Forskning: Computerspil holder hjernen rask

Illustration: lisafx, BigStock
Ny hjerneforskning kigger på, hvordan hjernen bliver påvirket af at spille computerspil over en længere periode, og resultatet er, at hjernen bliver mere rask og udvikler sig.

Computerspil kan hjælpe med at holde hovedet sundt og aktivt, viser canadisk hjerneforskning.

»Vi fandt ud af, at 3D-platformspil giver vækst i hippocampus,« skriver Gregory West, lektor i psykologi ved Université de Monetréal i en mail til Version2, og han tilføjer:

»Vi fandt dog også samtidigt, at musikundervisningen også gav vækst - især i de forreste dele af hjernen, hvor især beslutningstagen blev forbedret.«

Resultaterne er udgivet i en rapport, der har den overordnede konklusion, at det sundeste for hjernen er at blive brugt og lære noget nyt.

Sådan lavede forskerne forsøget

Forskerne brugte data fra 33 personer i alderen 55-75. De blev delt ind i tre grupper, der over det næste halve år skulle fokusere på et område.

Første gruppe på otte personer blev sat til at spille det klassiske 3D-platformspil Super Mario 64.

Resultaterne fra forskingen for kontrolgruppen (CON), musikgruppen (MUS) og spilgruppen (VID). Illustration: West et al. 2017

Anden gruppe på tolv personer fungerede som en aktiv kontrolgruppe, og de skulle lære at spille klaver gennem computer-undervisning.

Den sidste gruppe på tretten blev ikke sat til noget, men fungerede som en passiv kontrolgruppe.

Både før og efter testperioden blev deltagernes hjerner undersøgt, og den første gruppes hjerner havde udviklet sig mest - især hvad angår korttidshukommelse, havde Mario-spillerne udviklet sig.

»Begge træningsøvelser har ramt og styrket forskellige områder i hjernen, og det står i kontrast til den passive kontrolgruppe, der faktisk mistede grå substans i hjernen i samme periode,« skriver Gregory West, der konkluderer:

»Med andre ord: At lære noget nyt, når man er gammel, hjælper med at bevare hjernen.«

Overvejelser i forskningen

Rapporten forklarer, at Super Mario 64 er et spil, der er komplekst nok til, at man ikke problemfrit kan sætte sig ned og spille det, hvis man ikke har tidligere erfaring med computerspil.

Et af kravene var derfor, at spillerne ikke måtte have for meget erfaring med computerspil, og rapporten tydeliggør i den sammenhæng, at kabaler og puzzle games ikke regnes som computerspil, selv hvis deltagerne har spillet dem.

Det skal bemærkes, at da forskerne startede projektet var der 15 deltagere mere, der dog faldt fra undervejs - to i den passive kontrolgruppe, to i musikgruppen og hele elleve fra Mario-gruppen, så forskerne var nødt til i sidste øjeblik at finde flere testpersoner, der var villige til at spille Mario for forsøget. Det fremgår ikke, hvorfor så mange faldt fra netop den gruppe.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere