Forsikringssvindlere skal stoppes med nyt register

Illustration: Nationalbanken
Forsikringsbranchen vil oprette et skadesregister, der gør der muligt at krydstjekke kunders skadeshistorik. Registret skal fungere som et middel mod forskringssvindel.

Der er behov for at tvangsregistrere samtlige skadesanmeldelser i et nyt nationalt register. Sådan lyder meldingen fra forsikringsbranchen, der vil bruge registret til at krydstjekke kunders anmeldelser for svindel.

Det skriver Finans.

I 2016 blev der afsløret mere end 3.200 tilfælde af svindel, og danskerne snød for i alt 530 millioner kroner. Ifølge forsikringsbranchen vil et nyt register gøre det nemmere at opspore tilfælde med forsikringssvindel.

»Når en kunde anmelder en skade, kan selskabet hurtigt se, hvad vedkommende har anmeldt af skader f.eks. de seneste fem år i både det nuværende og tidligere selskaber. Har en kunde fået stjålet tre biler på to år i tre forskellige selskaber, vil anmeldelsen typisk rejse et rødt flag, og så kan selskabet kigge nærmere på sagen,« siger Hans Reymann-Carlsen, underdirektør i Forsikring & Pension, til Finans.

Hvis denne form for registrering skal forekomme, kræver det ifølge Datatilsynet, at forsikringsbranchen får samtykke fra hver enkelt kunde. Alternativt skal loven på området laves om, lyder meldingen.

Både Norge og Sverige har indført et skadesregister i kampen mod forsikringssvindel.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (5)
Peter Stricker

Hvis denne form for registrering skal forekomme, kræver det ifølge Datatilsynet, at forsikringsbranchen får samtykke fra hver enkelt kunde.

Hvilke krav stiller GDPR til dette samtykke? Kan forsikringsselskaberne opsige forsikringen, hvis man trækker samtykket tilbage?

Jesper Breindal

Som tidligere assurandør kan jeg sagtens se ideen i det. Forsikringssvindel er jo den største årsag til at vores forsikringspræmier er så dyre.

Jeg er dog ikke tilhænger af data om alt og alle skal gemmes rundt omkring på forskellige servere. I forvejen har forsikringsselskaberne jo et fælles system (EDI).

Jesper // YourBanker

René Nielsen

Det er ikke fordi jeg, at jeg vil holde hånden over mennesker som helt bevist snyder forsikringen, men jeg synes at det er rigtig dårlig ide med et sådant register da et sådant register jo nødvendigvis må medtage forsikringsselskabers forsøg på modsatrettet svindel overfor forsikringstagerne.

Jeg anser lige så ofte forsikringsselskaberne som svindlere når de sælger forsikringer som de godt ved aldrig dækker det som forsikringstageren tror han køber.

En klassiker indenfor denne afart af bondefangeri er modregning af forsikringen. Hvis jeg køber tre liter letmælk i Brugsen, så forventer jeg at der kommer tre liter letmælk ud af kartonnen og ikke kun en liter sammen med en besked om at jeg kun har krav på en liter fordi jeg har købt 2 liter i Netto - selvom jeg har betalt fuld pris for alle tre liter.

Det kan ikke forbavse at folk føler sig bondefanget når man opdager sådanne klausuler og måske tager ”loven i egen hånd”.

Selv flyselskaberne har måttet rette ind når de solgte flere billetter end der var plads til på flyet. Der er straffen/erstatningen sat i system, når flyselskaberne krænker passagerne. Billetpriserne er ikke steget selvom overbelægning nu ikke længere forekommer så ofte.

Måske er tiden inde til at forsikringsselskaberne udsættes for samme vilkår når de forsøger at sælge et produkt som de godt ved, ikke kommer til udbetaling.

Yoel Caspersen Blogger

En klassiker indenfor denne afart af bondefangeri er modregning af forsikringen. Hvis jeg køber tre liter letmælk i Brugsen, så forventer jeg at der kommer tre liter letmælk ud af kartonnen og ikke kun en liter sammen med en besked om at jeg kun har krav på en liter fordi jeg har købt 2 liter i Netto - selvom jeg har betalt fuld pris for alle tre liter.

Jeg antager, du tænker på dobbeltforsikring, hvor du har forsikret den samme genstand flere steder, men kun får udbetalt erstatningsbeløbet en enkelt gang.

Det hører dog med til historien, at det er lovbestemt, at du kun må få erstatning en gang - se Forsikringsaftalelovens §§ 41 - 44.

Selv om det kan virke urimeligt, er der en vis ræson i det - hvis man kan forsikre den samme genstand flere steder og få udbetalt en erstatning, der overstiger genstandens værdi, øges incitamentet til forsikringssvindel eller uforsigtig adfærd, og forsikringen ændrer karakter fra at være et solidarisk sikkerhedsnet til at være decideret gambling.

Du har dog ret i din pointe om, at forsikringssvindel også sker med modsat fortegn. Tag fx mindre færdselsuheld uden personskade, hvor forsikringsselskaberne har et kraftigt incitament til systematisk at dele ansvaret (og derved kan begge parters forsikringsselskaber opkræve selvrisiko), eller de utallige overflødige elektronikforsikringer, der sælges til købere af fjernsyn og smartphones.

Så ja, et eventuelt register bør gælde alle former for forsikringssvindel.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder