Politiet er ikke klar til Digital Post på grund af forfejlet it-system til fartkontrol

Politiet sender stadig bøder ud med breve og vil gøre det et stykke tid endnu på trods af, at det offentlige nu skulle have været klar til at kommunikere digitalt med borgerne. Det skyldes noget helt andet. Nemlig et forfejlet it-system til automatisk fartkontrol.

Det blev obligatorisk for borgerne at være tilmeldt Digital Post den 1. november, men ikke alle myndigheder er kommet med på vognen.

Hos politiet kan man stadig ikke sende størstedelen af meddelelserne ud til borgerne via Digital Post. Det betyder blandt andet, at fartbøder og andre meddelelser kommer dumpende i form af et fysisk brev lidt endnu.

»Vi vil kunne sende størstedelen af digital post ud til borgerne i starten af 2015. Resten kommer til i løbet af året,« siger Rigspolitiets it-direktør, Michael Steen Hansen, til Version2.

Politiet kan godt modtage digital post ifølge it-direktøren, men det er afsendelsen, det halter med.

Forsinkelsen skyldes det forfejlede it-system bag politiets automatiske trafikkontrol (ATK), som skulle have været oppe at køre sidste efterår. På grund af problemer med den svenske leverandør, Unitraffic, der stod bag softwaren til fotovognene, valgte Rigspolitiet at droppe projektet. Og det har nu givet efterdønninger over et år efter og forsinket digital post hos politiet.

»Vi er ikke klar med digital post endnu, fordi vi valgte at slå udviklingsopgaven sammen med systemet til automatisk trafikkontrol, der måtte gå om i udbud,« siger Michael Steen Hansen og fortsætter:

»Hvis den tidligere ATK-leverandør havde overholdt planen med levering af ATK-systemet, så havde der ikke været nogen problemer med digital post nu,« siger han.

Det ene it-projekt forsinker det andet

Det er ikke den samme leverandør, der skal udvikle politiets løsning til Digital Post og det nye ATK-system. Alligevel valgte politiet at gøre de to udviklingsopgaver til et projekt - og når den ene blev forsinket, blev den anden også ramt.

Hvorfor har I ikke skilt de to ting ad?

»Vi troede, at den tidligere ATK-leverandør havde styr på det. Så digital post blev parallelforskudt med genudbuddet af det nye system til automatisk trafikkontrol. Vi valgte at lægge de to udviklingsprojekter sammen, fordi en stor del af den post, vi sender ud, stammer fra trafikkontrollen,« siger Michael Steen Hansen.

Det er it-leverandøren CSC, som står for størstedelen af politiets it-systemer, heriblandt det forældede sagsbehandlingssystem Polsas. Dermed har virksomheden også fået til opgave at integrere Digital Post i politiets systemer. Det arbejde blev dog forsinket, da politiet skulle finde ny leverandør til ATK-systemet.

Hvorfor valgte I ikke at gå videre med at implementere Digital Post i jeres systemer sidste år, da I fandt ud af, at ATK-systemet ville blive halvandet år forsinket?

»Det gav ikke mening at lave Digital Post til den gamle ATK-platform, for så ville vi skulle lave det om igen, når det nye ATK-system kommer om et par måneder,« siger Michael Steen Hansen.

Offentlige forsinkelser på Digital Post

Politiet er ikke den første offentlige myndighed, der har været sent ude med at tage Digital Post i brug.

I august kom det frem, at Arbejdsmarkedsstyrelsen i nogle tilfælde stadig krævede, at borgerne printede papirblanketter ud, udfyldte dem og sendte dem ind til myndigheden som fysisk post. Det på trods af, at styrelsen stod på Digitaliseringsstyrelsens liste over de myndigheder, som var klar til at sende og modtage digital post.

Politiets mål er, at 80 pct. af posten mellem politiet og borgerne skal sendes og modtages digitalt i løbet af 2015. Der vil dog stadig være tilfælde, hvor man kun kan få sendt breve ud ifølge Michael Steen Hansen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#5 Esben Laursen

Er ATK vognene ikke digitale? Hvor svært kan det så være at lave noget der kan stoppe det billede ind i en database sammen med en GPS koordinat?

Jeg tror ikke de er digitale som en anden også skriver, faktisk har jeg det også rigtigt godt ved at de ikke er.. Det er ikke alt der egner sig til at blive digitaliseret uden omtanke.

Det er lidt ligesom med e-valg, hvordan ved vi at de rent faktisk har styr på hvem det er der har gjort hvad og at der ikke bliver snydt med det.. Kan du ikke lige se at der kommer dumpende en bøde ind af postkassen der siger du har kørt for hurtigt et sted, hvor du ikke mener du har.. Og det så viser sig at CSC har lavet en software opdatering der pillede ved udregningen eller andet ved en fejl, eller at en "Warg" har været inde og pille i databasen?

Held og lykke med at forklare det i retten, når CSC skal undersøge sig selv og anklageren er en IT-analfabet, du kommer nok til at betale om du har ret eller ej...

Nej nogle ting virker bare bedst når det er analogt omend, hvor tåbeligt det så kan være.. Ja det kan sikkert implementeres så der ikke kan pilles ved det, men stoler vi seriøst på at politiet/csc kan finde ud af det?

-- Esben

  • 6
  • 0
#6 Morten Brønsby

»Det gav ikke mening at lave Digital Post til den gamle ATK-platform, for så ville vi skulle lave det om igen, når det nye ATK-system kommer om et par måneder,« siger Michael Steen Hansen.

Hvad f***** har de gang i? Det skriger til himlen, at de ikke har haft en IT arkitekt ind over deres planer. Hvis der altså er nogen planer...

Hvornår begynder ledere at forstå, at når man har et antal forskellige systemer, så starter man med at definere grænsefladerne op imod en fælles inter-system protokol? Hvorfor er der ingen af de sikkert højt betalte konsulenter der sikrer dette?

Så længe lederne, og de konsulenter der skal rådgive lederne, ikke tager deres job alvorligt, ja så er der ikke noget at sige til at der er så mange nødlidende projekter rundt omkring.

Og i disse digitale tider, hvor er så IT-forståelsen i lederuddannelserne? Hvis der er nogen der har set den, må de gerne sige til - jeg kan ikke få øje på den!

  • 3
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere