Forsikringsselskaber vil have data til at flyde lettere mellem det offentlige og private

Illustration: Bigstock/digitalista
Der er for lidt fokus på den digitale sammenhæng mellem det offentlige og det private. Det mener Forsikring & Pensions digitaliseringspolitiske chef, Sigrid Floor Toft.

Der bør fokuseres på at skabe bedre digital sammenhæng mellem det offentlige og det private, skriver Sigrid Floor Toft, digitaliseringspolitisk chef ved Forsikring & Pension, i et debatindlæg til Altinget.

Sigrid Floor Toft fremhæver, at der særligt kan opstå problemer for en borger, når de skal have udbetalt erstatning for erhvervstab og derfor skal kunne videregive sine oplysninger fra sundhedsvæsenet til sin forsikring. Her oplever brugeren, at »den digitale brugerrejse kortsluttes«, da nogle af systemerne stadig foregår på papir.

Og det er blandt andet her, at Sigrid Floor Toft ønsker, at der indtænkes en bedre sammenhæng mellem det offentlige og private.

»Vores offentlige sektor er en af de højst digitaliserede i verden, og vi har en stærk, digital infrastruktur, men fokus har i høj grad været isoleret på de offentlige løsninger,« skriver Sigrid Floor Toft.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Emil Kampp

Jeg tror også de borgere der for ulovlig afslag på aktindsigt, samt de som bliver ulovligt afvist at få slettet deres informationer føler en hvid kortslutning.

Jeg synes det lyder som en fin ide at overføre informationer simplere, når forsikringsselskaberne har vist at de kan passe på de oplysninger de allerede har.

  • 5
  • 0
#2 Christian Nobel

I gamle dage var forsikringsselskaber til for de forsikrede (nu om dage bruger man så eufenismen "kunder") og baseret på ideen om at man kollektivt hjalp individet (og hvile i sig selv rent økonomisk), hvis dette havde været udsat for en ulykke eller lignende.

Nu om dage er forsikringsselskaber 100% profitorienteret, og det eneste det drejer sig om er at udbetale maksimalt udbytte - til det brug drejer det sig så om hvordan man bedst muligt kan malke sine "kunder".

Og der er så nogen "kunder" man helst ikke vil have (den ideelle forsikringskunde er jo den der aldrig får brug for forsikringen), da der potentielt er en større risiko for at de kommer til at gøre brug af forsikringen.

Kan forsikringsselskaberne få snablen ned i de offentlige registre, så ved de jo meget mere om sygdoms- arbejdsløsheds-, og hvad har vi historik om den enkelte borger, og så er det jo meget nemmere helt at afslå (eller sætte en helt horribel præmie) at forsikre folk.

Så ihhh ja, lad endelig forsikringsselskaberne dele samfundet endnu mere op i et A, B og C hold!

  • 17
  • 2
Log ind eller Opret konto for at kommentere