Forsøgsordning med kodning i folkeskolen starter efter sommerferien

Illustration: Leitorp + Vadskær/Undervisningsministeriet
Regeringen prøver kodning i folkeskolen af på 40-50 skoler efter sommerferien.

Regeringen fremlagde i december et ønske om, at alle børn i folkeskolen skal lære at kode, og nu skal en treårig forsøgsordning finde den bedste måde at sætte faget teknologiforståelse på skoleskemaet på, skriver Jyllands-Posten.

De kommende måneder skal en gruppe eksperter udvikle fagets indhold, der kommer til at byde på både it-sikkerhed og etik samt undervisning i netværk, algoritmer, programmering og mønstergodkendelse.

Ekspertgruppen er på ca. 15 medlemmer med Aarhus Universitets professor Ole Sejer Iversen og direktør for It-vest Michael E. Caspersen i spidsen.

Målet med faget er at gøre eleverne i stand til både at forstå og udnytte teknologi kreativt.

Læs også: Regeringen: Alle børn skal lære at kode

»Det her handler ikke om, at alle i fremtiden skal blive it-udviklere, men om, at alle børn får dyppet tæerne og får en grundlæggende forståelse af teknologien som byggesten i vores samfund,« siger undervisningsminister Merete Riisager (LA) til Jyllands-Posten.

DF: Kodning er et modefænomen

Et af omdrejningspunkterne ved forsøgsordning er at klarlægge, om undervisningen skal have et selvstændigt fag, eller om den skal inkorporeres i de eksisterende fag som f.eks. matematik.

Planerne for faget skal drøftes med både elever, lærere, forældre og folkeskoleforligskredsen i Folketinget, og på det sidste punkt er ministeren løbet ind i sin første udfordring. DF er nemlig ikke umiddelbart klart til at gøre teknologiforståelse obligatorisk.

»Indtil videre mener vi ikke, at man skal lave et nyt fag. Det er der simpelthen ikke plads til,« siger folkeskoleordfører Alex Ahrendtsen (DF) til Jyllands-Posten og beskriver kodning som et modefænomen lige nu.

Nye undervisningsmål og fag vil i sagens natur kræve, at andre fag nedprioriteres. Ministeren har dog ikke forslag til, hvilke fag der skal nedprioriteres for at få plads til teknologiforståelse.

Liberal Alliance har fredag formiddag tweetet følgende:

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (20)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Stefan Fuglsang

"It og programmering" kunne sagtens fungere som fag. Det ville være gavnligt for alle at lære om hvordan computere og operativsystemer fungerer, og så lære at bygge programmer til at løse problemer i fx matematik, natur og teknik, eller fysik og kemi. Derudover kunne man debattere etik og adfærd på fx sociale medier, noget der i dag tages op ad hoc i andre fag.
Gerne på alle klassetrin, men ikke nødvendigvis på skemaet i alle uger året igennem.

Jeg kender mange børn der dagligt bruger mange timer foran computeren , men knap nok kan kopiere et dokument fra mappe til usb, så generelle computerfærdigheder skal også trænes.

Stefan Fuglsang

Scratch er sikkert fint nok til en start (især for de alleryngste), men min fornemmelse er at man i folkeskolen ikke kommer længere end at eleverne får en figur til at bevæge sig over skærmen. Der bliver ikke rigtigt undervist i programmering og der bliver ikke bygget videre på principperne fra Scratch, så det bliver mest leg.

Carsten Svendsen

Bør helt sikkert være et fag. Man bør fokusere på det sjove for at motivere, altså at få lysdioderne til at lyse, robotten til at lystre, eller figuren til at hoppe. Skip et af de andre fag. Klart eventyrsfortælling.. sorry kristendom kunne pilles ned og evt. erstattes af filosofi og psykologi på mindre tid til at give plads til IT.

Rune Jensen

Derudover kunne man debattere etik og adfærd på fx sociale medier, noget der i dag tages op ad hoc i andre fag.

Det findes allerede, og det er såmænf også implementeret i alle EU lande. i form af to love baseret på kommunistisk/islamisk tankegang om kollektivisme (at ideologien altid trumfer individdets ret):

EU Kalifatets Blasfemilov, som er en black list over ting du IKKE må sige eller tænke, ellers vanker der bøder eller fængsel
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-16-1937_en.htm

samt

EU Kalifatets NewSpeak Lov, som er en whitelist over hvad og hvordan du SKAL tænke og sige, ellers vanker der bøder eller fængsel.
http://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2009_2014/documents/libe/dv/11_re...

NewSpeakloven fra EU Kalifatet (grundlæggende vel diktatoren Ayathollah Merkel) minder meget om den Orwellske Bill C-16 i Canada, som Jordan Peterson har et par ord om:
https://youtu.be/JDvj6DQd93o?t=5372

Jordan Peterson er ikke en hr. Hvem-som-helst. Han er klinisk psykolog med 30 års erfaring, han kan sine ideoloigier på fingerspidserne, og er STÆRK fortaler for Freedom of Expression, hvilket har bragt ham i dén grad i karambollage med identitestspolitiske fanatikere fra venstrefløjen - men også gjort ham til en internet helt for alle, som mener, at Freedom of Expression trumfer alt andet.

LANGT de fleste, som har gjort deres hjemmearbejde er IMOD disse love fra EU kalifatet af nøjagtigt samme grund, som JP er IMOD Bill C-16.

Rune Jensen

Hvorfor ikke Python, det synes jeg da er et oplagt begyndersprog ?

I er alt alt for specifikke.

Lær poderne hvad en variabel er. Det bruges også indenfor matematikken, og det går igen i alle programmeringssprog.

Der er ingen grund tilat pådutte dem specifikke sprog, når man ikke kan garantere, at de sprog også vil være relevante om 10 år, eller nye versioner af det sprog gør deres viden forældet.

Meningen må være at vække deres interesse med rent overordnede regler, sådan de selv kan gå videre med det, hvis de føler for det. Ikke at gøre dem til mesterprogrammører i specifikke sprog.

Rune Jensen

Der er ingen grund tilat pådutte dem specifikke sprog, når man ikke kan garantere, at de sprog også vil være relevante om 10 år, eller nye versioner af det sprog gør deres viden forældet.

Boolsk logik kan også gavne. Det bliver ikke sådan lige forældet. Og det hjælper iøvrigt også én til at tænke logisk.

Samme kan man sige om viden om andre talsystemer end lige 10-talssystemet. 8-talsssytemer bruges jævnligt på servere, hex-systemet bruges vel nærmest overalt, hvor der er HTML. Men bare det, de ved, der er andre systemer end 10-talssytemet.

Rune Jensen

Klart eventyrsfortælling.. sorry kristendom kunne pilles ned og evt. erstattes af filosofi og psykologi på mindre tid til at give plads til IT.

Faren er, at gender studies og female dance theraphy og andet marxistisk nonsens erstatter lære om Danmarks historie.

Du vil være overrasket over HVOR populært kommunisme er i lærerstanden, også i DK.

Jeg vil hellere undgå ALT, hvad der bare minder om feminisme i folkeskolens fag og så fortælle OM kristendom, ikke fortælle den som en sandhed.

Hvis du ikke forstår, hvad jeg mener, er her to fakta:

  1. Ganske mange teologer er ateister
  2. Det, at jeg har læst Mein Kampf, gør mig ikke til nazist. Det, at jeg har studeret islam, gør mig ikke til muslim (jeg mener klart, at islam er den største scam i historien). Det, at jeg har studeret intersektionel feminisme gør mig ikke tli feminist (faktisk er jeg det diamentralt modsatte).

Intentionerne bag, har alt at sige.

Danmark er, uanset du vil det eller ej, bygget først på Ase-troen, dernæst og i ganske stor grad, på kristendom.

Kristendommen er en del af vores historie, og den har præget os helt indtil hvordan vi tænker. Igen, man kan godt lære om kristendom, UDEN at være kristen og faktisk helt uden at tro på at selve religionen er sand eller at der er en gud.

Hvis du er af den mening (som jeg også har været engang før jeg blev red pilled og kureret), at kristendommen IKKE har præget os, så prøv at tænke på, om Danmark ville have set anderledes ud, hvis det var bygget på for eksempel islam?

Thor Andersen

Det tager 10 timer at uddanne en person til at blive Game programmer eller Game designer, så at oprette det som et fag er nok lige at spilde tiden for alt for mange unge mennesker.

Man lære ikke at programmerer bare fordi det er et fag, det lære man når man har fået interesse for det, derfor skal de ske i forbindelse som et projekt eller som et emne.
Emne: Mat
Hvordan visualiserer man en rentestigning og hvilken effekt har det for dit SU lån.

Projekt: Vis et eksperiment i fysik
Lav et lille spil der samler alle metaller og undgå at ramme ionerne, osv.

Som sagt det tager 10 timer at lære at lave game design (grafik) og game programmering. Bagefter kan det implementeres i alle fag, både i grundskole, udskoling og ungdomsuddannelserne.

Thor Andersen

Det skal forgå som live webinar, hvor enten en pædagog eller lærer står som vejlederi et læringskontekst.
Det kan ikke overlades til en lærer alene, der skal være erfaring bag, at lære at programmerer gøres ikke på samme måde, som at lære at læse eller regne.
Det læres ved at få interesse for området., så det må ikke overlades til folkeskolelærerne.

Henning Kjær

I stedet for programmering er det bedre at lære børn-unge noget kritisk sans/skepsis over for tidens "buz words" og at IT er løsningen på alle problemer.
Lær de nye generationer flere sprog, det får de gavn og glæde af hele livet, jo mere globaliseret verden bliver.

Nikolaj Brinch Jørgensen

Det skal forgå som live webinar, hvor enten en pædagog eller lærer står som vejlederi et læringskontekst.
Det kan ikke overlades til en lærer alene, der skal være erfaring bag, at lære at programmerer gøres ikke på samme måde, som at lære at læse eller regne.
Det læres ved at få interesse for området., så det må ikke overlades til folkeskolelærerne.


Folkeskolelærerne er de professionelle undervisere, så skal vi ikke lade dem om at lære børnene, så lader de nok os om professionel programmering.
Jeg er dødtræt af at fordi man er fagspecialist på et bestemt område, så tror man også man ved lige præcis hvordan man skal servere det for andre så de kan lære det.
Lad os lige slå fast at sådan forholder det sig ikke. De fleste programmører jeg har mødt er utroligt ringe til kommunikation, og formidling.
Det er de fleste folkeskolelærer jeg har mødt rigtigt gode til.

Så sagt på en anden måde: Fordi man er god til at stå på ski, er det ikke sikkert man god til at lære andre at stå på ski.

Jeg kender sågar nogen folkeskolelærer som underviser i dag og har gjort de sidste 3-4 år med Arduinoer under armen i den ganske almindelige folkeskole med stor succes også i indskolingen. De brænder for det og de er dygtige.
Man behøver ikke en IT-mæssig baggrund for at være god til programmering, og man er ikke nødvendigvis god til programmering fordi man har en IT-mæssig baggrund.

God til at programmere er iøvrigt en utroligt subjektiv størrelse :-)

Thor Andersen

Hej Nikolaj

Jeg siger at folkeskolen kan ikke løfte denne opgave selv, hvordan skulle de kunne erhverve denne viden, når selv små og mellemstore virksomheder kun udnytter ca. 30% af ny teknologi, til at afhjælpe dem i deres arbejde.

Jeg slå på tromme for at der bliver knyttet andre fagpersoner til folkeskolen i dag.

Lad mig give dig et eksempel på teknologi forståelse, som en folkeskolelærer ikke kan iværksætte, det er ikke det samme som de ikke kan bruge, husk at skelne mellem det.

Vi skal have lavet brownies i hjemmekundskab.
Til det skal man bruge en opskrift til brownies og den består af en hel klart defineret mængde ingredienser.
Denne opskrift vi skal bruge er til 4 personer, men vi ved allerede nu vi skal lave kager til 40 personer.

Vi går sammen med matematiklæren og lære om målforhold, hvordan er det man lige sætte en opskrift sammen så den gælder for 40 personer.

Vi lære det nødvendig i matematik, vi lære det nødvendige i hjemmekundskab, nu skal vi lære det nødvendig i at sammensætte vores ny viden til at udnytte teknologien bedre, så vi laver en app, der med en enkel indtastning af antal personer, selv regne ud, i de rigtige forhold, hvilken mængde af de nødvendige ingredienser vi skal blande sammen.

Vil en hvilken som helst folkeskolelærer, have den rette nødvendige viden, som er nødvendig til også at blive til teknologiforståelse.

Hvorfor lave dette projekt som en app, så er det fordi, når en af eleverne nu vælger at gå vejen forbi erhvervsuddannelserne, så har de allerede stiftet bekendskab med, at den samlede viden kan udnyttes bedre, særligt med ny teknologi og derved skabe en billigere produktionmåde, eller give en langt bedre service til kunderne og dermed øge sin omsætning.

Bageren ved nu hvilken data han skal fremskaffe til sin programmør og han ved også det tager en time at lave denne, så prisen skal selvfølgelig også afspejle denne time, + den time det tager at lave UI design.
Samlet pris 2200.- + moms
Mere omsætning i butikken med den ny gode service, hvor kunden kan downloade denne opskrift, blot ved at køre sin telefon hen over et NFC tag.
Bageren får 3 nye kunder pr. dag i 365 dage, som giver en samlet stigning i omsætning på 60.000.- kun ved at bruge 2200.- for ny bedre kundeservice.
Derfor er det vigtig med teknologiforståelse, så tidligt som muligt.

Jeg siger ikke specialisten skal være en del af personalet på folkeskolen, men der et tonsvis af muligheder, hvorved folkeskolen kan få adgang til denne viden og give / integrer den til eleverne, uden at folkeskolelærerne skal få grå hår over at løfte denne lille opgave.
Det kræver bare at folkeskolen begynder at virke med de 21. århundrede skills.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder