Forsker: Fascination over iPads til skoleelever minder om plastikbegejstringen i 70'erne

Ph.d.-stud. forholder sig på sitet erhvervsfilosofi kritisk til hypen med iPads til skolelever: Det vil skabe mennesker, som tror, de kan noget særligt digitalt, men i stedet kommer med overfladiske standardløsninger.

Der investeres i disse år mange milliarder kroner i digitalisering af undervisningen på danske skoler og andre uddannelsesinstitutioner. Blandt andet ved at udstyre elever med personlige computere, integrere iPads i undervisningen eller ved at modernisere klasseværelserne med whiteboards.

Problemer er bare, at de positive effekter på indlæringen ser ud til at udeblive, påpeger cand. mag. og lektor på Københavns Erhvervsakademi, der også er ph.d.-stipendiat på sitet erhvervsfilosofi.dk

Tværimod kan de digitale redskaber på sigt skabe en tankemæssig konformitet ifølge Jesper Balslev, som for tiden er i gang med en teknologifilosofisk undersøgelse af de argumenter, der ligger til grund for den stigende digitalitalisering af undervisningen i danske skoler.

Det er et gennemgående kendetegn for argumentationen bag digitalisering af undervisningen, at den bliver forhøjet til noget ufejlbarligt, et emne, hvor almindelig forskning inden for pædagogik og didaktik preller af på argumentationen, mener han:

»Selv om vi konstant oplever digitale værktøjer, der ikke virker efter hensigten, så afspejles det ikke i vores forestilling om dem. I stedet spekuleres der om en fremtid, hvor disse værktøjers potentiale er nået, fordi vi har skiftet mindset,« siger Jesper Balslev til erhvervsfilosofi.dk.

Kritikken minder om den, som Version2 i går refererede skaberen af C++ Bjarne Stroustrup for. Han mener, at it-færdigheder, forstået som i at kunne anvende programmering, ikke så meget handler om at kunne bruge værktøjerne, men i lige så høj grad om at kunne anvende især matematik.

Læs også: Bjarne Stroustrup: It i skolen distraherer - brug tiden på litteratur eller en tur i skoven

Man bliver ikke en god programmør af en iPad

Jesper Balslev understreger, at værdien af computere og andre digitale opfindelser på ingen måde skal underkendes:

Det handler om at være opmærksom på, i hvilke sammenhænge de bidrager; computeren er for eksempel uundværlig i satellitter, men Balslev har svært ved at få øje på den intrinsiske værdi i for eksempel at udstyre en folkeskoleklasse med iPads.

»Problemet er, at for mange tror, at giver man et barn en iPad i hånden, bliver det eksempelvis en god programmør.«

»Jeg har dog endnu ikke stødt på et jobopslag, hvor der søges kompetencer i at swipe eller google,« siger han, der påpeger, at der efterlyses selvstændighed, dyb tænkning, kreativitet og evnen til at fokusere.

Balslev forudser, at vi om 20 år vil se tilbage på vores brug af digitale værktøjer, hvad end det er i undervisningen eller i erhvervslivet, som en redundans, fordi vi løbende vil opleve, at de digitale tilføjelser ikke er så nødvendige og ufejlbarlige, som de måske fremstår.

Fuldstændig som udviklingen med plastik, som vi i 1970'erne var dybt fascinerende af, men som vi efterhånden fik en kritisk distance til.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (11)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Tim Lauridsen

Det er en typisk standard fejltagelse i den danske folkeskole, man fokusere på at købe bærbare, ipads, smartboards og meget lidt på hvad de skal bruges til udover at spille candy crush.
En af mine drenge havde nogle sanse motorisk problemer i sin tidlige skoletid, der gjorde at han bruge rigtig meget energi på skrive i hånden, skolens eneste tilbude var en iPad, så vi måtte selv købe en Chromebook til ham, som var det idelle værktøj til ham, billig, lang batteri levetid, et rigtigt tastatur og den vejer ikke som 4 mursten i skoletasken.
Men det vigtigste er et behov som et givent værktøj udfylder og ikke omvendt.

Bertel Johansen

Kommunalpolitikere går forrest i galskaben når de udstyrer elever i underskolen med "gratis" PC-ere og tvinger lærerne over i skærmbaseret undervisning. Folkevalgte politikere i DK lider af en ureflekteret IT-begejstring der må hidrøre fra leverandørernes salgstaler og propaganda for teknologien. Men vi har vel kun de politikere vi fortjener, så spørgsmålet er vel hvornår vælgerne sætter hælene i. Mange har jo allerede gjort det ved at vælge Folkeskolen fra til fordel for skoler unde samme direkte politiske styring.

Hans Jørgen Jørgensen

Helt enig med Jesper Balslev.

Og yderligere i samme skure:
oplever mange folkeskolelærere der tror, at PowerPoint er det samme som effektiv undervisning.
Hvem har ikke oplevet PP præsentationer der .......... gab....... gab............ snrkkkkkkk...................................................

Selvfølgelig kan der også laves meget godt vha PP.

Brian Jensen

I princippet er jeg enig i en del bekymringerne, men diskussionen minder meget om dem vi havde, da man udleverede lommeregnere i skolen. (og sikkert også regnestokken i sin tid).

Det hele afhænger selvfølgelig af hvad man bruger værktøjet til.

Citatet:
»Problemet er, at for mange tror, at giver man et barn en iPad i hånden, bliver det eksempelvis en god programmør.« ,
tror jeg simpelthen ikke på. Det er en stråmand i mine øjne. Hvem er det som tror det? Og skal vi alle være programmører?

Man kan måske sige at politikerne tror at integration af IT i skolearbejdet sker af sig selv, når man bare skaffer noget hardware. Det er selvfølgeligt forkert at tro at det ikke kræver investeret tid og tanker i at drage fornuftigt nytte af IT.

At argumentere med at man bare bruger enhederne til at spille på, er jo ikke et IT-problem, men et arbejdskultursproblem, som skal løses af læreren og eleverne i fællesskab.

Jeg synes lærerne må vurdere hvornår IT er en fordel og hvornår det ikke er. Det er dem, der sidder ude i virkeligheden. Lærerne i mine børns skoler har taget IT til sig og er meget positive (vi bor i Sverige). Jeg stoler på dem.

Jakob Damkjær

Ingenting sker automatisk... det samme gælder for pen og papir og selv den mest nørdede chromeOS...

Men nu vi taler om at lære at programmere på iPad så før man er på vej ud i et anafylaktisk shock og rækker ud efter epipennen...

https://developer.apple.com/swift/playgrounds/

Så man kan faktisk godt lære programmering på iPad...

Desuden er der mange smarte features på iPads til undervisning der ikke bruges fordi de danske undervisningsmaterialer kun laves til webbrowsere...

Eksempelvis kan man med få tilbagemeldig på hvor stor del af en klasse har gennemført læs og forstå spørgsmålene i slutningen af et kapitel der er givet som hjemmearbejde...

Men det kan man ikke bruge fordi alle materialer skal kunne bruges på den billigste chromebook eller 10 år gamle Windows laptop...

Så der er flere faktore der spiller ind... ikke kun at Apple er onde og meget meget værre end nogen af de andre leverandøre...

Men eftersom der ingen magiske sølvprojektiler findes er det lidt morsomt at der stadig er nogen der mener det er nyheder at gøre opmærksom på det karakteristika ved verden alle godt er klar over.

Og hvis der er nogen der køber iPads eller elektroniske tavler eller Linux laptops uden at der medfølger tilpasning af undervisningen eller undervisning af underviserens er det lige så dumt som det var for 10 år siden og 20 år siden og 30 år siden...

Torben Larsen

Jeg kan intet tilføje til debatten om tankeløst udlevering af IT-udstyr til skoleelever og lærere, alt godt er sagt om emnet.
Men hold nu op med at generalisere og reklamere. Der udleveres faktisk næsten 1% andre slags tabletter i skolerne, fra Samsung, Lenovo og andre, end iPads fra Apple. 🙃🤥
Skal vi fagfolk, journalister og andre ikke blive enige om at vi aldrig generaliserer, ved at kalde alle tabletter for iPad'der, men for tabletter, hvilket de jo faktisk er, eller læsebræt, som vores Norske broderfolk retteligt kalder disse fantastiske elektroniske enheder.

Dan Riis

I hele denne debat kunne det være enormt spændende at høre om folkeskolelærerne rent faktisk er blevet hørt inden iPad/Chrombooks blev indført, eller om det bare er trukket ned over hovedet på dem.

Jeg tror at de penge der er brugt på iPad/Chromebooks for ikke snakke om de udgifter der er forbundet med uddannelse af personalet kunne bruges meget bedre på stationære/bærbær på skolen og få digital opdragelse på skoleskemaet istedet for det er et område som DK i den grad halter bagud på. Net etik mv er en by i Rusland for langt størstedelen af vores børn. Det vilde vesten hvor børn opdrager børn online.

Når jeg kigger på min egen datter som går i 7. klasse tænker jeg den såkaldte "IT uddannelse" de får er givet meget dårligt ud. Jeg så hellere hun lærte at skrive på et stykke papir og lærte at skrive pænt for i den virkelig verden (især indenfor det kommunale) er papir og blyanten ikke død! Tværtimod..

Det ligner sgu et KMD projekt :-)

Log ind eller Opret konto for at kommentere