Forsat ventetid i Borgerservice ved MitID-henvendelser

19. januar kl. 14:41
MitID, App, Digitaliseringsstyrelsen
Illustration: Pr-Foto.
Ventetiden er nedbragt, men borgerne må stadig vente 8,5 dag i gennemsnit, når der er bøvl med Danmarks identitetstjeneste.

Der er stadig ventetid i landets Borgerservice-tjenester, når det handler om borgernes problemer med MitID. Men ventetiden er dog blevet forbedret i løbet af de sidste fem måneder.

Tilbage i september sidste år oplyste Kommunernes Landsforening (KL) til Version2, at der var gennemsnitligt 22 dages ventetid i midten af august 2022, når borgerne havde brug for Borgservices hjælp til at løse MitID-problemer, som eksempelvis en glemt adgangskode.

Version2s opgørelse af samme i september måned, viste at 22 kommuner havde ventetider på tre uger eller længere.

KL oplyser i dag til Version2, at den aktuelle ventetid i denne uge er 8,5 kalenderdage.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Læs også: »Borgerne er desperate«: Stor MitID-forvirring presser kommunerne

I september sidste år udtalte kontorchef for Borgerservice i Københavns Kommune Jette Bondo til Version2:

»Vi oplever, at nogle borgere er desperate. Der er ikke andre muligheder for borgerne end at henvende sig fysisk i Borgerservice, når der opstår problemer med MitID.«

Kontorchef i Center for Digitalisering og Teknologi i KL, Pia Færch, udtalte på daværende tidspunkt til Version2:

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Vi kan godt genkende at Borgerservice oplever, at borgerne bliver meget usikre og kommer i Borgerservice med deres problemer. Vi kan godt høre, at det er det, de oplever derude, og borgerne bliver bekymrede.«

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger