Forskere gentænker undervisning: Spil computer i skoletiden - og bliv god til fysik

DR og forskergruppen ScienceAtHome fra Aarhus Universitet er gået sammen om undervisningsprojektet ’ReGAMECUP’ til eleverne i 8., 9. og 10. klasse og på de gymnasiale uddannelser. Billedet er fra en tidligere workshop på ATU Øst Illustration: ScienceAtHome
Skolekonkurrencen ReGAMECUP skal vise elever at det ikke altid kræver en PhD at engagere sig i samfundets store problemer, lyder det fra Aarhus Universitet.

En forskergruppen, ScienceAtHome, på Aarhus Universitet, har udviklet en helt ny form for skolekonkurrence, kaldet ReGAMECUP, til alle danske udskolings- og gymnasieklasser. Det fortæller DR i en meddelelse.

Elever dyster i en række specialudviklede computerspil, som kombinerer forskning med elevernes kernepensum.

Forskningsleder og professor Jacob Sherson fra Aarhus Universitet. Illustration: Lars Kruse, AU Foto

Det betyder at spillet inddrager fagene fysik, samfundsfag, psykologi og matematik, og målet er, at eleverne ved at spille computer opdager en helt ny måde at lære kernepensum på, som skal øge deres engagement og kreativitet i den normale undervisning.

»For at klare os i fremtiden, bliver vi nødt til at gentænke den måde vi uddanner de næste generationer på. Ved at bringe konkrete forskningsprojekter ind i skolen, viser vi med ReGAMECUP meget tidligt eleverne at viden ikke er statisk og at det ikke altid kræver en PhD at engagere sig i samfundets store problemer,« siger forskningsleder Jacob Sherson fra Aarhus Universitet ifølge DR.

ScienceAtHome forventer at engagere 3000 danske skole- og gymnasieelever.

Digitalt skole- og undervisningsmaterialer

DR har udviklet digitale skole- og undervisningsmaterialer i forbindelse med konkurrencen, som ligger tilgængelige for lærere og elever – også efter skolekonkurrencen er løbet af stablen.

Materialet, som inddrager computerspil i undervisningen, er målrettet eleverne i 8., 9. og 10. klasse og på de gymnasiale uddannelser.

ReGAMECUP er en opfølgning på det store projekt, ’Danmarks nye Superhjerne’, som forskergruppen på Aarhus Universitet og DR lancerede tidligere på året som en del af DR’s videnskabssatsning i 2018: ’Viden skaber os’.

Her blev alle danskere inviteret til at bidrage til forskningen ved at spille computerspillet ’Skill Lab’.

Dataet fra spillet kan forskerne også bruge til at kortlægge menneskelig adfærd og problemløsning og ultimativt skabe en fremtidig kunstig intelligens, som støtter menneskeheden.

De første resultater forventes at blive offentligjort i starten af det nye år.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder