»Vi er det land i verden med den allerstørste institutionelle og sociale tillid. Forskningen tyder på, at det skyldes en velfungerende offentlig sektor, høj gennemsigtighed og lav korruption. Men vi risikerer, at digitaliseringen går ind og påvirker tilliden til systemet.«
Sådan lyder bedømmelsen fra Christian Østergaard Madsen fra Forskningscenter for Offentlig IT ved IT-Universitetet, som fremsat til universitetets nyhedsside.
Derfor kunne det være interessant at høre politikerne fortælle om, hvad de egentlig vil med digitaliseringen. Man hører kun, at digitalisering er et middel til effektivisering og vækst, lyder synspunktet.
»Det kan den bestemt også bidrage til, men er det det eneste, vi vil opnå?«

Sammen med forskerne Ida Lindgren og Ulf Melin fra Linköping Universitet og Sara Hofmann fra Universitetet i Agder har Christian Østergaard Madsen skrevet forskningsartiklen ‘Close encounters of the digital kind: A research agenda for the digitalization of public services.
Efterlyses: Større politisk fokus på digitalisering
De mange forandringer og ubesvarede spørgsmål om følgerne af digitaliseringen får Christian Østergaard Madsen til at efterlyse et større politisk fokus på digitaliseringen – og ikke mindst en forståelse af, at det har konsekvenser at flytte borgerkontakten over på en skærm.
»Helt grundlæggende savner jeg en debat om betydningen af, at mødet mellem borger og det offentlige bliver digitalt – inklusive de etiske konsekvenser. Hvad betyder det for tilliden til det offentlige, hvis der ikke længere er et ansigt på? Hvordan påvirker det vores retsfølelse, hvis man ikke oplever at få en forklaring på en afgørelse, eller hvis man har svært ved at forstå en afgørelse?«
Digitaliseringen kan i nogle tilfælde være en fordel. Man sparer tid ved ikke at skulle bevæge sig ned til et offentligt kontor i arbejdstiden.
»I andre tilfælde kan det være problematisk i den forstand, at du ikke i samme grad har mulighed for at få forklaret den afgørelse, der bliver truffet,« siger Christian Østergaard Madsen.«
Private it-virksomheder bliver nye aktører i samspil mellem borgere og det offentlige
I visse tilfælde er sagsbehandlerne helt blevet erstattet af maskiner.
Det gælder for eksempel vurderingen af, hvorvidt en borger har ret til at modtage børne- og ungeydelse. I dag er reglerne og systemerne ændret på en sådan måde, at det for de fleste foregår helt automatisk.
Tidligere var det en sagsbehandler, der traf afgørelsen, og vedkommende havde et vist fortolkningsrum, der gav plads til individuelle vurderinger.
»Computeren kan ikke som udgangspunkt på samme måde som et menneske fortolke. Den skal vide, om den skal gøre det ene eller det andet. Fortolkningen af reglerne er rykket bagud til it-udviklingsprocessen, hvor systemet designes. Det bliver her, fortolkningen foregår, i stedet for hos den enkelte sagsbehandler. Samtidig ser vi ønsker om at forenkle lovgivningen for at fremme digitaliseringen,« siger Christian Østergaard Madsen.
It-udviklerne og de private virksomheder, de er ansat i, bliver dermed nye aktører i samspillet mellem borgere og det offentlige, og ifølge Christian Østergaard Madsen er der behov for en nærmere undersøgelse af, hvordan dette samspil foregår, og hvilke konsekvenser det har for alle involverede parter.