Forslag kan blokere annonce-blokering i Chromium-baserede browsere

Google foreslår ændringer til API, som benyttes af browser-extensions som eksempelvis ad-blockers, men forslaget møder modstand blandt udviklere.

De populære ad-blockers kan få trange kår, hvis et forslag om ændringer til open source browseren Chromium bliver implementeret. Det vil påvirke en række browsere, da Googles Chrome-browser er baseret på Chromium, den norske Opera-browser ligeså og snart vil Microsofts Edge-browser også basere sig på Chromium.

Tirsdag skrev udvikleren af Ublock Origin og uMatrix, Raymond Hill, en besked på Chromiums bug-tracker om, at de foreslåede ændringer vil ødelægge hans extensions og tage kontrollen over browser-indhold væk fra Chromium-brugerne.

Det skriver The Register.

Google i mere kontrol

Google foreslår at browser-extensions, som ofte udvikles af uafhængige udviklere som Raymond Hill, får begrænset deres funktionalitet fremover.

Konkret foreslår Google at det eksisterende webRequest-API fremover ikke kan blokere netværksforespørgsler, men kun passivt læse dem.

Som det hedder i Manifestv3, som specificerer hvilke API'er og begrænsninger, der fremover vil være på Chrome Extension-platformen:

»I Manifest V3, vil vi bestræbe os på, at begrænse blokeringsversionen af webRequest, potentielt fjerne blokeringsmuligheder fra de fleste events (gøre dem udelukkende observerbare).«

I stedet foreslår Google at browser-extensions, der ønsker at blokere for indhold, fremover kan anvende det nye API declarativeNetRequest.

Men det API har slet ikke de samme muligheder som webRequest, skriver Raymond Hill, der påpeger, at det vil betyde enden for hans extensions:

»Hvis det (meget begrænsede) declarativeNetRequest API ender med at være den eneste måde man kan blokere for indhold på, så betyder det, at de to extensions jeg har vedligeholdt i mange år, uBlock Origin ("uBO») og uMatrix, ikke længere kan eksistere, can no longer exist.«

AdBlock Plus vil overleve

Til gengæld vil den meget udbredte ad-blocker Adblock Plus, der ikke har så detaljerede filtreringsmuligheder som uBlock Orifin og uMatrix, godt kunne eksistere med de foreslåede ændringer. Her er det vigtig at bemærke – hvad mange udviklere gør i kommentarer til Raymond Hills indlæg – at Google, Amazon, Microsoft og andre kan betale Adblock Plus for at få deres annoncer whitelisted, så de kan slippe igennem Adblock Plus-filteret. Udviklerne spekulerer i, om Google er mere interesseret i annonceindtægter end at sikre browserbrugernes kontrol over hvilket indhold de ser i deres browser.

Google

Baggrunden for at ændre i API'erne er, ifølge Google, at sikre privacy, bedre performance og bedre sikkerhed i Chromium-baserede browsere. I en kommentar til The Register påpeger en Google talsperson også, at de beskrevne ændringer udelukkende er forslag og at der vil blive taget hensyn til udviklernes indvendinger:

»Disse ændringer er del af en design proces som det nævnes i dokumentet (Manifestv3, red.) og Chromium Bug (mail-listen, red.). Tingene kan ændre sig og vi vil dele opdateringer om sagen, når de er klar«.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (10)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Hans Nielsen

Det beviser vel nok en gang, at google's gamle slogan nu er så langt fra virkeligheden. Så de mere og mere ligner Microsoft.

En grund til, om ikke at fravælge Chrome, men at bruge flere browser, herunder også at støtte og vælge firefox.

  • 9
  • 0
#3 Maciej Szeliga

Baggrunden for at ændre i API'erne er, ifølge Google, at sikre privacy, bedre performance og bedre sikkerhed i Chromium-baserede browsere. I en kommentar til The Register påpeger en Google talsperson også, at de beskrevne ændringer udelukkende er forslag og at der vil blive taget hensyn til udviklernes indvendinger

Sjovt at Google ikke vil høre brugernes indvendinger men kun udviklernes.

  • 0
  • 0
#5 Matias Bennike

Brugeren kan også konfigurere en Pi-hole eller lege med iptables. Slået sammen med en VPN server derhjemme, kan du altid slippe for reklamer, selv når du roamer med din telefon.

Og der faldt ca. 99,99% af samtlige brugere på internettet fra - når man forbyder en nem måde at undgå reklamer og undgå at blive sporet, så falder størstedelen fra. Google vil bare gøre det nøjagtigt så svært at blokere reklamer, at størstedelen ikke gider gøre noget ved det.

  • 1
  • 0
#6 Thomas Toft

Ikke et eneste ord om at det er det samme Apple gør i Safari? Apple har med hård hånd styret reklamer længe. Hvorfor de forskellige briller?

Safari har f.eks. også begrænsninger på antal blokeringer som gør at alle de store blokringslister ikke virker korrekt. Med andre ord kan man kun få Adblock plus-agtig "blokering" i iOS og Safari. Altså præcis samme problemstilling som her.

  • 3
  • 0
#9 Martin Hein

Man kan også erstatte sin host fil med denne : https://someonewhocares.org/hosts/

Det virker rigtigt fint. Der skal lige tilføjes et par domains, så forsvider alle de der tommelfingre også.

Lidt i samme boldgade så vil "nogen" gerne have DOH er implementeret direkte i browseren. Men det er sjovt nok kun for din egen skyld. De vile jo kun give dig et hurtigere og mere sikkert internet.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere