Fortæl os om dit yndlingscomputerspil og vind
Før den ikoniske gule ost med den uendelige appetit på hvide piller blev importeret til USA hed den Puck-Man. Men på grund af bekymring for, at vittige sjæle skulle finde på at skrabe P'et om til en anden, grafisk nærliggende konsonant, besluttede importøren Midway at ændre navnet til det verdenskendte Pac-Man.
Dette er blot en af de utallige anekdoter, som computerspilhistorien er rig på, og selvom computerspilmediet er forholdsvist ungt, er det noget af en opgave at samle dette forholdsmæssigt unge medies historie til en sammenhængende kronologi. Det er ikke desto mindre, hvad forfatteren Tristan Donovan har gjort i sin bog Replay - The History of Videogames (på dansk Replay: Computerspillenes historie 1945-2010).
På de 65 år, bogen dækker, er vi gået fra rektangler, der spiller tennis med et kvadrat og eventyrspil, hvor hvert træk blev printet ud (på papir!) til gigantiske blockbusterspil som Gears of War, Dead Space og Tomb Raider samt utallige indie-spil på mobiler og tablets, hvoraf det danskudviklede Limbo har været en af den seneste tids store succeser.
Men hvad er et rigtig godt spil? Eller rettere, hvad er DIT yndlingsspil gennem alle tider? Det må du meget gerne svare på i debatten nedenfor artiklenr. Så deltager du samtidig i konkurrencen om et af tre eksemplarer af bogen. Du må meget gerne begrunde, hvorfor lige netop Barbie Horse Adventures er et meget federe spil end Quake 3 - eller var det omvendt?
Konkurrencen foregik tidligere i en formular, og alle der har udfyldt denne er STADIG med i konkurrencen, men man må meget gerne skrive i debatten, selvom man allerede har udfyldt den tidligere formular..
Vi trækker lod blandt deltagerne på fredag den 14. oktober kl. 10.
- emailE-mail
- linkKopier link

- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Det er en af de spil som jeg har brugt tusindvis af timer på, helt tilbage fra 1999 da spille udkom som en modifikation af spillet Half-Life.
Spillet simple grafik, og simple gameplay gjorde at det hurtig vokset sig stor, og tros dens 12år på marked stadig et meget verdens omspændene spil, for slet ikke og tale om de store internationale turneringer, som er over alt i verden.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Det er ikke det spil jeg har spillet mest. Det er heller ikke det spil jeg har grint mest af.
Men det er det spil hvor jeg har følt mig mest som en del af det, at have uendelige muligheder; Vil jeg scamme nogle nye piloter, samle nogle ressourcer, skyde pirater eller andre spillere?
CCP Har formået at lave et "frit" MMORPG for voksne. Et MMORPG der er så svært at alle der ikke er stædige falder fra rimeligt hurtigt. Det er langt fra et spil for alle, men hvis man er en af de få der gennemskuer det, forstår at nyde de, ja så. Så stopper man aldrig med det.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Det spil jeg har spillet og grinet mest af.
Dette spil var en dårlig klon af DOOM, men på den fede måde! Det satte nye standarder for blodighed og lemlæstelse; også selvom grafikken nogle gange var svær at se ordenligt.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Det er et andet spil, jeg har brugt oceaner af tid på.
Det gode ved det spil var, at der var flere brugbare strategier til sejr, og muligheden for at sammensætte sin egen race gav næsten uendelige muligheder for variation. Til sidst satte jeg mig selv udfordringer om at vinde i "Impossible" sværhedsgrad med negative egenskabspoint (dvs. flere raceulemper end -fordele).
- more_vert
- insert_linkKopier link
Et fantastisk spil og grunden til at N64'en stadig bliver hevet frem fra skabet fra tid til anden. Dette spil satte standarden for sin genre og den særlige stemning i spillet er stadig ikke set bedre.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Mindes med glæde de spæde teenageår, der gik med at bygge byer af svingende kvalitet og med en glæde, der gjorde, at jeg om natten drømte om, hvordan jeg nu skulle bygge den næste del af byen. Det er et spil, der den dag i dag stadig kan give mig flere timers underholdning, både i 2000-versionen, 3000 versionen og 4. (Fri mig for societies.. Det er jo et børnespil - for og af børn..) Elsker udfordringen med at sørge for at der faktisk er penge til overs, så alle kan lide mig og gerne vil have mig som deres borgmester i flere "valgperioder".
- more_vert
- insert_linkKopier link
Blandt 6 meter reol af spil er der virkelig mange titler der fortjener prisen som ynglingsspil, men Quake II må være kandidaten. Det var bare herre grineren. Specielt hvis der blev skruet lidt på "damage range" på granaterne og det var muligt, i panik, at rydde alt af vejen incl en selv :-). Der blev simpelthen brugt oceaner af tid på Q2, men det var jo også en del af arbejdet den gang. Tæt forfultg på 2. pladsen Counter strike 1.5 uden tvivl (ikke 1.6 eller Source, hvad fanden ligner det at hive et skjold ind i spillet for ?!). Generelt alt hvad der kom fra Lucas Arts med humor (Day of tentacle) og Sierra Online (Space Quest, Leisure Suit Larry)
- more_vert
- insert_linkKopier link
De nyere versioner er vel strengt taget bedre spil, men vurderet udfra 'uniqueness' ved udgivelsen samt den evigtgyldige kvalitets-indikator "Tidsforbrug" er der ingen over og ingen ved siden af Civilization (1).
- more_vert
- insert_linkKopier link
Star Control II var dengang et rigtigt godt spil, med en blanding af fed musik, hårrejsende kampscener, udforskning af en enorm galakse og totalt sort humor. Det er et ret stort spil at komme igennem, men alligevel har jeg flere gange hevet det op af skuffen og spillet det igennem igen. Sourcekoden fra det originale er desværre gået tabt, men det er blevet reimplementeret af fans og kan findes her http://sc2.sourceforge.net/. Jeg står stadigvæk på, at det er det bedste spil der er lavet til dato!
- more_vert
- insert_linkKopier link
Nåja, det går i øvrigt i store træk ud på at to racer er ved at overtage galaksen, og man skal samle allierede til at hjælpe en med at bekæmpe dem. Der er meget med at flyve rundt og samle ressourcer på planeter som man kan købe udstyr og personel for, samt at indsamle informationer og - naturligvis - at bekrige fjendtlige racer i rumduel. Mindeværdigt er det, at man, for at vinde krigerracen Thraddash's respekt skal overvinde omkring 50 af deres skibe i kamp. Til gengæld kan man så, når man er blevet deres leder, få dem til at starte alle samtaler med et lille digt. Ganske fornøjeligt!
- more_vert
- insert_linkKopier link
Sportsgenren har ikke været så rigt repræsenteret, så jeg må hellere smide det fantastiske og hæsblæsende sportsspil Kick Off 2 på banen - skabt af fodboldspillenes Godfather Dino Dini.
I min folkeskoletid var det spillet, der fik 80 procent af drengene til at ønske sig en Amiga 500 i konfirmationsgave.
Det var det første spil, som fangede alsidigheden i fodboldspillets tempo og kombinationer, og man følte rent faktisk, at man driblede i stedet for at have lim på støvlerne. Den overdrevne aftertouch gjorde, at der kunne opstå helt nye spilsituationer selv efter flere år med spillet, og så var det skabt til at spille to mod hinanden. Netop uforudsigelighed er nøgleordet for mig, når man skal finde en positiv egenskab ved de bedste spilklassikere.
På Amigaen blev det senere overhalet af Sensible World of Soccer, og i dag sidder FIFA-serien tungt på markedet med Pro Evolution Soccer halsende et stykke efter. Men det største spark blev taget af Kick Off-serien.
Nyd selv den fantastiske grafik påhttp://www.youtube.com/watch?v=xZlJEDDO6pQ
- more_vert
- insert_linkKopier link
Det er jo en umulig opgave. Jeg er mest til Adventure genren så jeg må sige Indy 4 med Day of the Tentacle som en tæt konkurrent. Men Price of persia, Civilization og Counter Strike er ikke at forglemme når man skal kigge på andre genrer. I øvrigt bedste c64 spil: Defender of the Crown!
- more_vert
- insert_linkKopier link
Bliver nødt til lige at nævne Oil Imperium!
- more_vert
- insert_linkKopier link
Jeg var med til at udvikle de første b2b 3D online spil, men Doom var det der gjorde mest indtryk. Jeg er ikke sikker, men hvis ikke det var det første store 3D spil så var det i hvert fald banebrydende. Især husker jeg den første nat efter at have spillet i 6 timer - heftige drømme.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Myst-serien; på trods af at spillene var ultra-simple (Især de første i serien), havde spillene en stemning som jeg aldrig har set før eller siden.
- more_vert
- insert_linkKopier link
I kategorien "simple abstrakte spil" nominerer jeg Tetris. Et spil, [der kan implementeres i en linje BASIC kode)[http://survex.com/~olly/dsm_rheolism/], og som alligevel er ekstremt vanedannende.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Helt klart Re-Volt. Det får alle andre bil-spil til at foregå i slow motion og man bliver aldrig træt af det. At sourcen er blev frigivet og der nu er et community til at vedligeholde den, gør det ikke ringere: http://rv12.zackattackgames.com/
- more_vert
- insert_linkKopier link
Space Invaders.. Spillet over alle spil.. Har spillet det på mange platforme over tiden. De første gange som TV spil på grillen, senere på PET CBM 2001, C20, C64, C128, IBM PC, PS1, PS2, PSP osv... Usædvanligt godt spil. I dag mest på PSP når jeg rejser rundt i verden, Det har taget mange gange rundt om jorden at komme til næste level mm.. /Claus
- more_vert
- insert_linkKopier link
Selvom Portal bare var et lille side-projekt fra Valve, så lykkedes det i den grad at fange mig. Jeg har efterhånden gennemført spillet alt for mange gange, og dengang der blev indført mystiske radioer i spillet, skulle jeg selvfølgelig finde dem alle.
Det eneste ærgerlige er at det er så kort.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Det er svært at vælge, der er så mange gode spil, i forskellige stile...
Jeg har bestemt mig for at nominere det originale "Command & Conquer: Red Alert" da det var det første PC spil jeg blev besat af! (Til en sådan grad at jeg sad i skolen og tegnede "strategier" på papir)...
Siden har jeg spillet lidt af hvert, og bla. "TES: Oblivion" har brugt meget af min tid, og jeg venter da også spændt på "TES: Skyrim"
- more_vert
- insert_linkKopier link
Er nok det spil jeg har brugt mest tid på.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Et af de få spil, der har fanget mig mere end sporadisk. Muligheden for at alle kunne lave servere, verdener, gameplay, regler osv. gjorde at jeg brugte ca. 9 år - i starten som spiller - og siden som udvikler.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Det spil jeg har brugt mest tid på (i øvrigt sammen med kone, børn og venner) er Chris Sawyer's Transport Tycoon Deluxe som også findes i en OSS udgave, OpenTTD, til Linux, OS X og Windows.
Man kunne bruge mange dage på at opbygge sit transportimperium (det går lidt hurtigere nu om dage...) og man kan spille flere sammen over IP-netværk, i OpenTTD enten som konkurrnter eller som partnere i samme selskab, i det oprindelige Transport Tycoon Deluxe kun som konkurrenter.
Spillet går ud på at bygge det største transportfirma i løbet af 100 år. Man kan køre med tog (DSB / Banestyrelsen kunne lære noget af det), køre med busser & lastbiler, flyve og sejle.
OpenTTD kan downloades fra: http://www.openttd.org/
OpenTTD findes i OpenSuSE Games repository (og sandsynligvis også i andre distro'er).
- more_vert
- insert_linkKopier link
Elite - rumspillet, der blandede handel, action og kampstrategi - var nyskabende og trods sin simple grafik fængende på en måde, som de færreste andre spil har kunnet leve op til siden.
Zork I, II og III definerede udfordringerne for stort set ethvert eventyrspil, der blev publiceret mange år efter. Trods rene tekstbeskrivelser kunne Zork-universet efterlade mig rystende af indlevelse efter at have lavet endnu et forsøg, der næsten lykkedes.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Jeg har læst de forrige indlæg, og må konkludere at mit favorit spil ligger i en lidt anden boldgade. Jeg vil sige mit yndlingspil er Science fiction MMO'et EVE Online. Det er mit favorit spil, fordi der er et hav af muligheder. Spillet er ikke bare det klassiske MMO hvor man bare dør og bliver genoplivet. Her skal man faktisk vurdere om man ønsker at træde ind i denne her store PVP kamp hvor man ligger måske 400 mod 600 andre spillere. For mister man sit rumskib, så har man mistet de penge man nu har brugt på det. Så typisk taler vi inde for vennekredsen om MMO'et for voksne, da de unge typisk finder det for svært og oftest dumt at man kan miste sit "stuff". Jeg kan blive ved med at ramse op af ting, men jeg tror jeg lader den ligge her. XD
- more_vert
- insert_linkKopier link
Jeg har nok tilbragt sammenlagt mange uger i Bethesdas fantastiske fantasyverden, siden jeg begyndte at spille Elder Scrolls IV: Oblivion tilbage i 2006. Jeg er ellers inkarneret computerspiller, og har spillet siden vi fik vores første C-64 tilbage i 1983, men aldrig før har jeg mødt den ubegrænsede frihed, flotte grafik, fantastiske musik, der tilsammen gør Oblivion til et fabelagtigt spil. Nu sidder jeg bare og glæder mig til 11. november, hvor efterfølgeren, Skyrim udkommer!
Hvis man skulle vælge en klassiker, så vil et spil som Pirates være svær at slå.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Jeg kan da lige komme med lidt flere kommentarer. En nabo og jeg spillede spillet på hans fars IBM PC II.
For et par år siden fik spillet nyt liv da en gruppe brugere af spiludvikling.dk lavede en mobilversion - og efterfølgende kom der også en web-version (http://javakaper.dk/).
Skaberen af det oprindelige Kaptajn Kaper hed Peter Ole Frederiksen og døde i foråret 2011 i en alder af 71 år. Han udviklede kun det ene spil og blev efterfølgende selvstændig konsulent. Jeg havde den ære og glæde at blive CMMI assesed af ham på et projekt for et par år siden - hvor jeg fik hans autograf! :-)
Spillet vækker mange minder og jeg tror aldrig jeg finder et spil der kan røve så meget tid igen ...
- more_vert
- insert_linkKopier link
Jeg må tilstå at Larry Laffer har en plads i mit hjerte. Jeg husker stadig hvordan man skrev sierra ud for C prompten og et univers åbnede sig. Domineret af sorte og gule(hvid skulle det vist være, men skærme dengang....) farver og en storyline i en let og humoristisk tone. Faktisk har spillet Pirates til Ipad lidt det samme. Men jeg må også ,med en blanding af skam og fryd, indrømme at WOW har optaget perioder af mit liv.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Jeg var også fascineret af Elite, ligesom jeg den dag idag kan finde på at spille de tidlige Half Life.
Men jeg savner i dem o.a. den humor, som gennemsyrede Monkey Island. Alt for mange spil idag, virker på mig lidt for selvhøjtidelige, men har dog nogle spilkvaliteter, som vi bare ikke kunne få dengang.
Og så bliver man vel også lidt blasert med tiden.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Uden tvivl. Civ1 har taget mest tid fra mig, men hvis jeg skulle vælge en, så blev det nok civ2 eller FreeCiv.
Argghh.. denne artikel har fået mig ind freeciv.sf.net
- more_vert
- insert_linkKopier link
Jeg har nomineret rumspillet Elite, der på mange måder var banebrydende, og som nok er det spil, jeg sammenlagt har brugt mest tid på. Den første version fik jeg til min BBC micro (2MHz 8-bit processor, 32MB RAM), men alligevel fik man følgende ting med, som man ikke tidligere havde set på hjemmecomputerspil:
- 3D first-person grafik og bevægelse i et 3D rum.
- En ikke-lineær storyline, hvor man selv vælger sine udfordringer og deres sværhedsgrad efter, hvor man rejser hen.
- Mulighed for at købe forbedret udstyr med penge man får fra handel, pirateri og dusører.
- NPC respons, der afhænger af ens egne tidligere handlemåde (lovlydig eller kriminel).
- Automatisk genererede kort, der giver en næsten ubegrænset spilleverden.
Før Elite var hjemmecomputerspil enten arkadespil, der kunne spilles på få minutter, og som typisk havde baner med støt stigende sværhedsgrad, eller adventurespil, der normalt havde en lineær storyline med faste puzzles, der skulle løses. Og aldrig "rigtig" 3D grafik eller fri 3D bevægelse.
- more_vert
- insert_linkKopier link
BBC micro (2MHz 8-bit processor, 32MB RAM)
Der skulle selvfølgelig stå "32KB RAM". :-)
- more_vert
- insert_linkKopier link
Jeg kan også sige at elite var en helt ny oplevelse. Jeg fik tilsendt floppy fra england og spillede det alt alt for meget. Faktisk har jeg stadig originalen og den virker stadig, sammen med den C=128 som jeg brugte. Torben har sagt en masse, men udover det forventede var der også uventede ting, som da mit skib blev inficeret med små irriterende dyr der åd min last af narko :-)
Elite er nok det som jeg må kalde mit yndlingscomputerspil - og har flere gange overvejet at finde en emulator og køre det igennem igen :-) Galaxy of Fire er forøvrigt på iPad en dejlig oplevelse som kan redde en ellers kedelig flyvetur.
Derudover er mine erfaringer med spil også tilbage på Atari spillemaskinen som til trods for et væld af begrænsninger leverede et gigantisk antal udfordringer med spil som Defender der visuelt havde mange samtidig ting på skærmen, et hæsblæsende gameplay og som man ikke blev træt af selv efter timers spil.
Der er mange af de oprindelige Atari konsolspil som ville egne sig til at blive spillet multiplayer på mobiltelefonerne.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Der findes til Linux en Elite-klon, der hedder Oolite. Den er (bortset fra grafikken) meget tæt på den oprindelige. F.eks. er stjernekortene identiske.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Jeg fandt lige Oolites hjemmeside, og der står, at den findes til både Linux, MacOS og Windows.
- more_vert
- insert_linkKopier link
Jeg har ikke et ynglings spil, men en ynglings serie af spil. "The Elder Scrolls". Har kun været med siden The Elder Scrolls 3 "Morrowind", men er stadig en stor fan. Det er gør denne serie så speciel er, at verdenen er helt åben. Hvis du vil være en helt, så er det muligt. Hvis du vil være en tyv, er det også muligt. Venter spændt på den 11/11 hvor The Elder Scrolls 5 udkommer. Har lige bestilt nye dele til computeren for at kunne spille på højeste grafik:D
- more_vert
- insert_linkKopier link