Forstyrrelser i system til indberetning af databrud presser kommuner på GDPR-tidsfrist

Illustration: REDPIXEL.PL/Bigstock
Landets kommuner skal altid sørge for at være på pletten til at indberette brud på persondatasikkerheden via en fælles it-løsning i Erhvervsstyrelsen. Derfor er problematisk, når de dataansvarlige oplever, at systemer er ustabilt eller utilgængeligt, mener formanden for de kommunale it-chefer.

Det er problematisk, hvis it-bøvl og besværlige systemer spænder ben for dataansvarlige i landets kommuner, når de skal give besked til Datatilsynet om brud på persondatasikkerheden. Det mener Henrik Brix, der er formand for Foreningen af Kommunale it-chefer (KITA).

Kommuner og andre dataansvarlige skal sørge for at indberette sikkerhedsbrud til Datatilsynet. Indberetningen foregår gennem Erhvervsstyrelsens it-system ved navn Virk Indberet, men ustabilitet og funktionalitetsproblemer i indberetningsløsningen volder problemer for flere af de dataansvarlige.

Ifølge Datatilsynet har Virk Indberet givet udfordringer for dataansvarlige i både den offentlige og private sektor – blandt andet banker og kommuner. Det ikke optimalt, lyder det fra Henrik Brix.

»Det er jo væsentligt, at der er driftsstabilitet på netop sådan en løsning som Virk Indberet. Vi er udsat for krav om, at vi skal indberette brud på persondatasikkerheden inden for 72 timer, uanset om det er dag, nat, helligdage eller ferie,« siger han.

Benspænd i processen

Siden GDPR trådte i kraft sidste, år har brud på persondatasikkerheden skullet meldes til Datatilsynet inden for 72 timer. Anmeldelsen skal som udgangspunkt foregå via en digital blanket i Virk Indberet, som er Erhvervsstyrelsens samlede digitale løsning til anmeldelser og indberetninger til det offentlige.

Kravet om indberetning inden for 72 timer betyder, at blandt andet kommuner hele tiden skal sikre sig, at der er personale, der kan tage sig af eventuelle anmeldelser, og derfor er det vigtigt, at Virk Indberet er stabilt, lyder det fra Henrik Brix.

»Det er problematisk, at vi skal have en vagtordning, hvis indberetningsløsningen ikke er tilgængelig. Det er ikke optimalt, hvis der er et benspænd i processen i form af bøvl med systemet, som gør, at vi bliver udfordret i at indberette,« siger han.

Et besværligt system

Ud over at være formand for Foreningen af Kommunale It-chefer er Henrik Brix it-chef i Favrskov Kommune, og han har ikke personligt oplevet problemer med driften af Virk Indberet.

»I min egen kommune har jeg ikke selv oplevet nogen problemer, men vi indberetter jo heller ikke hver dag, så der kan sagtens være problemer med ustabilitet, uden at vi har bemærket det. Jeg anerkender, at der er nogen, som har oplevet problemer,« siger Henrik Brix.

Han tilføjer, at det nuværende system dog har ført til bøvl i hans kommune på en række andre områder i forbindelse med indberetninger.

»Det nuværende system til indberetninger er besværligt, og det tager lang tid at indberette brud på persondatasikkerheden. Den er bøvlet, og selv på simple indberetninger bruger vi i hvert fald en halv time inklusive journalisering.«

Disse problemer med ustabilitet og funktionalitet har ifølge Datatilsynet også ført til, at der blandt andet er flere jyske kommuner, som på baggrund af indberetningsproblemer er gået sammen om at rette henvendelse til myndigheden.

Ny version på vej

Hos Erhvervsstyrelsen er man opmærksom på problemet, og i en mail til Version2 har styrelsen oplyst, at der er sat gang i en dialog med Datatilsynet »med henblik på at få fulgt op på og rette uhensigtsmæssigheder i systemet«.

Styrelsen understreger desuden, at langt de fleste brugere ikke oplever problemer, og at der i sidste uge kom 110 indberetninger igennem Virk Indberet. To af indberetterne mødte en fejlmeddelelse i forbindelse med indsendelsen, men ifølge Erhvervsstyrelsen er deres indsendelser dog stadig nået frem til Datatilsynet.

Datatilsynet har meddelt til Version2, at Erhvervsstyrelsen i øjeblikket arbejder på at opdatere elementer i Virk Indberet i løbet af efteråret. Dette skal afhjælpe stabilitets- og funktionalitetsproblemer, så det bliver nemmere for de dataansvarlige at indberette gennem Virk.

Hos Foreningen af Kommunale It-chefer ser man frem mod udskiftningen.

»Vi imødeser, hvis der kommer en løsning, som er enklere,« siger Henrik Brix.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere