Forkert opdatering sendte rejsekort til tælling

Det var den forkerte opdatering, der natten til fredag blev lagt ud på landets rejsekortstandere, og som har sendt standerne i sort landet over.

Den opdatering, der natten til fredag blev rullet ud på landets rejsekortstandere, og som har bevirket, at standerne ikke har fungeret midt i morgenmylderet, var den forkerte. Det skulle have været en opdatering, der blandt andet korrigerer fejl i tidsrabatter for ’Ung’ og ’Pensionist’, men i stedet blev en anden sendt ud til standerne.

»Billedet er p.t., at der er lagt en grundlæggende forkert opdatering på,« siger administrerende direktør i Rejsekort A/S Bjørn Wahlsten.

Han fortæller, at nu bliver den opdatering, der skulle have været kørt ud i nat, lagt ud på standerne.

Rejsekortstanderne bliver opdateret en gang om ugen, men alligevel endte det, der er en rutinemæssig sag, altså med et katastrofalt nedbrud i transportsystemet.

»Det er en ugentlig foreteelse, som ikke burde give problemer hvis man tager den rigtige opdatering,« siger Bjørn Wahlsten.

Læs også: Ekspert: Nedbrud udstiller rejsekorttomrum - ingen ved, hvem der bestemmer

Wahlsten har i skrivende stund ikke noget konkret bud på, hvad der førte til, at den forkerte opdatering blev udsendt, som altså har fået rejsekortstandere landet over til at stå af fra tidligt fredag morgen.

»Det kommer vi til at tage en indgående diskussion med vores leverandør om,« siger han. Leverandøren er East-West Denmark Aps, der er ejet af franske Thales.

Fredagens nedbrud kommer ifølge Bjørn Wahlsten til at få konsekvenser for, hvordan opdateringer til standerne fremover bliver rullet ud.

»Det gør det. Uanset hvad den konkrete årsag er, så skal vi sikre, at det ikke kan ske igen,« siger han.

Desuden fortæller Bjørn Wahlsten, at nedbruddet også kommer til at afføde en overordnet evaluering i forhold til håndteringen af den slags situationer.

»Der er en beredskabsplan, og den fungerede faktisk. Folk fik hurtigt sat sig sammen, og der blev også truffet de nødvendige beslutninger, så der var en melding ude lidt over otte i morges,« siger han og tilføjer:

»Der er ingen tvivl om, at når vi har fået genoprettet tingene, så bliver der en samlet opfølgning, der skal se på alle elementer i processen, og om de kan gøres bedre næste gang.«

Selvom den rigtige opdatering er ved at blive rullet ud til landets rejsekortstandere, så kan der være standere i busser, der først bliver opdateret lørdag. Forklaringen er, at busstanderne er offline og derfor først bliver opdaterede, når busserne er i garage.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (103)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Torben Worm

For Rejsekortet bør det have den økonomiske konsekvens at rejsende med et Rejsekortet som pågældende rejsende IKKE kan benytte ikke skal have en bøde. Hvordan Rejsekortet efterfølgende vil afklare det mellem de enkelte selskaber må Rejsekortet selv finde ud af. Men den enkelte rejsende må kunne stole på at Rejsekortet fungerer 24 timer døgnet rundt. Gør det ikke det og har man Rejsekortet med på sig, ja så skal evt. Bøde betales af Rejsekortet.

  • 17
  • 0
Albert Nielsen

"Uanset, hvad den konkrete årsag er, så skal vi sikre, at det ikke kan ske igen", siger han [Bjørn Wahlsten].

Det rigtige tidspunkt at kaste brønden til er, når barnet er druknet - endelig ikke før.

  • 5
  • 1
Brian Højen-Sørensen

Ikke helt rigtigt.

Vi kan godt blive enige om at det er en passende service at yde sine kunder at det er gratis hvis systemet ikke fungerer, men faktisk er det altid kundens ansvar at have gyldig rejsehjemmel (og har altid været). Så hvis rejsekortet er nede så må man købe en billet, sådan har det altid været, også med klippekortene (at man i praksis ofte har kunnet køre gratis er bare en service). Man kan faktisk sige at i dagens Danmark er det meget nemmere at få fat i en billet (på mobilen), end det var i gamle dage. Så det at man stadig kan køre gratis er faktisk udemærket service.

Dermed skal siges at jeg ikke er en beundrer at rejsekortet og i særklasse ikke af dem der håndterer systemet bagved.

  • 5
  • 7
Casper Bang

Det pudsige ved morgenens Rejsekort nedbrud er, at manglende procedurer faktisk skaber flere problemer for dem. Togpersonalet valgte f.eks. at checke min kone ind offline i toget, men da hun ikke kunne checke ud på ankomststationen, skylder DSB hende nu faktisk 25,75kr som hun skulle have haft tilbage fra sit depositum.

  • 7
  • 0
Christian Schmidt

Er det specielt snedigt at rulle opdateringen ud til alle terminaler på én gang? Hvis man nu udruller det i flere bølger, hvor man starter med et lille antal standere pr. station, evt. begrænset til udvalgte stationer, vil man ikke lægge hele landet ned, hvis der skulle vise sig at være fatale fejl i opdateringen, som ikke er blevet fanget ved test.

  • 1
  • 0
Michael Christensen

Direktøren blev af Ekstrabladet spurgt:

Q - Vil det sige, at I ikke har haft et beredskab for, hvis rejsekortet gik ned?

A - Jo, vi har et beredskab for alle de ting, som vi kunne forestille os. Men det, at der kommer en central kørsel ud på denne måde, der har denne effekt, har vi faktisk ikke set eller oplevet før. For at sige det rent ud: det burde ikke kunne lade sig gøre.

Jeg vil mene, at et sådant scenarie, hvor der kommer en forkert opdatering ud i en central kørsel - det planlægger man altså for! Hovedrysten herfra....

  • 16
  • 0
Rune Larsen

Be' om it-journalistik af folk, der ved hvordan man arbejder med store systemer og kan stille de rigtige spørgsmål, som fx:

  • Hvorfor kunne de ikke rulle tilbage med det samme, de så fejlen?
  • Synes de, at en restore-tid på næsten en dag er godt nok?
  • Havde de testet releaset tilstrækkeligt inden de lagde det i prod?
  • Har de automatiseret eller kun manuel test? Hvordan kunne fejlbehæftet software passere testen? Har de metrikker for test coverage?
  • Er deres QA miljø forskelligt konfigureret fra prod, siden fejlen heller ikke fangedes i QA?
  • Har de I det hele taget styr på change management for terminalerne? Bruges ITIL fx?
  • Hvorfor udruller de ikke releases inkrementielt i prod? (Først til få terminaler, smoketester her, så flere terminaler og til sidst alle)
  • Er der en SLA mellem kunde og it-leverandør (eller leverandør og subcontractor)? Fx på oppetid, eller restore-tid.

Hver dag sker der bommerter som denne i store, danske it-organisationer, som driver vigtige systemer. Men når arkitektur, miljøer og procedurer er på plads, så er det sjældent, at man ser it havarere totalt som rejsekortet i dag.

  • 7
  • 0
Anders Oure

Deler ikke din version...
Kortet er nede, Så bør det være "systemets" ansvar..
Ikke passagerens ansvar...Hvad med børn ?
I din version bør vi alle have guldmønter i lommen såfremt dankort, mønt system med mere ikke er i drift. Desuden skal rejse udbyderen også være beret på modtagelse af anden valuta. Såsom guld, høns og geder som var gammel betaling middel.
Mvh Anders

  • 10
  • 2
Peter Hansen

Hvad med at lave et sted hvor den sidste nye Version ligger, og et test Team der tester Versionen. Det er jo bare at installere den på en enkelt stander, og testene kann jo automatiseres.

Jeg synes, de er nogen idioter, der ikke har taget deres egne procedurer alvorligt! Træk tabet i deres løn!

  • 2
  • 2
Jarle Knudsen

Kortet er nede, Så bør det være "systemets" ansvar..
Ikke passagerens ansvar...Hvad med børn ?


Jo, det er passagerens ansvar at have gyldig billet. Hvis Rejsekortet ikke virker, kan man altid købe en almindelig billet enten i kassen, med SMS eller via applet eller bruge klippekort. Der er mange muligheder. Alternativ - tage en taxa.

I din version bør vi alle have guldmønter i lommen såfremt dankort, mønt system med mere ikke er i drift.


Du får heller ikke varer GRATIS med hjem når Dankort ikke virker. Så skal du frem med kontanter, ik'?

  • 4
  • 16
Christian Nobel

Jo, det er passagerens ansvar at have gyldig billet. Hvis Rejsekortet ikke virker, kan man altid købe en almindelig billet enten i kassen, med SMS eller via applet eller bruge klippekort. Der er mange muligheder. Alternativ - tage en taxa.

Mener du det seriøst?

Hvis man ellers anser for brugerne for kunderne (hvilket man kan have sine berettigede tvivl om), så kan man altså ikke tillægge sig den attitude!

Der er tale om (såkaldte) kunder, der faktisk forlods har betalt for varen (ellers kan turen ikke gennemføres), så enhver sammenligning med en butik er helt ude i hampen - at Rejsekortet så ikke kan finde ud af debiteringen kan da ikke ligge brugeren til last, og det skal aldrig være brugeren der skal undgælde for Rejsekortets inkompetence!

  • 15
  • 0
Søren Larsen

Du får heller ikke varer GRATIS med hjem når Dankort ikke virker. Så skal du frem med kontanter, ik'?

Ikke nødvendigvis da der findes en såkaldt offlineprocedure som butikken kan falde tilbage på. Det gør der ikke for rejsekortet og derfor bør udgangspunktet selvfølgelig være at man rejser gratis.
En form for offlineprocedure for rejsekortet, kunne jo faktisk klares ved at kontrolløren debiterede kunden for for den billigste rejse ved kontrol. Det ville begrænse tabet for trafikselskabet.

At man overhovedet kan komme i en situation hvor der opstår tvivl om kundens rettigheder er jo grotesk!

  • 8
  • 0
Jarle Knudsen

Hvis man ellers anser for brugerne for kunderne ...


Jeg har skrevet tidliger: brugere/passagerer er ikke kunder for Rejsekort A/S. Det er DSB, Movia, Metro og andre trafikselskaber. Rejsekort blev hermed designet med at tilgodese de mange kundernes ønsker (som alle andre offentlige projekter) og ikke de faktiske brugere - derfor er usability som det er. :O/

Når det er sagt så mener jeg faktisk at der er stadig passagerers ansvar at have gyldig billet (har altid været). Hvis "tjek-ind" terminalen virker ikke, er der mange andre måder at betale før man tager turen. På samme måde når man handler i en butik - virker dankort ikke, frem med kontanter eller lad være med at handle.

At Rejsekort A/S valgte at lade passagererne køre gratis er faktisk udemærket service.

Metro var heller ikke just fejlfri i starten, men ville du undvære den i dag?

  • 3
  • 5
Christian Schmidt

Det ville i praksis medføre at nogen fik en rabat som andre gik glip af.
Det ville næppe gå stille af sig i medierne!


Af to onder er det dog nok at foretrække, hvis det kan mindske sandsynligheden for, at Rejsekortet ligger død i hele landet en halv dag. Det gik heller ikke stille af sig i medierne.

At nogle rejsende må vente et par timer længere end andre på at modtage en fejlrettelsen for en bug, der sikkert har været der længe, er i mine øjne ikke den store skandale.

  • 2
  • 0
Christian Nobel

På samme måde når man handler i en butik - virker dankort ikke, frem med kontanter eller lad være med at handle.

Det er jo noget vrøvl, for der er tale om at være stamkunde i en butik, hvor man forlods har lagt pengene, så du kan ikke sammenligne.
Herudover, så er der lige en lang række implikationer forbundet med det, så mange steder er det slet ikke muligt, eller også så misser folk deres tog, fordi de i deres naivitet tror på systemet virker.

At Rejsekort A/S valgte at lade passagererne køre gratis er faktisk udemærket service.

DSB, ikke rejsekortet - efter tvang fra ministeren.

Metro var heller ikke just fejlfri i starten, men ville du undvære den i dag?

Ja det kunne jeg sagtens, i og med jeg aldrig bruger den!

  • 6
  • 0
Jens loggo

Jo, det er passagerens ansvar at have gyldig billet.

Det er ikke relevant. Det er ikke passagerens ansvar, at rejsekortet ikke virker, og det er ikke passagerene der skubber på for at alle skal bruge rejsekort.

DSB har et ansvar. Der står hver mogen hundrede af tusinde mennesker som skal på arbejde, i skole, eller har andre aftaler, og de skal kunne regne med, at det kan de komme.

Så nytter det ikke at en fejl hos DSB, gør at de skal hen i en kiosk, eller til en billetautomat, og stå i kø i en halv time, fordi alle andre passagerer jo også skal bruge billet, og så komme for sent til deres aftaler.

Hvis der sker ulykker eller nedbrud, så toget er meget forsinket, så kan passagerer tage taxi på DSB's regning. Men her, når det er 100% DSB's skyld og ansvar, så skal kunder have lorten?

Hvis Rejsekortet ikke virker, kan man altid købe en almindelig billet enten i kassen, med SMS eller via applet eller bruge klippekort. Der er mange muligheder. Alternativ - tage en taxa.

1 - Alle tilfælde, kommer til at koste ekstra.
2 - Salget af klippekortet stopper snart.
3 - Man bliver forsinket, måske ret meget, da alle skal købe billet.
4 - Ikke alle har mulighed for at købe SMS billet, og ikke alle har penge med. Det bør ikke være nødvendigt.
5 - Taxa? Ja, man kunne også leje en limosine og en chaufør, og droppe DSB helt.

  • 11
  • 0
Jens loggo

Du får heller ikke varer GRATIS med hjem når Dankort ikke virker. Så skal du frem med kontanter, ik'?

Og hvordan tror du at det kan sammenligned med offentlig statsstøttet transport?

De har et ansvar, og enda direkte forpligtelser over for kunderne, som de skal leve op til. De vil gerne have at flere bruger offentlig transport. De får penge til at gøre det bedere og nemmere. Så holder det ikke med den attitude, hvor kunderne bare står med lorten hver gang der er problemer.

  • 5
  • 0
Finn Christensen

Direktøren blev af Ekstrabladet spurgt:

Q - Vil det sige, at I ikke har haft et beredskab for, hvis rejsekortet gik ned?

A - Jo, vi har et beredskab for alle de ting, som vi kunne forestille os..... For at sige det rent ud: det burde ikke kunne lade sig gøre

Tjaaaa.. vi har jo vidst det og nævnt det flere gang ifm. rejsekortet. En ledelse af bengnavende lokale politikermaver, samt en chef som ham her - suk - nok den ringeste faglige it-kompetance vi har herhjemme.

"Hvad forstår bønder sig på agurkesalat" er vel det korrekte...http://politiken.dk/pol_oplys/ECE103441/hvorfra-kommer-udtrykket-hvad-fo...

  • 4
  • 0
Andreas Andersen

Ikke nødvendigvis da der findes en såkaldt offlineprocedure som butikken kan falde tilbage på. Det gør der ikke for rejsekortet og derfor bør udgangspunktet selvfølgelig være at man rejser gratis.

En morgen jeg skulle på arbejde, var hele Dankort-systemet nede. Der var ingen mulighed for at hæve penge eller købe noget nogen steder. Jeg forsøgte både i billetautomater, hæveautomater og de kiosker der havde åbent, så situationen for Dankortet er den samme. Eller faktisk er den værre for man har da flere muligheder når det bare er Rejsekortet der er nede, man kan købe andre billettyper, det kan man ikke hvis Dankortet er nede og man ingen kontanter eller Rejsekort har.

  • 3
  • 0
Jarle Knudsen

Det er jo noget vrøvl, for der er tale om at være stamkunde i en butik, hvor man forlods har lagt pengene, så du kan ikke sammenligne.


Jammen, Rejsekort A/S er ikke en butik i den sammenligning. De er en bank hvor du putter dine penge i og DSB, Movia, Metro etc. er så butikker der levere varen (transport).

Når man så putter sine penge i en bank og dankort ikke virker (som det var tilfælde en mandag morgen for ikke så længe siden) kunne man blot forsyne sig helt gratis i div. butikker? Eller måtte man ty til kontanter?

Helt enig med Andreas: der er flere muligheder når Rejsekort er nede: almindelig billet, SMS-billet, klippekort, periodekort mm. Der var jo kun Rejsekort der var nede og der var kun passagerer med et rejsekort der blev berørt af problemet.

Alle de andre billetter virkede stadig uden problemer. Hermed: der er passagerernes ansvar at have gyldig billet.

Når dankortet holdt op med at virke, fik vi ikke lov at tage frit fra butikker. Kontanterne virkede jo stadig... her fik de passagerer lov at rejse gratis (forsyne sig gratis med varer).

Så nytter det ikke at en fejl hos DSB, gør at de skal hen i en kiosk, eller til en billetautomat, og stå i kø i en halv time, fordi alle andre passagerer jo også skal bruge billet, og så komme for sent til deres aftaler.

Det er jo sådan systemet virkede FØR Rejsekortet og stadig virker! Kan man helt pludselig ikke leve uden et rejsekort?

  • 2
  • 9
Christian Nobel

Det er jo sådan systemet virkede FØR Rejsekortet og stadig virker! Kan man helt pludselig ikke leve uden et rejsekort?

Det er jo noget eklatant vrøvl, for du kan ikke sammenligne før situationen, med en situation der opstår på grund af en fejl, hvorefter alle skal skaffe sig rejsehjemmel på stort set samme tidspunkt, med heraf følgende køer til resultat.

Herudover, så mener du åbenbart, da der faktisk også ligger en forpligtelse fra Rejsekortets side, at alle brugerne skal undgælde, og dermed risikere at miste indtægt, osv. osv, fordi de skal stå i kø for at købe samme vare til overpris (hvis der overhovedet er mulighed for at købe billet).

Og jeg mener stadig at der er betalt forlods - at Rejsekortet så regnskabsmæssig er et selvstændigt selskab skal ikke være brugernes problem, set fra bruger side er der tale om forbundne kar.

I sådan en situation, så er Rejsekortet nødt til at udvise konduite, og det bliver jo ikke bedre af at om kort tid udfases klippekortet - mener du så stadig at det er rimeligt at brugerne skal betale overpris for en billet, når inkompetente amatørers system går i dørken.

I øvrigt mener jeg sammenligning med en butik er uforskammet - der er ret stor forskel på at stå på en station 2 minutter før det tog (eller bus, kan man overhovedet købe biletter i busserne mere?) man skal køre med, og finde ud af at det rejsekort man stoler på ikke virker, til at skulle købe en vare man kan undvære i en kiosk - og så nytter det altså ikke at man skal stå i en kø man havde garderet sig mod at stå i, ved at anskaffe et rejsekort.

Endelig, så må man se på det, at hvis det virkelig er sådan at man ikke straks udviser konduite, det splitsekund man indser at ens bras ikke virker, så er det den allerbedste måde at skubbe endnu flere over i bilerne - og det var vel ikke just det man ønsker fra politisk side?

  • 10
  • 0
Tor Thrysøe

I de fleste tilfælde når dankort ikke virker kører de offline og hvis den ene forretning ikke vil gøre det er der god sandsynlighed for at en anden i nærheden vil.

Med de offentlige transportmidler er det eneste alternativ taxa og det er måske fint nok hvis det er en lille tur med s-toget vi snakker om men ikke hvis det er en tur til Randers.

I de flestes dagligdag er det ikke en større krise om de bliver nødt til at handle i fakta i stedet for netto men hvad angår transport binder man sig rimeligt meget til et valg inden man går ud af døren. Hvis man regner med at tage de offentlige har man ikke nødvendigvis lige sin cykel med eller adgang til en bil.

  • 3
  • 1
Jarle Knudsen

Det er jo noget eklatant vrøvl, for du kan ikke sammenligne før situationen, med en situation der opstår på grund af en fejl, hvorefter alle skal skaffe sig rejsehjemmel på stort set samme tidspunkt, med heraf følgende køer til resultat.


Nonsens. Det var ikke ALLE der var berørt af problemet, men KUN dem med rejsekort. Almindelige billetter som stadig kan købes direkte hos chaufføren i bussen eller i en kasse, klippekort, SMS-billet, app-billetter, periodekort mv. fungerede fint.

Altså traditionelt billetsystem fungerer stadig og er let tilgængelig. Dem der ville betale for rejsen kunne nemt skaffe sig en gyldig billet.

Hvad nu med dem der HAR KØBT en billet og hermed betalt for rejsen? Kan de få sine penge tilbage? Hvorfor skal de stilles dårligere bare de ikke bruger rejsekort?

Herudover, så mener du åbenbart, da der faktisk også ligger en forpligtelse fra Rejsekortets side, at alle brugerne skal undgælde, og dermed risikere at miste indtægt, osv. osv, fordi de skal stå i kø for at købe samme vare til overpris (hvis der overhovedet er mulighed for at købe billet).

En SMS til 1415 tager ikke lang tid og kan sagtens sendes mens man sidder i toget. Man kan også købe et klippekort vis sin smartphone og hermed slippe at betale "overpris", hvis man vil.

Igen, ikke ALLE men blot dem med rejsekort og uden tilgang til en smartphone. Altså ret begrenset antal rejsende.

I øvrigt mener jeg sammenligning med en butik er uforskammet - der er ret stor forskel på at stå på en station 2 minutter før det tog (eller bus, kan man overhovedet købe biletter i busserne mere?) man skal køre med, og finde ud af at det rejsekort man stoler på ikke virker,

Ikke anderledes end hvis der er snø, blad, signalproblemer eller andre forsinkelser som man først opdager når man står på stationen. Jo, man kan stadig købe billetter i bussen, blot sende en SMS til 1415, eller købe et klippekort via smartphone.

til at skulle købe en vare man kan undvære i en kiosk - og så nytter det altså ikke at man skal stå i en kø man havde garderet sig mod at stå i, ved at anskaffe et rejsekort.

Hvordan er det anderledes end hvis man står på tanken og ikke kan betale for bensin med sit dankort? Og hermed heller ikke kan komme på arbejde til tiden.

(hvis der overhovedet er mulighed for at købe billet).
(eller bus, kan man overhovedet købe biletter i busserne mere?)

de spørgsmål viser at du ikke bruger den offentlig transport og kan hermed mangle egen erfaring med rejsekort (tolker ud fra spørgsmål). Fra min side bruger jeg det daglig og kan hermed ikke genkende de problemer du skitserer. Omfanget af fredagens problemer med Rejsekort var BETYDELIGT mindre end når hele dankortsystem var nede den mandag for nogle uger siden. Der var næsten det hele danske befolkning direkte eller indirekte berørt. Skal vi nu afskaffe Dankort? Eller kræve gratis varer når systemet er nede?

I fredags almindelig billetsalg fungerede fint og man kunne skaffe sig en gyldig billet på en nem måde - som man altid har kunnet. Hermed lad os lige lade være at blæse problemer med rejsekort ud af proportioner.

I øvrigt i min optik viser den diskussion at Rejsekortet på rigtig kort tid er blevet til en meget vigtig del af infrastruktur som tilsyneladende de mange rejsende ikke kan klare sig uden (på lig linje med dankort).

Hermed godt gået Rejsekort A/S! Thumbs up!

  • 2
  • 12
Jens loggo

Det er jo sådan systemet virkede FØR Rejsekortet og stadig virker! Kan man helt pludselig ikke leve uden et rejsekort?

Nej, sådan virkede det ikke før rejsekortet. Der havde man nemlig ikke et rejsekort, og havde derfor allerede anden form for billet.

Har du overhovedet tænkt over hvad du skriver?

Før rejsekortet, vidste man på forhånd, at enten havde man billet med (klippekort, månedskort, andet), eller også skulle man købe billet, i hvilket tilfælde man så tog lidt tidligere afsted. Samtidig var der ikke ekstra lang kø til at købe billet, da det ikke pludselig er samtlige rejsende der skal købe billet.

Der var ikke noget der kunne gå galt før, der gjorde at samtlige passagerer pludselig skulle købe anden billet end den de allerede havde.

En klippekortautomat kan gå i stykker, men der er altid flere af dem på stationerne.

Når man rejser med offentlig transport hver morgen til arbejde, så skal man ikke tage en halv time før afsted hver morgen, for at sikre sig at man kan komme afsted, hvis rejsekortet nu skulle være nede.

I nogle regioner er klippekortet allerede faset ud, og i andre bliver det det snart. Så kan du ikke engang bare have et klippekort i tasken/lommen som backup.

  • 5
  • 2
Jarle Knudsen

I de fleste tilfælde når dankort ikke virker kører de offline og hvis den ene forretning ikke vil gøre det er der god sandsynlighed for at en anden i nærheden vil.


Når Rejsekort ikke virker kan du købe almindelig billet hos buschaufføren, i kassen, klippekort i kassen, SMS til 1415, app-billet, app-klippekort.

Når Dankortsystem var nede den ene mandag, kunne man overhoved ikke handle. Tur fra Fakta til Netto var ikke til hjælp, medmindre man hentede kontanter undervejs :O)

Skal vi nu afskaffe dankort?

  • 2
  • 9
Jens loggo

Altså traditionelt billetsystem fungerer stadig og er let tilgængelig. Dem der ville betale for rejsen kunne nemt skaffe sig en gyldig billet.

1 - Nej, det var netop ikke let tilgængeligt, når alle skal købe samtidigt.
2 - Det koster ekstra, hvilket er imod en af hovedpointerne med rejsekortet.

Igen, ikke ALLE men blot dem med rejsekort

Det er dem det handler om!!! Og det er et stort antal, og et antal som staten og rejsekortet gerne vil have skal vokse til ALLE.

At man har en smartphone, ændrer intet ved problematiken.

Hvordan er det anderledes end hvis man står på tanken og ikke kan betale for bensin med sit dankort? Og hermed heller ikke kan komme på arbejde til tiden.

Hvis man skal nå at tanke på vej til arbejde, så har man sat ekstra tid af til det.

Omfanget af fredagens problemer med Rejsekort var BETYDELIGT mindre end når hele dankortsystem var nede den mandag for nogle uger siden

De to ting har intet med hinanden at gøre, og det ene undskylder ikke det andet.

I øvrigt i min optik viser den diskussion at Rejsekortet på rigtig kort tid er blevet til en meget vigtig del af infrastruktur som tilsyneladende de mange rejsende ikke kan klare sig uden (på lig linje med dankort).

NETOP derfor er det vigtigt at det virker, og et stort problem når det ikke gør.

I dit tidligere indlæg var du forundret over, om man pludselig ikke kunne leve uden rejsekort.

Det er netop missionene, at rejsekort skal være hovedrejsemidlet, og på sigt vil det blive sværere og sværere at klare sig uden rejsekort.

  • 4
  • 2
Jens loggo

En SMS til 1415 tager ikke lang tid og kan sagtens sendes mens man sidder i toget. Man kan også købe et klippekort vis sin smartphone og hermed slippe at betale "overpris", hvis man vil.

Nej! En SMS billet skal købes FØR du stiger på toget. For det første, fordi sådan er reglerne. For det andet tager det nogle gange nogle minutter, og du risikere at få en bøde.

  • 6
  • 0
Jarle Knudsen

Nej! En SMS billet skal købes FØR du stiger på toget. For det første, fordi sådan er reglerne. For det andet tager det nogle gange nogle minutter, og du risikere at få en bøde.


Jeg har flere gange købt billette mens jeg sat i toget, endnu mens kontrolløren ventede til jeg fik svar. I fredags var de så tilgivende (ikke nødvendigvis af fri vilie) at dem med Rejsekort kunne rejse gratis hvis de ikke gad at betale. SMS tager ikke lang tid, heller ikke app-klippekort.

Den ene mandag kunne man slet ikke handle medmindre man medbragte kontanter og det var i flg. dig blot et mindre problem for "har man sat ekstra tid af til det" (tanke bilen en travlt mandag morgen!). Men at betale med SMS eller applet mens man sidder i toget eller bussen er SÅÅÅ besværligt.

Jeg ser i øvrigt DAGLIG folk der betaler med SMS eller applet IDET de stiger i bussen eller sidder i toget mens kontrolløren venter tålmodig og uden at få en bøde... err kontrolafgift, så hold op med "det er reglerne" for det er ikke rigtig.

Stop nu med at blæse ting ud af proportioner. Problemet var ikke større end rejsende kunne løse dem selv uden besvær og ekstra omkostninger (jeg var en af dem) - dog medmindre man foretrak at udnytte situationen og rejse gratis.

  • 0
  • 7
Andreas Andersen
  • 0
  • 0
Jarle Knudsen

Før rejsekortet, vidste man på forhånd, at enten havde man billet med (klippekort, månedskort, andet),


Hvis du ikke har fået det med dig, så var det "tjek-ind" der ikke fungerede. Altså man viste godt på forhånd at man havde ikke billeten FØR rejsen. Så kunne man nå at købe billet med SMS eller applet - det tager under et minut - længe før toget ankommer.

  • 0
  • 4
Søren Rønsberg

@Jarle Knudsen
Du ser ud ikke ud til at lytte til argumenter, men jeg prøver:

  • Rejsekortet er en forudbetalt billet, mine penge er overført til selskabet inden jeg bare kan overveje at bruge kortet. At selskabet så ikke kan finde ud at debitere kortet må være deres problem.
  • Selvom jeg normalt går rundt med 2 smartphones, så kan ingen af dem bruges til at købe sms-billetter (firmatelefoner). Og toget/bussen kører, hvis man overholder reglerne og køber inden ombordstigning.
  • Der kan ikke betales med Dankort i busserne.
  • Hvis der så skulle være en automat eller kiosk i nærheden betyder det at toget/bussen er kørt i mellemtiden.
  • 5
  • 2
Kristian Klausen

Så kunne man nå at købe billet med SMS eller applet - det tager under et minut - længe før toget ankommer.


Det forudsætter man kender til SMS/app billet køb, og ved hvordan det virker. Hvis man til dagligt kun bruger rejsekoret og altid ankommer 2-3 min før toget ankommer, anser du det så som sandsynlig at man på 2-3 min skal kunne lære at bruge SMS/app og samtidig nå at købe en billet? og hvad hvis man ikke har smartphone? så har du ikke en chance..

  • 5
  • 1
Andreas Andersen

Rejsekortet er en forudbetalt billet, mine penge er overført til selskabet inden jeg bare kan overveje at bruge kortet. At selskabet så ikke kan finde ud at debitere kortet må være deres problem.

En rimelig løsning ville vel være at bede folk købe almindelig billet og give dem mulighed for at få en eventuel prisforskel refunderet efterfølgende.

  • 2
  • 1
Ulrik Caspersen

Der er noget jeg ikke forstår her…en forkert opdatering...betyder det at Rejsekortet har et lager af opdateringer liggende hvoraf nogle er rigtige og nogle er forkerte? ...

Nu er jeg ikke ekspert inden for IT og deslignende, men jeg vil alligevel komme med et bud:

Som oftest tester man en opdatering på et isoleret system inden de sendes ud i større anlæg, og sørger for at denne opdatering fungerer som den skal.
Hvis så opdateringen viser sig at være ustabil, eller på anden måde ikke fungerer efter hensigten, skal der fejlsøges og rettes. I nogle tilfælde vælger man at rette i en kopi af opdateringen, så hvis den nye funktion vise sig at have yderligere fejl, så kan man gå tilbage. Så derfor kan man godt undertiden have flere versioner af et stykke software liggende.

Jeg tror ærligt talt, at det der skete er som ovenfor beskrevet: Man udvikler opdatering, den viser sig at indeholde fejl som man så retter i en kopi, og da opdateringen var klar og skulle udsendes valgte man uheldigvis den forkerte version.

  • 0
  • 0
Andreas Andersen

Prøv at læse de andre argumenter.

Der kan selvfølgelig være situationer hvor man ikke har mulighed for at skaffe en billet - f.eks. hvis man står ved et busstoppested på Lars Tyndskids mark, og så kan man jo dispensere der. Står man f.eks. på Københavns Hovedbanegård og skal til Aarhus, forekommer det mig lidt fjollet og overilet at man skal have en gratis billet til 400 kroner bare fordi Rejsekortet er nede.

  • 3
  • 1
Peter Kyllesbeck

Når man rejser med offentlig transport hver morgen til arbejde, så skal man ikke tage en halv time før afsted hver morgen, for at sikre sig at man kan komme afsted, hvis rejsekortet nu skulle være nede.


Når man rejser med offentlig transport hver morgen til arbejde skal man ikke bruge Rejsekortet. Det er det ikke beregnet til! Man skal fortsat bruge periodekort indtil der findes en løsning på at implementere periodekort på Rejsekortet. Prisen pr rejse er i snit lavere på periodekort i forhold til klippe-/rejsekort.

  • 3
  • 1
Peter Kyllesbeck

Rejsekortet er en forudbetalt billet, mine penge er overført til selskabet inden jeg bare kan overveje at bruge kortet. At selskabet så ikke kan finde ud at debitere kortet må være deres problem.


Det er ikke en forudbetalt billet. Det indestående beløb kan ved lukning af kortet udbetales (kortbestemmelser 4.4).
Forudbetalingen sker for den enkelte rejse ved første check-ind på en rejse. (og det kunne man ikke fredag)

  • 2
  • 4
Jonathan Jørgensen

Vil du have en vare må du betale for den.

Og angående besvær med at købe billet på anden måde, så kan jeg sagtens se det, men som min tysklærer sagde "at komme for sent til timen er et valg". Ved vi at der tager tog/bil at vi kan komme ud for forsinkelser? Ja! Men vi tager selv valget om vi vil tage højde for det.

  • 1
  • 4
Niels Buus

Det er meget simpelt. Der eksisterer en kontrakt i mellem kunde og trafikselskab. Hvis en af parterne bryder den kontrakt, så må den anden part holdes skadesfri.

Hvis en kunde ikke tjekker ind og en kontrollør bliver bekendt med dette, så udskriver han en bøde. Kunden har brudt sin del af kontrakten. Ræsonnementet er at bøden vil virke opdragende og kompensere trafikselskabet for den manglende billetomsætning.

Det var ikke kunderne der i en blodrus smadrede samtlige standere i landet. Det var Rejsekortet A/S som gjorde det. De har som følge af grov uagtsomhed lagt systemet ned og frataget kunderne muligheden for at overholde deres del af kontrakten - og dermed kan man heller ikke sanktionere dem. Det siger sig selv. Ved at gøre nedbrudet til trafikselskabernes hovedpine, så opnår man to positive effekter:
- Trafikselskaberne får et meget kontant incitament til at opprioritere driftssikkerheden på Rejsekortet.
- Kunderne kan have tillid til at rejsekortet altid kan sikre dem en gyldig rejsehjemmel såfremt de sørger for at have penge på kortet. Det giver tillid til kortet og det har Rejsekortet ærligt talt stærkt brug for set i lyset af alle de problemer kortet døjet med.

Sammenligningen med dankortet er forfejlet. Det er hverken brugsen eller bageren som driver dankortsystemet. De ejer ikke en andel af Nets og kan derfor ikke på samme måde gøres medansvarlige for Nets's uagtsomhed.

De fleste forretningsdrivende kan godt tage imod kontanter. Men sådan forholder det sig ikke i den offentlige trafik. Du kan ikke bare kaste 15 kroner efter rejsekortetstanderen og regne med at få en gyldig 2-zoners rejsehjemmel. I tog og metro er dine mønter værdiløse. Og i de busser hvor man sælger kontante billetter stiger prisen typisk til det dobbelte af hvad man betaler med sit rejsekort. Jeg tror ikke man kan finde særligt mange erhvervsdrivende som fordobler deres priser over for loyale kunder, når butikkens kundekort er i uorden.

Med hensyn til at tage for sig af varerne når systemet er nede, så er det et meget tyndt argument. Man kan altså ikke sammenligne det at tømme en FONA med at rejse uden beregning den dag hvor rejsekortet er nede. Jeg har svært ved at forestille mig særligt mange pendlere som tænker "Nå, jeg kan rejse gratis indtil standerne kommer i drift igen. Jamen så vil jeg bare glemme alt om at tage på arbejde, og i stedet rejse til den anden ende af landet bare fordi jeg kan."

Og selv i den situation, så er trafikselskaberne blandt de virksomheder i verden med færrest variable omkostninger. Hvor det vil koste FONA dyrt at folke tømte hylderne for laptops og fjernsyn, så vil det ikke flytte et eneste komma at en lille gruppe af rejsekortindehavere griber momentet og rejser Danmark rundt en fredag formiddag.

Hvis jeg har et gyldigt rejsekort og trafikselskabets teknik ikke kan debitere det, så er det DERES problem - ikke MIT.

  • 8
  • 3
Jarle Knudsen

De fleste forretningsdrivende kan godt tage imod kontanter. Men sådan forholder det sig ikke i den offentlige trafik. Du kan ikke bare kaste 15 kroner efter rejsekortetstanderen og regne med at få en gyldig 2-zoners rejsehjemmel. I tog og metro er dine mønter værdiløse.


Vrøvl. Det er automater på alle tog- og metrostationer hvor man kan købe billetten med kontanter eller dankort. Mange steder er der også kiosker der sælger billetter.

Med hensyn til at tage for sig af varerne når systemet er nede, så er det et meget tyndt argument. Man kan altså ikke sammenligne det at tømme en FONA med at rejse uden beregning den dag hvor rejsekortet er nede.

Så du mener at buschauffører, togførere etc. arbejder helt gratis samt buss, tog og metro bruger hverken bensin, diesel eller el? Breaking news! Det koster faktisk at fragte passagerer - også dem der ikke betaler. Du kunne lige så godt argumentere for at man kunne forsyne sig frit fra alle hylder da dankort var nede.

Hvis jeg har et gyldigt rejsekort og trafikselskabets teknik ikke kan debitere det, så er det DERES problem - ikke MIT.

Vrøvl igen:
http://www.dsb.dk/om-dsb/virksomheden/forretningsbetingelser/forretnings...
4.2 Kontrolafgifter
Passagerer, der ikke viser gyldig billet eller kort til deres rejse, skal betale en kontrolafgift på 750 kr.

I fredags valgte enkelte at at udnytte situationen og rejse gratis fremfor at betale for rejsen på en anden måde - der var trods alt mange at vælge blandt.

  • 2
  • 3
Christian Nobel

Vrøvl. Det er automater på alle tog- og metrostationer hvor man kan købe billetten med kontanter eller dankort. Mange steder er der også kiosker der sælger billetter.

Psstt Jarle - der findes faktisk en verden uden for voldene!

Og for at være helt bramfri, så er jeg ved at brække mig over den elitære og teknokratiske arrogance du viser for dagen, fordi du åbenbart ikke har noget problem, men samtidig er blottet for en hver form for empati over for temmelig mange der ikke lige løser problemerne så let som dig.

  • 4
  • 2
Jarle Knudsen

Og for at være helt bramfri, så er jeg ved at brække mig over den elitære og teknokratiske arrogance du viser for dagen, fordi du åbenbart ikke har noget problem, men samtidig er blottet for en hver form for empati over for temmelig mange der ikke lige løser problemerne så let som dig.


Nu må du holde op. Man kunne købe billetten hvis man ville, endnu på mange rigtig enkle måder - til modsætning når man stod uden kontanter når dankort var nede en hel mandag.

Jeg forstår stadig ikke hvor svært kan det være at købe en almindelig billet i kassen eller i automaten, eller bruge klippekort, eller blot sende en SMS til 1415! Men når enkelte står med et Rejsekort i hånden så er de pludselig handlingslammet når kortet ikke virker? O_o

Det er blot at betale billetten på nøjagtig samme måde som man gjorde i rigtig mange år. Som du selv har sagt: Der findes faktisk et ret genialt system - det består af papirlapper og små runde stykker metal. Sværere er det ikke.

Man forsynede sig heller ikke frit fra alle hylder når dankort var nede, og hvor man faktisk slet ikke havde brugbare alternativer medmindre man havde kontanter.

Vi kan hurtig blive enig om at usability er dårlig. Det er ingen hemmelighed at de egentlige kunder for Rejsekort A/S er Movia, DSB, Metro mv. og passagerer er reduceter til varer der transporteres. Men du skal tænke også over at i forhold til andre offentlige projekter som Amanda, PolSag etc. så fungerer Rejsekort ret godt... altså i forhold.

Jeg begynder at tro at enkelte brokker sig over Rejsekort uanset hvad. Endnu værre der er dem der slet ikke bruger det og hermed slet ikke kender til det. Det er elitære og teknokratiske arrogance.

  • 3
  • 4
Claus Waldersdorff Knudsen

@ Jarle Knudsen

4.2 Kontrolafgifter
Passagerer, der ikke viser gyldig billet eller kort til deres rejse, skal betale en kontrolafgift på 750 kr.


Er rejsekortet ikke gyldig rejsehjemmel HVIS der er penge paa kortet OG standerne virker?
Og hvis standerne saa ikke virker pga af en 'uheldig' opdatering, saa er det pludselig brugernes ansvar?
Det haenger da vist ikke sammen!

  • 6
  • 1
Jonathan Jørgensen

Et gyldigt checkin er rejsehjemmel.

Hele denne diskussion er en blanding af frustration og regler, men de 2 skal splittes ad.

Så bliver det brugernes problem at rejsekortet ikke virker? Ja, sådan som det er sat op idag. Er der andre muligheder for billet? Ja, men det kan være svært nogle steder. Er det frustrerende og et problem for dem i situationen? Ja, men det betyder IKKE at reglerne automatisk kan tilsidesættes af kunden - og det er det der er kernen af diskussionen her.

  • 2
  • 0
Benny Tordrup

Hvis jeg nu i tilfælde af Rejsekortet nedbrud køber en almindelig billet, hvem dækker så den merpris, jeg så skal betale i forhold til en rejse på Rejsekort? Jeg betaler med mit nuværende rabattrin 51,50 for en rejse fra Høng til Herlev. Det slipper jeg ikke med ved en almindelig billet, som ifølge rejseplanen beløber sig til 150 kroner. Altså næsten 100 kroner mere!

Det er fndm ikke rimeligt, at jeg skal påtvinges den merbetaling fordi Rejsekort klokker i en opdatering!

  • 5
  • 0
Claus Waldersdorff Knudsen
  • 5
  • 2
Jarle Knudsen

Er rejsekortet ikke gyldig rejsehjemmel HVIS der er penge paa kortet OG standerne virker?


Rejsekort er ikke forudbetalt billet.

Rejsekort ikke anderledes end dankort. Begge er debet cards hvor man indbetaler på en (rejse)konto først, før man kan bruge det. At man står med et kort i hånden samt har penge nok på kontoen giver en ikke ret at tage varer med hjem heller ikke rejse gratis.

Der skal betales først.

Det har altid været passagerernes ansvar at have en gyldig billet.

Det har dog være længere kutyme at hvis f.eks. klippemaskinen på en station ikke virkede kunne man rejse gratis. I bussen blev et klip manuelt afrevet og så fik man et ekstrakort med kun et klip.

Jeg mener at nu har vi der så rigelig med måder man kan købe en billet på samt at vi nok skal ud i nogle helt ekstreme tilfælder for at argumentere det modsatte, at den kutyme kunne lige så godt været afskaffet.

  • 2
  • 3
Jarle Knudsen

Det er fndm ikke rimeligt, at jeg skal påtvinges den merbetaling fordi Rejsekort klokker i en opdatering!


Enig, det er ikke rimeligt.

Kan jeg tolke det at du synes at at rejsekort er et godt produkt hvor du sparer godt 2/3 del af prisen og som du vil nødigt undvære?

Saa maa reglerne vel lavel om?


Er det rimeligt at jeg har penge på kontoen og dankort i hånden men alligevel ikke kan tanke bensin og hermed ikke kan komme hjem bare dankortsystem er nede? Skal Nets dække mereudgifter? Eller IBM?

  • 1
  • 1
Claus Waldersdorff Knudsen

For nogle aar siden gik jeg ombord i en bus (vistnok linie 5) med et gyldigt klippekort.
Stempelmaskineriet virkede ikke og chauffoeren sagde til de indstigende passagerer at de blot skulle stige ombord i bussen uden at bekymre sig om det.

Saadan!

Busdriften (og alle andre drifter:-) skal sq ikke indstilles pga en taabelig opdateringsfejl.

  • 2
  • 0
Jarle Knudsen

For nogle aar siden gik jeg ombord i en bus (vistnok linie 5) med et gyldigt klippekort.
Stempelmaskineriet virkede ikke og chauffoeren sagde til de indstigende passagerer at de blot skulle stige ombord i bussen uden at bekymre sig om det.

Saadan!

Busdriften (og alle andre drifter:-) skal sq ikke indstilles pga en taabelig opdateringsfejl.

Enig, det har DSB, Rejsekort A/S mv. også gjort i fredags men det er ekstra service som man tager for givet og som man ikke har andre steder f.eks. dankort.

Hvor mange steder kunne man tanke kvit og frit eller forsyne sig gratis med varer da dankortsystem var nede? ... nej, vent der måtte man ty til nogle papirlapper og små runde stykker metal. :D

Kan vi blive enige om at Rejsekort give faktisk bedre service end Dankort og hermed er et bedre produkt?

  • 2
  • 3
Peter Kyllesbeck

Hvis jeg har et gyldigt rejsekort og trafikselskabets teknik ikke kan debitere det, så er det DERES problem - ikke MIT.


Det er ikke et spørgsmål om at have et gyldigt rejsekort, men om at have en gyldig rejsehjemmel!
Jeg kan da have et gyldigt Dankort, men det hjælper ikke, hvis Dankortautomaten er nede.
Din del af kontrakten med trafikselskabet er at have en gyldig rejsehjemmel. Der er dit problem.

  • 2
  • 2
Claus Waldersdorff Knudsen

Enig, det har DSB, Rejsekort A/S mv. også gjort i fredags men det er ekstra service som man tager for givet og som man ikke har andre steder f.eks. dankort.


Jeg har svaert ved at se sammenhaengen mellem funktionen af Dankortet og funktionen af Rejsekortet.
Jeg anser Rejsekortet for en slags avanceret klippekort. Og jeg anser Dankortet for en erstatning for kontanter.

Men siger du at hvis man har et rejsekort saa skal man have et klippekort som backup?

  • 4
  • 0
Jarle Knudsen
  • 0
  • 2
Peter Kyllesbeck

Er rejsekortet ikke gyldig rejsehjemmel HVIS der er penge paa kortet OG standerne virker?


Under forudsætning, at der blev trukket depositum (50/70kr) ellers er det ikke gyldig rejsehjemmel.
Du skal selv være opmærksom på, om transaktion blev gennemført.
For klippekort svarer det til, at der ikke blev klippet og stemplet på kortet.
I sådanne tilfælde må man skaffe sig gyldig rejsehjemmel på anden vis. Dit ansvar!

  • 1
  • 2
Jonathan Jørgensen

Men siger du at hvis man har et rejsekort saa skal man have et klippekort som backup?

Det der er tale om i den situation er mitegering af risiko. Et klippekort er een mulighed. Men hvad så hvis klippekort standeren ikke virker? Så står du stadig uden gyldig billet.
Jo flere mitegeringer man bruger, jo mere falder risikoen for at man kommer til at mangle billet.
Ubevidst tager vi ALLESAMMEN denne beslutning.
Vi tager faktisk sådanne beslutninger hele dagen og hele tiden.

  • 2
  • 0
Jarle Knudsen

Jeg anser Rejsekortet for en slags avanceret klippekort. Og jeg anser Dankortet for en erstatning for kontanter.


...Og når vi tænker i disse baner så er Rejsekort erstatning for billetter på samme måde som Dankort er erstatning for kontanter. Et kort i hånden og penge på kontoen giver stadig ikke hjemmel at forsyne sig gratis med varerne. Når vi tænker i disse baner :O)

  • 2
  • 4
Claus Waldersdorff Knudsen
  • 4
  • 1
Jonathan Jørgensen

Kommer vi saa ikke tilbage til hvis ansvar det er hvis rejsekortstanderen ikke fungerer? Uanset aarsagen til at den ikke fungerer.

Er det virkelig brugerens ansvar?

Igen skal vi skille tingene ad.
Har leverandørende et ansvar for systemerne virker? Ja.
Har brugerne et ansvar for at systemerne virker? Nej, men de har et ansvar for at have en gyldig billet hvis de ønsker at benytte tog/bus.

  • 2
  • 2
Jarle Knudsen

Man kan være heldig og får henlagt kontrolafgift hvis man påstår at automaten ikke virkede. Jeg har dog erfaret an enkelte fik kontrolafgift som blev efterfølgende annulleret da det viste sig at automaten rigtig nok var defekt.

I øvrigt er det også passagerens ansvar at kontrollere at et korrekt tidspunkt samt korrekt zone blev stemplet i klippekort- eller anden billetmaskin.

  • 1
  • 0
Jarle Knudsen

Jamen, naar nu alle politikerne siger at brugen af Rejsekortet skal vaere den eneste gyldige rejsehjemmel og du ikke kan checke ind.
Hvad saa? Er det saa stadig den rejsende der staar med problemet?


Politikere vil gerne at dankort skal være den eneste betalingsmiddel og så er dankort nede.
De vil også at vi alle dropper privatbiler og bruge kun offentlig, så strejker busser og tog.

Vil det stadig en kunde der står med problemet?

  • 0
  • 3
Niels Buus

Det er ikke et spørgsmål om at have et gyldigt rejsekort, men om at have en gyldig rejsehjemmel!
Jeg kan da have et gyldigt Dankort, men det hjælper ikke, hvis Dankortautomaten er nede.
Din del af kontrakten med trafikselskabet er at have en gyldig rejsehjemmel. Der er dit problem.

Du hører ikke efter gør du det? Din reflektion begrænser sig til de gældende regler i dag og bevæger sig ikke op på en general diskussion om de gældende reglers rimelighed. Der er ingen som anfægter at passagerne jævnfør trafikselskabernes egne regler i dag har pligt til at skaffe sig en rejsehjemmel, selv når trafikselskabernes uduelighed forhindrer dem i dette. Det er en helt uinteressant diskussion i det der intet er at diskutere.

Debatten handler om hvorvidt de gældende regler er rimelige - om det kan være rigtigt at trafikselskabernes inkompetence skal lægge passagererne til last i form af merudgifter, rejseforsinkelser og medbragte alternativer.

Her er der et flertal (inkl. ministeren) som indtager det synspunkt at driftsfejl i trafikselskabernes interne billetteringssystem må være trafikselskabernes eget problem. Det synspunkt udspringer af den opfattelse at man som rejsende har overholdt sin del af kontrakten ved at medbringe sit kundekort og forsøgt at debitere det ved selvbetjeningsstanderen. Synspunktet er at det er hvad man med rimelighed kan bede den rejsende om.

Hvis trafikselskaberne havde et Rejsekort-alternativ som ikke var den rejsende til ulempe, så var det naturligvis en anden sag, men det har trafikselskaberne ikke.

Faktum er at alternativerne kræver at den rejsende eksempelvis skal medbringe en mobiltelefon med et abonnement som tillader sms-køb (og kende nummeret til tjenesten) eller medbringe kontanter eller betalingskort og vide hvor på stationen automaterne befinder sig og afsætte tid til at (stå i kø og) bruge dem (med risiko for at misse sin afgang). Uanset om man bruger en billetautomat eller en mobiltelefon, så er det til ulempe for den rejsende i det at det kræver ekstra ekspeditionstid, besiddelse af mobil/betalingskort og er væsentligt dyre end den rejsehjemmel man som kunde får med sit rejsekort.

Klippekortet er i denne sammenhæng irrelevant, da det forsvinder om få måneder og hele formålet med Rejsekortet er at ERSTATTE klippekortet - ikke supplere det.

Trafikselskaberne har godt af at få påført et (mindre) tab i billetomsætningen når Rejsekortet er nede. Det giver dem et stærkt incitament til at opprioritere driftssikkerheden i systemet - til gavn for både trafikselskaberne og de rejsende.

  • 5
  • 3
Andreas Andersen

Trafikselskaberne har godt af at få påført et (mindre) tab i billetomsætningen når Rejsekortet er nede. Det giver dem et stærkt incitament til at opprioritere driftssikkerheden i systemet - til gavn for både trafikselskaberne og de rejsende.

Trafikselskaberne har kun to steder at hente penge: Passagererne og det offentlige. Skal de til at dele gratis billetter ud, bliver andre billetter eller skattebilletten bare dyrere.

  • 1
  • 4
Jarle Knudsen

Faktum er at alternativerne kræver at den rejsende eksempelvis skal medbringe en mobiltelefon med et abonnement som tillader sms-køb (og kende nummeret til tjenesten) eller medbringe kontanter eller betalingskort og vide hvor på stationen automaterne befinder sig og afsætte tid til at (stå i kø og) bruge dem (med risiko for at misse sin afgang). Uanset om man bruger en billetautomat eller en mobiltelefon, så er det til ulempe for den rejsende i det at det kræver ekstra ekspeditionstid, besiddelse af mobil/betalingskort og er væsentligt dyre end den rejsehjemmel man som kunde får med sit rejsekort.


Nu smører du virkelig tykt på. Hvor mange gange har du stået i en kø? Hvor mange gange har du betalt med kontanter eller dankort? Hvor mange gange har du brugt din mobil? Hvor mange rejsende bruger faktisk automater, kontanter, kassen, klippekort, SMS-billet etc. daglig?

Man skal virkelig strege det laaaangt ud for at sige det er en ulempe for rejsende med Rejsekort.

Sjovt nok samme minister krævede ikke gratis varer på alle hylder da dankort var nede. Her var kun to muligheder: betal med kontanter eller gå.

  • 1
  • 6
Niels Buus

Trafikselskaberne har kun to steder at hente penge: Passagererne og det offentlige. Skal de til at dele gratis billetter ud, bliver andre billetter eller skattebilletten bare dyrere.


Det er også mere rimeligt at alle kunder betaler 1 øre mere for deres billet end at de kunder som tilfældigvis skulle med toget den dag kortet var nede skal betale det dobbelte. Hvorfor skal du have din rejse til en lavere pris, bare fordi standeren tilfældigvis virkede den dag at du skulle med toget?

  • 2
  • 0
Niels Buus

Nu smører du virkelig tykt på


Lad mig stille tre simple spørgsmål og giv mig så tre klare svar.

1) Vil det koste mig det samme at erhverve mig en rejsehjemmel på en dag hvor mit rejsekort ikke virker som på en dag hvor det virker?

2) Hvis jeg kun har mit rejsekort på mig og ingen kontanter, betalingskort eller mobiler med sms-køb, kan jeg så erhverve mig en gyldig rejsehjemmel? Eventuelt ved offline check-in eller manuel ekspedition?

3) Kan jeg erhverve mig en rejsehjemmel af andre veje lige så hurtigt som jeg kan ved at checke mit rejsekort ind og vil min rejseplan dermed forblive upåvirket af rejsekortets nedbrud?

Hvis du kan svare ja til alle tre spørgmsål, så beklager jeg mit udfald mod reglerne som de er i dag.

  • 4
  • 1
Andreas Andersen

Det er også mere rimeligt at alle kunder betaler 1 øre mere for deres billet end at de kunder som tilfældigvis skulle med toget den dag kortet var nede skal betale det dobbelte. Hvorfor skal du have din rejse til en lavere pris, bare fordi standeren tilfældigvis virkede den dag at du skulle med toget?

Jeg har foreslået at man i de fleste tilfælde kunne nøjes med at refundere prisforskellen imellem en enkeltbillet og det man skulle have givet hvis rejsekortet havde fungeret. Fredag var reelt tag-selv-bord hvis man havde et rejsekort og havde planlagt en rejse, uanset hvordan man havde tænkt sig at betale.

Alternativt kunne man sætte prisen på alle enkeltbilletter ned til den laveste rejsekortspris den dag.

  • 0
  • 0
Hanne Eeg Jensen

Når man betænker de mange uhensigtsmæssigheder i det overordnede design, som giver et tydeligt indtryk af uerfarne designere, kan det vel ikke undre, hvis der også er fejl i deres releaseprocedurer.

At lade rejsende køre gratis ved Rejsekortnedbrud ser jeg alene som en politisk sag til fremme af Rejsekortet. Ret beset er det vanskeligt at finde logiske argumenter.

Hvad angår alternative betalingsmetoder for rejsen, så er det jo nu lavet sådan, at kun 2 mobuil-syresystemer har lov at købe mobil-klippekort (Gad vist, om Google og Apple betaler dem for det?); men endnu kan man da købe et gammeldags klippekort i automater og på salgssteder ved stationerne.
Det kræver ikke megen aktivitet af de små grå, at finde frem til dem, så problemet er ærligt talt ikke så stort.
Klippekortene er billigere i drift al den stund, at man ikke risikerer i ny og næ at blive afkrævet en 50-kroners "dummebøde" og heller ikke nu og da skal betale for 2 rejser indenfor 1 time, hvis man vil gardere sig mod dummebøderne ved altid at stemple ud mellem rejserne.
Derfor vil jeg klart anbefale at benytte klippekort så længe, det er muligt.

  • 3
  • 0
Niels Buus

Jeg har foreslået at man i de fleste tilfælde kunne nøjes med at refundere prisforskellen imellem en enkeltbillet og det man skulle have givet hvis rejsekortet havde fungeret.


Det er en meget god pointe, men det er administrativt alt for tungt og vil betyde at 95% af de rejsende vil ende med at sluge ekstra udgiften selv, fordi de ikke gider bruge tid på at sidde i kø til kundeservice eller udfylde refunderingsskemaer.

Fredag var reelt tag-selv-bord hvis man havde et rejsekort og havde planlagt en rejse, uanset hvordan man havde tænkt sig at betale.

Det er sandt, men for mig at se er det som sagt et lille onde og en god lærestreg til ledelsen i trafikselskaberne om at det koster på bundlinjen, når man ikke har styr på billetteringsinfrastrukturen.

Alternativt kunne man sætte prisen på alle enkeltbilletter ned til den laveste rejsekortspris den dag.

Hvis det var teknisk muligt at lynkorrigere priserne på sms/kontantbilletter og praktisk muligt at kommunikere det i tilfælde af nedbrud, så ville det klart svække argumentet for at rejsekortkunder skal have turen uden beregning.

  • 4
  • 0
Jarle Knudsen

Når man betænker de mange uhensigtsmæssigheder i det overordnede design, som giver et tydeligt indtryk af uerfarne designere,


Det tvivler jeg på. Når man tænker på andre offentlige projekter som Amanda, PolSag, Combus (for at nævne nogle) samt offenlige udbudsregler så mener jeg det heller må være noget med kravspecifikationer.

Rejsekortets A/S kunder er ikke rejsende/passagerer, det er trafikselskaber og hermed vil kravspecifikationer afspejle deres ønsker og ikke nødvendigvis passagerernes.

Rejsekort er det samme teknologi som man bruger i Holland og London (Oister) (som jeg kender til men kan godt tage fejl) og som fungerer rigtig godt derover. Det der er forskellig i DK er de mange zoner og forskellige takser på tværs af trafikselskaber der skaber ballade.

Hermed også grunden til dårlig usability som man ikke har kunnet designe sig ud fra.

  • 0
  • 2
Jarle Knudsen

2) Hvis jeg kun har mit rejsekort på mig og ingen kontanter, betalingskort eller mobiler med sms-køb, kan jeg så erhverve mig en gyldig rejsehjemmel?


Hehe... Er det ikke lovligt langt ude i det ekstreme?

Hvis du står derude uden din tegnebog, uden mobil, med eller uden Rejsekort, så tvivler jeg på at din største bekymring er en gyldig rejsehjemmel.

:O) :O) :O)

  • 2
  • 4
Peter Kyllesbeck

Kommer vi saa ikke tilbage til hvis ansvar det er hvis rejsekortstanderen ikke fungerer? Uanset aarsagen til at den ikke fungerer.

Er det virkelig brugerens ansvar?


Du har da vist fået ansvar galt i halsen. Nej det er ikke brugerens ansvar at systemet ikke virker, men det er brugerens ansvar at have/skaffe sig en gyldig rejsehjemmel, hvis han/hun vil rejse.
Det er heller ikke brugerens ansvar hvis Dankortet er nede, men derfor må brugeren også finde en anden betalingsform, hvis han/hun vil handle.

  • 2
  • 3
Jarle Knudsen

Når jeg nu læser om igen alle argumenter fremsat i den her diskussion kan jeg ikke lade være med at konstantere at Rejsekort er en kæmpe succes.

Der var blot behov for en enkel dag hvor hele systemet var nede at mange har indset at gå tilbage til de traditionelle kontantbilletter købt i kassen/automat hvor man måtte stå i kø, klippekort, SMS-billet, applets etc. pludselig var helt urimelige og for meget at forlange for.

Ikke en gang nedbrud i dankortsystemet hvor man slet ikke kunne handle (medmindre man havde kontanter) kom i nærheden af misnøjen.

På den måde er man nødt til at trække en klar konklusion:
Rejsekort blev til en kæmpe succes på meget kort tid og som passagererne har taget til sig samt ikke længere kan klare sig uden

Det kan også forklare hvorfor frustrationen er så høj når lo## ikke virker.
:O)

  • 1
  • 10
Steen Kristensen

@Jarle Knudsen
@Peter Kyllesbeck

Rejsekortet er en katastrofe.

Hvorfor skal "kunderne" overhovedet have noget med Rejsekort A/S at gøre hvis de ikke er kunder hos dem? Det er da noget rod.

I kan ikke sammenligne offentlig trafik med en tur i Fakta. Det er en offentlig service som i vidt omfang er betalt af skatteyderne og derfor skal Rejsekort eller trafikselskaber ikke opstille urimelige forhindringer for at benytte denne hvis deres udstyr er i stykker. Man kan gå i Fakta en anden dag hvis dankortet er nede, men man kan ikke komme tilbage en anden dag hvis man står på en øde station og skal hjem.

Blandt de største brugere af offentlige trafik er jo forskellige grupper blandt andet børn og "svage" som er afhængige af at deres normale rejsehjemmel fungerer og ikke altid har adgang til de forskellige alternativer. Skal de bare efterlades rundt omkring?

Derudover er kapaciteten i billetautomater og billetsalg slet ikke dimensioneret til at alle skal betale på denne måde hvis rejsekortet er nede. Klippe- og periodekort er langt mere driftsikre da de jo ikke er hægtet op på en stor samlet infrastruktur. Det næste bliver jo at pendlerne skal til at checke ind og ud, det bliver endnu en forringelse med rejsekort.

  • 4
  • 3
Jonathan Jørgensen

I kan ikke sammenligne offentlig trafik med en tur i Fakta. Det er en offentlig service som i vidt omfang er betalt af skatteyderne og derfor skal Rejsekort eller trafikselskaber ikke opstille urimelige forhindringer for at benytte denne hvis deres udstyr er i stykker. Man kan gå i Fakta en anden dag hvis dankortet er nede, men man kan ikke komme tilbage en anden dag hvis man står på en øde station og skal hjem.

Jeg tror ikke der er nogen de sammenligner en indkøbstur med en togtur. Det er i sagens natur forskellige services. Der drages paraleller til at betaling med kort af varer og betaling af togtur med kort. Hvis betalingen ikke kan gennemføres, gør det ikke varene gratis.
Jeg er helt enig i at det nedbrud der skete ikke må ske, for det er til stor gene og der er tale om en infrastuktur, som bør virke.
Jeg er dog helt sikker på at hvis dankortet er nede i en dag, så ville folk også komme til tasterne, ligesom det er sket her.

  • 3
  • 0
Jarle Knudsen

Blandt de største brugere af offentlige trafik er jo forskellige grupper blandt andet børn og "svage" som er afhængige af at deres normale rejsehjemmel fungerer og ikke altid har adgang til de forskellige alternativer. Skal de bare efterlades rundt omkring?


Nu taler vi ikke om "de gamle, de syge og børnene" der er blevet efterladt rundt omkring på nogle øde stationer uden alternativer på at komme hjem. Det strækker du laaaangt ud i det ekstreme. Men hvis der står "de gamle, de syge og børnene" rundt omkring på øde stationer uden muligheder på at komme hjem, så burde vi tale om helt andre problemer end et dumt rejsekort.

Hvorfor mener du også nu at der er ikke kapacitet nok og de er slet ikke dimensioneret til at alle skal betale på denne måde hvis rejsekortet er nede? Det kunne man før og jeg er ikke bekendt med at der blev så voldsomt reduceret i antal billetautomater og billetsalget efter at rejsekort blev introduceret.

Jonathan skrev:
Jeg er dog helt sikker på at hvis dankortet er nede i en dag, så ville folk også komme til tasterne, ligesom det er sket her.

Vi havde faktisk et totalt nedbrud i dankortsystemet for nogle uger siden og jeg kan ikke huske at dankortet blev omtalt som en katastrofe og burde afskaffes omgående... til trods at der var mange der stod omkring på øde benzinstationer uden mulighed at komme videre en tidlig mandag morgen.

Moral er godt, dobbeltmoral dobbelt så godt! :O)

  • 0
  • 4
Rasmus Rask

Det er der så ikke. Der kunne jo ikke checkes ind og derved betale depositum. Pengene står stadig på kortet.

Har du selv Rejsekort?

Jeg har Tank-selv aftale, for ikke at glemme at fylde skidtet op.

Når saldo nærmer sig nul, trækker Rejsekort 300 kr. fra min bankkonto og sætter ind på min "Rejsekort-konto" - at de står der, har nul værdi for mig i sig selv. Det er penge jeg ikke længere kan bruge (på andet end transport) og som ikke trækker renter hos mig.

Der i mod, scorer Rejsekort nok PÆNT mange renter, på samtlige danskeres indestående på deres Rejsekort.

Så jeg er helt enig i Christian Nobels betragtninger - jeg har allerede betalt for "varen". At Rejsekort ikke er i stand til at afregne, bør aldrig være mit problem.

At det ikke af sig selv kan finde ud, at rejsen i sådan en situation bør være gratis, er decideret uintelligent.

  • 4
  • 2
Niels Henriksen

@Jarle - En SMS billet SKAL være købt inden man stiger ombord på tog/bus. Hvis kontrollørerne ikke giver en afgift når man sidder i toget og køber billetten så er det fordi de er large. Reglerne er rimelige klare på det felt. Du SKAL have gyldig rejsehjemmel når du stiger ombord.

  • 2
  • 0
Jarle Knudsen

Reglerne er rimelige klare på det felt. Du SKAL have gyldig rejsehjemmel når du stiger ombord.


Helt enig, selvfølgelig skal man have en gyldig billet. Hvis du læser nøje så har jeg hele tiden sagt dette.

Derfor mener jeg der er urimeligt at enkelte kræver gratis rejse blot fordi de har et kort der ikke virker og de ikke kan finde ud af at betale for rejsen på den samme måde de plejede før de har fået rejsekort.

Virker dankort ikke, betal med kontanter.
Virker rejsekort ikke, betal på en anden måde.
Det er ikke svært.

I øvrigt har jeg lagt mærke til at kontrollører er ret tilgivende når der kommer til betaling med SMS og typisk venter pænt til transaktionen er igennem - uanset om man er "large" eller ej. Så alt med måde.

  • 0
  • 0
Loke Dupont

Hehe... Er det ikke lovligt langt ude i det ekstreme?

Hvis du står derude uden din tegnebog, uden mobil, med eller uden Rejsekort, så tvivler jeg på at din største bekymring er en gyldig rejsehjemmel.


Lad os gøre det lidt mindre ekstremt, og kigge på busserne så. Jeg er typen der aldrig har kontanter på mig, jeg har min mobil, og betalingskort. I det tilfælde at jeg skal med en af de busser (som jo også var nede) da rejsekortet var i stykker, så har jeg reelt en eneste mulighed: Mobilbiletter. Dette kræver jo så at jeg skal ind og finde app'en installere den, få indtastet betalingskort i den, samt derefter få bestilt en billet. Det er noget af en forsinkelse før jeg kan komme med bussen, og noget jeg potentielt først opdager i det jeg prøver at stemple ind. Vil du mene at det i den situation er fair at jeg skal vente et par busser med at kunne komme videre?

  • 0
  • 0
Jarle Knudsen

da rejsekortet var i stykker, så har jeg reelt en eneste mulighed: Mobilbiletter. Dette kræver jo så at jeg skal ind og finde app'en installere den, få indtastet betalingskort i den, samt derefter få bestilt en billet


Ikke i hovedstaden. Her sender du blot en SMS til 1415.
Der var i øvrigt standere på stationer der hold op med at virke. I busserne (som jeg erfarede) fungerede rejsekortet fint.

Som jeg kender til problemetikken så er klippekortmaskiner rigtig dyre at vedligeholde og (bl.a.) derfor vil man på over på noget mere moderne uden bevægelige deler.

  • 0
  • 1
Søren Larsen

Ikke nødvendigvis da der findes en såkaldt offlineprocedure som butikken kan falde tilbage på. Det gør der ikke for rejsekortet og derfor bør udgangspunktet selvfølgelig være at man rejser gratis.

En morgen jeg skulle på arbejde, var hele Dankort-systemet nede. Der var ingen mulighed for at hæve penge eller købe noget nogen steder. Jeg forsøgte både i billetautomater, hæveautomater og de kiosker der havde åbent, så situationen for Dankortet er den samme. Eller faktisk er den værre for man har da flere muligheder når det bare er Rejsekortet der er nede, man kan købe andre billettyper, det kan man ikke hvis Dankortet er nede og man ingen kontanter eller Rejsekort har.

At butikkerne vælger ikke at følge den beskrevne offlineprocedure, er sådan set ikke noget argument for ikke at implementere en procedure for rejsekortet. Det vil gøre det muligt for kunderne at rejse lovligt uden at skulle tænke på backupprocedurer selv (småpenge, Dankort, SMS o.s.v.)
Hvis rejsekortet skal være en større succes end det er i dag, er der brug for tillid til systemet. En sag som denne kan ikke undgås i fremtiden når der er mennesker og IT indblandet, men det burde kunne undgås at den får konsekvenser for brugerne.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere