Forsikringsselskab vil overvåge bilister for farlig mobiladfærd via app

1. februar 2019 kl. 10:165
Forsikringsselskab vil overvåge bilister for farlig mobiladfærd via app
Illustration: Fremtind.
Input fra mobiltelefoners balance-sensorer kan anvendes til at advare bilister, hvis man går i gang med farlig håndholdt brug.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Fremover skal bilister i Norge overvåges for om de bruger håndholdt mobiltelefon eller sender en sms, mens de kører i bil.

Tal og fakta om uopmærksomhed i trafikken:

  • I en tredjedel af alle trafikulykker er uopmærksomhed en afgørende faktor

  • I gennemsnit foretager vi os distraherende ting i 30% af den tid, vi kører bil

  • 70 pct. af dét, der distraherer os, foregår inde i bilen

  • Kører du 80 km/t og kigger på din telefon i fire sekunder, svarer det til at køre 89 meter med en pose over hovedet!

  • Kører du 50 km/t og kigger på din telefon i fire sekunder, svarer det til at køre 56 meter med en pose over hovedet!

Kilder: DTU Transport: Distraktion i forbindelse med bilkørsel, 2010

I hvert fald har det norske forsikringsselskab Fremtind ifølge digi.no. som ambition at videreudvikle overvågnings-appen Spinn til at sige fra over for bilisten, hvis man går i gang med en af de farlige typer mobiladfærd.

»Mange ringer eller taster på mobilen mens de kører. Du ser det tydeligt når du ligger bag nogen,« siger lederen af Spinn-programmet, Stine Bakke-Haugseth til Digi.no.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Folk tænker ikke selv over hvor meget de anvender mobilen. Samtidig er risikoen for uheld 20 gange så stor, og det tager 20 til 30 sekunder fra at du lægger mobilen fra dig til du genvinder fuld kontrol,« siger hun.

I perioden 2012-2017 mistede 253 personer i Danmark livet i en trafikulykke, hvor en eller flere af de involverede var uopmærksom på ulykkestidspunktet, fremgår det af tal fra Rådet for Sikker Trafik. Omkring en tredjedel af alle dræbte i trafikken er i en ulykke med uopmærksomhed.

Konkret forstiller Stine Bakke-Haugseth sig, at appen ved hjælp af input fra mobiltelefonens indbyggede balance-sensorer (gyroskop og accelerometer) kan advare bilisten, hvis man går i gang med håndholdt brug.

Men der er selvfølgelig et paradoks i at kommunikationen om den farlige mobiladfærd også foregår via mobilen. Derfor vil advarslen sandsynligvis falde som en talebesked.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Allerede i dag anvendes Spinn-appen til at overvåge bilisterne for aggressiv kørsel via en enhed i ODB II-porten i bilen. Hvis man kører forsigtigt og jævnt kan man opnå en lavere præmie.

Læs hele Digi.nos interview med Stine Bakke-Haugseth om Fremtinds app-udvikling på Digi.no.

5 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
5
4. februar 2019 kl. 09:20

Spændende diskussion i retten når der sker uheld og din mobil er brugt af en passager...

Jeg er generelt mistroisk overfor adfærdsovervågning for muligheder, realisering og realistisk anvendelse er indtil videre ikke smeltet sammen til fornuftig anvendelse, det er lidt det vilde vesten MEN sjovt med de mange muligheder der måske en dag får fornuftig anvendelse.

4
1. februar 2019 kl. 12:19

Det kan da nemt klares. I version2 bruges begge kameraer til at afgøre hvem der gør hvad i bilen, men også om du er træt eller påvirket, hvor hurtigt der køres, afstand til bilen foran etc. Stasi griner fra graven ;-)

3
1. februar 2019 kl. 11:13

Big Brother is watching you.... hvor er privacy by default i denne overvågning? stopper overvågningen her eller går den videre. Synes efterhånden at vi nærmer os et samfund af overvågning og kontrol, det tidligere Sjovet og DDR ville have været imponeret over.

Ja det kan koste noget, hvis ting går galt. Men det berettiger ikke at alle mine handlinger og tanker overvåges. Hvis vi forsætter i dette spor, frygter jeg at vi ender med at vi mister vores selvstændighed og ret til frit valg.

2
1. februar 2019 kl. 10:58

Præcist.

Mit første spørgsmål var også: Hvordan kan den se hvem betjener?"

Mobilen sagtens være monteret i holder, hvor det er den som sidder på passagersædet, som betjener telefonen.

GPS og gyroskop kan trods alt kun måle at bilen bevæger sig, men ikke hvem betjener telefonen.

... og hvis man skal bruge fingeraftrykslæseren hver gang for at finde ud af hvem betjener telefonen, så bliver spørgsmålet: "Hvordan ved telefonen at hvem der sidder hvor?"

Hvordan bilen bliver kørt kan den godt finde ud af, men igen: Skal din præmie være afhængig af hvordan andre køre bilen, når du er passager? Her tænker jeg ikke så meget på sømmet i bund, men mere lige den der anelse hurtigere end du selv ville have kørt.

Skal det påvirke din forsikring?

1
1. februar 2019 kl. 10:48

Det lyder som om der er en del børnesygdomme som lige skal fikses først! Det virker sikkert fint med en bil og en fast chauffør, men hvad med flere chauffører?

Hvis nu min hustru kører og jeg sms’er fra passagerersædet, får jeg så en advarsel?

Skal mobilen kobles op på OBD-porten - så kan jeg jo ikke sms’e og sker opkobling via bluetooth, hvordan så med en familie på vej, med 2-3 chaufførmobiler men kun en chauffør. Bliver det en lang tur af advarsler?

Eller hvis man bare stikker mobilen om på bagsædet, for at få ro?