Formel-fejl: 40.000 rejsekort-kunder fik forkert rabat

Illustration: Rejsekort
En fejl i en formel har betydet at nogle Rejsekort-kort-kunder blev snydt for rabat det meste af sidste år.

I forbindelse med en takstomlægning er der opstået en fejl i den måde, Rejsekort-rabatter bliver beregnet på ved rejser i Jylland og på Fyn. Resultatet har været, at 40.000 Rejsekort-kunder det meste af sidste år har fået forkerte rabattrin.

Rejsekort A/S opdagede fejlen i rabatberegningen på Rejsekort vest for Storebælt i maj 2018. Fejlen, der havde sneget sig ind som følge af indførelsen af en ny takststruktur i marts samme år, betød, at de ramte kunders rabattrin ikke ændrede sig uanset, hvor meget eller hvor lidt, de rejste.

Så mens nogle fik for meget rabat, fik andre for lidt.

De kunder, der som følge af de uændrede rabattrin er endt med at få for meget rabat, har fået lov at beholde differencen, mens kunder der har fået for lidt rabat efterfølgende er blevet kompenseret med tilbagevirkende kraft.

De berørte kunder har gradvist i løbet af efteråret 2018 fået rettet deres rabattrin.

Af en mail fra pressekontakt ved Rejsekort A/S Thomas Boe Bramsen fremgår det, at arbejdet med at tilrette berørte kunders rabattrin først blev endeligt færdigt omkring årsskiftet 2018/2019.

»... ikke ukompliceret«

Dermed er der gået ca. otte måneder fra Rejsekort A/S blev klar over problemet til kundernes rabattrin igen var rigtige.

»Rejsekort kunne konstatere at der var en fejl i den formel der i systemet beregnede rabatterne på rejser vest for Storebælt og gik med det samme i gang med at korrigere formlen således at rabatberegningen skete korrekt,« oplyser Thomas Boe Bramsen i en mail, som fortsætter:

»Det er ikke ukompliceret at få en formel til at 'regne korrekt', få den testet således den regner korrekt, så vi kunne først efter et testforløb lægge den på rejsekortsystemet ultimo september således, at den 'regnede' fra oktober 2018.«

Thomas Boe Bramsen forklarer, at rabatten på et rejsekort følger et 1+3 måneders interval.

Det vil ifølge Thomas Boe Bramsen sige, at kunden beholder sit rabattrin fra indeværende måned og tre måneder frem i tiden med mindre man i løbet af denne periode optjener et endnu højere rabattrin, så er det dette rabattrin, der gælder. Derfor har det taget frem til årsskiftet, før alle rabattrin er kommet på plads.

»Det betyder at Rejsekort først fra fejlretningen kunne begynde at tilpasse de berørte kunders rabattrin og henholdsvis tilpasse rabattrinnet og tilbagebetale en for høj rejsepris efter vi havde varslet de pågældende kunder pr. mail,« oplyser Thomas Boe Bramsen.

Der står mere om, hvordan det nærmere hænger sammen i forhold til rejsekort og rabat, her.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (13)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Malthe Høj-Sunesen

Jeg har fået en række emails, alle med titlen "Korrektion af din rejsepris for [måned] 2018", til den email, som jeg oplyste, da jeg fik mit rejsekort. Kig din indbakke igennem.

Med det sagt, så blev alle priser dyrere og billettilbuddet ringere. Jeg mistede mulighed for 10-turskort mellem Odense og Århus, hvilket gjorde min transport (1 tur/retur pr uge) dobbelt så dyr, samtidig med at kontantprisen steg.

Jan Heisterberg

Du er velkommen til dine holdninger, men dette er et teknisk-fagligt forum, og her bør diskussionen være saglig.

Man kan sige meget om selvangivelser, og dermed skatteberegninger, men de er kontrollerbare og kan efterregnes i detaljer af den enkelte. Eneste indvending er, at nogle tal vises som sumtal, og det kræver en lille indsats at opløse summen i addender.

Samme gælder en række andre regninger (el, renovation, vand, fjernvarme), hvor også de mange, mange afgifter mv. gør det kompliceret, men ikke svært, at efterregne.

Jeg er, på grund af de mange omtaler af fejl, mangler og uhensigtsmæssigheder, ikke Rejsekortbruger - men det gennemtvinges jo til sommer.
Naturligvis burde regninger / opgørelser være kontrollerbare for den enkelte. Men det træ gror måske ikke i den have ?

Kenn Nielsen

..at de har brugt "en formel", som skal "programmeres" i dét dér svære EDB, hvor fejl kan opstå og kunderne kan opdage fejlen(e).

Hvor ville det være 'bedre', om de havde benytten sig af AI, som man vil
i sundhedssektoren og Gladsaxe's sociale AI-stigmata.
For det første; så ville 'kunderne' ikke have en chance for at opdage 'noget'.
For det andet; Når man opdager en uhensigtsmæssighed, kan man bare fejlrette og sige :"Vi opgraderer til en klogere AI".

K
(Tilsæt selv sarkasme og ironi efter eget behov)

Lasse Mølgaard

Hmm, så lad mig se om jeg kan svare.

TL;DR: Det er h.... besværligt!

Mener PHK har brokket sig på V2 over det dengang kortet var relativt nyt.

Du starter med at trække din historik og beregningsgrundlag fra din profil på rejsekort.dk.

Dernæst skal du efterregne førnævnte beregningsgrundlag, hvor du tager højde for mængderabat, eventuelt off-peak, weekend takster m.m.

Husk også at notere hvor mange kilometer der er imellem dine vendepunkter, fordi det også påvirker rabat.

Alle disse informationer skal inddeles alt efter om rejsen foregår udelukkende øst eller vest for Storebælt - eller om du krydser Storebælt. Rabatten skal beregnes for hver af disse grupper.

Derudover kan der være prisforskel imellem busser og tog.

Når du har styr på alt dette, Så kan du finde ud af om du er blevet snydt.

... og selv da er det ikke sikkert, fordi du kan jo havde regnet forkert...

Ole Kaas

Når jeg rejser mellem landsdelene. Jeg kan opnå samme rabat (ca.) ved at købe et DSB titurskort. Her er jeg stensikker på at opnå rabbatten - uanset at jeg ind imellem skulle rejse lidt mindre. Tanken om at holde øje med at man fik den lovede rabat over tid tiltalte mig heller ikke. Desuden, kan jeg nå op på næsten 75% rabat hvis der er en orange billet tilgængelig.

Thomas Hansen

»Det er ikke ukompliceret at få en formel til at 'regne korrekt', få den testet således den regner korrekt, så vi kunne først efter et testforløb lægge den på rejsekortsystemet ultimo september således, at den 'regnede' fra oktober 2018.«

Var det nødvendigt at teste den? Det må vel med sikkerhed være bevist at deres testsystem aligevel ikke fanger fejl i formler?

Henrik P. Stougaard Nielsen

Jeg er en af dem som modtog mail om fejlagtigt rabattrin. Jeg havde i forvejen undret mig over, at jeg ikke optjente rabat. Det er ret simpelt at tjekke efter:

Man optjener 10 rabatpoint per rejse (som ikke bare er check-in efterfulgt af check-ud på samme station, eller fx en automatisk optankning eller ændring af kundetype, osv.), og ligegyldigt rejsens distance.

De rejser skal så opdeles i Øst, Vest, og Storebælt (hvilket jeg finder kritisabelt).

Antal rejser inden for hvert område ganges med 10.

Så har Rejsekort offentliggjort en lille tabel et eller andet sted. Den slår man op i, og tallet man har regnet sig frem til, er indeholdt i et interval i tabellen, som igen svarer til et rabattrin.

Dette gjorde jeg og kom frem til samme korrigerede rabattrin, som Rejsekortets kundecenter gjorde.

Så hvis man har 300 siders rejsehistorik kan det godt tage noget tid at gå igennem hver rejse. Men at sammenligne det med at beregne skat eller at kalde det kompliceret; det mener jeg ikke. Det er simpel optælling og aritmetik.

Og for én gangs skyld har Rejsekort valgt at gøre det uden gene for mig som kunde — modsat fx når en bus er forsinket og jeg skal betale ekstra i "tids-bøde". Så skal jeg selv ringe ind og gøre opmærksom på det for at blive refunderet. Oyster-card i London foretager disse forsinkelses-refunderinger helt rutinemæssigt og automatisk.

Henrik P. Stougaard Nielsen

Jeg fandt vejledningen og tabellen nu. De har flyttet den over til Rejseplanen:
https://www.rejseplanen.dk/bin/help.exe/mn?L=vs_rkfc&tpl=prisblad#bilag3

Husk øverst at vælge perioden for takstsættet.

Dernæst springer man blot kortet over og scroller til afsnittene
"Hvordan bestemmes rabattrinnene?" og "Omregning fra rabatpoint til rabattrin"

Bemærk, at man også her kan se, hvad fejlen nok har været. Man har fra takstsæt 1801 til 1802 lavet om på beregningen for rabattrin, hvor det før var meget besværligt, og nu er det meget nemmere:

Takstsæt 1801 — Perioden jan-mar 2018:
For rejser vest for Storebælt foretages følgende beregning:

Rabatpoint = (antal rejser x 10) + (0,02 x det totale antal rejste kilometer)

Det totale antal rejste kilometer = (antal rejste zoner) x 5 x (antal rejser)

En måned med 44 rejser i to zoner på et rejsekort flex giver:

Rabatpoint = 44 rejser x 10 + 0,02 x (2 zoner x 5 km x 44 rejser) = 440 + 8,8 = 448,8

Hvor det fra marts 2018 med takstsæt 1802 og frem er lavet om til:
Antal rejser x 10

Log ind eller Opret konto for at kommentere