Open source-software er blevet en milliardindustri

Siden 2011 har over 180 nye open source-virksomheder genereret godt 3,2 milliarder dollar i finansiering. Men muligheden for succes er ikke 'sådan bare lige'.

Tiden, hvor udvikling af open source-software var for nørder og hjemmeprogrammører, er for længst forbi. Open-source projekter er blevet mainstream, og det samme er deres økonomi. Techcrunch skriver, at over 180 yngre virksomheder ifølge et industrielt skøn har skaffet finansiering på i omegnen af 3,2 milliarder dollar i perioden fra 2011 til 2014.

Men selv om fristelsen er stor, og muligheden for at få succes med open-source forretning er til stede, er det ikke 'sådan bare lige' at få succes.

Hvor stor udfordringen kan være kan illustreres meget godt ved at tage et kig i bakspejlet. Siden starten af nullerne er det stort set kun virksomhederne Red Hat og MySQL, der er blevet til millionforretninger. Og hertil skal medregnes, at MySQL blev opkøbt af Sun allerede tilbage i 2008.

Strategi afgørende for succes

Valg af forretningsmodel og samspil mellem for indtjeningsmodel og produkt-licenser er ifølge erhvervsinvestorerne Max Schireson og Dharmesh Thakker afgørende for succes.

Max Schireson og Dharmesh Thakker har begge indgående kendskab til open source-projekter via deres arbejde i it-investeringsfirmaet Battery.

Erfaringerne hos Max Schireson og Dharmesh Thakker viser, at langt de fleste open source-udviklere først begynder at tænke i forretningsstrategier, efter at deres første downloads er røget over disken.

En anden vigtig detalje, der er værd at tænke med i sit projekt, er tillægsydelser og abonnementsløsninger. Men eksperterne advarer samtidig mod at lade disse ‘nemme penge’ blive en sovepude, der stjæler fokus fra kerneproduktet.

Tilfredshed vigtigere end salg

Positiv feedback og løbende kundetilfredshed er vigtigere end et hurtigt salg, fastslår Max Schireson og Dharmesh Thakker. Det er derfor afgørende ikke kun at fokusere på softwareudviklingen, men også at huske også at opbygge en god kundekontakt og service.

Positiv omtale og kundetilfredshed er essentiel for fortsat succes. Også efter at produktet er begyndt at sælge godt, pointerer eksperterne.

Max Schireson og Dharmesh Thakker mener, det absolut er muligt at tjene penge på udvikling af gratis software. Men fokus på forretningsmodel og indtjeningsstrategi fra begyndelsen er udslagsgivende for, om man får succes eller ej. Det viser de seneste 20 års erfaringer med open source-projekter.

Følg forløbet

Kommentarer (2)

Henrik Rathje

Har desværre hørt mange historier om udviklere der bliver tilbudt store summer for at plante bagdøre og lave dataindsamling via deres produkter. Det gælder dog alle program licens typer. Men det kan vel være mere fristende for dem som ingen indtægter har på deres arbejde.
Så tager man f.eks Angry Birds, som dog ikke er open source, så er det tydeligt at det ikke er spilleren der er kunden. Hvilket planter dem i samme gråzone som Facebook.
Så indtægter kan vel genereres i mange niveauer.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen