kryptering ved videresendelse.
Man skal sikkert importere et certificat lokalt.

  • 1
  • 0
Lars F. Jensen

en lønseddel indeholder jo ikke rigtigt nogen virkeligt personfølsomme oplysninger.

Lænsedler indeholder både CPR nummer, kontonummer og som oftest både løn og løn til dato.
Det er da meget følsomme oplysninger til starten på et identitetstyveri og gode informationer om, hvem det kan betale sig at angribe.

Det er jo netop den manglende forståelse hos flertallet af befolkningen overfor mulige farer, der i den grad gør det urimeligt at Digitaliseringsstyrelsen leder folk i fristelse, i stedet for at fri dem fra de onde.

Lars :)

  • 4
  • 2
Nikolaj Bech

Et alternativ til videresendelse ville være hvis eboks bare fungerede som en IMAP post server. Så kunne man beskytte trafikken med TLS og man kunne måske ligefrem tilknytte et privat certifikat (selv signeret for den sags skyld) for ekstra sikkerhed.

Har man behov for at gemme lokalt kan man kopiere til en lokal folder.

Jeg frygter lidt at den nye ordning kun kan sende ukrypteret via SMTP og det er jo ikke sikkert. Men jeg tager forhåbentligt fejl.

  • 2
  • 0
Henrik Madsen
  • 4
  • 1
Christian Nobel

Lænsedler indeholder både CPR nummer, kontonummer og som oftest både løn og løn til dato.
Det er da meget følsomme oplysninger til starten på et identitetstyveri og gode informationer om, hvem det kan betale sig at angribe.

Og så er det jeg endnu en gang må pointere at CPR nummeret, og kontonummeret for den sags skyld også IKKE er andet end identifikatorer.

Man gør kun sagen en bjørnetjeneste ved at blive med at anse CPR nummeret for noget "hemmeligt" - det er det ikke, det er kun en pointer mod personen.

At version 2 af CPR nummeret så forhåbentlig bliver helt ikke-informationsbærende er en anden snak.

Hermed ikke sagt at mails om lønforhold med videre ikke skal krypteres, og heller ikke at de skal ud i det fri, men det er mere af hensyn til at det slet og ret ikke kommer andre ved.

Det er jo netop den manglende forståelse hos flertallet af befolkningen overfor mulige farer, der i den grad gør det urimeligt at Digitaliseringsstyrelsen leder folk i fristelse, i stedet for at fri dem fra de onde.

Og misforståelser, der tyder på at man ikke forstår problemet, bliver ikke bedre af at krydre dem med bibelske referencer.

  • 3
  • 1
Lars F. Jensen

Jeg frygter lidt at den nye ordning kun kan sende ukrypteret via SMTP og det er jo ikke sikkert. Men jeg tager forhåbentligt fejl.

Men her kan man ikke blot håbe på at man tager fejl.

Når noget tilbydes af Digitaliseringsstyrelsen skal det være absolut sikkert også for de uvidende og for borgere, der er mindre skeptiske.

Vi går jo ud fra at offentlige ydelser i Danmark er sikre.

Lars :)

  • 0
  • 2
Henrik Madsen

Hermed ikke sagt at mails om lønforhold med videre ikke skal krypteres, og heller ikke at de skal ud i det fri, men det er mere af hensyn til at det slet og ret ikke kommer andre ved.

Må så indrømme at lige netop en lønseddel er jeg personligt fløjtende ligeglad med om den er krypteret, den indeholder ikke noget som jeg vil have et problem med at andre kunne se.

Fra mit "fritidsarbejde" modtog jeg igennem en årrække min lønseddel fra "data-løn" eller hvad det nu hed.

Det kom til min mail adresse som en PDF som dog var password beskyttet.

Det er dog ikke mit indtryk at password beskyttelsen på PDF filer er noget som vil være voldsomt svært at omgå med lidt hardware og noget tid.

  • 0
  • 0
Christian Nobel

Må så indrømme at lige netop en lønseddel er jeg personligt fløjtende ligeglad med om den er krypteret, den indeholder ikke noget som jeg vil have et problem med at andre kunne se.

Nej, men der er så andre for hvem penge er noget helligt, og det bør så ikke være noget problem at tilgodese det - og så længe det egentlig sagtens kan klares (bare ikke i Danmark) med relativt simple midler, så burde det jo også være til at overkomme.

Herudover er jeg enig med dig - jeg vil hellere have lønsedlen tilsendt som PDF i en helt almindelig mail, til min egen mailserver, end den for tid og evighed ligger på en af mig ikke kontrolleret server.

  • 1
  • 0
Henrik Madsen

Nej, men der er så andre for hvem penge er noget helligt, og det bør så ikke være noget problem at tilgodese det - og så længe det egentlig sagtens kan klares (bare ikke i Danmark) med relativt simple midler, så burde det jo også være til at overkomme.

Herudover er jeg enig med dig - jeg vil hellere have lønsedlen tilsendt som PDF i en helt almindelig mail, til min egen mailserver, end den for tid og evighed ligger på en af mig ikke kontrolleret server.

Og det er så her hvor man burde give folk muligheden for selv at vælge.

Jeg kan som sagt godt leve med at min lønseddel bliver leveret i min mailboks, lad os bare sige krypteret med et password på PDF'en.

Sandsynligheden for at nogen gider brute-force mit password er nok forsvindende lille da oplysningerne på min lønseddel ikke er noget der kan monetiseres nemt.

At arbejdspladserne så måske selv burde tilbyde den løsning fremfor at lave en NemID-only løsning er så en anden sag.

Den nemmeste måde at få dem til at implementere den slags måtte være at lave en lov der siger at arbejdspladsen skal tilbyde lønseddel på papir hvis medarbejderen ikke har NemID. Det vil også løse problemet i forhold til ikke it-kyndige personer.

Jeg har f.eks også modtaget min PBS oversigt på alm post indtil nu hvor min bank så desværre har meddelt at de ikke kan sende den via mail og at jeg kun kan få den via NemID / E-boks.

  • 1
  • 0
Jimmy Christiansen

Re: Kan man undgå e-boks

Selvfølgelig kan du ikke undgå e-boks.
Der skal jo være et sted, hvor du skal sætte viderestillingen til din private mail.

Men du har ret. Det ville klæde det digitale postsystem, hvis du havde lidt flere udbydere at vælge i mellem.
I dag er der jo kun e-boks og e-boks(via borger.dk).

Det kommer an på om artiklen er korrekt, der står:

NemID får en række nye funktionaliteter fra næste år, og en af dem bliver altså den bredt efterspurgte mulighed for at få videresendt en kopi af sin digitale post fra det offentlige til en traditionel e-mail.

Hvis det rent faktisk er NemID og ikke e-boks der får funktionaliten. Så kan man godt undgå e-boks.

Jeg tvivler dog på at det er tilfældet. Og at det i stedet er en særdeles uheldig og fejlagtig sammenblanding af to seperate men integrerede systemer: single signon systemet NemID og mailsystemet e-boks.

  • 0
  • 0
Henrik Madsen

Jeg tvivler dog på at det er tilfældet. Og at det i stedet er en særdeles uheldig og fejlagtig sammenblanding af to seperate men integrerede systemer: single signon systemet NemID og mailsystemet e-boks.

Det mest interessante for en ikke-NemID bruger som mig, er om det bliver muligt at få aktiveret viderestillingen uden at skulle gøre det med NemID.

Det vigtigste for mig er selvfølgelig at der går penge ind på kontoen hver gang det er den sidste hverdag i måneden, men det ville da være rart hvis jeg også kunne se en lønseddel. Det er ikke umiddelbart muligt for mig i dag.

  • 0
  • 0
Henrik Madsen

Der er masser af tilfælde, hvor bankkonti tømmes på baggrund af et personnummer, og ingen tilfælde, hvor det har afstedkommet sanktioner for banken.

Det er vel et definitions spørgsmål.

Jeg vil jo f.eks mene at det at banken kom til at dække tabet for brugeren er en sanktion.

Jeg tvivler nu også på at du finder nogen banker i dag der vil udbetale penge til dig hvis du kun kan fremvise et sygesikringsbevis eller kan fremsige de data som står på et sådant.

  • 1
  • 0
Christian Nobel

Det ændrer altså ikke på at man kan skabe en masse problemer for folk, hvis man har deres personnummer.

Men skal man fortsætte med at gøre ting forkert, bare fordi man tidligere har gjort ting forkert?

Er det forbudt her i landet at blive klogere?

Ville det ikke være mere begavet, en gang for alle at få fastlagt, at CPR nummeret på ingen måde må bruges til autentifikation!

Der er masser af tilfælde, hvor bankkonti tømmes på baggrund af et personnummer, og ingen tilfælde, hvor det har afstedkommet sanktioner for banken.

Igen, skal man sætte normen ud fra tåbeligheder eller skal man sætte nogle krav.

Og masser af tilfælde, ud fra et CPR nummer, er, alt andet lige, nok lidt af en overdrivelse.

  • 2
  • 0
Gert Madsen

Jeg tvivler nu også på at du finder nogen banker i dag der vil udbetale penge til dig hvis du kun kan fremvise et sygesikringsbevis eller kan fremsige de data som står på et sådant.


Det er et stykke tid siden jeg selv har prøvet, men jeg har ikke set noget, som peger på at bankerne skulle have ændret adfærd.
Jeg har da heller ikke hørt om tilfælde, hvor bankerne har skullet dække tab i den forbindelse.
Du har måske anden information ?

Derimod er bankerne klar til at omgå hvidvaskningsreglerne, hvis man sender dem en tiff, eller jpeg med noget som ligner et pas. Det synes jeg tyder på at man netop ikke er blevet klogere.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere