Ny it til domsafsigelser: Forhåbentlig slut med besværlige telefonopkald og bankoverførsler

Et nyt udbud viser tegn på, at der skal gøres op med den langsommelige proces, som er forbundet med at søge domsafsigelser.

Da vi her på redaktionen skulle have fat i domsafsigelsen i sagen om ”Børnehavehacker” Henrik Høyer, skulle papirerne udleveres af Østre Landsret. Domsafsigelsen kunne give os et prej i retning af, om der var ændret precedens i forhold til at skaffe sig adgang til systemer med persondata for at påvise svagheder.

Derfor var selve frifindelsen ikke nok - vi blev nødt til at vide, hvad der lå til grund for den.

Læs også: 'Børnehavehackeren' frifundet i Landsretten

Så vi ringede til Østre Landsret, og fik en venlig kvinde i røret, som gerne ville hjælpe og lovede at vende tilbage. Omtrent fem dage senere får vi en mail om, at de nu har fundet domsafsigelsen, og at vi blot skal overføre 175kr til et kontonummer, og så vil de sende den til os.

Det gør vi, og efter ca. ti dages venten i alt fik vi en pdf fil med fire siders kortfattet referat af de mest generelle hovedpointer fra retssagen.

Læs også: Derfor blev Henrik Høyer frifundet

Få domsafgørelse på nettet

Nu tyder et nyt udbud fra Domsstyrelsen på, at man har tænkt sig at lave om på den langsommelige proces, som hører til at få udleveret afgørelser fra domsstolene.

I udbuddet, som har en anslået værdi på 15 millioner kroner og løber over en fireårig periode, lægges der op til, at der skal laves en domsdatabase til offentliggørelse af domme gennem en webportal.

Altså at borgerne skal have en relativt simpel adgang til at finde ud af, hvad der er foregået under retssager. Som det er nu, foregår det pr. mail eller telefonopkald, og der er betaling up-front.

Ifølge udbudet ønsker Domstolsstyrelsen, at 'udbyde udvikling, support og vedligeholdelse af en digital domsdatabase, der via offentlig adgang til en webportal skal give offentligheden hurtig adgang til afsagte domme. Der skal således stilles en løsning til rådighed for Domstolsstyrelsen, som både kan understøtte Domstolsstyrelsens interne behandling af dommene til databasen samt den eksterne portal til offentliggørelse af databasen.'

Om alt går vel er det forhåbentligt snart slut med den langsommelige proces - det krydser vi i hvert fald fingre for her på redaktionen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (10)
Claus Juul

Forstå ikke hvordan det at få udleveret en domsafsigelse skal koste penge, det er et endeligt dokument, der bør være muligt at få aktindsigt i. Aktindsigt er gratis.

Mest vigtigt mener jeg dog er at en dom er med til at skabe præcedens og alle danske borgere skal vel have mulighed for at vide hvilke love/regler vi skal rette os efter.

Bertel Torp

Den process har kørt længe.

Den 26. februar 2014 traf Domstolsstyrelsens bestyrelse en principiel beslutning om, at der skal etableres en domsdatabase. Styrelsens direktør, Charlotte Münter, forventer, at databasen vil være klar med domme i civile sager fra 2015 eller 2016, mens domme i straffesager må vente til 2017.

https://www.domstol.dk/om/publikationer/HtmlPublikationer/Retten%20Rundt...

Knud Larsen

domme og love. Dette gælder jo også udgivelser som Karnov osv. Alt lovarbejde er kun tilgængeligt gennem særlige kanaler og mod betaling.
Og dog står der i Grundloven, at alle har pligt til at kende loven.
Bibliotekkerne er heller ikke for gode. Karnov findes måske men er ofte langt bagud. Specielle domme og afgørelser fra f.eks. Skat findes kun i Rigsarkivet trods det at vi har såkaldte universitets-biblioteker i hele landet.
Måske vi skulle gå tilbage til det gode gamle cirkulære. Som ordet antyder udgav Kongen nye forordninger via en plakat der blev trykt i et antal eksemplarer, så der mindst var en for hvert amt. De gik til amtmanden, der underskrev (som læst) og videre til herredsfogeder og til kirkerne, der så læste de top om søndagen. Den proces tog godt 4 måneder - det kunne sætte en dæmper på lovmaskinen.

Denny Christensen

Det er vel bare ekstra skat og så lidt for at forhindre at alle ønsker info.

Vi betaler rigeligt i direkte skat og at det er gjort lovligt at have gebyrer er jo blot for at have et lovgivningsmæssigt grundlag for at beskatte yderligere.

At det så tilmed skal tage 1 0 dage at få information er ikke befordrende for demokratiet, denne information burde forholdsvis nemt blot kunne lægges ud på et website - ikke ligefrem rocket science.

Christian Nobel

Det er endnu mere grotesk med standarder.

Man skulle tro at man gerne ønsker producenter mv. skal følge standarder, men sådanne er sandelig ikke noget der er frit tilgængeligt - næh nej, de skal købes hos DS til en pris på over tusinde kroner stykket.

Og så er de selvfølgelig sovset ind i Adobe, DRM, bizarre downloadere, låsning og andet gøgl - meget befordrende for lysten til at overholde standarder.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 10:31

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017