Fra 0 til 800 millioner kroner: Trustpilot-stifter tvivler stadig på sig selv

Trustpilot har på otte år taget hele rutsjeturen fra spinkel startup til global mastodont. Bag styrepinden sidder en mand, der langt fra lever op til det stereotype billede af en direktør for en million-virksomhed.

Peter Mühlmann sidder med rynket pande og kigger ud ad hjørnevinduet på sit kontor og ud over de københavnske tage.

Sådan sidder han et stykke tid uden at bevæge sig, bremset midt i en ufuldendt sætning.

Det er ikke første gang i løbet af interviewet med Version2, at han stopper op og afbryder sig selv.

»Jeg tror, jeg er tænksom af natur,« siger den 33-årige stifter og direktør af Trustpilot og vel sagtens det tætteste, som man kan komme på en dansk udgave af Facebook-stifteren Mark Zuckerberg.

»Jeg tror, det har givet mig succes i erhvervslivet, men det betyder også, at jeg ikke har været sådan…«

Han stopper igen midt i sætningen, som aldrig bliver færdiggjort. Igen kommer der et par rynker frem i panden og blikket søger over mod vinduet. Han virker ikke helt tilfreds med sin første udlægning. Der er en ny på vej:

»Man skal huske på, at alle dem, som du læser og hører om… Når du ser dem, så er de klædt på til fest. De står i deres stiveste puds og er on top of the world, ligesom du ser folk på Instagram og Facebook,« siger han og fortsætter denne gang uden tøven:

»Man skal bare ikke tro, at det er sådan, de er. Alle dem som bliver fremhævet som den næste et-eller-andet i Danmark, tror jeg uden undtagelse har haft mange øjeblikke af tvivl og selvransagelse.«

Når man ellers ser på den buldrende tech-virksomhed Trustpilot udefra, kan det være svært at få øje på nogen form for usikkerhed. Siden den blev grundlagt i 2007 af den dengang 25-årige økonomistuderende, har Trustpilot ikke bare overlevet finanskrisen, men er vokset eksplosivt og er i dag en af de største spillere på markedet for brugeranmeldelser i verden med over 13 mio. anmeldelser af 100.000 forskellige forretninger lige fra elektronikvirksomheder til frisører. Væksten er heller ikke gået forbi investorernes opmærksomhed, hvilket blandt andet har ført til en af de største investeringer i en dansk startup på 500 mio. kr., som skal gå til ekspansionen i USA. Sammenlagt har investorer lagt over 806 mio. kr. i Trustpilot med forhåbningen om, at den eksplosive vækst en dag bliver omsat til sorte tal på bundlinjen.

Læs også: Trustpilot modtager kapitalindsprøjtning på en halv milliard

Der er ellers et stykke vej endnu, for det er dyrt at udvide biksen med 20 nye medarbejdere om måneden. Sidste år fordoblede virksomheden således underskuddet til 92 mio. kr.

Om den kurs var grunden til, at flere i bestyrelsen for nogle år siden mente, at det var på tide at få en ny direktør, er ikke til at sige. Men fortællingen går i hvert fald på, at alt fra løn til ejerandele var forhandlet på plads: en klassisk amerikansk Chief Executive Officer var på vej til at overtage roret for en af de mest succesfulde danske startups i de seneste år. Målet var at gøre »maskinen endnu mere velsmurt« i Peter Mühlmann egne ord. Det eneste, der manglede for direktørskiftet, var en underskrift på kontrakten. Og så ville Peter Mühlmann gerne møde den nye amerikanske CEO et par dage i Californien, sådan »mest for sjov«.

Mødet vendte dog hurtigt op og ned på situationen, da den velkendte tvivl ramte den danske iværksætter.

»Jeg havde sådan en nagende fornemmelse i løbet af de 3-4 dage, jeg var sammen med ham,« siger Peter Mühlmann, der især noterede sig, at amerikaneren var god til at lave excel-ark, powerpoint-præsentationer og en masse andre lignende ting.

»Men jeg tænkte: Vil han opmuntre folk, og er han en type, som folk har lyst til at følge? Han så folk som bønder, man sender ud på slagmarken i stedet for folk, man arbejder sammen med.«

De dage, som blot skulle have været for fornøjelsens skyld, fik således en kontroversiel afslutning. Peter Mühlmann fortalte den amerikanske direktørkandidat, at det alligevel ikke blev ham, der skulle overtage danskerens plads.

Og efter lidt snak frem og tilbage, lykkedes det også at få investorerne overtalt: Peter ville selv fortsætte som direktør.

»Det var bare baseret på min mavefornemmelse: at det føltes forkert. Og så gik det op for mig, at der var ting, jeg var god til, som eksempelvis at motivere de ansatte til, hvad vi ville opnå,« siger han.

»Som at få en kæreste, der gerne vil planlægge rigtig meget«

Hvis man tror på, at tvivlen forsvinder, når millionerne kommer rullende, så er Peter Mühlmanns historie i sig selv grund nok til at tvivle bare en lille smule på den antagelse.

Den første hårde beslutning ifølge Trustpilot-stifteren kom allerede i virksomhedens første år, hvor han måtte fyre den første medarbejder. Den tænksomhed, som havde styret virksomheden, havde også en bagside.

»Jeg var konfliktsky og bange for at tage de ting op, jeg var utilfreds med. Og så byggede det op indtil jeg sagde, at nu skulle den umulius ud. Og så var det for sent,« siger Peter Mühlmann og fortsætter:

»Jeg har efterfølgende lært, at jeg skal påpege ting, jeg er utilfreds med tidligere. Folk skal vide, hvor de har mig – det burde aldrig være en overraskelse.«

Peter Mühlmann arbejder stadig med de samme udfordringer på et højere niveau. I stedet for at fyre en enkelt medarbejder, skulle han for nylig flytte dele af salgsafdelingen til England, hvilket betød, at flere af medarbejderne i Danmark måtte vinke farvel til jobbet.

»Jeg har ofte følt mig utilstrækkelig. Det er sindsygt svært det her – både det at bygge en virksomhed, og det problem, vi forsøger at løse,« siger iværksætteren, der føler sig på arbejde »hele tiden«, selv når han ikke er på kontoret.

»Jeg tænker over det hele tiden.«

Trustpilot har i dag 400 ansatte spredt ud over hele verden i kontorer i New York City, London og Melbourne, men 200 af dem sidder stadig i hjertet af København i flere store etager med kantine, balkon og espresso-kaffemaskine. Peter Mühlmann har også fået det klassiske chefkontor i hjørnet af bygningen med udsigt, hvor han kan »tænke i fred«. Tiden hvor han var en studerende, der sad og kedede sig i eksamenslokalet, mens han drømte om sin virksomhed, kan derfor synes fjern.

Savner du aldrig at starte forfra og komme tilbage til de unge startup-dage?

»Jeg savner det helt sikkert. Der er noget magisk over den første tid,« siger Peter Mühlmann og sammenligner det med at gå fra at være single til at have en kæreste, der »rigtig gerne vil planlægge rigtig meget«.

Han tygger lidt på ordene og tilføjer:

»Hvor dejlig hun end er.«

I virksomhedens tidlige dage, fortæller Peter Mühlmann, at han kunne komme ind om morgenen med en idé, og så ville teamet arbejde på den allerede efter et par timer. Alle aftalerne blev bare klaret med et håndslag. I dag er alting blevet mere formelt og skal tjekkes efter med advokater og fremlægges for planlægningskomitéer med en tidshorisont, der ofte hedder ’en gang i næste kvartal’.

»Du fjerner spontaniteten i din hverdag, og det tager noget glæde ud af det,« siger Trustpilot-direktøren fra sit hjørnekontor, mens han kigger ud ad vinduet.

»Men det er også en fornøjelse, at sidde i en maskine, hvor det bare kører. Ligesom hvis du forestiller dig en bil, der drøner afsted. Hvert stempel sidder, hvor det skal. I gamle dage holdt vi den sammen med en spændt læderrem og gaffatape.«

Læs senere i dag på Version2.dk: Svar fra Peter Mühlmann på kritikken af Trustpilots troværdighed

Startup-land: Version2 sætter fokus på pionererne. It-iværksætterne, som sætter teknologiske milepæle og er med til at forandre brancher. Kender du nogle, så giv os et praj på ecl snabela version2 punktum dk.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bent Jensen

Det vil jeg også sige, deres forretnings strategi stinker.
Den er ikke længere baseret på troværdige anmeldelser, men på om firmaer der bliver anmeldt, har betalt betalt "beskyttelse" penge eller ej.
Så troværdigheden er nul på en positiv anmeldelse, men hvis firmaet har dårligt anmeldelser, så skal man holde sig helt der fra.
Bruger det ikke længere, men google i stedet, det er 100 gange mere troværdig.

Synd at sådan en god ide er ødelagt af penge, men jeg ville have taget pengene, også gået min vej.

Log ind eller Opret konto for at kommentere