Forsker: Så meget afslører din tilstedeværelse på sociale medier om dig

12 kommentarer.  Hop til debatten
Forsker: Så meget afslører din tilstedeværelse på sociale medier om dig
Illustration: eskay lim, BigStock.
Din holdning til kontroversielle emner kan udledes af, hvem du følger på de sociale netværk, men forskere arbejder på modforanstaltninger.
31. august 2020 kl. 03:45
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

»Selvom folk ikke diskuterer et bestemt emne, kan man godt udlede deres holdning til emnet ved at se på, hvem de følger, hvem der følger dem, hvem de liker og så videre. Ethvert signal om os på en platform kan fortælle noget om os. Eksempelvis om vores holdning til specifikke emner. Er du en supporter af denne person eller gruppe af mennesker?«

Sådan lyder det fra Walid Magdy som gennem mange år forsket i at udtrække information fra sociale medieplatforme og identificere karakteristika for brugerne.

Log ind og få adgang
Du kan læse indholdet ved at logge ind eller oprette dig som ny bruger.
12 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
12
11. september 2020 kl. 09:20

Du bestemmer selv hvor meget du vil betale med.

Gør jeg det? Kan jeg så slippe for at betale, dvs. slippe helt for at blive tracket på nettet? Nej vel :)

Graden af selvbestemmelse er vist åben for diskussion.

Det er helt op til den enkelte bruger at vurderer hvor meget de vil investere i det, hvis de i det hele taget vil være medlemmer.

Ja man bestemmer selv hvor meget information man selv giver til facebook, enig.

Jeg kan ikke bestemme om en butik jeg handler hos, videregiver mine informationer til facebook efterfølgende, og forekomsten af dette er veldokumenteret.

Jeg kan heller ikke bestemme hvor meget jeg bliver tracket rundt på nettet af tracking pixels. Uanset om jeg har en facebook-bruger eller ej!

Eksemplerne er talrige, og jeg er lodret uenig i det du skriver, andet end set i en ekstremt snæver kontekst.

Dokumentation for ovenstående:

https://www.wired.com/story/ways-facebook-tracks-you-limit-it/

https://www.republicworld.com/fact-check/technology/fact-check-is-facebook-monitoring-user-data-even-when-theyre-offline.html

https://www.businessinsider.com/facebook-clear-history-offline-activity-tracker-tool-how-to-use-2020-1?r=US&IR=T

11
1. september 2020 kl. 09:40

Hvor er det dog ironisk at man skal forbi "Log ind og læs videre" på en artikel der omhandler "profiling"...

10
1. september 2020 kl. 08:06

Ingen oplysninger eller tilmeldinger er forbeholdt Facebook brugere, al information kan findes på hjemmesiden også. Jeg skrev blot at det er meget lettere! Ændring af et mødested eller tidspunkt - plingeling - alle der er interesseret i det får automatisk en opdatering i lommen, og skal ikke ind og opsøge informationen, der er druknet i opslag fra 7 andre hold i samme forening. Desuden vedligeholder folk selv deres kontaktoplysninger, hvilket er et kæmpe plus (det vil man vide hvis man har siddet med medlemskartotek i en frivillig forening).

Du bestemmer selv hvor meget du vil betale med. Mig bekendt er der ingen NemID verifikation på Facebook! Jeg har ingen aktier i facebook overhovedet - men den generelle holdning at SOME er noget djævlen har bragt ind er ikke korrekt. Det er helt op til den enkelte bruger at vurderer hvor meget de vil investere i det, hvis de i det hele taget vil være medlemmer. Måske jeg misforstår det skrevne ord. Men det lyder til at din trang til at folk skal omvendes og "hjælpes ud af det" bringer dig i samme kategori som fanatiske vegetarer eller cross-fittere der skal forkynde deres budskab og redde os alle fra dommedag.

Jeg er helt sikker på at for 30 år siden havde ingeniørene i min branche meget mere ro og færre forstyrrelser i deres udviklingsarbejde. MEN de havde også noget længere svartid og vejen fra information til interessent var længere og meget langsommelig. Alt er et give-and-take - og brug det som man lyster, eller lad vær :)

9
1. september 2020 kl. 04:38

Det er da ikke en rimelig pris at betale med sit privatliv, for at være medlem af en forening ? - underforstået, at vil man ikke FB, er man koplet af, hvad aktiviteter og tilmelding angår. Og ja, jeg er kun heldig at komme med til arrangementet, fordi andre kontakter mig, og spørger - men måske siger det også noget om ens 'rigtige' venner og ikke bare overfladiske kontakter. Jeg har faktisk en vaske ægte relation til dem jeg er sammen med. Og et privat, privatliv !

8
31. august 2020 kl. 23:27

Der står helt sikkert Associate Professor på Walid Magdys visitkort. Men på dansk plejer vi bare at kalde det for "Lektor"

7
31. august 2020 kl. 14:47

Vi mangler bare at de 'kloge hoveder' i marketingsafdelingerne rundt omkring på virksomhederne også ser lyset, og kommer væk fra de sociale medier !

Netop! Der er mennesker, som svigter, ikke kun banditfirmaer. Jævnfør sagen om Facebook i Australien, hvor Facebook direkte rådede en annoncør til at gå efter unge i krise og depression.

Hvis rådet blev fulgt har vi to mennesker (ikke firmaer), som i overført betydning har sat dødelig strøm til andre mennesker (jvf. Milgrams lydighedsundersøgelser): den pågældende hos Facebook og den pågældende medarbejder i marketingsafdelingen hos annoncøren.

De to mennesker har handlet uetisk - og ikke sagt fra. Hvis der var flere kloge og etiske medarbejdere hos Facebook og deres hælere, ville det ikke kunne lade sig gøre.

I andre brancher anslår man at planlagt produktforældelse udgør 6-14 % og det anslås også, at det ville være væsenlig større hvis ikke ingeniører satte foden på bremsen grundet at de ikke vil være med til at udvikle et ringere produkt - faglig stolthed + etik.

Hvornår har man hørt om marketingsfolk (hvoraf mange endda er kvinder), der har sat foden ned?

6
31. august 2020 kl. 14:21

Sociale medier kan i den grad noget helt specielt når det kommer til frivillige foreninger og klubber. Den platform de stiller til rådighed vil være ubetalelig for eksempelvis en lokal idrætsforening. Både når man ser på profilering men også kontakt til og imellem medlemmer. Der kan gammeldags telefonkæder, sms'er og andet slet ikke hamle op. (Har en telefonkæde nogensinde virker optimalt?)

Det hele (næsten) kvit og frit.

næsten: betalingen foregår så ved at du selv hoster op med dine personlige oplysninger, såsom tlf nummer, email osv. efter behov/ønske. Du bestemmer jo selv hvor meget du vil spille CandyCrush eller kommenterer på tante Odas feriebilleder :)

5
31. august 2020 kl. 14:13

Mig beskendt er det stadig svært for AI at tolke sarkasme, hvorfor jeg tror at deres algoritme nok skal virke godt på USA's befolkning, men knapt så godt på eksempelvis den danske.

4
31. august 2020 kl. 13:40

ahh ja...

kom lige til at tænke på at:

  • alle emotions er i nogen grad prositive, men alle er sympatiske med afsender.

hvis man kommentere må det derfor næsten altid være negativt eller imod oplægget, eller i sidste ende forklarende (fx svar på et spørgsmål)

Dem som liker eller benytter et sympatisk emoticon må derfor være tilhængere.

så måske er det ikke så forkert alligevel...

2
31. august 2020 kl. 12:58

Der er masser af folk der følger Joakim B Olsen blot for at svine ham til hver eneste gang han lægger et oplæg op..

ligesom der er folk der følger politkere på venstrefløjen for at følge lidt med i hvad de nu finder på af tossede ting...

så jeg ved ikke helt om det er retvisende profilering, medmindre den også læser hvad man skriver i kommentarer.

Likes derimod - tjoo - igen skal maskinen læse hvad der bliver sagt...

1
31. august 2020 kl. 12:04

Mit liv bliver ikke ringere af at jeg ikke bruger tid på FB, snarre tvært i mod !

Og jeg hjælper så mange jeg kan med samme kur ! Og de har alle været glade for at slippe af med det lort !

Vi mangler bare at de 'kloge hoveder' i marketingsafdelingerne rundt omkring på virksomhederne også ser lyset, og kommer væk fra de sociale medier ! Men det skal jo nok først ud på golfbanen for at slå igennem.

Måske skal vi til at sige om dem, om de også er en 'Trump' som tror alt sandhed findes på sociale medier ? ?