Forlænget aftale: Google er standard-søgemaskine i Firefox indtil 2023

Illustration: Mozilla Firefox
Browseren Firefox beholder Google som primær søgemaskine, da Mozilla forlænger sit partnerskab med tech-giganten til 2023.

Google fortsætter med at være den primære søgemaskine på Mozillas browser Firefox, efter de to virksomheder har besluttet at forlænge deres partnerskab, der ellers skulle have været ophørt ved udgangen af året.

Det bekræfter Mozilla overfor Zdnet.

»Mozillas søgepartnerskab med Google fortsætter med Google som den primære søgemaskine på Firefoxbrowseren mange steder i verden. Vi har for nyligt forlænget vores partnerskab, og forholdet ændrer sig ikke,« skriver virksomheden i en mail til Zdnet.

Partnerskabet skal i første omgang fortsætte til 2023 med en estimeret årlig pris på mellem 400 og 450 millioner dollars - en nyhed, der kommer i kølvandet på Mozillas udmelding om, at man planlægger at fyre 250 medarbejdere, der fik mange til at tvivle på virksomhedens fremtid.

Det viser sig, at fyringerne er en del af en større omstrukturering i virksomheden, der vil gå over til at fokusere på en mere eksperimentel tilgang til sit produktkatalog for at skabe flere kommercielt levedygtige tilbud, der selv genererer indtægter - blandt andet abonnementsbaserede tjenester.

Zdnets kilder beskriver fyringerne som nedskæringer på områder, der i forvejen havde for mange medarbejdere, og som Mozilla ikke længere ønsker at investere i fremadrettet. F.eks. vil arbejde med åbne standarder og protokoller blive nedprioriteret til fordel for opgaver med kommercialisering på kort sigt, men virksomheden planlægger dog ikke helt at udfase dets arbejde med webudvikling.

Det langsigtede mål med omstruktureringen er at gøre Mozilla mere økonomisk uafhængig af aftalen med google, som historisk set har stået for mellem 75 og 95 procent af virksomhedens samlede årlige indtægter, siden de to firmaer begyndte samarbejdet i 2006.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Knud Larsen

Google søgemaskinen slog Microsoft og Bing mange gange. Alta Vista døde desværre.

Men nu er Google så ringe, at vi trænger til et alternativ. Jeg kan konstatere at ret så præcise søge ord og kombinationer nu fyldes op med det rene reklamegas og nykonstruerede søgeportaler. Det hjælper ikke en gang at bladre frem. De samme 'hits' gentages for hvert 'blad' fremad' en ulidelig og nytteløs gentagelse. Med så ringe søge kvalitet vil 'sandheden' helt forsvinde.

Retssikkerhed mere end 75 sider men 'skat-uret' siden dukker ikke op. Søges der så på: 'retssikkerhed+skat-uret', kommer de to første hit med direkte henvisning til denne side, og der er kun 9 sider i alt.

  • 3
  • 1
#4 Nis Schmidt

Alta Vista døde desværre.

Ak ja, men det kunne være gået værre - man kunne have fået job i postvæsenet, som Ken Olsen tit blev citeret for at mene i DEC.

Ulykken er at Google-kravleren har glemt sine rødder og deres søge linje-syntaks.

  • 1
  • 0
#5 Knud Larsen

duckduck.go Ja tak for tippet - har prøvet det lidt før. på retssikkerhed giver den et langt mere 'fagligt' resultt - skal nok bruge den noget mere fremover! Nå opdagede nu også at siden 'skat-uret.dk' ikke er oprette i Google som firma - det er måske en fejl selv om det er en slags org.

  • 0
  • 0
#6 Kurt Johannes Hansen

Foranlediget af en aktuel opgave har jeg igen måtte indse at søgemaskiner ikke leverer links til sider som er bedste "match" til det/de søgeord du indtaster; men med meget stor vægt viser links til sider som andre vælger, også selvom de ikke kommer i nærheden af at matche det der søges på. Nye eller mindre anvendte sider, der matcher søgetermer, holdes "skjult" for brugeren og vil sikkert ikke engang være at finde på side 50 eller mere. Der ligger meget information derude som ikke kommer frem, trods det matcher godt med det der søges på!!

Det som andre vælger har en så stor overeksponering, at det i praksis er umuligt at få en ny "site" vist som del af et søgeresultat uden køb af reklamer!! Internettet er desværre ikke for de mange små, men holder dig (selvforstærkende) fastlåst i det andre vælger. Vi lever derfor lidt som i en "boble", uden at andet nyt kommer frem.

Jeg savner en søgemaskine som kan give dig "best match" i stedet for links til sider som hyppigst vælges. Også når der ses bort fra irriterende reklamelinks som altid lægger sig øverst.

Saver også en søgemaskine, hvor det mod en mindre betaling er muligt at købe sig fri for reklamer, og som er certificeret mht. check af at der ikke foretages indsamling af brugerdata.

Jeg kender ikke til omfanget af tilpasning af søgeresultater til en given brugers profil. Dette kan i givet fald også føre til at en bruger altid får resultater som matcher en profil. Det kan også medføre en slags ”boble” effekt. Kan andre bidrage med viden herom?

  • 0
  • 0
#7 Knud Larsen

Tak for et godt indlæg. Jeg giver dig ret, det er skræmmende, og ja det ser faktisk ud til at ens profil også har en tendens til at søge ligestillet også på Facebook. På den måde bliver man jo aldrig klogere.

Og det ser ikke ud til at brugen af de oprindelige krav til brug af søgeord brug af + og & og deslige hjælper en tøddel.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere