Forskere finder sammenhængen mellem aggresivitet og computerspil

9. april 2014 kl. 12:509
Du kan bande og svovle og rage-quitte over Candy Crush, fordi det ikke betyder noget, om spillet er voldeligt, når det gælder din aggressivitet.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

En sammenhæng mellem computerspil og en kortvarig stigning i spillernes aggressivitet, umiddelbart efter de har spillet, er blevet brugt som argument imod voldelige computerspil. Men en ny amerikansk undersøgelse tyder på, at det ikke er spillets voldelige indhold, der gør spillerne aggressive.

Ifølge en forskergruppe fra University of Rochester og Oxford University er det i stedet frustration over spillet sværhedsgrad, som gør spillerne aggressive.

Det betyder, at en spiller, som ikke kan gennemføre en svær bane i Candy Crush Saga, kan blive lige så aggressiv, som en spiller, der 'rage quitter', efter hans hold har tabt for tredje gang i træk i Call of Duty.

»Når folk føler, at de ikke har nogen kontrol over udfaldet af et spil, så fører det til aggressivitet. Det så vi i vores eksperimenter. Hvis du udfordrer en persons evner, bliver de mere aggressive, og den virkning holdt uanset om spillene var voldelige eller ej,« udtaler psykolog og medforfatter til undersøgelsen Richard Ryan fra University of Rochester.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Forskerne gennemførte en række eksperimenter på studerende for at måle deres aggressivitet, efter de spillede spil med forskelligt indhold. Eksempelvis kunne forskerne måle en indirekte stigning i aggressivitet i spillere, som blev udsat for et spil Tetris på ekstra høj sværhedsgrad i forhold til spillere, som spillede Tetris på et nemmere niveau.

Debatten om især voldelige computerspils indflydelse på blandt andet børn har været præget af begrænset empirisk forskning på området, og i de undersøgelser, der er findes, er der ofte flere faktorer, der spiller ind.

En nylig metaanalyse af 98 forskellige psykologiske undersøgelser nåede dog frem til, at der var en vis sammenhæng mellem voldelige spil med negative sociale temaer og negative sociale effekter. Analysen fandt dog tilsvarende en sammenhæng mellem spil med positive sociale elementer og positiv social adfærd. Men en sammenhæng siger ikke nødvendigvis noget om årsagerne og kan skyldes andre faktorer.

9 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
9
10. april 2014 kl. 14:48

Jeg rager typisk ikke hvis det "bare" er svært. Man kan godt komme langt på indædt koncentration. Jeg blev en gang ret gal over RNG og medspillere, men jeg er begyndt at tænke på de ting som ekstra sværhed.

Så hvis vi ekstrapolerer nok så har de nu påvist at det er træls når man ikke har indflydelse på udfaldet af sit liv.

7
10. april 2014 kl. 08:41

Om jeg fatter hvordan min 5år gamle Razer Mamba stadigvæk virker, den er vist mere eller mindre holdt sammen med loctite :-D Min tidligere Saitek RAT9 kunne jeg skifte en gang i måneden, den holdt ikke til udfaldet af at blive snipet gentagne gange af den samme irriterende camper i Battlefield :-)

6
10. april 2014 kl. 07:33

Jeg har da set folk gå amok når de spiller Risk! Og her taler jeg ikke om PCspil, men godt gammeldags brætspil. Hvor personer endte med at kaste med ting om sig, fordi terning ikke lige landende på det de vil.

5
9. april 2014 kl. 23:17

Men jeg har konstateret netop med Candy Crush og fx Farm Heroes, at jeg kommer til at bruge penge på det, selvom jeg ellers havde et princip om, IKKE at ville betale. Især når Uglen falder uden varsel (CC- i Dreamworld). Så man kan spille videre eller købe flere liv. I starten ventede jeg ellers pænt på at mine medspillere gav liv/låste op for næste niveau. (I mellemtiden genspillede jeg de gamle baner, for at komme øverst i highscoren. Sådan HA! Jeg har slået Jer allesammen).

Men jeg slår ikke ret tit på min hardware- jeg truer bare med at omprgrammere det med en stor økse! ;-)

Men da min søn var lille, måtte jeg ret tit være "OndeMor", der afbrød spil og slukkede pc-en når han var på randen af hysteri, over at dø for sjette gang i den svære bane. Selvom der fulgte en forklaring med om at man ikke kan spille ret godt, når man er gal i hovedet. Det har muligvis skånet noget hardware, selvom der røg et tastatur i sin tid, men der var -> nok mere slidt op. (Det var i de onde gamle dage med piletaster).

At lade sin frustration gå udover andre- er dårlig stil. Slå hellere noget tungt og billigt itu. (Og ryd op efter dig!).

Mvh Tine- og jeg bliver tit hidsig

4
9. april 2014 kl. 15:47

Ikke kun spil. Når jeg mister kontrollen til en langsom Windows maskine, så bliver jeg mere end voldelig mod min hardware.

3
9. april 2014 kl. 15:38

Smadrede i sin tid en del joysticks ved at tabe i Sensible soccer. Man kan vel godt være en dårlig tåber uden at begå mord. ;-)

2
9. april 2014 kl. 13:47

Det siger vel egentlig mere om spil generelt, end om computerspil som sådan.

Og ja, manglende indflydelse og uheld i højere grad er ofte de største faktorer. Selvfølgelig alt efter, om man overhovedet går op i at vinde det pågældende spil eller ej.

1
9. april 2014 kl. 13:11

Nu når de lige har taget tetris som eksempel, samt når man ikke har kontrol over udfaldet.

Har mistet 2 keyboard fordi jeg blev sur over tetris, mest fordi jeg følte min space knap var lidt upræcis. Har spillet tetris på et ret højt niveau, når jeg bare selv har fejlet, så har det da givet aggressioner som måske at vrisse lidt af vennerne omkring en, eller bruge skældsord med lidt for højt toneleje. Men når det har været udstyret der har fejlet, så kom de store aggressioner frem, som at slå hårdt i tastaturet eller bordet.

Så i forhold til mig, så passer denne forskning meget godt :)