Forskere vil give os kontrollen over privatlivet tilbage

(Illustration: Lasse Gorm Jensen)
Folk er ikke ligeglade med, at it-giganter og annoncenetværk kortlægger deres færden, men de kan intet gøre. Nu håber amerikanske forskere at udvikle værktøjer til at stoppe spredningen af vores persondata.

»Nej, folk er ikke ligeglade.«

Dave Choffnes, lektor på North­eastern University i Boston og hovedforsker på et projekt om spredningen af personfølsomme data, hæver stemmen en smule, for han har hørt argumentet mange gange: at de fleste af os brugere i virkeligheden ikke bekymrer sig os en døjt om, hvilke elektroniske spor vi efterlader, når vi bevæger os rundt med vores mobiltelefon, benytter vores apps og surfer på nettet.

I hans eget forskningsprojekt, Recon, kunne de 300 deltagere se, hvem der modtog f.eks. deres geografiske placering, deres navn eller en ID-kode, som gør det muligt at identificere en mobiltelefon.

Særligt én visualisering fik brugerne op i det røde felt, og den omtaler Dave Choffnes som ‘where they know you have been’. Altså en oversigt over, hvor brugeren har opholdt sig, og hvem der har modtaget oplysningerne.

Den slags oplysninger er normalt helt skjult for os, og det er grunden til, at der er så lidt debat om retten til privatliv, når vi benytter vores smartphones, mener Dave Choffnes.

»For at have en god debat skal vi have information og fakta, men det er skjult for brugerne. Derfor ved de ikke engang, at der burde være en debat. Det er ikke, fordi folk er ligeglade, men der er ikke noget, de kan gøre for at beskytte deres privatliv,« siger han med henvisning til, at de fleste apps og tjenester ikke fungerer, hvis man siger nej til at dele private oplysninger.

Det er, påpeger forskningsanalytiker Jinyan Zang fra Harvard University, endnu sværere at holde personlige oplysninger for sig selv i diverse apps på mobilen, end når vi benytter en browser. Han stod i spidsen for et forskningsprojekt, som viste, at apps i gennemsnit deler personfølsomme data med tre eksterne parter.

»Til en browser findes der værktøjer som add-blockers og Ghostery, som vi kan slå til for at se og blokere de personlige data, som bliver sendt. Den slags værktøjer findes ikke til mobil-apps. Vi ved, at dataspredning finder sted, og brugerne kan ikke undgå det,« siger han.

»Selv for os forskere er det en udfordring at finde ud af, hvilke data der bliver sendt. For brugerne er det helt ugennemskueligt, om firmaet bag appen sælger data til tredjepart. Det er en udfordring,« tilføjer han.

Byggede sit eget værktøj

Recon-projektet opbyggede derfor sit eget værktøj til at analysere data. Ingeniøren har bedt Rene Rydhof Hansen, lektor på Institut for Datalogi på Aalborg Universitet, om at kigge resultaterne igennem. Han vurderer umiddelbart, at tilgangen ‘ser solid ud’.

Rene Rydhof Hansen blev ligesom Dave Choffnes overrasket over, hvor galt det står til med ikke kun privatlivet, men også sikkerheden i mobil-apps. Mange sendte nemlig password i klartekst, hvilket forskerne gjorde udbyderne opmærksomme på. Heller ikke det er til at gennemskue for brugerne.

De amerikanske forskere bevæger sig nu skridtet videre. Målet er at give alle mobilbrugere adgang til at se, hvilke personlige data forskellige apps og webtjenester indsamler om dem. Desuden vil de udvikle værktøjer, som gør det muligt at stoppe dataspredningen og alligevel benytte de apps, hvor man i dag ikke kan sige nej til at dele data.

Dave Choffnes kan dog ikke sige, hvornår det projekt bliver afsluttet, men målet er klart:

»Det handler om at skabe en kollektiv bevidsthed. Jo mere brugerne ser af, hvilken dataindsamling der foregår, des flere ændringer vil de forlange. Men som forsker kan jeg ikke gøre det alene,« siger han med en bøn til myndighederne:

»Det hjælper ikke noget, hvis ikke vi har regler for at indsamle og sprede personlige data, og reglerne hjælper intet uden myndigheder, der håndhæver det.«

Denne artikel stammer fra avisen Ingeniøren.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (4)
Thomas Jensen

De kan kigge over på klimaforskerne og se hvor meget politisk indflydelse man opnår ved "kun at rådgive og oplyse".

Eller de kan kigge på dig, og se hvad du har opnået ved "kun at rådgive og oplyse". Dine tanker om havarikommission har da fx. givet genlyd blandt politikerne. Dine oplysninger om ulemper med elektroniske valg, var da også noget der påvirkede det politiske miljø.

Morten Aagaard

Ved vi nu om "Forskere vil give os kontrollen over privatlivet tilbage"?
Vi ved at etikforskere gerne vil forske i privatlivsproblematikker, men er det det samme som at ville eliminere samme?
Nej.
Det kan jo potentielt eliminere deres forskningsfelt.
For (data)privatlivsforskere er det interessant, såfremt det virker dunkelt, uklart, men super vigtigt. Så er fundamentet skabt for forskningsprojekter om etik og (data)privatliv.

Jeg tænker at der er brug for at tænke i konstruktive løsninger på problemet.
Eksempelvis tænker jeg at man skulle lade sig inspirere af hus-tilstandsrapporters fejlregistrering i tre grader af fejl. Det kunne eksempelvis finde sted på en wikilignede organisation, og almindelige forbrugere kunne anvende deres kritiske stillingtagen til virksomheders "overvågning".

Således ville privatpersoner kunne orienterer sig i at Facebooks messenger faktisk er storslem mht misbrug af persondata.

Nu forsvinder en sådan viden i alen lange forskningsrapporter.

Enhver menneskelig handling har en etisk dimension.
Det gælder også etikforskere.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 10:31

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017