Forening: BYOD i folkeskolen er et problem

Det er et problem, at forældre skal punge ud til bærbare computere til eleverne i folkeskolen, mener forening.

Bring your own device-princippet florerer i folkeskolen, og dermed er det i udgangspunktet forældrene der skal punge ud til bærbare og tablets. Og det er et problem, mener flere lærere og forældre, skriver DR Nyheder.

På Herfølge Skole er forældrene blevet opfordret til selv at give deres børn en computer med i skole.

»For forældrene betyder det jo, at hvis du skal ud og købe dig en bærbar computer, så er det vel et lag mellem 4-5000 kroner, man skal bruge på det,« siger skoleleder Søren Kokholm til DR Nyheder.

Men det er langt fra alle forældre, der har økonomi til at investere i computere til deres børn, oplever forældreorganisationen Skole & Forældre. De stigende udgifter til skoleudstyr er et af de områder, hvor foreningen får allerflest henvendelser fra forældre.

»Problemet er i vækst, og der sidder nok to-tre forældre i hver klasse, som ikke har råd til det. Og så sidder der lige så mange, som rent principielt ikke vil være med til at bidrage til og betale for ting i skolen,« fortæller landsformand for Skole & Forældre Mette With Hagensen til DR Nyheder.

Ifølge lektor ved Juridisk Institut på Aarhus Universitet, Birgit Liin, må skolerne dog ikke kræve, at forældrene indkøber udstyr til deres børn.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (37)
Johnny Olesen

Verdens ubetinget dyreste folkeskole - check.

Ingen forbedret indlæring ved at benytte computer i stedet for papir og blyant - check

Sende regning til forældrene for indkøb, drift og forsikring af bærbar computer/tablet - check

Flere elektroniske apparater kræver nyt netværk og nye strømkabler overalt på skolerne - check

IDIOTI PÅ ET HØJT PLAN - CHECK!
Man skal ikke indføre teknologi bare fordi man kan, man skal indføre teknologi fordi det giver et positivt udbytte og gerne på et udgiftsneutralt niveau.

Det er fint, at ungerner får interaktive tavler og et par bærbare computere de kan bruge i forbindelse med undervisningen, men der er intet behov for at ungerne skal sidde med hver deres dyre bærbare computer, når pen og papir stadigvæk giver den absolut bedste indlæring.

Nicolai Ma

Det er ifølge almindelig tolkning af grundloven ikke lovligt at kræve brugerbetaling i folkeskolen.

Hvis man tillader frivillig BYOD er der sikkert ingen problemer, men hvis det er et krav, så er det mest et spørgsmål om, hvornår ministeriet/domstolen stopper for det hele. Når man tænker på, at frivillig brugerbetaling til lejrskoler blev kendt ulovligt i 1997, så er der nok ikke meget gang i det her.

Brian Hansen

Det svarer jo til de selv skal købe bøgerne og medbringe dem. Hvilket vi vel også gør via skatten.
Hvis endelig, så få da en aftale i hus på landsplan så der kan købes BILLIGT ind. Det ville tilmed være god reklame for den enkelte producent!

Jesper Mølgaard

Det er så rigtigt.

Der er jo lavet undersøgelse efter undersøgelse der viser at klasser med f.eks. iPads lærer mindre på et skoleår end klasser uden.
I Silicon Valley sender topcheferne deres børn på skoler som minder lidt om Rudolf Steiner skolerne i DK. Tanken er at alle kan lære at bruge en computer, og det kan være en hindring at give børnene iPads eller lign. i hånden, da de så kun lærer at løse problemer med disse devices.
Børnene skal lære hvordan tingene hænger sammen, ikke "kun" hvordan man bruger dem. Vi gør de kære børn en KÆMPE bjørnetjeneste ved at fodre dem med IT i så tidlig en alder! De kan sgu altid lære at bruge en iPad, lær dem hellere hvordan de bygger deres egen...

Nicolai Ma

Der er jo lavet undersøgelse efter undersøgelse der viser at klasser med f.eks. iPads lærer mindre på et skoleår end klasser uden.

Jeg tror dig gerne, men har du en reference? Jeg havner nogle gange i diskussioner, hvor den slags kunne være højst brugbart.

Martin Bøgelund

Jeg tror dig gerne, men har du en reference? Jeg havner nogle gange i diskussioner, hvor den slags kunne være højst brugbart.

Computerworld har et link til en Pisa-undersøgelse der peger på en sammenhæng, men gør sig også umagen med at se på årsager:
"For det første er undervisningsmaterialerne ikke af særlig høj kvalitet."
- Altså kunne man give eleverne bøger med fagligt svagt indhold, se dem fejle, og konkludere at bøger generelt er dårligt for indlæringen... Nej vel?

"Ja, en anden stor udfordring er at fastholde koncentrationen om undervisningen. Det er simpelthen for let at sidde og spille, blive forstyrret af en app eller skrive en Facebook-opdatering."
- Dvs distraktion af uvedkommende ting - Altså ikke et minus ved selve iPad som læringsværktøj. Udfordringen er at en iPad kan så meget mere. Løsningen kan være yderligere (selv-) disciplin, eller simpelthen afskærmning fra at iPads bruges til den slags distraktioner i undervisningen.

"Ligeledes peger han på, at politikerne har sendt teknologien ud i skolerne uden at tænke sig ordentligt om."
- Nyt værktøj uden plan og tilstrækkeligt forarbejde? Og så give værktøjet skylden bagefter? Hmmm...

Per Erik Rønne

Det har nu altid været sådan at børnene selv skulle medbringe pen og papir. Sågar også skoletasker og tøj, herunder gymnastiktøj.

Ved BYOD vil mærket kunne betyde noget. Men det gør det jo også når ungerne har en fancy hættetrøje på.

Det er bl.a. derfor man i mange lande har skoleuniformer, i enkelte endda også på universitetsniveau, som vi havde det indtil omkring 1880.

Johnny Olesen

Det har nu altid været sådan at børnene selv skulle medbringe pen og papir. Sågar også skoletasker og tøj, herunder gymnastiktøj.

Ved BYOD vil mærket kunne betyde noget. Men det gør det jo også når ungerne har en fancy hættetrøje på.

wupti så kommer der historie på eb.dk som denne:
http://ekstrabladet.dk/nationen/article5099976.ece

OH VE DEN TABER SOM SLÆBER EN 4 ÅR GAMMEL LENOVO PC MED EDUBUNTU INSTALLERET MED I SKOLEN!!!

Nu skal ungerne altså plage om en ny bærbar PC minimum hvert andet år - og det selvfølgelig helst være en dyr Macbook, så ungen ikke bliver drillet eller holdt ude fra fællesskabet.

Og den undervisningsmæssige gevinst ved at alle tager deres egen computer med? ABSOLUT INGEN!

Gert Madsen

De løsninger jeg har set, har alle været web baserede, de kan sågar medbringe en chromebook


Det kommer an på hvilken skole der er tale om.
Visse steder skal man først købe en lommeregner, som er så god at de også kan bruge den i gymnasiet. (OK, småpenge, men alligevel).
Derefter kræves en PC, og der bruges en stak timer på at lære google docs mm.
Herefter skal der så lige sikres en indtægt til den lokale sponsor (MicroSoft), fordi man skal bruge en speciel plugin.
Det viser sig så selvfølgelig at denne plugin er en primitiv udgave af den nedskalerede Mathlab-klon, man kan hente gratis til OpenOffice.

Det er virkeligt dårligt for mit blodtryk, når jeg ser min datter finde PC'en, starte den, hente en opgave fra skolenettet, starte Word, og så
skulle finde arealet af et rum hvor sidelængderne er opgivet.

Indtaste:
3 x 4 =
Tryk på <Compute>

Det regnede hun hurtigere for 4 år siden, ved at tælle på fingrene!

Se sådan spilder man alles tid og penge.

Det er et af de tilfælde hvor man godt kunne ønske sig lidt amerikanske tilstande.
Tænk hvis man kunne sagsøge skoledirektøren og udvalgsformanden til evig fattigdom, når det selvfølgeligt viser sig at værktøjerne ikke på nogen måde kan kompensere for de ufatteligt mange timer, som spildes på at lære dem at kende.

Jørgen L. Sørensen

Forældre med flere børn (selvfølgelig selvforskyldt) skal punge ud til flere apparater.

Med mindre nutidens børn er bleve bedre til at passe på deres ting (hvilket jeg ikke har indtryk af er tilfældet) end da vi var børn skal det være noget godt kram poderne skal have med i skoletasken.

Røverier mod børn er heldigvis sjældne - men hvis jeg har lyst til at stjæle tablet/bærbar vil jeg nok foretrække at rive tasken fra en barn end end granvoksen mand.

Jeg kan huske at vi burde (skulle) anskaffe fyldepen og regnestok *) i skolen - jeg kan ikke huske prisen, men jeg kan erindre at det var en temmelig stor udgift for vore forældre.

*) For dem der ikke ved hvad en regnestok er: http://da.wikipedia.org/wiki/Regnestok

Christian Bruun

Nogen der hørte Apropos i går på P1? Ministeren havde lovet pressen at fordoble antallet af computere i folkeskolen. Da ministerens embedsmænd efterfølgende fandt ud af hvor mange computere der var i folkeskolen, så var ministeren på røven - for det var der ikke økonomi til. Så opfandt de, at de ville fordoble antallet ift. det nuværende antal tidssvarende computere som var på skolerne - og så var den klaret. Nå ja, de tilpassede hvad en "tidssvarende computer" var, med hvad der var penge til at fordoble...

For øvrigt interessant lytning (gæst er Per Helge Sørensen): http://www.dr.dk/p1/apropos/apropos-580

Jørgen L. Sørensen

En Toughbook koster ikke mere en 15.000,- for deres simpleste model ...

Nåååh, så er jeg mere rolig :-0

Det vil jeg give videre til min svigerdatter, da vort barnebarn lige er startet i skolen - og Svendborg kommune mener at det er ok at opfordre til at alle elever medbringer egen bærbar computer eller iPad/tablet. Det fremgik af et brev kommunen udsendte, herunder til forældre som for første gang skulle sende børn i skolen. Svendborg kommune kaldte det godt nok ikke BYOD, men konsekvent BOYD i brevet ...

Johnny Olesen

Nåååh, så er jeg mere rolig :-0

Det vil jeg give videre til min svigerdatter, da vort barnebarn lige er startet i skolen - og Svendborg kommune mener at det er ok at opfordre til at alle elever medbringer egen bærbar computer eller iPad/tablet. Det fremgik af et brev kommunen udsendte, herunder til forældre som for første gang skulle sende børn i skolen. Svendborg kommune kaldte det godt nok ikke BYOD, men konsekvent BOYD i brevet ...

Hold da k*ft hvor ville jeg blive sur, hvis min kommune sendte mig sådan et brev....

Så havde skolens leder fået følgende svar fra mig:

"Vi ønsker af principielle grunde ikke at betale ekstra for at udstyre vore søn/datter med en dyr bærbar computer.

Vi ser frem til at undervisningen bliver tilrettelagt således, da der ikke bliver gjort forskel på indlæringsmulighederne for de børn, der har medbragt computer, og de som ikke har medbragt computer.

Såfremt dette ikke kan lade sig gøre, så forventes vi at skolen stiller udstyr til rådighed af en sådan beskaffenhed at udstyret kan holde til en behandling, som man med rette kan forvente, at skolebørn udsætter udstyret for.

Hvis udstyrets holdbarhed ikke lever op den behandling, som man med rette kan forvente, at skolebørn udsætter udstyret for, så vil vi ikke være erstatningsansvarlige for vores søns/datters brug af udstyret."

Johannes Aagaard

Såvel tablets som bærbare computer er totalt unødvendige i skolerne i forbindelse med undervisningen, og anvendelsen af dem indebærer oftest uergonomiske arbejdsstillinger og er dermed potentielt skadeforvoldende. Indførelsen af tablets i skolerne er i en langt overvejende grad sket uden nogen seriøs planlægning, og udgifterne til reparationer og udskiftninger eksploderer, da de er både sårbare og kostbare. Sæt derfor nogle tynde klienter op på skolerne, hvor børnene skal arbejde - de rækker fuldt ud og er nemme at administrere, de hverken støjer eller afgiver varme i samme grad som stationære og bærbare computere, og sikkerheden ved lagring og i forhold til tyveri er langt højere. Den manglende portabilitet er intet problem - tværtimod, for børn og unge lærer derved at bruge deres egen hukommelse, de lærer at strukturere deres viden ud fra iagttagelser og de udbygger deres motorik ved eksempelvis blot at tage notater (hvilket er alment kendt).

Altså, der er slet intet behov for at slæbe udstyr med til og fra skole, hvorefter man i hjemmene kan anskaffe sig det nødvendige udstyr for at understøtte læringskravene. Alt andet er i realiteten slet ikke for børnenes skyld eller til børnenes bedste, heller ikke når eksempelvis tablets hovedsageligt tjener som bestikkelse for at fastholde børnenes opmærksomhed; dette er udelukkende et opdragelsesmæssigt problem og et problem med uforberedte lærere. Længere er den vist ikke.

Lars Remmen

Der er mange gode grunde til at holde sig væk fra BYOD. Nok om det.

Men holdninger om, at der ikke skal være en maskine til hver elev er usaglige. Der er ting som en bog gør rigtigt godt. Papir og blyant er godt til noget og en computer til noget tredie.

Der giver ingen mening, at vi udstyrer børnene med bøger, skriveredskaber og papir, som de har adgang til hele tiden, men kun har mulighed for at bruge computere ind i mellem. Eleverne skal have adgang til de værktøjer som giver mening!

Og så har vi i øvrigt ikke verden ubetingede dyreste grundskole...

Kristian Østergaard

I de første mange år i skolen er det eneste de bruger Word. En gammel bærbar til en 500 kr er rigeligt. Vores søn i 6. kl har en 5-6 år gammel HP og det fungerer fint indtil videre, så det er ikke nødvendigt at gøre problemet større end det er.

Jacob Hansen

Virksomheder har travlt med at standardisere hele maskinparken og køre alt på nettet, så alt er ens og nemt at vedligeholde for personalet.

I skolerne vil man nu have 20 elever til at dukke op med 20 helt forskellige kombinationer af software og hardware, og der er ingen IT-afdeling.

Skal læreren så stå for supporten? Hvor mange % undervisningstid må læreren bruge på det?

Giver det ikke mere mening (af praktisk hensyn) at lade skolerne udvælge og indkøbe en stak helt ens bærbare i den prisvenlige ende af skalaen og så have et par ekstra liggende og en recovery-CD, så maskinerne er kørende og ikke forstyrrer undervisningen (mere end højst nødvendigt)?

Nils Bøjden

Jeg sidder i bestyrelsen på en lille privatskole. Til og med 5 klasse stiller skolen udstyr til rådighed. Fra 6 klasse forventes det at eleverne selv medbringer PC/Tablet. Dette er gjort ud fra 2 kriterier:

  1. Det er vores opfattelse at børnene fra ca 6 klasse allerede selv har en Tablet/PC som de bruger. At man i samfundet skal investere ekstra i computere således at der til hver placering og hver rolle man udfylder skal være 1 computer betragter vi både som en uskik og et gedigent ressourcespild.

  2. Børnene passer klart bedre på deres egne ting end på skolens ting.

Skolen stiller så et velfungerende trådløst netvært (med fiber i numsen) til rådighed samt en specifikation over hvad tabletter/pc'ere skal kunne.

At skulle stille klassesæt til rådighed ville indebære mindst 2 uhensigtsmæssigheder:

  1. Skolen ville dermed blive ansvarlig for ca 140 PC'ere ekstra. Dette har skolen hverken personale eller økonomi til. Og har heller ingen intentioner om nogen af delene.

  2. De vil på skolen opstå kampe om skolens "gode" maskiner. Dette er vi ikke interesseret i.

Hvad er så ulemperne. En af dem er at der så kan opstå kliker omkring "at have det rigtige udstyr". Dette kan i visse tilfælde udarte sig til modeluner på linie med tøj, telefoner osv. Her må vi som skolebestyrelse forvente at forældrene opfører sig fornuftigt.

En anden er at skolen i visse tilfælde ikke er i stand til at supportere eleverne hvis de komme med andet end nogle standardprodukter. Dette kan betyde at eleverne nogle dage kan have svært ved at arbejde effektivt. En opdragelse af forældrene med deres ansvar og rolle i børnenes hverdag kan her blive aktuel.

Men indtil videre fungerer dette på min søns skole.

Johnny Olesen
Nils Bøjden

Den med "kampen om de gode maskiner" er noget vås. Hvis skolen sørger for at alle computere er ens, så er det ikke noget problem.

Det sker ikke , kommer aldrig til at ske og er aldrig sket.

Selvom alle computerne er ens specificeret vil der være store forskelle i batterilevetid, stabilitet, tastatur osv. Selv hvis du kun har 2 ens specificerede computere vil der efter kort tid være forskel på dem grundet forskellig brug af forskellige mennesker samt mulighed for uensartet kvalitet i komponenter.

Nils Bøjden
Johnny Olesen

Det sker ikke , kommer aldrig til at ske og er aldrig sket.

Selvom alle computerne er ens specificeret vil der være store forskelle i batterilevetid, stabilitet, tastatur osv. Selv hvis du kun har 2 ens specificerede computere vil der efter kort tid være forskel på dem grundet forskellig brug af forskellige mennesker samt mulighed for uensartet kvalitet i komponenter.

Jeg forstår godt dit argument, men det "store problem" skal altså ikke gøres større end det er/vil være.

Der er også forskel på stole i klasselokalerne, der er forskel på gyngerne i skolegården og der er forskel på hvor slidte ribberne i gymnastiksalen er, og alligevel fungerer de fleste skoler.

Men det er selvfølgelig en privatskole der er tale om, og private skoler kan gøre som det passer dem (indenfor rammerne).

Flere omkostninger. Modsat offentlige virksomheder har vi ikke et pengetræ i baghaven.

Nej, det forstår jeg skam godt, men kommunerne har altså heller ikke et pengetræ i baghaven. Alligevel har visse kommuner valgt at prioritere computere til skolebørn højt. Det betyder ikke computere til alle skoleelever hele tiden, men at der er nok computere til undervisningen.

I min kommune har man valgt at én PC til hver 3,6 folkeskoleelev er nok, og så har man udstyret alle klasselokaler med interaktive tavler og Wi-Fi over alle skolerne.

Den løsning er købt (leaset) af skatteborgerne og det koster ikke os forældre, så meget som én krone ekstra til hverken BYOD PC'ere, software, support eller ekstra forsikring.

Det er en god og fornuftig løsning, da det i praksis betyder, at alle skoler får nyt IT udstyr hvert 4. år og at der altid er de computere til rådighed, som eleverne (specielt i de større klasser) har brug for.

Privatskoler har akkurat samme mulighed for at lease deres IT-udstyr.

Nils Bøjden

Den løsning er købt (leaset) af skatteborgerne og det koster ikke os forældre, så meget som én krone ekstra til hverken BYOD PC'ere, software, support eller ekstra forsikring.

Øhhh. Mener du dermed at der er forskel på skatteborge og forældre, eller fryder du dig over at alle de andre er med til at betale dine børns computere?

Gratis i offentlig sammenhæng betyder altid at der er nogen andre der betaler! Og som privatskole har vi ikke dette pengetræ i baghaven.

Johnny Olesen

Øhhh. Mener du dermed at der er forskel på skatteborge og forældre, eller fryder du dig over at alle de andre er med til at betale dine børns computere?

Gratis i offentlig sammenhæng betyder altid at der er nogen andre der betaler! Og som privatskole har vi ikke dette pengetræ i baghaven.

Nej, intet i livet er gratis, det er blot et spørgsmål om hvilken kasse, der skal betale.

Forstår mig korrekt Nils; Hvis min lokale skole indfører BYOD, så får jeg jo ikke en skatterabat, fordi deres BYOD politik sparer kommunen for en masse penge.

Jeg betaler mine skattekroner for, at kommunen varetager en række områder så kosteffektivt som muligt. Forøvrigt samme diskussion som der pt. er med mad til ældre. Jeg bor i en kommune, hvor de ældre IKKE får vakuumpakket smørrebrød - tilgengæld så har min kommune udliciteret hele park og vej området med en million besparelse som konsekvens.

Hvis en privat skole vil indføre BYOD så fred være med det, da forældrene har VALGT at betale ekstra for at deres børn kan gå på den private skole. Men BYOD hører ingen steder hjemme i folkeskolen, hvor man skal tage hensyn til at ikke alle har en gennemsnitlig indkomst.

Jeg var til forældremøde i knægtens klasse den anden aften. Et af de store problemer var, at ikke alle forældre havde en PC med internetadgang, og derfor kunne de ikke kommunikere med lærerne over skolens intranet. Faktisk var det hele 7 forældre i klassen, der hverken havde PC eller smartphone, og derfor i praksis er afskåret fra at kommunikere med lærerne.

Folkeskolen skal være rummelig og også tage hensyn til, at ikke alle har råd til både Villa, vovse og VW.

BYOD er starten på ekstra forældrebetaling og det er et direkte angreb imod gratis undervisning som beskrevet i grundlovens §76.
Hvad privat skolerne bestemmer kan/skal man ikke blande sig i.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017

Affecto has the solution and the tools you need

According to GDPR, you are required to be in control of all of your personally identifiable and sensitive data. There are only a few software tools on the market to support this requirement today.
13. sep 2017