Forsker: GDPR er kæmpe konkurrencefordel for EU-virksomheder

Illustration: donfiore/Bigstock
Amerikanske forbrugere er begyndt at vende ryggen til mange af de store tech-virksomheder, fordi de har mistet tiltroen til deres persondatabehandling. Netop stigende persondatabevisthed blandt forbrugerne er en konkurrencefordel for virksomheder i EU.

EU’s virksomheder har med den nye persondataforordning fået en konkurrencefordel, der er så stor, at de vil vinde på grund af høj persondatasikkerhed.

Sådan lyder forudsigelsen til mediet DI Business fra Kim Houser, der er lektor ved Oklahoma State University og ekspert i persondatasikkerhed.

Kim Houser mener altså, at GDPR er et 'paradigmeskift', der kan være en afgørende fordel for de europæiske virksomheder i den internationale konkurrence.

»Jeg tror, GDPR er en kæmpe fordel for EU-virksomheder. I EU har man i forvejen arbejdet under verdens mest strikse persondataregler. Så GDPR er ikke et kæmpe spring, men mere et lille skridt. Vi vil til gengæld se virksomheder fra andre lande få problemer, da de ikke på samme måde har været vant til de høje krav,« siger Kim Houser til DI Business.

EU’s persondataforordning gælder for alle virksomheder – uanset om det er inden eller uden for EU – hvis virksomhederne arbejder med persondata, som omfatter EU-borgere.

Det mest slående eksempel på en virksomhed, der rammes af stigende bevidsthed om persondata hos forbrugerne, er Facebook. I øjeblikket lider ikke blot Facebook, men også andre store tech-virksomheder ifølge forskeren under dalende forbrugertillid på grund af en række sager om udnyttelse af brugerdata.

Sagerne er med til at understrege de fordele, som EU-virksomheder har som følge af deres allerede høje sikkerhedsniveau, forklarer Kim Houser.

Ifølge Houser er 'tillid den nye valuta', og her har EU-virksomheder førertrøjen på.

»EU-virksomheder skal sælge sig på det, de altid har gjort: at beskytte og håndtere data sikkert. Det vil åbne et helt nyt kundemarked, som omfatter de mange personer, som er utilfredse og har mistet tiltroen til de store amerikanske tech-virksomheder,« siger Kim Houser.

Kim Houser peger specifikt på, at mange amerikanske forbrugere har mistet tiltroen til de store etablerede tech-virksomheder og derfor nu søger alternative udbydere, som har en høj standard for persondatabeskyttelse.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Emil Moe

Med de seneste års nyheder er dette vel velfortjent for de virksomheder, der har forsømmet enhver etik omkring persondata. Det var også et punkt mange, inkl os selv, forudså som konsekvens af GDPR. Mange firmaer, inkl amerikanske har desuden adopteret GDPR, fx Amazon, men Facebook og andres forretning er vel blot for uetisk til at det er lige til for dem.

  • 2
  • 1
Simon Rigét

Facebook og andres forretning er vel blot for uetisk til at det er lige til for dem.

Facebooks er vel i en eksistentiel krise:
* Deres forretningskoncept kan måske slet ikke fungerer under GDPR
* De kan ikke tiltrække nye brugere.

Hvis de ikke kan forny sig, er der nok ikke meget facebook om 10 år.
Jeg gætter på at Google har virkelig travlt med at finde ud af hvordan de skal overleve GDPR.
Det er begge virksomheder der er vokset ud af et meget anderledes syn på brugere og borgerrettigheder.

GDPR kom også som en overraskelse for mange europæiske virksomheder. For os danskere er det en helt usædvanlig fremsynet politisk beslutning :)

  • 4
  • 0
Hans Nielsen

Der er ikke noget uetisk over Facebook, der er kun dumme brugerer, der ikke undrer sig over hvorfor facebook er gratis


Jeg synes da det er en lidt tåbelig kommentar ?

Selvfølgeligt er det først nu for rigtigt mange, gået op for dem, at prisen for brug af gratis tjenester kan være væsent højere end formodet.( til sprog fascister den sætning var svær )

I nogle lande endda dødsstraf eller fængsel, hvis man fik et landsforræder eller "homo" tag.

Men det vi ser med facebook var ulovligt misbrug af og indsamling af data, som også er ulovligt i andre ikke EU lande, uden og inden GDPR.

Ikke kun cambridge analytica, men også "like" på ikke facebook sider og samkørende mellem tjenester som whatsapp. Noget som de lovet ikke vil ske, før EU godkendte købet.

Men du har da lidt ret i, at mange meget blåøjet har brugt gratis tjenester, uden tanken til hvad prisen har været. Men mange har også reageret når de har fundet ud af sammenhængen. Så jeg vil ikke kalde dem dumme, måske lidt uvidende og dovne.

Men Poul du siger selv at du ikke bruger.
Android
Gratis Applikationer, eller en smartphone i det hele taget
Du er bruger på V2, har du læst det du klikket ja til ved oprettelse, og har du set hvor mange add der er på siden.
Ubuntu, du har læst deres nye licens betingelser
Windows, du ved godt at hver gang der kommer opdateringer, bliver din opsætning af privat live beskyttelse fjernet.
Eller et hvilket som helst gratis/købe program eller applikationer, hjemmesider som opdatere og er på nettet, med GNU/GPL nok som den eneste undtagelse.

Hvis dette er tilfældet , at du ikke bruger ovenstående, og har addon som fjerner reklame/malware også på V2. Så sidder du i en jordhule,

Men jeg vil ikke kalde dig dum :-) Kun din kommentar, som ikke er særligt gennemtænkt.

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere